Visa fullständig version : Snäppa upp en nivå
Har påbörjat en längre viktnedgång (startvikt 125Kg) och har sedan i början av september tappat ca 15 kg. Sista veckorna har jag dock fått havererade av förkylningar och det är dags att snäppa upp det hela en nivå och få upp farten igen. Hittills har jag styrketränat och ätit kalorireducerat vilket funkat kanon men då målet är att lägga bort 25kg till innan midsommar (mål 90Kg) så vill jag komma igång med lite konditionsträning som ett tillägg för att fortsätta gå ner.
Tänker följande upplägg framöver, där en vecka består av 6 styrkepass och 4-6 konditionspass? Styrketräningen strävar främst till att behålla nuvarande vikter i övningarna då det vissa gånger känns "extra" tungt att lägga på vikter när man äter reducerat. Tid finns det och givetvis lyssnas det på kroppen och körs lugnare när den säger ifrån, sådana perioder kommer alltid och tid för återhämtning finns. Tror ni det funkar eller blir det för mycket för att hålla i längden? Andra brister?
Dag 1 Rygg / Biceps
Promenad 45min
Dag 2 Ben / Mage / Axlar
Dag 3 Bröst / Triceps
Promenad 45min
Dag 4 Promenad 45min
Lättare löpning/"gubbinnebandy" 30-60min
Dag 5 Rygg / Biceps
Dag 6 Ben / Mage /Axlar
Promenad 45min
Dag 7 Bröst /triceps
Jag tycker det ser ut som dina axlar får lite mycket pisk.
Sen undrar jag om det är promenad som du anser som konditionsträning? För mig är det bara vardaglig motion. Konditionsträning är för mig löpning, cykling, crosstrainer, rodd osv :)
Jo risken är nog att axlarna får ta lite väl mycket, får väl kasta om ifall det inte funkar.
Promenad är inte tänkt som vanlig seg gång utan en dålig ursäkt på brist på kondition, ska börja gå med målet att få upp konditionen genom att springa mer och mer av promenaden tills jag orkar löpa hela. Har en gång i tiden älskat att springa och "drömmer" om att till sommaren kunna ge mig ut på en rejäl runda utan att kroppen skriker nej.
Skriver liknande som jag gjorde här, åt en som kör 90 min styrketräning helkropp varje dag under hårddeff (1000kcalunderskott/dag):
Av-ämne men tycker du inte 90 min helkroppstyrketräning 7 dagar i veckan är overkill _under hårddeff_?
Tänker på:
Hur ofta bör man styrketräna vid deff med syfte att behålla muskelmassa? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6377601#post6377601)
Själv skulle jag tro (och backas upp i tråden jag länkar) att varannan eller var tredje dag vore minst lika bra, om inte bättre pga mer tidseffektivt och inte lika slitsamt. Kanske är det mer failproof att minimera muskelförlust om en styrketränar oftare. Vem vet.
Om -1000kcalunderskott / dag deff känns det iallafall waste att spendera massa tid på isolationsövningar. Kommer (högst sannolikt) inte bygga muskler ändå under hårddeffen. :d
Hellre dragit ner på styrketräningen och kört mer kardio: kan äta mer. :d Visst, ska träna det man tycker är roligt!
Jag kör 6 dagar i veckan nu under bulk - hade jag börjat deffa, speciellt mer än 500kcalunderskott dag, hade jag gått över till helkropp med fokus på basövningarna 3x3-5x5. Varannan eller var tredje dag. Hade lagt in mer kardio för kunnat äta mer (1h styrketräning bränner vad, 150-200kcal | 1h landsvägscykling ca 800kcal). Hade inte orkat slösa tid på köra massa isolationsövningar och bodybuildinginriktat - hade inte byggt muskler ändå. 3x3-5x5 i böj, bänk, mark, press och rodd/chins kommer bevara alla discomuskler ändå. :)
T.ex nu vid årsskiftet kommer alla nyårslöftesgymmare börja extrem-underäta och styrketräna 2 timmar varje dag. Något bodybuilderupplägg, 1 muskelgrupp per vecka med 3000 isolationsövningar. Bränner ut sig, tröttnar efter 1 månad och kommer tillbaka nästa år. :)
Skriver liknande som jag gjorde här, åt en som kör 90 min styrketräning helkropp varje dag under hårddeff (1000kcalunderskott/dag):
Jag kör 6 dagar i veckan nu under bulk - hade jag börjat deffa, speciellt mer än 500kcalunderskott dag, hade jag gått över till helkropp med fokus på basövningarna 3x3-5x5. Varannan eller var tredje dag. Hade lagt in mer kardio för kunnat äta mer (1h styrketräning bränner vad, 150-200kcal | 1h landsvägscykling ca 800kcal). Hade inte orkat slösa tid på köra massa isolationsövningar och bodybuildinginriktat - hade inte byggt muskler ändå. 3x3-5x5 i böj, bänk, mark, press och rodd/chins kommer bevara alla discomuskler ändå. :)
T.ex nu vid årsskiftet kommer alla nyårslöftesgymmare börja extrem-underäta och styrketräna 2 timmar varje dag. Något bodybuilderupplägg, 1 muskelgrupp per vecka med 3000 isolationsövningar. Bränner ut sig, tröttnar efter 1 månad och kommer tillbaka nästa år. :)
Tänkvärt, det är bara det att "bodybuilding" upplägget funkat fint hittills. Långsam men stabil takt på viktminiskningen men som du säger det ger inte speciellt mycket resultat. Ska tänka över om jag orkar köra mer kardio och mindre styrka rent mentalt då det antagligen ger bättre effekt. Ligger på ca 2000kcal/dygn vilket faktiskt inte känns alls svårt så länge man planerar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.