Visa fullständig version : Hockeymålvakten som inte är vältränad!
Tjena på er alla!
Jag är en hockeymålvakt som inte är den mest vältränade pojken på 23 år.. Jag tränar på is två gånger i veckan + match ungefär en gång i veckan.
Så vad är problemet för mig?
Jo, jag har inte riktigt det kroppsliga med mig, jag känner att jag har spelet i mig men inte orken hela tiden.
Så jag tänker ge mig in i världen med vikter, reps och proteinpulver och vad allt det nu heter! Dock så önskar jag hjälp att ta mig framåt i denna process.
Jag har från början en rätt bra benstyrka då det är benen som jag mestadels använder under träningspass och match men just överdelen av kroppen och kondition är där det tryter, rätt frustrerande att inte orka hålla uppe ryggen när man får ett skott högt och den slinker förbi i matchens sista minut *facepalm*
Så jag söker efter program som kan hjälpa mig bygga muskler, egentligen över hela kroppen fast med en gnutta mer fokus på överdelen av kroppen samtidigt som jag vill utveckla en bättre (explosiv kondition?)
Mitt mål är att min kropp inte ska vara ett hinder för att utveckla mitt spel.
Jag ligger på en vikt på ca 86 kg och jag är 183 cm lång.
Jag har just nu legat på husmanskost men här och var slinker ju tyvärr en pizza ner eller en läsk och det är ett beetende som jag vill få bukt med. Har ingen aning om vad man ska äta för att bygga kroppen osv.
Hoppas det finns några själar där ute som är intresserade av att hjälpa mig på min nya resa för ett bättre liv som målvakt!
När jag väl kommer igång så tänker jag komma igång med en träningsdagbok där folk kommer kunna följa mig men även där jag får min egen inspiration att fortsätta, för jag ska lyckas!
God fortsättning på er!
oscarovegren
2016-12-25, 14:33
Tjena på er alla!
Jag är en hockeymålvakt som inte är den mest vältränade pojken på 23 år.. Jag tränar på is två gånger i veckan + match ungefär en gång i veckan.
Jo, jag har inte riktigt det kroppsliga med mig, jag känner att jag har spelet i mig men inte orken hela tiden.
Så jag tänker ge mig in i världen med vikter, reps och proteinpulver och vad allt det nu heter! Dock så önskar jag hjälp att ta mig framåt i denna process.
Jag har från början en rätt bra benstyrka då det är benen som jag mestadels använder under träningspass och match men just överdelen av kroppen och kondition är där det tryter, rätt frustrerande att inte orka hålla uppe ryggen när man får ett skott högt och den slinker förbi i matchens sista minut *facepalm*
Så jag söker efter program som kan hjälpa mig bygga muskler, egentligen över hela kroppen fast med en gnutta mer fokus på överdelen av kroppen samtidigt som jag vill utveckla en bättre (explosiv kondition?)
Jag har just nu legat på husmanskost men här och var slinker ju tyvärr en pizza ner eller en läsk och det är ett beetende som jag vill få bukt med. Har ingen aning om vad man ska äta för att bygga kroppen osv.
Hoppas det finns några själar där ute som är intresserade av att hjälpa mig på min nya resa för ett bättre liv som målvakt!
När jag väl kommer igång så tänker jag komma igång med en träningsdagbok där folk kommer kunna följa mig men även där jag får min egen inspiration att fortsätta, för jag ska lyckas!
God fortsättning på er!
Träna mer ishockey eller börja på något crossfit/kampsport-aktigt så du får rejäl pulsträning
Tjena!
Jag hade nog kört typ nedan för underkropp och rygg
Knäböj (kanske mer åt 8-12 reps)
Utfall
Marklyft (kanske också mer åt "högreps", typ 6-8 reps )
Vändningar (för explosivitet)
Skivstångsrodd (strikta så att du får öva dig i att hålla ryggen)
Och överkroppsmässigt så kanske
Press över huvudet (helst stående)
Chins
Kabelrodd
Sen för "explosiv kondition" så kanske intervaller i någon maskin eller backintervaller utomhus?
Illustrerade mannen
2016-12-25, 15:03
Vi har i föreningen ett antal personer som spelar ishockey och fotboll som tränar kampsport som komplement. (Taekwondo och Kyokushin karate.) Explosivitet, fys, flås, reaktionsträning, smidighet - och så är det roligt!
oscarovegren
2016-12-25, 15:05
Jag ser ingen direkt funktion av ren styrkebaserad träning om det är din kondition som är begränsningen. 8-12 rep på gym är alltså troligtvis inte lösningen
Jag ser ingen direkt funktion av ren styrkebaserad träning om det är din kondition som är begränsningen. 8-12 rep på gym är alltså troligtvis inte lösningen
Du har rätt om det verkligen är konditionen som fallerar. Samtidigt så tror jag inte det är det utan han beskriver ju det som att han vill sjunka ihop i slutet av matchen och inte orkar hålla hållningen. Då skulle jag säga att saker som stärker undre och övre rygg, bålen, samt axlar bak och fram skulle vara av stor nytta.
Då är det plankor, sidplankor, stångrodd, marklyft, militärpress, andra roddvarianter, hjulet och lite sånt tjofräs som kan vara bra och enkelt att implementera.
oscarovegren
2016-12-25, 17:38
Men om hållningen är bra i 2 perioder så är det ju uthålligheten i bålen, inte styrkan som är bekymret?
Stronglifts 5x5 bra start.
Bänkpress
Knäböj
Marklyft
Släng in lite konditionsträning på det, typ spinningcykel/löpning. HIIT.
Men om hållningen är bra i 2 perioder så är det ju uthålligheten i bålen, inte styrkan som är bekymret?
Jag tänker mig att en hockeymålvakt inte spänner sig i 20 minuter i sträck... Ibland är förhoppningsvis pucken i motståndarens zon och nån gång då och då förbarmar sig domaren över de stackars målvakterna och blåser av.
Plankor är dessutom lite uthållighet.
Jag skulle likna det musklerna gör vid en sjuhelvetes massa submaximala set. Typ tior på 40% av max, med varierande vila och 25-40 set per period. Men lik förbannat blir de sista seten ändå jobbiga att utföra med perfekt form. Men om det istället blir 35% av max eller kanske 30% av max, ja då är det papper hela vägen.
Jägarvila borde väl inte vara fel? Med tanke på att man står och böjer på benen jävligt mycket.
oscarovegren
2016-12-25, 21:24
Jägarvila borde väl inte vara fel? Med tanke på att man står och böjer på benen jävligt mycket.
Du är ju väldigt rak i benen när du är hockeymålvakt. Det sker istället mer av en ryggfällning så det bli inte samma rörelse
Låter som att det behövs mer idrottsinriktad grundträning. Oscars tips känns alltså rätt pricksäkert. Men ska det till CrossFit eller liknande bör rörelserna hållas relativt lätta. Du ska inte begränsas av fallerande stångteknik om bättre hockeyprestation är målet.
Stronglifts 5x5 bra start.
Bänkpress
Knäböj
Marklyft
Släng in lite konditionsträning på det, typ spinningcykel/löpning. HIIT.
På vilket sätt skulle bänkpress hjälpa en hockeymålvakt att bli bättre?
Tjena på er alla!
God fortsättning på er!
En lång video med en del intressant tänk.
Väl värd att titta på dock.
qx_rXXFD7ds
Ozziking
2016-12-26, 09:43
Tyngdlyftning kan också vara ett bra komplement tillsammans med, som oscar sade, någon form av flåsträning (Intervaller, cirkelfys (typ crossfit)).
Tänker jag
PerLedin
2016-12-26, 10:00
Nu kom det relativt tidigt en länk som hänvisar härifrån så att säga, men vid lite mer idrottsspecifik träning (ja, för idrotter som inte nativt florerar här) kanske inte kolo är bästa plattformen. Risk för Snillen Spekulerar® känns hög. Jag skulle anlita Google.
Visst är tyngdlyftning bra träning, men det tar lång tid innan teknik tillåter maximala fördelar. Däremot kan man gärna använda moment och assistansövningar.
Visst är tyngdlyftning bra träning, men det tar lång tid innan teknik tillåter maximala fördelar. Däremot kan man gärna använda moment och assistansövningar.
Just därför. Säsongen har börjat. Ska han påbörja en satsning på olympiska lyft så kommer han inte hinna få någon nytta av träningen denna säsongen...
Enkla övningar kan bygga styrka och styrkeuthållighet på en månad.
Ozziking
2016-12-26, 11:45
Just därför. Säsongen har börjat. Ska han påbörja en satsning på olympiska lyft så kommer han inte hinna få någon nytta av träningen denna säsongen...
Enkla övningar kan bygga styrka och styrkeuthållighet på en månad.
det går ju att nöta teknik vid sidan av. Inget måste, bara förslag
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nöt teknik i styrkeövningarna dvs lär dig ett fåtal övningar som du sedan när säsongen är över kan börja se till att du ökar i snabbare tempo i. Hoppa alltså inte på ett toppningsprogram som ska ge snabba ökningar utan öka lugnt och stadigt (då kommer du dessutom hinna vänja dig teknikmässigt).
Kör kondition där du börjar med ganska långa intervall utan att maxa och sedan ökar intensiteten på intervallen men fortfarande utan att maxa dem.
När säsongen är över så gör du rätt redan från den tidpunkten och kommer inte på det så här mitt i...
En annan grej med ryggen kan vara att du är sliten och därför snabbare blir trött, här hjälper inte styrketräning initialt utan du får snarare vara noga med att se till att du inte blir mer sliten men på sikt kan ökad styrka motverka slitenheten.
oscarovegren
2016-12-26, 18:24
Trotts att jag är tyngdlyftare så förstår jag inte alls varför medlemmar rekommenderar just tyngdlyftning. Det tränar styrka, inte kondition samt har en lång inlärningskurva.
Ozziking
2016-12-26, 19:58
Trotts att jag är tyngdlyftare så förstår jag inte alls varför medlemmar rekommenderar just tyngdlyftning. Det tränar styrka, inte kondition samt har en lång inlärningskurva.
Finns fler aspekter än styrka i tyngdlyftningsmomenten, det borde du ju veta som tyngdlyftare :-)
Rörlighet, explosivitet, styrka & flås beroende på hur/vad man kör tycker jag.
Nackdelen blir ju såklart inlärningskurvan, men som sagt så kan det vara ett komplement på sidan av. Var bara ett av många andra förslag. Kanske något som kan tas upp senare efter en period av allmän fysträning. Eller inte. Whatever floats
Finns fler aspekter än styrka i tyngdlyftningsmomenten, det borde du ju veta som tyngdlyftare :-)
Nackdelen blir ju såklart inlärningskurvan, men som sagt så kan det vara ett komplement på sidan av. Var bara ett av många andra förslag. Kanske något som kan tas upp senare efter en period av allmän fysträning. Eller inte. Whatever floats
Varför inte rekommendera grenspecifik träning?
Som i klippet jag länkade till längre upp.
Ozziking
2016-12-26, 20:53
Varför inte rekommendera grenspecifik träning?
Som i klippet jag länkade till längre upp.
Så insatt i ämnet är jag inte. Inte kollat på klippet heller, lite för långt för mitt intresse :D Vet att hockeylagen här på ön tränar mycket knäböj & frivändningar så fick bara upp en tanke om fördelarna med tyngdlyftningsmomenten.
oscarovegren
2016-12-26, 22:42
Det är jag medveten om. TS uppger dock inte att någon av de fysiska egenskaper du nämnde är någon begränsning i dagsläget. TS nämnde specifikt att orken efter upprepade intervaller av hög intensitet är begränsningen. TS bör då, enligt mig träna mer intervallbaserad flåsträning likt tabata, crossfit eller kampsport. Men jag är ingen professor så jag kan ha hur fel som helst.
Ozziking
2016-12-26, 23:02
Tjena på er alla!
God fortsättning på er!
Det är jag medveten om. TS uppger dock inte att någon av de fysiska egenskaper du nämnde är någon begränsning i dagsläget. TS nämnde specifikt att orken efter upprepade intervaller av hög intensitet är begränsningen. TS bör då, enligt mig träna mer intervallbaserad flåsträning likt tabata, crossfit eller kampsport. Men jag är ingen professor så jag kan ha hur fel som helst.
Tänkte nog på detta när jag lade upp tyngdlyftning som ett alternativ. Tolkade det som ett behov av både mer styrka, stabilitet och kondition. Men självklart finns det hur många vägar som helst att uppnå detta :)
Tror att crossfit/tabata verkligen kan vara till fördel!
oscarovegren
2016-12-26, 23:08
Tänkte nog på detta när jag lade upp tyngdlyftning som ett alternativ. Tolkade det som ett behov av både mer styrka, stabilitet och kondition. Men självklart finns det hur många vägar som helst att uppnå detta :)
Jag läste hela och skaffade mig en helhetsbild utav vad jag tror att TS behöver. Jag har varit ishockeymålvakt under flera år själv och kan relatera till dem begränsningar som TS nämner. Det bästa vore självklart om TS provar alla välformulerade rekommendationer denne får i denna tråd och själv utvärdera vad som var relevant träning kopplat till TS prestation under matchtid i rinken.
Ozziking
2016-12-26, 23:13
Jag läste hela och skaffade mig en helhetsbild utav vad jag tror att TS behöver. Jag har varit ishockeymålvakt under flera år själv och kan relatera till dem begränsningar som TS nämner. Det bästa vore självklart om TS provar alla välformulerade rekommendationer denne får i denna tråd och själv utvärdera vad som var relevant träning kopplat till TS prestation under matchtid i rinken.
Självklart. Som sagt så ville jag bara lägga upp ett alternativ egentligen, tycker ofta tyngdlyftningen blir bortglömt sett till övingarnas positiva effekter, hehe, blir väl så när man utövar sporten själv. Om du har varit hockeymålvakt så har du säkert mer rätt än jag, men alltid bra att upplysa. :cool::)
Jag hade börjat med att läsa här.
http://www.swehockey.se/Hockeyakademin/Utbildningsmaterial/fysisktraning
smeander
2016-12-28, 21:34
Väldigt mycket dåliga tips här. Ta kontakt med en duktig coach i ditt närområde som kan analysera dig och din kropp för att sedan hjälpa dig hands-on. Omöjligt att veta vad just du behöver, generellt sett så behöver ishockeymålvakter ett grundligt arbete med höft och TVA för att sedan knyta samman dessa i ditt rörelsemönster som målvakt.
Crossfit är inte en bra idé och inte heller stronglifts. Är målet ishockeymålvakt ska du träna därefter. Inte tramsa runt med något random på gymmet. Inte heller kopiera saker från youtube eller tidningar.
oscarovegren
2016-12-28, 22:13
Väldigt mycket dåliga tips här. Ta kontakt med en duktig coach i ditt närområde som kan analysera dig och din kropp för att sedan hjälpa dig hands-on. Omöjligt att veta vad just du behöver, generellt sett så behöver ishockeymålvakter ett grundligt arbete med höft och TVA för att sedan knyta samman dessa i ditt rörelsemönster som målvakt.
Crossfit är inte en bra idé och inte heller stronglifts. Är målet ishockeymålvakt ska du träna därefter. Inte tramsa runt med något random på gymmet. Inte heller kopiera saker från youtube eller tidningar.
Du som är involverad inom hockey kan väl ge TS några enkla saker som är bra att öva på istället för att säga att allt är dåligt
smeander
2016-12-29, 15:57
Du som är involverad inom hockey kan väl ge TS några enkla saker som är bra att öva på istället för att säga att allt är dåligt
Jag kan spekulera till vad han behöver och med stor sannolikhet träffar jag rätt bra. Men jag lägger hellre tid på att skicka ett privat meddelande till honom där jag frågar var han huserar rent geografiskt så kanske han kan komma till mig eller så kan jag tipsa om en kompetent tränare i hans närområde.
Jag jobbar inte med människor online av just den anledningen att jag inte vet just hans behov. Att slentrianmässigt kasta ur sig massa träningstips hjälper sällan.
Däremot kan jag säga lite generellt vad målvakter ofta saknar.
Aktivering av bål (TVA) = Vilket ofta leder till en dålig bäckenposition och den så kallade "hockeyröven". Vilket i sin tur leder till dålig höftaktivering, som lätt leder till ryggont och problem med ljumskar. Detta påverkar självklart också rörelsemönstret om man ser till hur rotationer utförs både på is och utanför is. Är rotationerna inte bra så kommer det troligtvis sluta med väldigt slitna ljumskar och en knackig höft.
Förmågan att arbeta med sträckt höft = Beror mycket på det som är skrivet ovan, hockeyspelare (idrottare) generellt har svårt att sträcka höften och att arbeta med sträckt höft. Målvakter som ständigt arbetar med höftflexion på isen kommer, utan rätt handledning, troligtvis göra det även utanför isen. Vilket också skapar den där kända "hockeyröven".
Nu säger jag inte att det här är det problem som TS har, enbart en del av de generella svårigheterna som många idrottare har.
TS: Kolla din inkorg, PM skickat!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.