handdator

Visa fullständig version : Skicka paket inrikes

Sparven från Minsk
2016-12-21, 20:20
Hej!

har en fråga som kanske anses korkad men har försökt googla och blir inte klok på det!

Ska skicka ett paket inrikes, tänk en halv flyttkartong i storlek och en vikt på 7 kg.

Kan jag bara dra lite emballage runt denna, skriva mottagare och sätta på egna frimärken? Typ som man gör med ett brev.

Enligt postens egen hemsida gällande pris för paket inrikes så landar det hela på 212 kr.

Varför jag inte vill lämna in det till ett ombud och betala där är för att jag har massor med frimärken hemma som jag har fått, dvs vill inte lägga ut kr hos ett ombud när jag redan har massa frimärken.

Kan jag själv packa, emballera och frankera, eller måste sådana paket lämnas in, betalas för hos ombud som skriver ut frakthandling?

Tree Fiddy
2016-12-21, 20:21
Hur många frimärken behövs för 7 kg?

Sparven från Minsk
2016-12-21, 20:29
Hur många frimärken behövs för 7 kg?

Tja är det vanliga 6,5 kr:s så blir det ju ett gäng.
Men jag har även 30 och 40 krs frimärken :)

jonhson
2016-12-21, 20:49
Skulle aldrig skicka som "brev" med frimärken. Kommer det bort så kommer du mest troligt aldrig hitta det.

Rekommenderar REK, men tror det bara går upp till 2 kg.
Men annars som ett Postpaket. Så det blir spårbart.

Annars är DHL rätt billiga. Och också spårbart.

Sparven från Minsk
2016-12-21, 20:57
Skulle aldrig skicka som "brev" med frimärken. Kommer det bort så kommer du mest troligt aldrig hitta det.

Rekommenderar REK, men tror det bara går upp till 2 kg.
Men annars som ett Postpaket. Så det blir spårbart.

Annars är DHL rätt billiga. Och också spårbart.

Helt med på det, ska skicka som postpaket.
Men frågan är, kan jag paketera och frankera det själv och lämna in det, eller måste jag betala ett ombud för detta?

jonhson
2016-12-21, 21:07
Men frågan är, kan jag paketera och frankera det själv och lämna in det, eller måste jag betala ett ombud för detta?

Du kan packa paketet, ta med det till Posten och fråga om det skulle gå att frankera det med dina frimärken.
Tror inte det går, men skadar inte att fråga :)
Viktigt att du säger till dom att du vill ha det spårbart iaf.

Kurash
2016-12-21, 21:58
Upp till 2kg kan du frankera. Sen blir det paket och måste ha ett kollinummer.

tp_88
2016-12-21, 22:01
Om du ska skicka genom Posten så kan du boka och betala din frakt på nätet, skruva ut en fraktsedel och tejpa fast på paketet och sedan bara lämna in. Googla på "Postnord skicka direkt".

För paket är annars Schenker billigare. https://skicka.dbschenker.com/

(Det funkar på samma sätt, boka och betala på nätet, skriv ut fraktsedel, klistra på, lämna in)

EDIT: Missade att du ville använda frimärken. Nej, det går bara upp till 2kg mig veterligen.