Visa fullständig version : Organisation kräver att all skolmat ska bli vegetarisk
Bjorneman
2016-12-17, 16:46
http://www.expressen.se/nyheter/kravet-all-skolmat-ska-vara-vegetarisk/
Kort summerat kräver en organisation som heter Köttfri måndag att all skolmat i Stockholm och sedermera i hela Sverige ska bli vegetarisk.
Såg att detta var en väldig snackis på Facebook. Som vanligt, det finns uppenbarligen galet många salladsnissar i vårt avlånga land. :D
Vad anser ni om detta? Med tanke på att många av oss styrketränande, INTE alla, äter köttprodukter.
Själv bryr jag mig faktiskt inte eftersom jag inte går i grundskolan eller gymnasiet. Jag kommer aldrig sluta käka kött. Om det nu är så farligt för klimatet så kan det väl på ett sätt vara bra om ungarna får "sallad" en gång om dagen.
Vill också, innan någon börjar tjabba om det, påpeka att jag vet att all veggomat inte är sallad. Det finns köttsubstitut osv.
Sparven från Minsk
2016-12-17, 16:48
Ska inte påtvinga någon en diet om de inte vill.
Så länge alternativet inte är uppenbart skadligt.
Bjorneman
2016-12-17, 16:53
Ska inte påtvinga någon en diet om de inte vill.
Så länge alternativet inte är uppenbart skadligt.
Nej, det låter ju vettigt. Somliga är blir dock eld och lågar så fort detta kommer på tapeten och tycker att alla ska äta vegetariskt, eller veganskt, och annars är man en fullkomlig idiot. Detta har jag sett på kommentatorsfält på Facebook. Salladsnissarna är värre än LCHF-sekten.
WHITEFOLKS
2016-12-17, 16:55
Vart hittar man lammfärs för 25kr/kg?
ApexProcyon
2016-12-17, 16:56
Rent praktiskt så ser jag ingen betydelse i att äta åtminstone ett vegetariskt mål om dagen - det kan säkerligen ha positiva effekter på folkhälsan.
Däremot så gillar jag inte översittarfasoner som går emot folkviljan. Känns väldigt "storebror vet bäst" att tvinga på folk något sådant.
Vegetarisk mat finns redan att tillgå i våra skolor. Om föräldrarna vill att barnen ska äta mer vegetariskt så kan de redan prata med sina barn och be dem att välja vegetariskt alternativ när tillfälle bjuds.
Bjorneman
2016-12-17, 16:59
Vart hittar man lammfärs för 25kr/kg?
Det undrar jag också. Grossistpris på storförpackningar från Irland?
Skönt att Jonas även kan berätta vad en hamburgare egentligen borde kosta. Det där med att lyxvaror blir billigare är annars något som kallas för utveckling. Är det månne så att han vill tillbaka till ett samhälle där svält var ett reellt problem? Det var inte så länge sedan.
Roligt också att han också drar en lans för den urbota korkade lögnen om klimatpåverkan.
Bjorneman
2016-12-17, 17:33
Äter "Svensson" verkligen så förbannat mycket kött? Enligt mina fördomar är det väl mest färdiga köttbullar och fiskpinnar som förvisso inte är vegetariskt eller veganskt, men ändå.
Syftar mer på rena köttprodukter. Har den konsumtionen verkligen ökat så enormt de senaste 30-40 åren som salladslobbyn vill ge sken av? Jag vet faktiskt inte. Är mest nyfiken.
På 50-talet och dessförinnan hade väl folk i gemen inte råd med så mycket kött, men från 70-talet och framåt? Det låter jävligt överdrivet.
"Globala gymnasiet har serverat vegetarisk i snart tio år, och inte en enda elev har dött av det"
Starkt argument :thumbup:
King Grub
2016-12-17, 18:01
Jag hade tagit mitt barn ur den skolan.
Att man kräver istället för uppmanar säger allt.
shut teh face
2016-12-17, 18:14
Dumheter.
Säger jag fast mina barn går på dagis där det är vegetariskt
Dumheter.
Säger jag fast mina barn går på dagis där det är vegetariskt
Är det faktiskt en grej? :confused:
Trodde det här bara var ett enskilt fall.
Känns ju lite som "genusneutrala dagis".
Och inget emot vegetarisk kost jag käkade själv strikt vegetariskt (eller blev "vegan" som det kallas, tycker inte om ordet) i två år. Men det funkade inte för mig rent fysiologiskt eller psykiskt.
Blev väldigt trött och lite yr (trotts enligt prover, bra blodvärden) efter ca 1½ år. Var extremt noga med att få i mig allt med berikade grejer, tillskott och gypsy juice.
Tror de flesta tycker att köttindustrin är lite shady och att det säkerligen finns en del hälsovinster och miljövinster att hämta med en vegetarisk kosthållning.
Men det får inte vara påtvingat och det kanske inte funkar för alla människor.
Skulle själv aldrig kunna bli vegetarian då jag är alldeles för van att äta kött till alla mål mat. Det mesta talar väl dock att det skulle finnas positiva effekter för både hälsan och miljön. Jag är ganska säker på att vegetarisk mat kommer vara standard i de flesta välutvecklade samhällen om 20-30 år.
Äter "Svensson" verkligen så förbannat mycket kött? Enligt mina fördomar är det väl mest färdiga köttbullar och fiskpinnar som förvisso inte är vegetariskt eller veganskt, men ändå.
Syftar mer på rena köttprodukter. Har den konsumtionen verkligen ökat så enormt de senaste 30-40 åren som salladslobbyn vill ge sken av? Jag vet faktiskt inte. Är mest nyfiken.
På 50-talet och dessförinnan hade väl folk i gemen inte råd med så mycket kött, men från 70-talet och framåt? Det låter jävligt överdrivet.
Jag har inte kollat upp siffrorna som anges (det är någon skum lobbyorganisation som har en artikel i expressen.. ) men ja det har ökat väldigt mycket sedan 70-talet.
Jag ser inget problem med att man serverar mer vegetariskt i skolan men problemet är att många barn inte äter de dagarna och då missar man målet. Det är kanske bättre att se till att servera mer grönsaker och andra typer av vegetariska rätter för att få upp konsumtionen den vägen.
Fanns inga vegetariska alternativ i min grundskola, det var inte mindre tvång än om man skulle införa helvegetariskt i skolorna idag. Tycker det låter som en skitbra grej. Tanken med skolmat har alltid varit att bygga en bra grund för barnens hälsa, med tanke på att all forskning som inte sponsras av köttindustrin pekar på att kött inte är särskilt nyttigt så känns detta som ett väldigt naturligt steg.
An Iron Soul
2016-12-17, 19:24
Jag har inte kollat upp siffrorna som anges (det är någon skum lobbyorganisation som har en artikel i expressen.. ) men ja det har ökat väldigt mycket sedan 70-talet.
Jag ser inget problem med att man serverar mer vegetariskt i skolan men problemet är att många barn inte äter de dagarna och då missar man målet. Det är kanske bättre att se till att servera mer grönsaker och andra typer av vegetariska rätter för att få upp konsumtionen den vägen.
Jag vill minnas att i programmet Historieätarna som finns att titta på i SVT play nämndes det att under 70-talet åt genomsnittssvensken 250gram kött i veckan. Vilket känns absurt litet.
Jag vet inte om den siffran är exakt men det räcker med att titta runt i folks kundvagnar i matvarubutiken. Helt klart äts det mer än så idag.
Rolfarsson
2016-12-17, 19:28
En bättre start skulle vara att skrota rött kött och köra på fisk och fågel istället.
En bättre start skulle vara att skrota rött kött och köra på fisk och fågel istället.
Gud nej. Fisk borde folk äta så lite av som möjligt de kommande 50 åren
Gud nej. Fisk borde folk äta så lite av som möjligt de kommande 50 åren
I huvudsak för miljön då va?
Sparven från Minsk
2016-12-17, 20:02
Jag hade tagit mitt barn ur den skolan.
Agree.
Ingen ska säga åt mig/bestämma vad min unge ska äta.
Hur fan ska hen kunna bli biff på grönsallad och gurka? Nej kött ska det vara!
shut teh face
2016-12-17, 20:15
Är det faktiskt en grej? :confused:
Trodde det här bara var ett enskilt fall.
Känns ju lite som "genusneutrala dagis".
Och inget emot vegetarisk kost jag käkade själv strikt vegetariskt (eller blev "vegan" som det kallas, tycker inte om ordet) i två år. Men det funkade inte för mig rent fysiologiskt eller psykiskt.
Blev väldigt trött och lite yr (trotts enligt prover, bra blodvärden) efter ca 1½ år. Var extremt noga med att få i mig allt med berikade grejer, tillskott och gypsy juice.
Tror de flesta tycker att köttindustrin är lite shady och att det säkerligen finns en del hälsovinster och miljövinster att hämta med en vegetarisk kosthållning.
Men det får inte vara påtvingat och det kanske inte funkar för alla människor.
Tydligen! :-) vi letade efter några som lagade maten själv främst. Så blev det detta. Väldigt god och näringsrik mat.
Men att alla ska köra det över ett bräde tycker jag inte. Kanske en dag i veckan.
shut teh face
2016-12-17, 20:19
Angående proteinsnacket. Jag tror mina ungar får i sig mer protein än alla ungar som äter korv, köttbullar, pannkakor, fiskpinnar hela dagarna. I alla fall de ställen där jag smakat. Kötthalten känns väldigt tvivelaktig.
I huvudsak för miljön då va?
Ja, enbart drf imo.
Agree.
Ingen ska säga åt mig/bestämma vad min unge ska äta.
Hur fan ska hen kunna bli biff på grönsallad och gurka? Nej kött ska det vara!
Fast folk säger redan åt dig/bestämmer vad din unge ska äta. Du får gott skicka med dom en matlåda om du inte vill ha det så.
Bjorneman
2016-12-17, 20:26
Jag vill minnas att i programmet Historieätarna som finns att titta på i SVT play nämndes det att under 70-talet åt genomsnittssvensken 250gram kött i veckan. Vilket känns absurt litet.
Jag vet inte om den siffran är exakt men det räcker med att titta runt i folks kundvagnar i matvarubutiken. Helt klart äts det mer än så idag.
Har också hört något sådant. Vad var det för kött? Det kan omöjligt vara alla köttprodukter de åt.
Klart att det äts mer idag i så fall, men hur fan har de fått fram siffran 250 gram i veckan (!)? Jag levde inte då men jag har pratat med bekanta som påstår att det inte alls var så i deras fall. Nu är det inget bevis... Fast det låter ändå absurt lite om 250 gram skulle vara något slags genomsnitt.
Skönt att Jonas även kan berätta vad en hamburgare egentligen borde kosta. Det där med att lyxvaror blir billigare är annars något som kallas för utveckling. Är det månne så att han vill tillbaka till ett samhälle där svält var ett reellt problem? Det var inte så länge sedan.
+1
Roligt också att han också drar en lans för den urbota korkade lögnen om klimatpåverkan.
Vad är det för korkad lögn? Antropogen global uppvärmning? Hans siffror är naturligtvis BS för det mesta eller en ren anomali.
Fanns inga vegetariska alternativ i min grundskola, det var inte mindre tvång än om man skulle införa helvegetariskt i skolorna idag. Tycker det låter som en skitbra grej. Tanken med skolmat har alltid varit att bygga en bra grund för barnens hälsa, med tanke på att all forskning som inte sponsras av köttindustrin pekar på att kött inte är särskilt nyttigt så känns detta som ett väldigt naturligt steg.
Men där gör du misstaget som gör att ingen kan ta antikött-lobbyn på allvar. Du blandar kött med kött. Ingen har kommit fram till att kyckling är onyttigt. Ingen har heller kommit fram till att rött kött är onyttigt, men däremot att ett stort intag av rött kött kan vara dåligt av flera anledningar. Så därför skulle en begränsning av rött kött kunna vara av nytta för vissa.
Går man från rött kött till kyckling så minskar miljöpåverkan markant, att gå från kyckling till vegetarisk kost gör nytta endast på marginalen men gör proteinbehov och en del mikronutrienter svårare att tillgodose. Ska de ta tillskott i lunchkön för att få B12 osv? Vad ger det för signaler?
Diomedea exulans
2016-12-17, 21:39
Tre problem ser jag:
1) Om ungarna inte gillar köttersättningen kanske de bara äter kolhydratsrik- och fettrik mat, och får i sig för lite protein.
2) Ungarna får i sig för lite Omega 3.
3) Risk att det inte alls blir bättre för miljön (veganmaten kanske måste fraktas längre, t ex).
B12 gissar jag att man inte behöver oroa sig för, det får de förmodligen hemma (i pillerform om de har veganföräldrar, i animalieform annars).
Annars tycker jag det är en bra idé, köttindustrin är väl ett djävulens påfund.
+1
Vad är det för korkad lögn? Antropogen global uppvärmning? Hans siffror är naturligtvis BS för det mesta eller en ren anomali.
Men där gör du misstaget som gör att ingen kan ta antikött-lobbyn på allvar. Du blandar kött med kött. Ingen har kommit fram till att kyckling är onyttigt. Ingen har heller kommit fram till att rött kött är onyttigt, men däremot att ett stort intag av rött kött kan vara dåligt av flera anledningar. Så därför skulle en begränsning av rött kött kunna vara av nytta för vissa.
Går man från rött kött till kyckling så minskar miljöpåverkan markant, att gå från kyckling till vegetarisk kost gör nytta endast på marginalen men gör proteinbehov och en del mikronutrienter svårare att tillgodose. Ska de ta tillskott i lunchkön för att få B12 osv? Vad ger det för signaler?
Källa på det? Blundar du fullständigt - köttindustrin har en enorm inverkan på miljön.
Vad ger detta för signaler?
Sd_QRXp4gaY
Källa på det? Blundar du fullständigt - köttindustrin har en enorm inverkan på miljön.
Sd_QRXp4gaY
Hälften av alla veganer har B12-brist, ett tillstånd som ger irreversibla nerv- och hjärnskador.
E: det kan till och med gå så långt att de viljemässigt eller av vårdslöshet skadar sina barn pga dieten [Severe vitamin B12 deficiency in infants breastfed by vegans].
Weight loss and reduction of motor skills resulted in paediatric evaluation of a 10-month-old girl and a 12-month-old boy. Both children suffered form anaemia and delayed development due to vitamin B12 deficiency caused by strict maternal vegan diet during pregnancy and nursing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19852900
Men kött är "dåligt".
Tre problem ser jag:
1) Om ungarna inte gillar köttersättningen kanske de bara äter kolhydratsrik- och fettrik mat, och får i sig för lite protein.
2) Ungarna får i sig för lite Omega 3.
3) Risk att det inte alls blir bättre för miljön (veganmaten kanske måste fraktas längre, t ex).
B12 gissar jag att man inte behöver oroa sig för, det får de förmodligen hemma (i pillerform om de har veganföräldrar, i animalieform annars).
Annars tycker jag det är en bra idé, köttindustrin är väl ett djävulens påfund.
Inget av det här är ett problem om kockarna som gör maten har lika bra koll på vegetarisk matlagning som matlagning med kött. Men ärligt talat så har inte kockarna så bra koll ens nu, skulle kunna sätta ganska mycket på att majoriteten av svenska skolbarn inte får i sig den näring de behöver från skolmaten. Trots kött i maten dvs.
B12-brist är vanligare bland köttätare än bland veganer så hela det argumentet är ärligt talat bara ett dåligt och uttjatat skämt.
Inget av det här är ett problem om kockarna som gör maten har lika bra koll på vegetarisk matlagning som matlagning med kött. Men ärligt talat så har inte kockarna så bra koll ens nu, skulle kunna sätta ganska mycket på att majoriteten av svenska skolbarn inte får i sig den näring de behöver från skolmaten. Trots kött i maten dvs.
B12-brist är vanligare bland köttätare än bland veganer så hela det argumentet är ärligt talat bara ett dåligt och uttjatat skämt.
Hur då? Räcker ju att du käkar 24 vanliga (pissdåliga näringsmässigt) mamma scans köttbullar för att komma upp i 100% av RDI av B12.
Hur då? Räcker ju att du käkar 24 vanliga (pissdåliga näringsmässigt) mamma scans köttbullar för att komma upp i 100% av RDI av B12.
Och det räcker med en halvliter havredryck för att komma upp i detsamma. Skillnaden är att veganer tänker på sitt B12-intag medan köttätare tar det för givet att de får i sig all näring de behöver.
Det räcker med 4dl mjölk för att komma upp också.
Och det räcker med en halvliter havredryck för att komma upp i detsamma.
Så de som tar en halvliter tillskott i vätskeform eller ett tillskott i pillerform får det i sig, bra.
Men det är riktigt ovanligt med B12-brist hos omnivorer. Alla animalier innehåller det i tillräcklig mängd, naturligt, ända tills man minskar ner på dem kraftigt.
Sd_QRXp4gaY
För det första så läste du knappt mitt inlägg. Köttindustrin har naturligtvis stor miljöpåverkan, om vi exkluderar fjäderfä och äggproduktion.
För det andra illustrerar du på ett ypperligt sätt vilket effektivt underverk den moderna köttindustrin är. *hug*
Så de som tar en halvliter tillskott i vätskeform eller ett tillskott i pillerform får det i sig, bra.
Men det är riktigt ovanligt med B12-brist hos omnivorer. Alla animalier innehåller det i tillräcklig mängd, naturligt, ända tills man minskar ner på dem kraftigt.
Lol, nej. Kött är artificiellt B12-berikat. Enda sättet att få i sig det naturligt är typ genom att dricka vatten direkt från en brunn eller naturkälla.
Bjorneman
2016-12-18, 00:18
Minns när jag gick i skolan. Det var inte såå längesen. Ibland fick vi raggmunk och lingonsylt som förvisso var gott, men varför inget fläsk eller bacon? Gissar på grava besparingar av anledningar som vi inte behöver gå in på. Faktum kvarstår dock att det var vegetariskt. :D
Angående havredryck (?) så vill i alla fall inte jag diskutera det med en salladsnisse på nätet. IRL skulle jag få tyst på vederbörande... Minns när Sven Melander dissade det i en video för ett tag sen och jävlar i havet vilket liv det blev på blekfisarna.
Minns när jag gick i skolan. Det var inte såå längesen. Ibland fick vi raggmunk och lingonsylt som förvisso var gott, men varför inget fläsk eller bacon? Gissar på grava besparingar av anledningar som vi inte behöver gå in på. Faktum kvarstår dock att det var vegetariskt. :D
Angående havredryck (?) så vill i alla fall inte jag diskutera det med en salladsnisse på nätet. IRL skulle jag få tyst på vederbörande... Minns när Sven Melander dissade det i en video för ett tag sen och jävlar i havet vilket liv det blev på blekfisarna.
Hahah vadå, skulle jag få en käftsmäll? Svårt att ta dig seriöst alls tbh. "Salladsnissar", Björne pls.
Bjorneman
2016-12-18, 00:35
Hahah vadå, skulle jag få en käftsmäll? Svårt att ta dig seriöst alls tbh. "Salladsnissar", Björne pls.
Haha. Nej, det var ett skämt. Tror det var Leif GW Persson som myntade salladsnissar. Tycker det låter roligt, men jag har nog skrivit det lite väl många gånger nu.
Iochmed att de skriver vegetariskt så utgår jag från att de menar just vegetariskt och inte veganskt. Då finns det ju fortfarande ägg och mjölk med i bilden.
Annars så tänker jag att vegansk mat, då var och varannan person är allergisk mot allt och inget nuförtiden, eventuellt hade sparat in en hel del pengar eftersom man inte hade behövt tillgodose med specialkost åt alla möjliga olika håll eller iallafall i mindre utsträckning.
Jag får också känslan av att folk kanske inte skulle vara lika mycket emot sådana här saker om det inte vore överförmyndande rikstomtar på höga hästar som satt och spred extrema exempel och ibland direkta lögner i media, förmodligen med baktanken att de gör det "för en god sak" samtidigt som de ofta sätter käppar i hjulen istället.
Det, kombinerat med att folk som inte äter vegansk mat ofta inte har någon vidare koll på vad som är och inte är veganskt och hur det inte är jättekomplicerat eller hälsovådligt att äta sådan kost, gör att det förmodligen ofta bli en negativ inställning till det hela per automatik.
Iochmed att de skriver vegetariskt så utgår jag från att de menar just vegetariskt och inte veganskt. Då finns det ju fortfarande ägg och mjölk med i bilden.
Vegetarisk mat är vegansk mat. Skillnaden på vegetariskt och veganskt är huruvida en köper läder, pälsklädd osv. Lakto-ovo vegetariskt är den kost du tänker på, som ofta kallas vegetariskt i folkmun men jag tror att vi i den här situationen kan räkna med att det är de officiella definitionerna som gäller :)
Kött borde helt klart vara mer en lyxvara och inte den dussinvara det är i dag, kött är sjukt billigt mot det borde vara. Då tänker jag på miljön i första hand.
Sen hur enskilda individer äter skiter jag i.
Att skola mm skulle börja använda sig av mindre mängd kött skulle jag helt klart stå bakom såvida alternativet inte är pommes eller liknade.
Vegetarisk mat är vegansk mat. Skillnaden på vegetariskt och veganskt är huruvida en köper läder, pälsklädd osv. Lakto-ovo vegetariskt är den kost du tänker på, som ofta kallas vegetariskt i folkmun men jag tror att vi i den här situationen kan räkna med att det är de officiella definitionerna som gäller :)
Precis. Jag använder av ren bekvämlighet de, i folkmun, etablerade begreppen när jag pratar om det och utläser väl det på det sättet när jag ser det som i det här fallet.
Folk vet generellt vad skillnaden är mellan vegetarisk och vegansk mat, även om det egentligen är felaktiga betydelser av begreppen.
Sedan har man ju alla nytillkomna specialbegrepp som jag till denna dag inte vet vad de betyder. Pesketarian m.fl. De faller under "selektiv kosthållning" i min bok. Stockholmsvegetarian är något som finns lite mer etablerat här också, vilket jag förstod då jag allt som oftast blev tillfrågad om jag åt fågel eller fisk på den tiden jag åt vegetariskt.
Rolfarsson
2016-12-18, 01:16
För det andra illustrerar du på ett ypperligt sätt vilket effektivt underverk den moderna köttindustrin är. *hug*
Effektiv, men något fruktansvärt vidrig.
Lol, nej. Kött är artificiellt B12-berikat. Enda sättet att få i sig det naturligt är typ genom att dricka vatten direkt från en brunn eller naturkälla.
Vad syftar du på här:confused:
Cobolamin, B12, finns enbart i animaliska källor.
Bildas (och tillvaratas ), vid tillverkning av antibiotika vilket gör att det finns tillgång i överskott av cobolamin
Sparven från Minsk
2016-12-18, 08:03
Jag är starkt emot.
Människan är en omnivor. Vi är skapade för att äta allt.
Staten ska inte förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej (om det inte gäller arsenik m.m som är redan av livsfarligt).
De kan försöka påverka delar av befolkningen i "rätt riktning" (som de anser är rätt) med höjd skatt på kött eller sockerskatt eller liknande, men inget förbud tack.
shut teh face
2016-12-18, 08:08
Jag tror folk inte har något större problem med vegetarisk kost.
Varken smak- eller näringsmässigt. Problemet är att folk som är vegeterianer ofta är mystiska och försöker få hela världen att äta som dem
Sen har det blivit en så stor grej av allt. Ett ställningstagande och mycket extremism
Tror ni folk i indien tänker "oj, idag blev det visst vegetarisk mat!"
Mat är mat.
Det finns i alla former. Och som med allt annat är en balans bra.
Serveras det mjölk till maten nu för tiden i skolan? Ett alternativ skulle ju kunna vara vegetarisk mat samt mjölk som måltidsdryck som något slags övergångssteg tills man har lärt sig att laga näringsriktig vegetarisk mat.
Vad syftar du på här:confused:
Cobolamin, B12, finns enbart i animaliska källor.
Bildas (och tillvaratas ), vid tillverkning av antibiotika vilket gör att det finns tillgång i överskott av cobolamin
B12 kan bildas naturligt i ex nötkött om de får beta naturligt. Om de får i sig vissa bakterier syntetiseras dessa via enzymer jag inte kommer ihåg namnet på till B12. Så jag får erkänna en hyperbolering, men djur i köttindustrin får inte i sig dessa bakterier när de föds upp på massproducerad, näringsfattig majs. Så industrikött blir b12-berikat, köper du gotlandskött så innehållet det b12 naturligt. Människan kan också syntetisera b12 men om vi går ut och tuggar gräsmattor och får i oss jord så kan vi lätt bli sjuka. Eller om vi dricker orenat vatten, där dessa bakterier också kan finnas.
Jag är starkt emot.
Människan är en omnivor. Vi är skapade för att äta allt.
Staten ska inte förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej (om det inte gäller arsenik m.m som är redan av livsfarligt).
De kan försöka påverka delar av befolkningen i "rätt riktning" (som de anser är rätt) med höjd skatt på kött eller sockerskatt eller liknande, men inget förbud tack.
Vi är skapade för en huvudsakligen vegetarisk kost med inslag av kött. Människans naturliga kost har aldrig varit så huvudsakligen baserad på kött som den har blivit de senaste 40 åren. Ingen har pratat om att införa ett köttförbud, de vill bara att kött ska tas bort ur skolköken. Om du inte haft något emot att skolorna har bestämt vilka rätter som ska serveras till barnen de senaste 90 åren så borde du inte ha något problem med det här. Köttfri måndag föreslår alltså inte att staten ska "förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej" och det faktum att du på något magiskt sätt lyckas läsa ut det ur artikeln är ett utmärkt exempel på hur djupt rotad köttnormen är.
Du säger att de kan få påverka befolkningen i rätt riktning så länge det inte införs något förbud. DET ÄR PRECIS VAD SOM FÖRESLÅS.
Serveras det mjölk till maten nu för tiden i skolan? Ett alternativ skulle ju kunna vara vegetarisk mat samt mjölk som måltidsdryck som något slags övergångssteg tills man har lärt sig att laga näringsriktig vegetarisk mat.
Varför skulle de behöva det? Det tar en dag eller två att sätta sig in i hur man lagar näringsriktig vegetarisk kost, gör skiftet över en helg och ge kökspersonalen lite hemläxa över den enda helgen så behövs det ingen övergångsperiod.
Vegetariskt är inte svårt. Det är hur lätt som helst så länge man tar sig förbi den falska mentala spärren som säger att kött är något magiskt livsmedel som ger oss allt vi behöver. Kan tugga i mig en broccoli och två hekto kikärtor så har jag redan fått i mig mer näringsriktig kost än den som serveras i skolorna :)
exevision
2016-12-18, 09:24
B12 kan bildas naturligt i ex nötkött om de får beta naturligt. Om de får i sig vissa bakterier syntetiseras dessa via enzymer jag inte kommer ihåg namnet på till B12. Så jag får erkänna en hyperbolering, men djur i köttindustrin får inte i sig dessa bakterier när de föds upp på massproducerad, näringsfattig majs. Så industrikött blir b12-berikat, köper du gotlandskött så innehållet det b12 naturligt. Människan kan också syntetisera b12 men om vi går ut och tuggar gräsmattor och får i oss jord så kan vi lätt bli sjuka. Eller om vi dricker orenat vatten, där dessa bakterier också kan finnas.
Har du överhuvudtaget satt din fot i en ladugård för uppfödning av djur här i Sverige?
Har du överhuvudtaget satt din fot i en ladugård för uppfödning av djur här i Sverige?
Några. Hade bl.a. en släkting när jag var liten som var mjölk- och köttbonde. Hans djur hade det hur bra som helst. En annan jag var inne på i vuxen ålder, kanske mer lämpligt att kalla det för en grisfarm än något annat, hade mindre fördelaktiga förhållanden. Mer som ett koncentrationsläger än en bondgård. Kruxet är att det inte finns något sätt för konsumenter att ta reda på vilka förhållanden som rådde för djuren som blev ICAs egna svenska nötfärs.
Varför skulle de behöva det? Det tar en dag eller två att sätta sig in i hur man lagar näringsriktig vegetarisk kost, gör skiftet över en helg och ge kökspersonalen lite hemläxa över den enda helgen så behövs det ingen övergångsperiod.
Vegetariskt är inte svårt. Det är hur lätt som helst så länge man tar sig förbi den falska mentala spärren som säger att kött är något magiskt livsmedel som ger oss allt vi behöver. Kan tugga i mig en broccoli och två hekto kikärtor så har jag redan fått i mig mer näringsriktig kost än den som serveras i skolorna :)
Jag bara tänker på hur skolmaten var när jag växte upp och om de skulle försökt tillaga vegatarisk mat så hade det nog slutat med diverse bristsjukdomar. Kanske har skolmaten blivit bättre sedan dess.
exevision
2016-12-18, 09:36
Några. Hade bl.a. en släkting när jag var liten som var mjölk- och köttbonde. Hans djur hade det hur bra som helst. En annan jag var inne på i vuxen ålder, kanske mer lämpligt att kalla det för en grisfarm än något annat, hade mindre fördelaktiga förhållanden. Mer som ett koncentrationsläger än en bondgård. Kruxet är att det inte finns något sätt för konsumenter att ta reda på vilka förhållanden som rådde för djuren som blev ICAs egna svenska nötfärs.
Jag tänker på påståendet "näringsfattig majs".
Jag bara tänker på hur skolmaten var när jag växte upp och om de skulle försökt tillaga vegatarisk mat så hade det nog slutat med diverse bristsjukdomar. Kanske har skolmaten blivit bättre sedan dess.
Skolmaten var fortf skit sist jag kollade, men då blir det som sagt knappast svårt att nå samma näringsvärden med vegetarisk kost :) Sen så är ju information om hur man äter vegetariskt på ett bra sätt betydligt mer lätttillgängligt nu än för några år sen, för att inte tala om förändringen av tillgång till vegetariska alternativ.
Jag tänker på påståendet "näringsfattig majs".
Gäller kanske inte just svenskt kött i stor utsträckning, men 48% av allt nötkött, 32% av allt griskött och 65% av allt lammkött som äts i Sverige är importerat. Tror du att köttet som serveras i skolköken är gjort på svenska kor som fått beta gräs hela sina långa liv?
Scratch89
2016-12-18, 10:13
Vi är skapade för en huvudsakligen vegetarisk kost med inslag av kött. Människans naturliga kost har aldrig varit så huvudsakligen baserad på kött som den har blivit de senaste 40 åren. Ingen har pratat om att införa ett köttförbud, de vill bara att kött ska tas bort ur skolköken. Om du inte haft något emot att skolorna har bestämt vilka rätter som ska serveras till barnen de senaste 90 åren så borde du inte ha något problem med det här. Köttfri måndag föreslår alltså inte att staten ska "förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej" och det faktum att du på något magiskt sätt lyckas läsa ut det ur artikeln är ett utmärkt exempel på hur djupt rotad köttnormen är.
Du säger att de kan få påverka befolkningen i rätt riktning så länge det inte införs något förbud. DET ÄR PRECIS VAD SOM FÖRESLÅS.
Tänka sig. Jag håller helt med dig här. :)
Allt detta är väldigt mjunigt och rationellt. Det är dock inte folk som kräver, med barska ord, att skolorna enbart ska ha vegetarisk kost.
"Kräver" är fortfarande det ord som får mig att resa ragg. Som om man ensam hade det ultimata svaret på folkhälsans alla problem.
Vilken del av tarmen syntetiseras B12 i människa? Var tas B12 upp? Vilken är den huvudsakliga riktningen i magtarmkanalen?
Källa på det? Har sett siffran 50% brist hos veganer, och jag länkade nyss fallrapporter om barn som kunde ha dött för att deras mammor var veganer. De kunde ha dött! Troligen fick de irreversibla nervskador.
E: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20648045?dopt=Abstract Serum concentrations of vitamin B12 and folate in British male omnivores, vegetarians and vegans: results from a cross-sectional analysis of the EPIC-Oxford cohort study.
CONCLUSION:
Vegans have lower vitamin B12 concentrations, but higher folate concentrations, than vegetarians and omnivores. Half of the vegans were categorized as vitamin B12 deficient and would be expected to have a higher risk of developing clinical symptoms related to vitamin B12 deficiency.
Tycker det här med B12 egentligen är en icke-fråga då det inte är så svårt att berika livsmedel om det inte förekommer naturligt hos livsmedlet. I vissa länder tillsätter man t.ex. folat till spannmål för att minska risk för ryggmärgsbråck hos nyfödda.
Diomedea exulans
2016-12-18, 10:31
Problemet är att folk som är vegeterianer ofta är mystiska och försöker få hela världen att äta som dem.
Det är väl inte så konstigt att veganer försöker få en att äta som dem, eftersom det handlar om att de vill minska förtryck mot kännande varelser. Det är inte direkt som att någon med favoritfärgen blå försöker få alla andras favoritfärg att bli blå.
För övrigt tycker jag att vissa här inne verkar missa att det rör sig om ETT av dagens mål.
Det är väl inte så konstigt att veganer försöker få en att äta som dem, eftersom det handlar om att de vill minska förtryck mot kännande varelser. Det är inte direkt som att någon med favoritfärgen blå försöker få alla andras favoritfärg att bli blå.
För övrigt tycker jag att vissa här inne verkar missa att det rör sig om ETT av dagens mål.
Alla dagens mål på skolan. Eller alla mål öht om man pysslar med ett mål mat om dagen.
Tänka sig. Jag håller helt med dig här. :)
Plötsligt händer det :D
Tycker det här med B12 egentligen är en icke-fråga då det inte är så svårt att berika livsmedel om det inte förekommer naturligt hos livsmedlet. I vissa länder tillsätter man t.ex. folat till spannmål för att minska risk för ryggmärgsbråck hos nyfödda.
+1.
Alla dagens mål på skolan. Eller alla mål öht om man pysslar med ett mål mat om dagen.
Rätta mig om jag har fel men det serveras väl bara en måltid i skolorna? Menar du att barnen inte skulle äta någonting förutom skollunchen varje dag? Då låter det som att socialtjänsten bör kopplas in.
Känns som att du klyver hår bara för att.
Gäller kanske inte just svenskt kött i stor utsträckning, men 48% av allt nötkött, 32% av allt griskött och 65% av allt lammkött som äts i Sverige är importerat. Tror du att köttet som serveras i skolköken är gjort på svenska kor som fått beta gräs hela sina långa liv?
Kan du berätta lite mer om dom där långa liven?
Plötsligt händer det :D
+1.
Rätta mig om jag har fel men det serveras väl bara en måltid i skolorna? Menar du att barnen inte skulle äta någonting förutom skollunchen varje dag? Då låter det som att socialtjänsten bör kopplas in.
Känns som att du klyver hår bara för att.
Jag klöv hår med flit. Det är fortfarande alla måltider i skolan som skall bytas ut till 100% vegetariskt. Hur många måltider är det totalt i Sverige per dag?
Kan du berätta lite mer om dom där långa liven?
Jag var sarkastisk.
Jag klöv hår med flit. Det är fortfarande alla måltider i skolan som skall bytas ut till 100% vegetariskt. Hur många måltider är det totalt i Sverige per dag?
Vettefan. Men vad har det med saken att göra?
TranceII
2016-12-18, 10:48
Jag tror folk inte har något större problem med vegetarisk kost.
Varken smak- eller näringsmässigt. Problemet är att folk som är vegeterianer ofta är mystiska och försöker få hela världen att äta som dem
Sen har det blivit en så stor grej av allt. Ett ställningstagande och mycket extremism
Tror ni folk i indien tänker "oj, idag blev det visst vegetarisk mat!"
Mat är mat.
Det finns i alla former. Och som med allt annat är en balans bra.
Jag förstår att det finns en hel del sådana vegetarianer eller i alla fall veganer som är väldigt jobbiga men jag måste säga att det finns en hel del köttätande människor som är minst lika jobbiga. En hel del vegetarianer blir ofta ifrågasatta varför de inte äter kött eller att folk vill berätta hur fel de har. Lite som om en 20-årig grabb väljer att vara nykter på krogen en gång.
Angående Indien så är det väldigt vanligt med vegetarisk eller vegansk mat men du har fortfarande en ganska tydlig uppdelning. T.ex. en matsal på en arbetsplats har en sida med kötträtter och en sida med veganska rätter och kärlen för de veganska rätterna har aldrig haft kött i sig etc. En del är väldigt seriösa och räknar hur de inte ätit kött i generationer.
Men överlag så har de helt andra maträtter som du säger eftersom deras kultur inte är så dominerad av kötträtter som våran är.
Angående skolmaten så är det väl rimligt att ha vegetariskt en dag i veckan eller så.
En icke-fråga som leder till att små barn får irreversibla nervskador och att 50% av veganer har brist som leder till irreversibla nervskador?
Länkade källor tidigare, men det blundades skickligt för, som väntat.
Dessutom är inte berikning okontroversiellt. Vi har inte folatberikning till exempel.
En icke-fråga som leder till att små barn får irreversibla nervskador och att 50% av veganer har brist som leder till irreversibla nervskador?
Dessutom är inte berikning okontroversiellt. Vi har inte folatberikning till exempel.
Är alla fall av näringsbrist bland barn som äter kött orsakade av det faktum att de äter kött? Du fick inget svar för att du som alltid kommer med totalt irrelevanta icke-argument. Det är inte intressant att diskutera.
exevision
2016-12-18, 10:59
Ytterligare en orsak att välja svenskt.
Det finns fina exempel: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/mer-lokalt-notkott-for-inlandsborna
Ytterligare en orsak att välja svenskt.
Det finns fina exempel: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/mer-lokalt-notkott-for-inlandsborna
Klart bättre att välja svenskt än att välja importerat, men tror du att svensk köttindustri skulle kunna hålla dagens kvalitetsnivå om efterfrågan fördubblades? Svenskt kött må vara bättre, men inget kött alls (eller minimalt av det) är ännu bättre, med råge :)
Fina undantag ursäktar inte regeln.
Detta argument är ju av anekdotisk karaktär men när jag tidigare arbetade på vårdcentral kom det då och då veganer som ville kolla sina "värden", alla hade helt normala värden. Av min erfarenhet är kroniska alkoholister den grupp som oftast drabbas av B12-brist.
Diomedea exulans
2016-12-18, 11:11
Absolut minst två, skulle jag tippa. Tror att ca 0% av skolbarn kör Warrior Diet.
Är alla fall av näringsbrist bland barn som äter kött orsakade av det faktum att de äter kött? Du fick inget svar för att du som alltid kommer med totalt irrelevanta icke-argument. Det är inte intressant att diskutera.
En vetenskaplig studie på europeiskt material som visar på en farlig brist är ett irrelvant icke-argument... snälla kan du inte sluta trolla i seriösa trådar?
Detta argument är ju av anekdotisk karaktär men när jag tidigare arbetade på vårdcentral kom det då och då veganer som ville kolla sina "värden", alla hade helt normala värden. Av min erfarenhet är kroniska alkoholister den grupp som oftast drabbas av B12-brist.
Länkade en studie på en europeisk population alldeles nyss...... .. .. . . . .. . ......... ................... . .. . . . .
TranceII
2016-12-18, 11:24
Om skolan serverade vegetarisk mat så antar jag att de skulle hantera b12 genom berikning och val av maträtter så det kanske till och med skulle betyda att de som är vegetarianer får minskad risk.
En vetenskaplig studie på europeiskt material som visar på en farlig brist är ett irrelvant icke-argument... snälla kan du inte sluta trolla i seriösa trådar?
Återigen, enligt din logik så kan man anklaga köttbaserad kost för näringsbristen hos barn som inte är vegetarianer. Det är ändå en ganska vanligt förekommande grej det med. Känns det logiskt tycker du? Dåligt föräldraskap har ingenting med kostval att göra, om man som vegansk förälder orsakar näringsbrist hos sina barn så har det inte att göra med veganism, det har att göra med att det är en dålig förälder. Det här är liksom rationellt tänkande 101, du kan ju iaf försöka förstå det. Om du ska diskutera emot mig så får du börja i en konkret ände, vad är det som gör att det är kostens fel att barn blir undernärda om de äter veganskt, men inte om de äter kött?
Återigen, enligt din logik så kan man anklaga köttbaserad kost för näringsbristen hos barn som inte är vegetarianer. Det är ändå en ganska vanligt förekommande grej det med. Känns det logiskt tycker du? Dåligt föräldraskap har ingenting med kostval att göra, om man som vegansk förälder orsakar näringsbrist hos sina barn så har det inte att göra med veganism, det har att göra med att det är en dålig förälder. Det här är liksom rationellt tänkande 101, du kan ju iaf försöka förstå det. Om du ska diskutera emot mig så får du börja i en konkret ände, vad är det som gör att det är kostens fel att barn blir undernärda om de äter veganskt, men inte om de äter kött?
Källa?
Enda näringsbristerna jag tänker på när det kommer till barn är D-vitamin och möjligen jod. Tillskott respektive berikning.
Länkade en studie på en europeisk population alldeles nyss...... .. .. . . . .. . ......... ................... . .. . . . .
Studien är utförd på material från 1993-1999, dvs 20 år sedan. Jag tror medvetenheten kring risk för B12-brist vid vegansk kost är betydligt större idag.
Studien är utförd på material från 1993-1999, dvs 20 år sedan. Jag tror medvetenheten kring risk för B12-brist vid vegansk kost är betydligt större idag.
Kunskapen verkar var på topp när "insatta" personer här pratar om hur människan syntetiserar B12 själv :Virro men verkar ha missat lite om plats för syntes + plats för upptag + huvudsaklig riktning i magtarmkanalen :Virro:laugh:
Oavsett vad vi tycker kommer vår miljö att tvingas oss mot mer och mer vegetarisk kost. Våra resurser av odlingsbar mark, fosfor mm kommer kräva effektivare utnyttjande i näringskedjan. Vansinne att odla något till grisar som vi själva kan äta. Däremot har grisen sin plats när det gäller att ta hand om vårt överskott och det vi själva inte utnyttjar.
Idisslare producerar metangas som biprodukt. Den gasen måste vi ta hand om. Helt enkelt inte öka växthuseffekten och gigantiska utsläpp av fixerad metan som ligger i permafrosten.
Vi får bli mer pålästa och mer aktiva i våra val av mat.
Kunskapen verkar var på topp när "insatta" personer här pratar om hur människan syntetiserar B12 själv :Virro men verkar ha missat lite om plats för syntes + plats för upptag + huvudsaklig riktning i magtarmkanalen :Virro:laugh:
Lol, jag skrev att människan kan syntetisera B12 själv men vi får inte i oss bakterierna för det. Så kunskapen om att det behövs B12-berikning är det inget fel på, jag har noggrann koll på att jag får i mig det jag behöver.
Oavsett vad vi tycker kommer vår miljö att tvingas oss mot mer och mer vegetarisk kost. Våra resurser av odlingsbar mark, fosfor mm kommer kräva effektivare utnyttjande i näringskedjan. Vansinne att odla något till grisar som vi själva kan äta. Däremot har grisen sin plats när det gäller att ta hand om vårt överskott och det vi själva inte utnyttjar.
Idisslare producerar metangas som biprodukt. Den gasen måste vi ta hand om. Helt enkelt inte öka växthuseffekten och gigantiska utsläpp av fixerad metan som ligger i permafrosten.
Javisst behöver vi bli mycket mer pålästa. Det fungerar inget vidare att nyttja samma odlingareal konstant år ut och år in i en evighet om vi inte skall gödsla oss ända in i fördärvet,där fyller kreatur en mycket bra funktion att hålla ytorna öppna,skall vi dock kliva in i verkligheten istället för att bara fortsätta skjuta problemen framför oss så är det enda hållbara att kraftigt minska den mänskliga populationen och kraftigt sänka vår materiella standard men det kommer aldrig hända eftersom större delen av den befolkning som finns som tror sig vara upplyst är mer intresserad av att spela god medans den håller för öronen och låter llalallaalalalalalalalalalala samtidigt som man skjuter det verkliga problemet framför sig.
Källa?
Enda näringsbristerna jag tänker på när det kommer till barn är D-vitamin och möjligen jod. Tillskott respektive berikning.
Yes, och det är lika oproblematiskt att lösa näringsbrister hos veganbarn :) Tillskott och berikning.
Du länkade till ett enskilt fall i USA. Har du något belägg för att det här är ett stort problem?
Jag hade även gärna velat ha en källhänvisning till att 50% av alla veganer har B12-brist och om vi pratar på en nationell eller internationell nivå.
Hur är det här ens något att diskutera? En förening anser att skolor borde syssla med att ha vegetarisk mat som sin huvudmåltid. Big deal. Det är ett bra förslag (miljö, hälsa, antibiotikaresistans, ekonomi) och de enda som ens skulle reagera är några gnällpittar till föräldrar. Skolorna behöver inte ens basunera ut det utan bara byta alla måltider mot vegetariskt. Ingen hade fan ens märkt något.
Proteinbrist? snälla.
B12-brist? Om något barn får B12-brist för att en av deras måltider om dagen byts ut mot vegetariskt så är det nog dags att skicka en orosanmälan till närmsta socialförvaltning.
Tuta å kör. Lägg ner tråden.
MasterChief
2016-12-18, 13:13
Jag hade välkomnat vegetariskt kosthållning i dotterns skola. Synd att korv, köttbullar och köttfärs har en helig plats i svensk matlagning.
PureWhey
2016-12-18, 13:16
Jag hade välkomnat vegetariskt kosthållning i dotterns skola. Synd att korv, köttbullar och köttfärs har en helig plats i svensk matlagning.
Minns du inte hur glad du blev när det var köttfärssås och spaghetti i skolan?
Du länkade till ett enskilt fall i USA. Har du något belägg för att det här är ett stort problem?
Jag hade även gärna velat ha en källhänvisning till att 50% av alla veganer har B12-brist och om vi pratar på en nationell eller internationell nivå.
Länkade nyss en studie från en europeisk population där 50% av veganer hade b12-brist.
Internetmedicin nämner även veganism som en anledning till b12-brist om jag minns rätt.
Blåvitt verkar dock ha tappat källorna på de svåra bristerna som köttätare utsätts för.
Lol, jag skrev att människan kan syntetisera B12 själv men vi får inte i oss bakterierna för det. Så kunskapen om att det behövs B12-berikning är det inget fel på, jag har noggrann koll på att jag får i mig det jag behöver.
Bakterierna som syntetiserar B12 är i tjocktarmen. Upptaget är distala ileum mha av intrinsic factor från magsäcken. Antingen får tarmen arbeta åt fel håll eller får man äta mänsklig avföring.
Nej, nu går det inte att komma längre om du inte tänker öva på läsförståelsen Neithan. Jag väntar tålmodigt.
Håller med, bara det är bra välkomponerad vegetarisk kost. Lacto ovo vore kanske bäst egentligen. Att det på något viss skulle skada barnen eller vara en påtvingad diet är ju bara trams. Oavsett vad som serveras så är det ju "påtvingat". Motståndet är som vanligt bara baserat på "traditioner" som "pissas på".
Det är ju fritt fram att ge barnen vad de vill hemma, om skolmat är det enda barnen får att äta så är det något som är fel i hemmet och det är inte skolans ansvar.
En välkomponerad vegetarisk rätt kan förmodligen vara mer hälsosam än det processade skräpet jag fick i skolan. Men visst, det var något särskilt med den där köttfärssåsen som smakade utspädd ketchup och med stora klumpar av "färs" serverat med överkokt spagetti. Vi brukade köra ätartävling när det var köttfärssås eller fiskpinnar :D
Dina två första stycken är jag helt med på men du kan inte påstå att det är rimligt att 10 miljarder människor lär sig göra LCA-analyser över deras matvarors miljöpåverkan. Det bör lösas som alltid annars med hjälp av att styra marknaden genom att ha en vettig blandekonomi som ger ekonomiska incitament att göra rätt val för miljön. Det är mycket lättare än att lära varenda gymnasiebarn det som idag är avancerade kurser på masternivå eller doktorandnivå.
Varför ska alla vara experter? Ska de behöva det? Då är fyragradersmålet kört!
Hur har man gjort med bilindustrin? Det är bränsleförbrukningsstandarder och utsläppsstandarder i hela västvärlden, koldioxidskatt på bränsle i Europa, och vissa punktlättnader för supermiljöbilar, elbilar och krav på mackar att sälja alternativa bränslen. Alla dessa grejer kanske inte är väldigt effektiva men alla ger en inkremental förbättring av hushållandet med oljan. Varför kan man inte göra likadant med mat? Varför, när ingen krävs på att vara expert på urban logistik, bilkörning och bilar, ska alla krävas på att vara experter på mat, jordbruk och industriprocesser?
Javisst behöver vi bli mycket mer pålästa. Det fungerar inget vidare att nyttja samma odlingareal konstant år ut och år in i en evighet om vi inte skall gödsla oss ända in i fördärvet,där fyller kreatur en mycket bra funktion att hålla ytorna öppna,skall vi dock kliva in i verkligheten istället för att bara fortsätta skjuta problemen framför oss så är det enda hållbara att kraftigt minska den mänskliga populationen och kraftigt sänka vår materiella standard men det kommer aldrig hända eftersom större delen av den befolkning som finns som tror sig vara upplyst är mer intresserad av att spela god medans den håller för öronen och låter llalallaalalalalalalalalalala samtidigt som man skjuter det verkliga problemet framför sig.
Det är sjukt farliga grejer du snackar om. Hur tänkte du minska på befolkningen? Är det som den där kycklingfabriken vi såg innan? Gas-kamrar? Eller nåt mer humant som mass-steriliseringar?
Vad ger dig expertisen att säga att jorden klarar 1 miljard, 2 miljarder eller kanske 3 miljarder människor istället för 12? Med vilken teknologi? Du har ju tidigare i "kost/partitillhörighets-tråden" visat dig vara extremt utvecklingsfientlig, och med den grunden så förstår jag dig. Då kanske vi får hålla nere befolkningen om du vill leva så. Vi andra som är mogna nog att ta del av utvecklingens frukter ska väl inte rimligen behöva dö för att du ska få leva kvar på 1900-talets mitt?
MasterChief
2016-12-18, 13:38
Minns du inte hur glad du blev när det var köttfärssås och spaghetti i skolan?
Jovisst. Överviktig och skoltrött som man var. Jag hade blivit ännu gladare om de serverat pizza.
Länkade nyss en studie från en europeisk population där 50% av veganer hade b12-brist.
Internetmedicin nämner även veganism som en anledning till b12-brist om jag minns rätt.
Ja, det står mycket riktigt att en brittisk studie visade att 50% av veganerna i gruppen i Storbritanien som de undersökte hade brist på b12. Att sedan uttrycka det svepande som att 50% av alla veganer har b12-brist känns lite oseriöst.
Ja, veganism är en anledning till b12-brist, precis som jag förmodar att folk som inte äter mat med rätt ämnen i och struntar i att supplementera får skörbjugg eller kalciumbrist. Vart ville du komma med det påståendet?
skattefusk
2016-12-18, 13:41
Vegetarisk mat är som att ta bort huvudingrediensen ocj bara äta tillbehören
En portion kött beräknades till 75 g på 70-talet och kikar man på "normal" mat från den tidsperioden så var det inte så att man åt kött som huvudbeståndsdel varje mål.
Människans naturliga kost har aldrig varit så huvudsakligen baserad på kött som den har blivit de senaste 40 åren.
Beroende på population. I vissa delar av världen har animalier utgjort majoriteten av allt som ätits sedan lång tid tillbaka. Människan är så anpassningsbar att den klarar det mesta bara den får några generationer på sig.
Ska man vara petig så är det också svårt att leva på växter under vinterhalvåret om man inte odlar säd så under de perioderna av människans historia var det nog också ganska så djurbaserat.
dream_theater_
2016-12-18, 14:46
Nej, nu går det inte att komma längre om du inte tänker öva på läsförståelsen Neithan. Jag väntar tålmodigt.
Jag kanske får min första varning, men det är värt det.
Håll inte andan blåvitt.
Hade detta en dag i veckan på min tidigare skola, fungera bra efter omställningen.
Jakobson
2016-12-18, 19:10
Varför inte, tror knappast köttet de får idag är kött, består oftast av några ynka procent kött resten är utfyllnad och smakämnen
trädgårdsmöbel
2016-12-18, 19:23
Jag ser gärna enbart vegetarisk skolmat, fast enbart på premissen att den inte får serveras på grund av och/eller kryddad med sektvänster, pk och feminism.
Så länge det är sådana som propagerar för vegetariskt så kommer jag rabiat försvara köttkonsumtion.
Skolverket anger vad skolmaten ska vara. Här är det förskola och grundskola. Gymnasieskolan som tråden handlar om är frivillig, idag.
http://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/mat-i-skolan-1.185012
Läs att skolmaten ska vara hållbar. För ett hållbart samhälle måste vi anpassa köttproduktionen.
Men men för att vara näringsriktig för barn och ungdomar kommer köttet säkert alltid att vara med.
Jakobson
2016-12-18, 20:02
Skolverket anger vad skolmaten ska vara. Här är det förskola och grundskola. Gymnasieskolan som tråden handlar om är frivillig, idag.
http://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/mat-i-skolan-1.185012
Läs att skolmaten ska vara hållbar. För ett hållbart samhälle måste vi anpassa köttproduktionen.
Men men för att vara näringsriktig för barn och ungdomar kommer köttet säkert alltid att vara med.
Kan givetvis se annorlunda ut idag, men när jag gick i grundskolan var köttet på matsedeln: köttbullar, falukorv, köttfärssås (som knappt innehöll köttfärs) pyttipanna osv, alltså köttprodukter som inte består av hög andel kött
Hövdingen
2016-12-18, 20:24
Kött odlat i ett lab. Fantastisk idè.
Q9UsC5VjbII
Utelsutande vegetarisk mat i den allmäna skolan skulle bara vara ok ifall det var lagligt att hemskola sina barn samt att man kunde välja att inte betala skatt till utbildning. Tyvärr så är ingetdera ett alternativ i dagens Sverige så därför är konceptet med den vegetariska skolmaten fascistiskt. Vettigare från ett miljöperspektiv hade varit om varje skola var tvungen att producera 90% av sin mat helt baserat på dess närmiljö.
Utelsutande vegetarisk mat i den allmäna skolan skulle bara vara ok ifall det var lagligt att hemskola sina barn samt att man kunde välja att inte betala skatt till utbildning. Tyvärr så är ingetdera ett alternativ i dagens Sverige så därför är konceptet med den vegetariska skolmaten fascistiskt. Vettigare från ett miljöperspektiv hade varit om varje skola var tvungen att producera 90% av sin mat helt baserat på dess närmiljö.
Barnen kan väl äta kött till middagen eller tycker du att det är nödvändigt att äta kött till varje måltid av någon form av religiösa eller ideologiska skäl?
Hursomhelst är jag övertygad om att vegetarisk mat kommer vara standard om 20-30 år. Det kommer börja långsamt med att man inför det en dag i veckan, sen varannan dag och sen varje dag. Jag tyckte själv att vegetarianism var trams för några år sedan men börjar mer och mer inse att det är det vettiga alternativet även om jag själv inte planerat att övergå till det de närmaste åren, blir dock inte det minsta upprörd eller kränkt om någon serverar vegetariskt.
Ja, det står mycket riktigt att en brittisk studie visade att 50% av veganerna i gruppen i Storbritanien som de undersökte hade brist på b12. Att sedan uttrycka det svepande som att 50% av alla veganer har b12-brist känns lite oseriöst.
Ja, veganism är en anledning till b12-brist, precis som jag förmodar att folk som inte äter mat med rätt ämnen i och struntar i att supplementera får skörbjugg eller kalciumbrist. Vart ville du komma med det påståendet?
Du kan väl göra ett åtminstone halvhjärtat försök till att slänga fram några andra data då de jag grävde fram var så överväldigande världsfrånvänt (det var inte det)?
Jag ser gärna enbart vegetarisk skolmat, fast enbart på premissen att den inte får serveras på grund av och/eller kryddad med sektvänster, pk och feminism.
Så länge det är sådana som propagerar för vegetariskt så kommer jag rabiat försvara köttkonsumtion.
Amen.
Men det finns en stark "snöflingekultur" bland många veganer och då ska man tycka och tänka rätt saker för annars är man inte en "riktig" vegan och det smittar tyvärr av sig när det handlar om maten.
Nuförtiden är det ju socialt accepterat att vara vegetarian och luta åt det blåa hållet. Så var det inte i slutet av 90-talet när scans lastbilar eldades upp.
Jag upplever att det har varit och fortfarande är väldigt mycket intolerans men att den sakta men säkert luckras upp. Framförallt i grupper som handlar om just matlagning och träning. Där modereras mycket politik bort, för att det blir tydligare och tydligare att alla inte vill prata politik och alla inte tycker samma sak, men att det är ovidkommande och inte relevant i sammanhanget.
Fördelen med det är ju samtidigt att de som inte är intresserad av att föra ett civiliserat samtal drar sig ur eller längre ut mot kanten och skapar sina egna små intoleranta verksamheter som de där rosa-svarta mupparna man sett på pridefestivalen.
Det här är iallafall mina egna iakttagelser. Jag håller tummarna för att det blir mindre och mindre politiskt ju längre tiden går och därmed mer tillgängligt för alla utan att man tvingas in i någon guilt-by-association med vänstern bara för att det ligger en påse oumph i frysen.
Barnen kan väl äta kött till middagen eller tycker du att det är nödvändigt att äta kött till varje måltid av någon form av religiösa eller ideologiska skäl?
Poängen var att man ska få välja själv. Och bryr man sig om miljön så är det enda försvarbara alternativet att producera själv.
Poängen var att man ska få välja själv. Och bryr man sig om miljön så är det enda försvarbara alternativet att producera själv.
Så ni körde a la carte på er skola eller vad?
Du kan väl göra ett åtminstone halvhjärtat försök till att slänga fram några andra data då de jag grävde fram var så överväldigande världsfrånvänt (det var inte det)?
Inte världsfrånvända men väldigt icke övergripande och bara en iakttagelse av en väldigt liten grupp/exempel på enskilda individers mindre lyckad beteende.
Vad är det för data du vill se?
Det du verkar hakat upp dig på är att man behöver komplettera med b12 och att de som inte gör det kan bli sjuka och få permanenta skador och att det är extremt farligt för barn att inte få dessa supplement.
Absolut. Jag håller med fullständigt.
Men som jag skrev förut så gäller detta en massa olika saker, om folk inte får i sig tillräckligt av det. Något som vi har lärt oss genom trial and error genom historien och sedan rättat till genom att tillsätta det i olika produkter. B12 finns numera i till exempel havremjölk.
Om man sånt jävla storhetsvansinne att man tror att det man personligen gör eller vad Sverige gör har någon större påverkan när det kommer till såna här miljöfrågar tycker jag man ska det hålla det till sig själv. För det är extremt dumt.
Vad har folk för bild av Sverige? Först tror man att det går att lösa hela "flyktingkrisen" själv genom att ha helt öppen invandring, Sen tror man att man kan rädda hela miljön genom att höja diesel skatten 50öre.
Allt detta är helt bortkastat och påverkar knappast världen i det stora hela.
Om man sånt jävla storhetsvansinne att man tror att det man personligen gör eller vad Sverige gör har någon större påverkan när det kommer till såna här miljöfrågar tycker jag man ska det hålla det till sig själv. För det är extremt dumt.
Vad har folk för bild av Sverige? Först tror man att det går att lösa hela "flyktingkrisen" själv genom att helt öppen invandring, Sen tror man att man kan rädda hela miljön genom att höja diesel skatten 50öre.
Allt detta är helt bortkastat och påverkar knappast världen i det stora hela.
http://i67.tinypic.com/2e4yww8.jpg
En portion kött beräknades till 75 g på 70-talet och kikar man på "normal" mat från den tidsperioden så var det inte så att man åt kött som huvudbeståndsdel varje mål.
Precis, hur mycket kött äter folk egentligen.
Macroman
2016-12-19, 10:17
Intressant, det här är ännu ett exempel på hur en högljudd intolerant minoritet kan diktera villkoren för en majoritet trots att majoriten inte efterfrågar detta.
Läs vad Taleb skriver om detta:
https://medium.com/@nntaleb/the-most-intolerant-wins-the-dictatorship-of-the-small-minority-3f1f83ce4e15#.2vsiryhxa
Det är sjukt farliga grejer du snackar om. Hur tänkte du minska på befolkningen? Är det som den där kycklingfabriken vi såg innan? Gas-kamrar? Eller nåt mer humant som mass-steriliseringar?
Vad ger dig expertisen att säga att jorden klarar 1 miljard, 2 miljarder eller kanske 3 miljarder människor istället för 12? Med vilken teknologi? Du har ju tidigare i "kost/partitillhörighets-tråden" visat dig vara extremt utvecklingsfientlig, och med den grunden så förstår jag dig. Då kanske vi får hålla nere befolkningen om du vill leva så. Vi andra som är mogna nog att ta del av utvecklingens frukter ska väl inte rimligen behöva dö för att du ska få leva kvar på 1900-talets mitt?
Jag är varken för totalitär socialism vilket är ideologin som är vanlig att associera dylika dumheter med eller någon annan form av ärketölp.
Jag har inte för avsikt att minska befolkningen och har inga önskemål om att någon skall påbörja ett sådant projekt.
Däremot så är min bedömning att befolkningen kommer minska kraftigt förr eller senare,tänk större krig eller någon/några farsoter som sprider sig och är rent katastrofala,Människan kanske i samklang med naturen kommer ta livet av sig själv eller gå genom en kraftig reducering,men om inte människan hinner först så kommer naturen vara begränsningen.
Jag är heller inte utvecklingsfientlig,jag är däremot inte så benägen att springa efter dom sista rönen om allt och ingenting så fort dessa publiceras,utveckling av mycket går framåt vilket är mycket positivt men jag är emot att rusa in i saker utan att ha riktig koll på konsekvenser vilket vi sällan har.
Förövrigt besitter varken du eller jag eller någon annan på den här brädan den kompetens som krävs för att bedöma exakt hur stor mänsklig population vår planet klarar av särskilt inte när vi inte har en aning om vilket nivå av bekvämlighet vi kräver att få leva i,tänk efter lite,varenda kotte på vår planet strävar efter en högre levnadsstandard och det kostar på. Som bonus kan tilläggas att alla befolkningar inte ökar per automatik. det har talat länge om hur den svenska befolkningen skulle krympa utan invandring,det är troligen delvis på grund av naturliga mekanismer som slår till och gör oss mindre benägna att föröka oss som kaniner när vi blir för många som lever "för bra".
Hursomhelst är jag övertygad om att vegetarisk mat kommer vara standard om 20-30 år. Det kommer börja långsamt med att man inför det en dag i veckan, sen varannan dag och sen varje dag. Jag tyckte själv att vegetarianism var trams för några år sedan men börjar mer och mer inse att det är det vettiga alternativet även om jag själv inte planerat att övergå till det de närmaste åren, blir dock inte det minsta upprörd eller kränkt om någon serverar vegetariskt.
Utvecklingen är onekligen på väg åt det hållet. I värsta fall får man väl gå Stalingrad på alla vänster- och miljömuppar.
Vegetarianism är ett slöseri med jordens förnyelsebara resurser precis som industruell köttproduktion. Det bästa användandet av jordens resurser är att exploatera ett så brett omfång som möjligt av de näringskällor som ett för människor optimerat ekosystem kan bistå med.
Utvecklingen är onekligen på väg åt det hållet. I värsta fall får man väl gå Stalingrad på alla vänster- och miljömuppar.
Det är helt makalöst hur en "liberal" ofta lyckas vara mer bakåtsträvande och gubbig än forumets mest konservativa medlemmar ^^
Han är inte liberal, det har han visat otaliga gånger, kapitalist, ja, men inte liberal, en typisk moderat helt enkelt.
Andy.da.wohoo
2016-12-19, 23:06
Har bara läst delar av tråden men har en fråga.
Är det grejen att man kräver vegetarisk kost som upprör folk, eller vad är problemet? Kan man substituera kött med vettiga vegetariska alternativ spelar det väl ingen roll. Mat som mat, smakar det bra så äter man.
Undrar också vad skolan/kommunen har för skyldigheter vad gäller skolbespisningen. Det finns väl mig veterligen inget krav på att servera just kött vid varje måltid. Det enda kravet jag hört talas om är att det ska serveras näringsrik mat.
Det är helt makalöst hur en "liberal" ofta lyckas vara mer bakåtsträvande och gubbig än forumets mest konservativa medlemmar ^^
Det är knappast bakåtsträvande eller konservativt att inte låta dig bestämma vad jag äter.
Han är inte liberal, det har han visat otaliga gånger, kapitalist, ja, men inte liberal, en typisk moderat helt enkelt.
Måste vara därför jag var med på Liberal Debatt en gång i tiden och bland annat bidrog till utformningen av Klassikt Liberala Paritet. Låt inte heller det faktum att jag gillar John Locke, Frederic Bastiat och Ayn Rand tala emot att jag är en typisk moderat. Du vet såklart bäst, trots att jag är 4000 mil höger om Bush och tycker Thatcher var åt var åt helvete för vänster.
Har bara läst delar av tråden men har en fråga.
Är det grejen att man kräver vegetarisk kost som upprör folk, eller vad är problemet? Kan man substituera kött med vettiga vegetariska alternativ spelar det väl ingen roll. Mat som mat, smakar det bra så äter man.
Folk lever i villfarelsen att de på något sätt bestämmer över vad som äts i skolan, och sen i sitt rabiata hat mot allt som ens kan ha en antydan till att vara vänster tokflippar de så fort de läser ordet vegetarisk. and hillarity ensues.
Undrar också vad skolan/kommunen har för skyldigheter vad gäller skolbespisningen. Det finns väl mig veterligen inget krav på att servera just kött vid varje måltid. Det enda kravet jag hört talas om är att det ska serveras näringsrik mat.
Det ska vara näringsrikt. Varken mer eller mindre.
Diomedea exulans
2016-12-19, 23:39
Det är knappast bakåtsträvande eller konservativt att inte låta dig bestämma vad jag äter.
Fast man får ju inte välja mat själv i skolan ändå.
Menade mer allmänt, och i det här fallet att du snackar Stalingrad när du känner att kött är på väg ut ur mode :) och som Dio säger. Ingen har föreslagit att vuxna människors kost ska dikteras av någon, att vi kommer ha ett mestadels herbivoriskt samhälle om några år har mer att göra med att folk har börjat inse att det inte är så vettigt att äta kött och dricka mjölk som man har trott. Det är lite som med rökning på 50-talet.
Rör inte min mjölk för fan.
Fast man får ju inte välja mat själv i skolan ändå.
Nej, men du kan säkert gissa hur mycket jag tycker sådana beslut ska vara centralt styrda.
Menade mer allmänt, och i det här fallet att du snackar Stalingrad när du känner att kött är på väg ut ur mode :)
Mitt problem är knappast att kött är på väg ut ur mode. Jag kan alltid peka finger och kalla er för jävla hipsters, sen är det lugnt. Problemet jag har är att det blivit politik vilket leder till tvång och draget till sin extrem slutar i svält.
Mitt problem är knappast att kött är på väg ut ur mode. Jag kan alltid peka finger och kalla er för jävla hipsters, sen är det lugnt. Problemet jag har är att det blivit politik vilket leder till tvång och draget till sin extrem slutar i svält.
Fast köttätandet och mjölkdrickandet är också ett resultat av politik och enligt dig då indirekt tvång. Vi kan ju ta bort subventionerna på ditt kära lokala kött så får vi se hur mycket av det du trycker i dig då :) Räkna med typ 300% prishöjning
Om vi ska gå tillbaka till innan kosten blev politisk så var ju typ hela befolkningen nästan vegetarianer.
Rör inte min mjölk för fan.
Velar mellan att lägga upp en "INTE DIN MJÖLK"-bild från djurens rätt eller att bara vara tacksam för att det blir mer havremjölk över till mig.
Nej, men du kan säkert gissa hur mycket jag tycker sådana beslut ska vara centralt styrda.
Skolmåltider är redan politik. Skollagen säger att elever ska erbjudas näringsrik mat. Tycker du att den här, centralt bestämda, lagstiftningen som inte ens erbjuder alternativen "låta bli att servera mat" eller "servera näringsfattig mat" är en dålig grej som leder till svält?
Ingen har föreslagit att vuxna människors kost ska dikteras av någon, att vi kommer ha ett mestadels herbivoriskt samhälle om några år har mer att göra med att folk har börjat inse att det inte är så vettigt att äta kött och dricka mjölk som man har trott. Det är lite som med rökning på 50-talet.
Jo, för det är precis så det går till. Först drar lögnmaskineriet igång och publicerar skrämselartiklar på Aftonbladet-nivå. Folket hemma i stugorna köper skiten även om det är lite obekvämt att ändra vanor. Sedan sliter androgyna män som Jonas Paulsson gurkan ur röven, tar av sig gummistövlarna och kliver ur garderoben för att kräva att skolor anpassar sig efter hans ideologi. Det kommer i sin tur utvecklas mot straffskatter och sedermera förbud, om androgyna män med gurkor i röven får som de vill. Historiskt sett vet vi dessutom exakt hur bra dessa socialistiska reformer fungerar.
För övrigt dömer jag ingen som gillar en gurka i röven. Det är snarare hela paketet jag har problem med.
Skolmåltider är redan politik. Skollagen säger att elever ska erbjudas näringsrik mat. Tycker du att den här, centralt bestämda, lagstiftningen som inte ens erbjuder alternativen "låta bli att servera mat" eller "servera näringsfattig mat" är en dålig grej som leder till svält?
Skollagen kan dra åt helvete och din fråga är rent korkad.
Sohlsken
2016-12-20, 00:12
*popcorn*
Jo, för det är precis så det går till. Först drar lögnmaskineriet igång och publicerar skrämselartiklar på Aftonbladet-nivå. Folket hemma i stugorna köper skiten även om det är lite obekvämt att ändra vanor. Sedan sliter androgyna män som Jonas Paulsson gurkan ur röven, tar av sig gummistövlarna och kliver ur garderoben för att kräva att skolor anpassar sig efter hans ideologi. Det kommer i sin tur utvecklas mot straffskatter och sedermera förbud, om androgyna män med gurkor i röven får som de vill. Historiskt sett vet vi dessutom exakt hur bra dessa socialistiska reformer fungerar.
För övrigt dömer jag ingen som gillar en gurka i röven. Det är snarare hela paketet jag har problem med.
Ska du börja prata spirit cooking snart också? Sök runt på pubmed och läs lite om vegetarisk kost där. Lovar att det inte är konspirerande sossar som inte vill unna dig din serrano som ligger bakom den här utvecklingen. Fan, landsbygdsministern i den mp-infiltrerade regeringen hävdar fortfarande att kött bara är goa grejer. Ringer det inte en varningsklocka när du är anti precis varje progressiv samhällsutveckling som diskuteras på brädan? Problemet ligger hos dig. Och hos kött och mjölk ;)
Ska du börja prata spirit cooking snart också? Sök runt på pubmed och läs lite om vegetarisk kost där. Lovar att det inte är konspirerande sossar som inte vill unna dig din serrano som ligger bakom den här utvecklingen. Fan, landsbygdsministern i den mp-infiltrerade regeringen hävdar fortfarande att kött bara är goa grejer. Ringer det inte en varningsklocka när du är anti precis varje progressiv samhällsutveckling som diskuteras på brädan? Problemet ligger hos dig. Och hos kött och mjölk ;)
Du kan ju för nöjes skull kolla hur länge jag varit reggad på forumet och sedan fundera på om jag kan tänkas ha sett en och annan studie på pubmed de senaste 11 åren. När du sedan funderat färdigt på den saken bör du beakta att min poäng inte förändras det minsta även om så vegeratisk kost skulle ge evigt liv och kött orsakar rektalcancer.
Nej, det ringer inga varningsklockor enär varje "progressiv samhällsutveckling" är en regression.
Lol, okej brodudemyman. Sov så gott, glöm inte att kolla under sängen och i garderoben efter miljlöpartister och feminister så att de inte kommer och tar dig i sömnen!
Skollagen kan dra åt helvete och din fråga är rent korkad.
Det som är korkat är nog du och inte min fråga. Jag undrade helt enkelt om du var konsekvent i ditt tänk men du förefaller mest vara en rabiat låtsasliberal. Ännu en randroid i mängden.
Lol, okej brodudemyman. Sov så gott, glöm inte att kolla under sängen och i garderoben efter miljlöpartister och feminister så att de inte kommer och tar dig i sömnen!
Du vet lika väl som jag att inga miljöpartister eller feminister skulle våga gömma sig i mitt sovrum.
Det som är korkat är nog du och inte min fråga. Jag undrade helt enkelt om du var konsekvent i ditt tänk men du förefaller mest vara en rabiat låtsasliberal. Ännu en randroid i mängden.
Din fråga var korkad och om du faktiskt funderar på den finns det ett smalt hopp om att du själv inser det. Jag tänker dock inte förklara det för dig av den enkla anledningen att jag föraktar dig.
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus
2016-12-20, 09:20
Utan värderingar åt något håll så var det ett magiskt utryck som gått mig förbi hela livet. Quote
Diomedea exulans
2016-12-20, 09:54
Yes, menar du att det inte stämmer att veganmat generellt är mer miljövänlig än animalisk? Jag är inte mer insatt än "den allmänna uppfattningen", typ.
MackeJuve
2016-12-20, 10:12
Jag tycker att förslaget har en poäng men vet inte om det måste vara fem av fem skoldagar som är vegetariska. Det kan väl finnas en vinning i att lära folk äta mer vegetariskt i.o.m. att det både kortsiktigt och långsiktigt kan dra ner köttkonsumtionen(tänker på miljön men även rent personligt på att det någonstans känns bra att inte äta djur). Kött kan man ju ändå äta hemma.
JacobHeitmann
2016-12-20, 10:39
Kan man få ungdomarna att äta mer grönsaker och vegetabilier i övrigt (även om det är lite halvfabrikat) så är det ju ett steg i rätt riktning för folkhälsan, det är ju i de yngre åren man bidrar till en hälsosammare vana för de äldre åren.
Och vill man så hjärtligt ha köttburgare istället för veggoburgare så ska man självklart få gå in i köket och få det specialgjort för en. Detta kan ta tid för föräldrar, studenterna och industrin (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lrf-kott-viktigt-for-tjejer-som-ska-bli-snygga) att acceptera så man kan lika gärna ta det i steg.
Yes, menar du att det inte stämmer att veganmat generellt är mer miljövänlig än animalisk? Jag är inte mer insatt än "den allmänna uppfattningen", typ.
"Den allmänna uppfattningen" är att det går åt jääättemycket land, vatten och spannmål för att föda upp djur. Om alla bara åt grönsaker skulle barnen i Afrika få det mycket bättre. Om vi ska köpa den bilden vore all typ av förädling av ondo. Tänk bara så mycket land, vatten och träd det går åt för att tillverka möbler. Djurhållning är dessutom en del i ett naturligt kretslopp. Du kan inte komma ut med minus i andra änden. Resurserna förstörs inte utan övergår i en ny, förädlad, form.
Dumheterna och propagandan tog fart med IPCC;s rapport från 2006. I den rapporten kom de fram till att jordbruket står för 18% av utsläppen av växthusgaser. IPCC backade dock från det efter att rapporten kritiserats för att räkna med extra allt och en plusmeny vid sidan av. Annan kritik som framfördes att deras uppskattningar var lite väl tilltagna och att hänsyn inte tagits till att jordbruket faktiskt absorberar växthusgaser. Jag vet dock inte vad deras reviderade siffror säger (har sett 8-12% citeras men vet inte om det stämmer). Noteras bör även att de pratar globalt.
EPA kom 2011 fram till att djurhållningen står för 3,1% av USA;s utsläpp av växthusgaser.
Och det här är alltså vad världens största Birger Schlaug-organisationer påstår.
Utan värderingar åt något håll så var det ett magiskt utryck som gått mig förbi hela livet. Quote
Tack. Jag hittade just på det.
Sohlsken
2016-12-21, 00:07
Kan man få ungdomarna att äta mer grönsaker och vegetabilier i övrigt (även om det är lite halvfabrikat) så är det ju ett steg i rätt riktning för folkhälsan, det är ju i de yngre åren man bidrar till en hälsosammare vana för de äldre åren.
Och vill man så hjärtligt ha köttburgare istället för veggoburgare så ska man självklart få gå in i köket och få det specialgjort för en. Detta kan ta tid för föräldrar, studenterna och industrin (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lrf-kott-viktigt-for-tjejer-som-ska-bli-snygga) att acceptera så man kan lika gärna ta det i steg.
Kan säga av personlig erfarenhet att det är svårt nog att få specialkost när man blir allvarligt sjuk vid intag av fel mat. I mitt fall celiaki. Matlagningspersonal är hjältar som har otroligt mycket att hålla reda på.
Ingen aning hur skolmaten ser ut idag, men de borde köra en vegetarisk dag per vecka.
Oljeblixten
2016-12-21, 10:34
Ingen aning hur skolmaten ser ut idag, men de borde köra en vegetarisk dag per vecka.
Jag är en notorisk köttätare, jag pluggade ett tag på folkhögskola och ställde mig bakom textildesignfolkets ide för att få köttfria måndagar på skolan. Det var ingen som ens kunde tänka sig det, folk blev helt sjukt rabiata av tanken att få vegetarisk mat en dag i veckan! :d
Fascinerande att det inte blir massgråt och våldsamma upplopp varje gång det serveras pannkakor, det är ju inget kött i dem menar jag!
shut teh face
2016-12-21, 10:58
Yes gillar bara att bråka på internetzwebben, jag har sett honom beställa organisk quinoa sallad på södermalm flera gånger ...
Om man är utilitarist i någon form, vilket i mina ögon är det intellektuellt mest hederliga, är det väl uppenbart att köttätande är dåligt (åtminstone köttätande som förutsätter industriell uppfödning).
Övervägande vegansk mat i skolan borde vara en självklarhet på lite sikt.
Om man är utilitarist i någon form, vilket i mina ögon är det intellektuellt mest hederliga, är det väl uppenbart att köttätande är dåligt (åtminstone köttätande som förutsätter industriell uppfödning).
Övervägande vegansk mat i skolan borde vara en självklarhet på lite sikt.
Det där stämmer ju inte ens lite. Hur värderar du en ko's lycka mot en människas? Hur vet du om en ko är lycklig? Hur värderar du om kon inte skulle ha fått leva och känna alls (för det hade den ju inte om den inte var till nytta för oss ekonomiskt)? Hur värderar du de 200 flugorna som lever på kons avföring och hud? Och de 3 fåglarna som livnär sig på dessa? Du måste avgränsa dig i till vem som lyckan avses, och beroende på var den avgränsningen görs så kommer du fram till olika resultat om det utilitaristiskt mest korrekta.
Öppna landskap gynnar massor av insekter, fåglar, näbbdjur och blommor.
Det rimliga är att föra en så schysst djuruppfödning som kan stå upp mot konkurrensen från utlandet och att genom EU försöka påverka de andra spelarna att gå mot striktare regler mot djurplågeri osv samt för schysta stallar, födotillgång, bete och antibiotika. Detta tills insekter och konstgjort kött eller andra alternativ blivit vettiga smak, nutritions och kostnadsmässigt.
Tänk på att inte alltid den bästa vägen är den raka vägen. Om slutmålet är att alla har 10% av dagens djuruppfödning så är det inte nödvändigtvis så att Sverige ska leda den utvecklingen för att gynna djuren och klimatet, ty svensk djuruppfödning har en generellt högre standard vad gällande både miljön och djuren än de flesta länder.
Fascinerande att det inte blir massgråt och våldsamma upplopp varje gång det serveras pannkakor, det är ju inget kött i dem menar jag!
Jag upptäckte samma fenomen i min skola. Ganska enkelt egentligen att servera pannkakor två gånger i veckan så har man fixat två vegetariska dagar.
Det är så man slåss mot pöbeln.
dream_theater_
2016-12-21, 13:46
Det rimliga är att föra en så schysst djuruppfödning som kan stå upp mot konkurrensen från utlandet och att genom EU försöka påverka de andra spelarna att gå mot striktare regler mot djurplågeri osv samt för schysta stallar, födotillgång, bete och antibiotika. Detta tills insekter och konstgjort kött eller andra alternativ blivit vettiga smak, nutritions och kostnadsmässigt.
Tänk på att inte alltid den bästa vägen är den raka vägen. Om slutmålet är att alla har 10% av dagens djuruppfödning så är det inte nödvändigtvis så att Sverige ska leda den utvecklingen för att gynna djuren och klimatet, ty svensk djuruppfödning har en generellt högre standard vad gällande både miljön och djuren än de flesta länder.
Det rimliga är att minska på köttkonsumtionen radikalt, inget annat. Visst att Sverige har en någorlunda djurhållning, men det ändrar inte på faktum att en gris äter mat som räcker för 30 personer. Det är ett otroligt energislöseri.
Och det i fetmarkerat, snälla.. Miljarder människor lever en köttfri diet. Det är bara en fråga om inställning.
Diomedea exulans
2016-12-21, 13:54
Jag är inte så insatt i filosofi, och sorgligt oinsatt i politik, så följande inlägg kanske är ute på djupt vatten. Men det är en grej som stör mig lite med liberaler som säger att de är principiellt emot att staten/storebror går in och styr och ställer i folks liv. Vill inte alla personer som inte är totala anarkister att staten ska gå in och styra och ställa i folks liv?
Jag gissar t ex att alla liberaler i den här tråden tycker att kvinnomisshandel ska vara olagligt. Ändå vill ni att personer från "hederskulturer" inte ska få ge sin fru en lavett när hon varit uppstudsig. Är inte det hyckleri från er sida?
Eller för att dra till med ett ännu extremare exempel, ska man inte få hedersmörda sin dotter när hon vanärat familjen utan att storebror kommer och lägger sig i?
Folk som säger "jag vill inte att någon annan styr över folks val"... Menar ni egentligen inte bara "folk får göra som de vill, så länge det inte bryter mot mina högst personliga etiska regler"? Med andra ord, är ni egentligen ett dugg bättre än de mest grönrosa veganfascister?
Jag tycker det känns mer intellektuellt hederligt att erkänna att man är lite vardagsfascist som alla andra, men att man anser att just det här fallet inte ska styras enligt lag, eftersom ens egen moral inte kräver det.
Hur värderar du en ko's lycka mot en människas? Hur vet du om en ko är lycklig? Hur värderar du om kon inte skulle ha fått leva och känna alls (för det hade den ju inte om den inte var till nytta för oss ekonomiskt)? Hur värderar du de 200 flugorna som lever på kons avföring och hud? Och de 3 fåglarna som livnär sig på dessa? Du måste avgränsa dig i till vem som lyckan avses, och beroende på var den avgränsningen görs så kommer du fram till olika resultat om det utilitaristiskt mest korrekta.
Ja, det är klurigt, det där. Men en tumregel jag tycker är bra är att existerande varelsers välmående är viktigare än potentiellt existerande. T ex: Det är viktigare att nu levande kor inte lider än att framtida näbbdjur får mer plats att röra sig på (förutsatt att inte näbbdjuren i nuläget har det dåligt). Kanske är lite självklart, men ändå.
Det där stämmer ju inte ens lite. Hur värderar du en ko's lycka mot en människas? Hur vet du om en ko är lycklig? Hur värderar du om kon inte skulle ha fått leva och känna alls (för det hade den ju inte om den inte var till nytta för oss ekonomiskt)? Hur värderar du de 200 flugorna som lever på kons avföring och hud? Och de 3 fåglarna som livnär sig på dessa? Du måste avgränsa dig i till vem som lyckan avses, och beroende på var den avgränsningen görs så kommer du fram till olika resultat om det utilitaristiskt mest korrekta.1. Det finns en del forskning om djurs medvetande, men i korthet kan jag säga att det inte finns någon anledning att kor eller andra däggdjur inte förmår uppleva lidande.
2. Jag värderar inte potentiellt liv. Gjorde jag det skulle jag i konsekvensens namn vara tvungen att se minskad befolkningstillväxt (eller till och med minskad befolkning) även bland människor som negativt.
3. Alternativet till industriell djuruppfödning är inte livlöshet. Inte heller minskad biologisk mångfald. Flugor och fåglar överlever inte sämre utan bättre i miljöer där mänsklig påverkan är mindre.
Luca Brasi
2016-12-21, 14:01
Jag gissar t ex att alla liberaler i den här tråden tycker att kvinnomisshandel ska vara olagligt. Ändå vill ni att personer från "hederskulturer" inte ska få ge sin fru en lavett när hon varit uppstudsig. Är inte det hyckleri från er sida?
Va?
Diomedea exulans
2016-12-21, 14:10
Va?
Det stycket var felformulerat. Jag menar att liberalerna är emot att staten ska lägga sig i, därför är det hyckleri när de tycker att staten ska lägga sig i när någon vill slå sin fru.
Jag tror du behöver läsa på lite om vad liberalism faktiskt handlar om.
Diomedea exulans
2016-12-21, 14:17
Jag tror du behöver läsa på lite om vad liberalism faktiskt handlar om.
Eller så kanske liberalerna kan sluta skandera "staten ska inte lägga sig i folks liv", om det nu inte är det de tycker.
Eller så kanske liberalerna kan sluta skandera "staten ska inte lägga sig i folks liv", om det nu inte är det de tycker.
Som sagt, läs på.
Liberalismen ger inte individer rätten att inskränka andras rättigheter genom att t.ex skada varandra.
Du tänker på anarki.
Diomedea exulans
2016-12-21, 14:23
Som sagt, läs på.
Liberalismen ger inte individer rätten att inskränka andras rättigheter genom att t.ex skada varandra.
Jag är inte intresserad nog att läsa på, mitt intresse sträcker sig till att irritera insatta genom några naiva inlägg i en forumtrådet.
Men liberaler tycker alltså att man ska ha frihet att göra vad man vill, utom de specifika sakerna som liberalerna tycker är fel? Som jag ser det är det bara en gradfråga mellan dem och ultrakommunister isåfall.
Jag är inte intresserad nog att läsa på, mitt intresse sträcker sig till att irritera insatta genom några naiva inlägg i en forumtrådet.
Men liberaler tycker alltså att man ska ha frihet att göra vad man vill, utom de specifika sakerna som liberalerna tycker är fel? Som jag ser det är det bara en gradfråga mellan dem och ultrakommunister isåfall.
Nej liberaler tycker inte att man ska ha friheten att göra vad man vill. Det tycker anarkister. Liberaler värnar om individens rätt att bestämma över sitt eget liv, det ger inte individen rätten att bestämma över andra.
Ultrakommunister är i stort sett motsatsen till klassiska liberaler så förstår inte riktigt var den jämförelsen kommer ifrån.
Nej liberaler tycker inte att man ska ha friheten att göra vad man vill. Det tycker anarkister.Inte anarkister heller. Åtminstone inte andra än de allra mest extrema riktningarna.
Om man ska vara noga.
Men liberaler tycker alltså att man ska ha frihet att göra vad man vill, utom de specifika sakerna som liberalerna tycker är fel?Nej, liberaler tycker att individen ska ha frihet att göra som hen vill, så länge det inte skadar andra.
Inte anarkister heller. Åtminstone inte andra än de allra mest extrema riktningarna.
Om man ska vara noga.
Sant. Glömmer hur många olika teorier/definitioner/versioner av anarkism det finns :D
Nej, liberaler tycker att individen ska ha frihet att göra som hen vill, så länge det inte skadar andra.
Som du skrev om anarkister så beror det på vilka liberaler vi pratar om. Sen så är det tvr så att vad liberaler _tycker_ är en grej och vad liberalism för med sig är en annan; dagens liberala blandekonomiska världsordning orsakar tusentals dödsfall varje dag men skada mot andra verkar liberaler inte räkna så länge de inte verkställer våldet själva. Individualism ftw osv.
Diomedea exulans
2016-12-21, 14:57
Nej liberaler tycker inte att man ska ha friheten att göra vad man vill. Det tycker anarkister. Liberaler värnar om individens rätt att bestämma över sitt eget liv, det ger inte individen rätten att bestämma över andra.
Ultrakommunister är i stort sett motsatsen till klassiska liberaler så förstår inte riktigt var den jämförelsen kommer ifrån.
Nej, liberaler tycker att individen ska ha frihet att göra som hen vill, så länge det inte skadar andra.
Okej, nu blev det lite klarare.
Jag har ändå svårt att sympatisera med iden. Vissa verkar tycka "det här förslaget har flera praktiska fördelar, och bokstavligt talat inga praktiska nackdelar, men jag är emot principen, så jag tycker ändå förslaget är dåligt".
Som du skrev om anarkister så beror det på vilka liberaler vi pratar om. Sen så är det tvr så att vad liberaler _tycker_ är en grej och vad liberalism för med sig är en annan; dagens liberala blandekonomiska världsordning orsakar tusentals dödsfall varje dag men skada mot andra verkar liberaler inte räkna så länge de inte verkställer våldet själva. Individualism ftw osv.Javisst, i praktisk tillämpning finns det naturligtvis oräkneliga nyanseringar och avvägingar man gör. Jag avsåg egentligen att så kort som möjligt sammanfatta den allra mest grundläggande idén i den klassiska liberalismen.
Jag har ändå svårt att sympatisera med iden. Vissa verkar tycka "det här förslaget har flera praktiska fördelar, och bokstavligt talat inga praktiska nackdelar, men jag är emot principen, så jag tycker ändå förslaget är dåligt".Kan du ge ett exempel?
Javisst, i praktisk tillämpning finns det naturligtvis oräkneliga nyanseringar och avvägingar man gör. Jag avsåg egentligen att så kort som möjligt sammanfatta den allra mest grundläggande idén i den klassiska liberalismen.
För all del
Kan du ge ett exempel?
Nu var inte frågan ställd till mig men ett flertal liberalers inlägg i den här tråden svarar mer än väl på din fråga.
Nu var inte frågan ställd till mig men ett flertal liberalers inlägg i den här tråden svarar mer än väl på din fråga.Jag har inte lusläst tråden och har bristande koll på vem som är liberal och inte, men både djurrätt och externaliteter i form av miljöskador är klassiska exempel på att olika individers intressen kolliderar och kan motivera statligt tvång.
Nej, utgångspunkten är rätten till liv, frihet och egendom (eller "pursuit of happiness"). Dessa är så kallade negativa rättigheter vilket innebär att varje person har rätt att slippa inskränkningar mot dessa. Mina rättigheter slutar helt enkelt där dina tar vid.
Att stoppa exempelvis hedersvåld är en helt legitim uppgift för staten, vars uppgift ska vara att skydda sina medborgares rättigheter. Det är den utsatta kvinnans rätt försvara sig som delegerats till staten, vilken agerar neutral tredje part med uppdrag att stoppa våldet och lagföra brottslingen.
I fråga om skolmat används statens våldskapital till att tvinga fram offentliga skolor och sedermera till förmynderi, bland annat om vad som får och inte får ätas. Det står tämligen uppenbart i strid mot liberalismens naturrätt.
Yes gillar bara att bråka på internetzwebben, jag har sett honom beställa organisk quinoa sallad på södermalm flera gånger ...
Blanda inte in mig i dina perversa fantasier. Det var du som bad mig köpa Quinoa-sallad. Hur du tänkt äta den hängandes upp och ned i taket med en disciplinboll i munnen övergår dock mitt förstånd.
Nej, utgångspunkten är rätten till liv, frihet och egendom (eller "pursuit of happiness"). Dessa är så kallade negativa rättigheter vilket innebär att varje person har rätt att slippa inskränkningar mot dessa. Mina rättigheter slutar helt enkelt där dina tar vid.
Att stoppa exempelvis hedersvåld är en helt legitim uppgift för staten, vars uppgift ska vara att skydda sina medborgares rättigheter. Det är den utsatta kvinnans rätt försvara sig som delegerats till staten, vilken agerar neutral tredje part med uppdrag att stoppa våldet och lagföra brottslingen.
I fråga om skolmat används statens våldskapital till att tvinga fram offentliga skolor och sedermera till förmynderi, bland annat om vad som får och inte får ätas. Det står tämligen uppenbart i strid mot liberalismens naturrätt.
Vill bara dubbelkolla, du tycker alltså att människor är den enda arten med rättigheter?
Det går naturligtvis att hävda att all offentlig inblandning utöver en nattväktarstat är antiliberal. Som sagt finns det många olika riktningar inom liberalismen, och just ovanstående har ganska litet inflytande inom dagens politiska liv.
Vill bara dubbelkolla, du tycker alltså att människor är den enda arten med rättigheter?
Ja, det är rätt uppfattat.
Bör djurplågeri och tidelag då vara lagligt?
Bör djurplågeri och tidelag då vara lagligt?
Ja. Även om det är moraliskt förkastligt ser jag ingen grund till förbud.
Hur motiverar du detta?
SebastianFotboll
2016-12-21, 17:07
Hej det här är Sebastian!
Jag tycker köttbular e så gott de e min favoritmat! det e hemskt att skolor förbjuder kött vilken skola e det? *facepalm**facepalm**facepalm*
min kontakt person lagar mat nu till mig det e prinskorv o potatis min andra favoritmat *drool*
med vänlig hälsning
Sebastian i Göteborg! *flex*
Hur motiverar du detta?
Rättigheter kommer ur det faktum att människor är rationella djur med konceptuellt medvetande, där förnuftet är vårat verktyg för överlevnad. Utifrån denna natur kan vi ha moraliska principer som kodifierar och sanktionerar vår frihet i en social kontext. Djur lever efter helt andra förutsättningar. Att tilldela dem rättigheter vore som att säga åt lejon att inte äta zebror.
Okej. Vad tycker du om att dina matvanor bidrar till en klimatutveckling som orsakar ett inskränkande av andra människors rättigheter då? Med tanke på att det redan finns klimatflyktingar och folk som dör i Bangladeshdeltat till följd av våra levnadsvanor.
Mina matvanor bidrar inte till någon inskränkning av andra människor rättigheter.
Mina matvanor bidrar inte till någon inskränkning av andra människor rättigheter.
Jo
https://www.researchgate.net/profile/Ricardo_Uauy/publication/5971535_Food_livestock_production_energy_climate_c hange_and_health/links/09e4150fe63eabd53e000000.pdf
www.unhcr.org/climate-change-and-disasters.html
Dina matvanor är ungefär lika humanistiska som en IS-soldat :)
Nej, inte ens om jag skulle köpa de kraftigt överdrivna sifforna eller trams om att människor orsakat förändringarna så är det en rättighet att slippa klimatförändringar.
Om Bangladesh faktiskt legat lite längre ifrån IS ideologi hade de för övrigt inte haft några problem över huvud taget.
Diomedea exulans
2016-12-21, 19:27
Av nyfikenhet, vad skulle du göra om du bevittnade djurplågeri i Sverige, Yes? Anser du det vara emot dina principer att säga till eller polisanmäla djurplågaren?
Jag hade polisanmält det.
Nej, inte ens om jag skulle köpa de kraftigt överdrivna sifforna eller trams om att människor orsakat förändringarna
Det är alltid skönt när en motdebattör undanröjer alla misstankar om en befintlig intelligens :)
Men indirekt inskränkning av andra människors rättigheter räknas alltså inte (för det handlar inte om att folk utsätts för klimatförändringar, det handlar om att de dör av dem). Hur många steg ifrån en inskränkning måste man befinna sig för att det ska vara ok? Kan jag anlita någon för att mörda en person åt mig utan dåligt samvete eller måste det vara mer indirekt än så?
Jag hade polisanmält det.
Varför då? Djur har ju inga rättigheter och deras lidande räknas ju inte?
MasterChief
2016-12-21, 20:18
Det är alltid skönt när en motdebattör undanröjer alla misstankar om en befintlig intelligens :)
Varför då? Djur har ju inga rättigheter och deras lidande räknas ju inte?
Yes anmäler det för att han bryr sig om just det djuret. Det är ju hans rätt att få bry sig om vad han vill, eller hur?
Yes anmäler det för att han bryr sig om just det djuret. Det är ju hans rätt att få bry sig om vad han vill, eller hur?
Absolut, men det är ju lite utav ett logiskt felslut att bra sig om ett djur man inte känner men gärna utsätta andra djur man inte känner för lidande genom sitt kostval. Rent hyckleri, men det är att förvänta sig av liberaler verkar det som. Annars vore det nog omöjligt att vara liberal.
Men indirekt inskränkning av andra människors rättigheter räknas alltså inte (för det handlar inte om att folk utsätts för klimatförändringar, det handlar om att de dör av dem). Hur många steg ifrån en inskränkning måste man befinna sig för att det ska vara ok? Kan jag anlita någon för att mörda en person åt mig utan dåligt samvete eller måste det vara mer indirekt än så?
Men blåvitt, folk dör ju som flugor i dagsläget för att de äter för lite animalier och lever under för primitiva omständigheter. De dör inte på grund av CO2-utsläpp. CO2-utsläpp gör jorden grönare vilket är bra för människan. Det går åt mindre vatten och näringsämnen i jorden för att producera maten vare sig den är animalisk eller vegetabilisk. Hela premissen för ditt resonemang är felaktig.
Apropå intelligens är det inte särskilt begåvat att förolämpa min och samtidigt förvänta sig svar på korkade frågor.
MasterChief
2016-12-21, 20:32
Absolut, men det är ju lite utav ett logiskt felslut att bra sig om ett djur man inte känner men gärna utsätta andra djur man inte känner för lidande genom sitt kostval. Rent hyckleri, men det är att förvänta sig av liberaler verkar det som. Annars vore det nog omöjligt att vara liberal.
Hur kan något vara "lite utav ett logiskt felslut"?
Och jag antar att du själv ser dig som en stor hycklare?
Apropå intelligens är det inte särskilt begåvat att förolämpa min och samtidigt förvänta sig svar på korkade frågor.
Så fort du inte kan svara på något så säger du att frågan är korkad, verkar bekvämt.
Hur kan något vara "lite utav ett logiskt felslut"?
Och jag antar att du själv ser dig som en stor hycklare?
Den sarkastiska tonen bars kanske inte fram i text, självklart är det ett logiskt felslut fullt ut. Är ju knappast ett spektrum. Men krävs verkligen den övertydligheten?
Klart jag är en hycklare. Till skillnad från Yes så blundar jag inte för det :)
Jag anmäler det för att jag inte har mycket till övers för djurplågeri samt att även felaktiga lagar i möjligaste mån bör efterlevas.
Jag anmäler det för att jag inte har mycket till övers för djurplågeri samt att även felaktiga lagar i möjligaste mån bör efterlevas.
Du har alltså inte särskilt mycket till övers för din kosthållning? Eller hur var det nu med distansering...
Så fort du inte kan svara på något så säger du att frågan är korkad, verkar bekvämt.
Svaret finns redan i tråden.
Du har alltså inte särskilt mycket till övers för din kosthållning? Eller hur var det nu med distansering...
Det är skillnad på slakt och djurplågeri.
Det är skillnad på slakt och djurplågeri.
Ja men de går allra oftast hand i hand.
Svaret finns redan i tråden.
Orkar du länka inlägget?
supercharge
2016-12-21, 21:34
Vad fan är det för fel på en normal, förnuftig och blandad kost som människan är skapt för och har ätit i tiotusentals år? Om det var meningen att vi enbart skulle äta grönt skulle vi väl vara kor eller getter och kunna tugga på vilken jävla buske som helst.
Diomedea exulans
2016-12-21, 21:37
Vad fan är det för fel på en normal, förnuftig och blandad kost som människan är skapt för och har ätit i tiotusentals år?
Hälsorisker, miljöförstöring och djurplågeri.
Om det var meningen att vi enbart skulle äta grönt skulle vi väl vara kor eller getter och kunna tugga på vilken jävla buske som helst.
Och om det var meningen att vi skulle äta kött skulle vi kunna springa fortare än 20 km/h, ta mer än 40 i bicepscurl och har vassa tänder och klor.
Fan, till och med de helvegetariska gorillorna har ju större hörntänder än vi.
eternallord
2016-12-21, 21:43
Vad fan är det för fel på en normal, förnuftig och blandad kost som människan är skapt för och har ätit i tiotusentals år? Om det var meningen att vi enbart skulle äta grönt skulle vi väl vara kor eller getter och kunna tugga på vilken jävla buske som helst.
Vi äter betydligt mer kött nu än vad vi gjort under någon tid i historien. Jämför man med "tusentals år" sedan så är det nog en ökning med flera hundra procent.
Den största anledningen till att det är "fel" är för att den höga köttkonsumptionen påverkar planeten väldigt negativt, och sekundärt så är det också skadligt för hälsan att konsumera så mycket kött.
haha, denna tråden asså *drool* :d
Jag har så svårt att förstå att man inte kan acceptera varandras åsikter bara. Både när de gäller religion eller val av kost. Jag vill inte att ngr super-religiösa ska övertala mig till deras religion för att den är den enda rätta och allt annat det värsta som finns. Detsamma gäller människor som är helt frälsa vid en viss typ av diet, t.ex. LCHF-folk, 5:2-folk eller i detta fallet extrema veganer/vegetarianer.
Att hoppa på folk för deras åsikter som när "blåvitt" hoppar på "Yes" och säger att hans matvanor är lika humanitära som IS-krigare är ju bara helt tramsigt. Försök ta det på en sansad och saklig nivå ist för att komma med sjuka personangrepp. Att leka med härskartekniker och bara försöka sänka varandra ger ju ingenting.
Hälsorisker, miljöförstöring och djurplågeri.
Och om det var meningen att vi skulle äta kött skulle vi kunna springa fortare än 20 km/h, ta mer än 40 i bicepscurl och har vassa tänder och klor.
:laugh: :laugh: Ligger nog en del sanning i det!
Fick först upp gorilla i huvudet, sen kom en människolikande Velociraptor med korta armar när jag försökte klura ut hur vi skulle se ut, sen att lägga till stora starka armar på det blir störtlöjligt :D (min fantasi är weird aKa family guy-konstig)
Edit: Hittade några riktigt fula youtube-klipp när jag googlade human velociraptor
OnT: Utan att ha läst så mycket, om man sparar pengar, skonar klimatet och gör det gott från grunden så why not? Dock kanske man inte behöver byta ut ALL mat mot vegetariskt..
haha, denna tråden asså *drool* :d
Jag har så svårt att förstå att man inte kan acceptera varandras åsikter bara. Både när de gäller religion eller val av kost. Jag vill inte att ngr super-religiösa ska övertala mig till deras religion för att den är den enda rätta och allt annat det värsta som finns. Detsamma gäller människor som är helt frälsa vid en viss typ av diet, t.ex. LCHF-folk, 5:2-folk eller i detta fallet extrema veganer/vegetarianer.
Att hoppa på folk för deras åsikter som när "blåvitt" hoppar på "Yes" och säger att hans matvanor är lika humanitära som IS-krigare är ju bara helt tramsigt. Försök ta det på en sansad och saklig nivå ist för att komma med sjuka personangrepp. Att leka med härskartekniker och bara försöka sänka varandra ger ju ingenting.
Åsikter ska respekteras så länge de inte för med sig lidande och förstörelse av planeten. Att du tycker någonting ger dig inte rätten att förstöra för eller skada andra.
Åsikter ska respekteras så länge de inte för med sig lidande och förstörelse av planeten. Att du tycker någonting ger dig inte rätten att förstöra för eller skada andra.
Hur äter/lever du? Vore väldigt intressant att veta eftersom du uppenbarligen inte för med dig lidande och förstörelse av planeten. :)
Hur äter/lever du? Vore väldigt intressant att veta eftersom du uppenbarligen inte för med dig lidande och förstörelse av planeten. :)
Som sagt är även jag en hycklare, men jag blundar inte för det och gör mitt bästa för att leva så ansvarsfullt som möjligt. Folk får såklart äta vad de vill men att brösta upp sig och låtsas som att det är helt oproblematiskt att äta kött är... ja, jag vet inte vad jag ska kalla det.
Som sagt är även jag en hycklare, men jag blundar inte för det och gör mitt bästa för att leva så ansvarsfullt som möjligt. Folk får såklart äta vad de vill men att brösta upp sig och låtsas som att det är helt oproblematiskt att äta kött är... ja, jag vet inte vad jag ska kalla det.
Då förstår jag dig och håller med :) Men samtidigt så får man inse att jorden inte kommer gå under bara för att man äter kött lite då och då. Att äta vegetariskt i skolan är inte heller något som är konstigt tycker jag, men jag skulle aldrig vilja att mina framtida barn skulle gå på en skola och bara äta vegetarisk kost.
Då förstår jag dig och håller med :) Men samtidigt så får man inse att jorden inte kommer gå under bara för att man äter kött lite då och då. Att äta vegetariskt i skolan är inte heller något som är konstigt tycker jag, men jag skulle aldrig vilja att mina framtida barn skulle gå på en skola och bara äta vegetarisk kost.
Dina ungar lär ju bli bjudna på kött hemma efter skolan, räcker det inte med en måltid kött per dag? (plus eventuellt kött vid frukost/kvällsmat)
Dina ungar lär ju bli bjudna på kött hemma efter skolan, räcker det inte med en måltid kött per dag? (plus eventuellt kött vid frukost/kvällsmat)
Ifall det ska bli någon vettig vegetarisk skolmat så lär dom få öka portionskostnaden rätt rejält här i kommunen iaf :) Men kan dom leverera kvalitativ och god kost med ett bra innehåll som också är vegetariskt så skulle jag inte direkt ha något emot det.
Men det är ju precis vad du själv gör dig skyldig till då du anser dig ha rätten att förstöra för andra och möjligen även skada dem med vegetarisk kost.
Ironin *screwy*
Jag kan förvisso hålla med om att vi äter för mycket rött kött, för utvalda bitar istället för hela djuret och för lite fisk och skaldjur men det är ju enkelt löst genom att ta bort jordbrukssubventionerna och reglera mot monokulturer och konstgödning så kanske östersjön återfår sin hälsa så att vi kan återgå till vår traditionella kost.
Och det i fetmarkerat, snälla.. Miljarder människor lever en köttfri diet. Det är bara en fråga om inställning.
En stor del av de som äter vegetariskt t ex i Indien får B12 genom bakterier och fått så under långa tider. Numera, när delar av dessa länder får en bättre infrastruktur är det inte så längre. Och så är fallet med t ex Sverige.
En stor del av de som äter vegetariskt t ex i Indien får B12 genom bakterier och fått så under långa tider. Numera, när delar av dessa länder får en bättre infrastruktur är det inte så längre. Och så är fallet med t ex Sverige.
Det är väl snarare så att de får B12 genom att dricka mjölk i Indien. Alternativet är att äta bajs.
Blir industrikött B12 berikat för att det inte finns B 12 i det? Låter för mig otroligt, var hittar jag källor på det?
Det är väl snarare så att de får B12 genom att dricka mjölk i Indien. Alternativet är att äta bajs.
Det finns tydligen i marken också apropå det Blåvitt var inne på om källvatten. Finns i svamp också men man får äta stora mängder
Du tror inte en stor del av dessa ätit kött om dom haft tillgång? Finns miljarder människor som bor i lerhus/papphus också. Sen miljarder människor som lever på under 2 dollar per dag. Funkar ju i Sverige också med rätt inställning. Kanske något vi ska sträva efter också?
Samt ägg men inte lika mycket so kött.
Det finns tydligen i marken också apropå det Blåvitt var inne på om källvatten. Finns i svamp också men man får äta stora mängder
Strikt vegetariska djur äter sin egen avföring för att undvika vitaminbrist.
MasterChief
2016-12-21, 23:44
Hur ska man förhålla sig till att plåga och slakta växter om det visar sig att de är medvetna och har känslor? Allt mer forskning tyder ju på att de är mycket mer komplexa än vad man antagit. Är det fallfrukt och avföring som trots allt är melodin?
https://www.slu.se/ew-kalender/2016/10/stefano-mancuso/
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner
Strikt vegetariska djur äter sin egen avföring för att undvika vitaminbrist.
Jo jag har läst det men poängen jag gjorde var att det är en skillnad på att äta kliniska svenska grönsaker och att äta dem i t ex Indien, apropå inlägget ovan om att äta vegetariskt enbar är en "inställning". Det är inte samma sak. Inte för att jag tror att folk äter nyttigare i U länder.
Jo jag har läst det men poängen jag gjorde var att det är en skillnad på att äta kliniska svenska grönsaker och att äta dem i t ex Indien, apropå inlägget ovan om att äta vegetariskt enbar är en "inställning". Det är inte samma sak. Inte för att jag tror att folk äter nyttigare i U länder.
Om man tycker att jord och gödsel på grönsakerna smakar bra eller är en uppoffring man är villig att göra så visst - tugga på.
Diomedea exulans
2016-12-21, 23:53
Hur ska man förhålla sig till att plåga och slakta växter om det visar sig att de är medvetna och har känslor? Allt mer forskning tyder ju på att de är mycket mer komplexa än vad man antagit. Är det fallfrukt och avföring som trots allt är melodin?
Bojkotta köttindustrin och bara äta djur som levt fritt till precis innan de dör är väl en start.
En organisation vill förbjuda vissa människor att äta kött på skattepengar, i detta fall skolbarn, har jag fattat det rätt? Kan inte det gälla vuxna jobb i stället då, som har alla organ och hjärnan fullt utvecklade?
Sedan de inlägg som gäller, låt föräldrarna sköta maten och köttätandet, idén om skolmaten var ju från början delvis att försäkra sig om att barnen skulle få ordentlig näring då föräldrarna inte alltid kunde bistå med det. Något som blir mer aktuellt i Sverige också vad det verkar, inte medelsvensson kanske men det finns andra. Nu finns det ju redan vegetariska alternativ i skolan.
Nja ingen av dem har vår hjärna, som kräver en bit mer energi än växtätares hjärnor. Människor har alltid varit asätare. Och vi har fortfarande en förkärlek att konsumera många halvruttna matvaror.
Men generellt i tråden har vi nu alltså kommit fram till följande:
Djurätare är Hitler.
Vegetarianer är Stalin.
Då hänger jag med.
Mer om mängderna kött som z bumbi var inne på, jag gjorde en test en gång på vår mat och jag åt inget kött till frukost, inte till mellanmål, om lunch så var det rester, annars inget och till middag kunde det bli kanske 4 chorizos hackade i coins på flera pers, som dessutom räckte till rester. Om jag hade ändrat kosten till vegetarisk skulle mängdskildnaden bli enbart några procent. Vilken megakatarsis :angel:
Tyckte att andra åt ungefär lika, inga stora skillnader. Skillnaden mellan en "köttätare" och en vegetarian är inte så stor. Mitt kött förresten, skrapar jag av till barnen. Så av ekonomiska orsaker är jag nästan vego. Hur mycket kött äter ni?
svenbanan
2016-12-22, 00:54
Du tror inte en stor del av dessa ätit kött om dom haft tillgång? Finns miljarder människor som bor i lerhus/papphus också. Sen miljarder människor som lever på under 2 dollar per dag. Funkar ju i Sverige också med rätt inställning. Kanske något vi ska sträva efter också?
Såklart det vore positivt (för resten av planeten) om vi människor slutade exploatera allt vi kunde hitta och utvidga vår civilisation och bygga en jävla massa infrastruktur överallt.
Att vi äter en jäkla massa kött är bara en liten liten del av detta.
Det vore perfekt om vi minskade den mänskliga befolkningen med c:a 90%, samt gick tillbaka till vad vi sysslade med för tiotusen år sedan.
Så det är väl egentligen en rätt positiv utveckling vi ser i världen, med IS-krigare som triggar igång väst så att det blir ett storskaligt kärnvapenkrig om ett tag. Vi får väl hoppas att de bombar ordentligt så det verkligen blir en riktig apokalyps.
Men innan det sker så hoppas jag hinna tugga i mig ett stort antal biffar.
svenbanan
2016-12-22, 01:03
Hur mycket kött äter ni?
Mjölk varje dag.
Ost varje dag.
Ägg nästan varje dag.
Kaviar ett par-tre ggr i veckan på macka.
I princip aldrig kallskuret (smörgåscharkvaror).
Kött eller fisk eller fågel till minst ett mål mat om dagen. Oftast fläskkött i någon form.
Dock tycker jag vegetarisk mat (ofta) är fantastiskt gott. Linser och bönor tycker jag är vrålgott. Det blir dock ofta ännu godare med kött till.
Bjorneman
2016-12-22, 01:04
Mer om mängderna kött som z bumbi var inne på, jag gjorde en test en gång på vår mat och jag åt inget kött till frukost, inte till mellanmål, om lunch så var det rester, annars inget och till middag kunde det bli kanske 4 chorizos hackade i coins på flera pers, som dessutom räckte till rester. Om jag hade ändrat kosten till vegetarisk skulle mängdskildnaden bli enbart några procent. Vilken megakatarsis :angel:
Tyckte att andra åt ungefär lika, inga stora skillnader. Skillnaden mellan en "köttätare" och en vegetarian är inte så stor. Mitt kött förresten, skrapar jag av till barnen. Så av ekonomiska orsaker är jag nästan vego. Hur mycket kött äter ni?
500 gram typ. Måste vara en oerhörd miljöbov. Idag åt jag faktiskt ett vegetariskt mål, mozarellapizza. :D
Ja men de går allra oftast hand i hand.
Det beror helt på varifrån köttet kommer. Inom EU finns i varje fall ett hyfsat djurskydd bland de mer civiliserade länderna.
Orkar du länka inlägget?
Se mitt svar till Dio på sidan 12.
Macroman
2016-12-22, 09:55
För er som är skeptiska till vegetariskt/veganmat så kan jag rekommendera ett besök på Fotografiskas restaurang i Stockholm. Riktig bra och växtbaserad. Stjärnkocken Paul Svenssons restaurang. Väl värt ett besök även för oss köttätare!
http://fotografiska.eu/mat-noje/restaurangen/
Det beror helt på varifrån köttet kommer. Inom EU finns i varje fall ett hyfsat djurskydd bland de mer civiliserade länderna.
Bättre än i många länder säkerligen men långt ifrån godkänd tyvärr. Ett exempel från Sverige här omdagen: http://www.djurensratt.se/blogg/grisar-vid-medvetande-under-slakt
För några år sedan satte jag mig in ordentligt i hur djurhållningen ser ut och slutade äta rött kött och kyckling efter det. Fördelar: bättre miljö, bättre för djuren, träningen går lika bra som innan. Visst tycker jag kött och kyckling är gott men sammanvägt väljer jag bort det när det sätts i relation mot miljön och lidande.
Känns som synen på djur långsamt förändras. Om 100 år är jag övertygad om att man inte kommer äta kött och se på dagens köttkonsumtion ungefär som vi idag ser på slaveriet. Värderingar förändras över tid.
Om 100 år är jag övertygad om att man inte kommer äta kött och se på dagens köttkonsumtion ungefär som vi idag ser på slaveriet. Värderingar förändras över tid.
Har också varit inne på samma tankar som du, men frågan är om alla kan äta veganskt bara dom vill? Jag klarar inte av stora mängder grönsaker och fibrer, men jag kanske har en ovanligt känslig mage. På så sätt är köttkost överlägset - lättsmält och näringsrikt.
Känns som synen på djur långsamt förändras. Om 100 år är jag övertygad om att man inte kommer äta kött och se på dagens köttkonsumtion ungefär som vi idag ser på slaveriet. Värderingar förändras över tid.
En mörkhyad är värd lika mycket som en ko, eller vadå? :smash:
En mörkhyad är värd lika mycket som en ko, eller vadå? :smash:
Inte bokstavligen såklart. Du förstår poängen.
Bättre än i många länder säkerligen men långt ifrån godkänd tyvärr. Ett exempel från Sverige här omdagen: http://www.djurensratt.se/blogg/grisar-vid-medvetande-under-slakt
För några år sedan satte jag mig in ordentligt i hur djurhållningen ser ut och slutade äta rött kött och kyckling efter det. Fördelar: bättre miljö, bättre för djuren, träningen går lika bra som innan. Visst tycker jag kött och kyckling är gott men sammanvägt väljer jag bort det när det sätts i relation mot miljön och lidande.
Självklart kan du hitta exempel på dålig djurhållning i Sverige. Så?
Ja, miljöreligionen har varit på stark frammarsch i många år nu. Samma rörelse som betraktar mänskligheten som cancer och hatar civilisation har lyckats infektera människor genom en falsk känsla av godhet och klimatskräck. Om 100 år finns det ingen civilisation att tala om ifall galenskaperna fortsätter.
dream_theater_
2016-12-22, 16:37
Du resonerar som så att livet blir sämre för att man inte äter kött. Det är den inställningen som är kass. Bor jag i en hydda, då blir livet sämre. Folk dör av sanitära problem och så vidare. Äter jag vegetariskt istället för kött, så blir det ingen skillnad. Livet blir inte sämre.
Jag vet inte var gränsen ska gå. Att varje svensk bor i en herrgård jämfört med att bo i en lägenhet är ju också en extrem påverkan mot miljön. Jag vet inte var jag vill komma riktigt, men genomsnittsinställningen i den här tråden är att "jag gör som jag vill oavsett hur det påverkar andra".
Det är ju lite kul, att ibland så står det människan fritt att påverka hur den vill, men börjar vi prata påverkan av invandring då jävlar. Då påverkar ju andra människor oss och inte tvärtom! Man får inte glömma att många länder hamnar i skitsituationer på grund av oss européer. Vi utnyttjar fattiga länder för billig arbetskraft, billiga produkter och så vidare. Deras länder förstörs när de producerar vad vi ska konsumera. I de här fallen är det ju fantastiskt med alla u-länder. Men hit får de inte komma och ta våra jobb.
Många afrikanska och sydamerikanska länder skulle vara otroligt rika om det inte berodde på att vi lyckas påverka och korrumpera andra regeringar så att vi blir vinnarna i det långa loppet. Som vanligt.
Blir industrikött B12 berikat för att det inte finns B 12 i det? Låter för mig otroligt, var hittar jag källor på det?
Gäller ffa amerikanskt kött. Orkar inte söka reda på källor men fattar om du inte köper det. Googla gärna runt själv om du orkar
Sensoriska smärtupplevelser spelar ingen roll så länge det inte finns ett medvetande med kapacitet till känsloliv i växten, IMO. Finns ju veganer som inte håller med men de är oftast inte de skarpaste :)
Djurskyddslagstiftning, nja, det beror på hur man definierar hyfsat. Bättre än Sydamerika iaf men knappast hyfsad. Ersätt grisarna i ett europeiskt slakteri med hundvalpar, hur känns det då? Och då har grisar större emotionell kapacitet och social intelligens än hundar. Och det fuskas mkt.
Ditt svar till dio snuddade väl på att svara på min fråga men missar essensen i frågeställningen helt.
Har också varit inne på samma tankar som du, men frågan är om alla kan äta veganskt bara dom vill? Jag klarar inte av stora mängder grönsaker och fibrer, men jag kanske har en ovanligt känslig mage. På så sätt är köttkost överlägset - lättsmält och näringsrikt.
Brukade vara likadant för mig och andra vegokompisar, men det var mest en fråga om omställning. Nu är det tvärtom för de som testat att äta kött efter ett år, magen kraschar totalt.
Önskar att det stämde. Djurhållning, transport osv är ofta katastrof med extrem stress och lidande för djuren. Jag har själv pratat med människor som jobbat inom industrin men slutat pga samvete.
Jag äter kött men har dragit ner rejält på rött kött och när jag väl äter kött vill jag helst ha gårdskött där god djurhållning garanteras. Mitt dåliga samvete gällande detta har växt med tiden då man faktisk är en jävla hycklare om man kallar sig djurvän och samtidigt mumsar i sig kött från storindustrin.
Du resonerar som så att livet blir sämre för att man inte äter kött. Det är den inställningen som är kass. Bor jag i en hydda, då blir livet sämre. Folk dör av sanitära problem och så vidare. Äter jag vegetariskt istället för kött, så blir det ingen skillnad. Livet blir inte sämre.
Jo, livskvalitén försämras väsentligen för oss som älskar kött. Du är inne på ett pizza, Fanta och Netflix-argument.
Jag vet inte var gränsen ska gå. Att varje svensk bor i en herrgård jämfört med att bo i en lägenhet är ju också en extrem påverkan mot miljön. Jag vet inte var jag vill komma riktigt, men genomsnittsinställningen i den här tråden är att "jag gör som jag vill oavsett hur det påverkar andra".
Det är ju lite kul, att ibland så står det människan fritt att påverka hur den vill, men börjar vi prata påverkan av invandring då jävlar. Då påverkar ju andra människor oss och inte tvärtom! Man får inte glömma att många länder hamnar i skitsituationer på grund av oss européer. Vi utnyttjar fattiga länder för billig arbetskraft, billiga produkter och så vidare. Deras länder förstörs när de producerar vad vi ska konsumera. I de här fallen är det ju fantastiskt med alla u-länder. Men hit får de inte komma och ta våra jobb.
Socialism i sitt esse. Alla beroende av andra och skyldiga något till nästa person. Det finns verkligen inget värre än människor som lever fritt i välstånd.
Många afrikanska och sydamerikanska länder skulle vara otroligt rika om det inte berodde på att vi lyckas påverka och korrumpera andra regeringar så att vi blir vinnarna i det långa loppet. Som vanligt.
Annars kan det ju vara så att de är ena jävla Sousse-projekt.
Diomedea exulans
2016-12-22, 21:29
Alla beroende av andra och skyldiga något till nästa person.
Så är det ju faktiskt. Människor existerar inte som öar.
Så är det ju faktiskt. Människor existerar inte som öar.
Nej, människor existerar genom att utbyta värden med varandra.
kade vara likadant för mig och andra vegokompisar, men det var mest en fråga om omställning. Nu är det tvärtom för de som testat att äta kött efter ett år, magen kraschar totalt.
Varför skulle magen "krascha" av något så lättsmält som kött? Aldrig hört något liknande till skillnad från mag-/tarmproblem pga stora mängder fibrer.
supercharge
2016-12-23, 02:16
Varför tror du att människan klarar av att springa ett maraton utan att dö av överhettning till skillnad från många andra djur? En titt på våra förfärders jaktbeteende ger en hint.
Från Uppsala Universitet:
"Människan är den djurart som har flest svettkörtlar och därmed i särklass störst förmåga att sänka kroppstemperaturen. Därför har också människan en uthållighet vid fysisk aktivitet som saknar motstycke bland landlevande djur. Svettkörtlarna, i kombination med att vi saknar päls, gav våra förfäder förmåga att förflytta sig under långa pass, till exempel vid jakt"
Vi äter betydligt mer kött nu än vad vi gjort under någon tid i historien. Jämför man med "tusentals år" sedan så är det nog en ökning med flera hundra procent.
Den största anledningen till att det är "fel" är för att den höga köttkonsumptionen påverkar planeten väldigt negativt, och sekundärt så är det också skadligt för hälsan att konsumera så mycket kött.
Från Scientific American:
"...Early Homo, on the other hand, went in for a meat-heavy diet—possibly enabled by the use of tools for hunting and butchering."
Här är ytterligare en artikel ur Forskning och framsteg:
"Människan är inte konstruerad för vegetarisk kost. Våra tänder, vår tarmlängd och det förhållandet att människan har ett speciellt enzym i tarmväggen med en enda uppgift att bryta ner hemeprodukter från kött talar emot att strikt vegetarisk kosthållning har en biologisk bakgrund. Det är snarare så att utvecklingen av dagens människa med hennes stora hjärna är en effekt av övergången till köttdiet hos våra tidigaste förfäder."
Människan började konsumera kött på allvar för runt 2,6 miljoner år sedan, vilket sammanfaller med hjärnans utveckling och är en av de saker som skiljer oss från andra primater. En stor hjärna kräver helt enkelt stora mängder energi, vilket i sin tur fodrar närings och kaloritäta täta livsmedel - på den tiden i praktiken kött. Det finns även en Harvardstudie som visar på den sekundära effekten av utpräglad köttdiet med kraftigt reducerade käkmuskler som följd till skillnad mot exempelvis den mer vegetariska förmänniskan Paranthropus, vilket under årmiljonerna frigjorde plats i kraniet hos våra förfäder för större hjärna och därmed evolutionära fördelar.
Om det inte vore för väst så skulle resten av världen fortfarande leva kvar på bondestenåldern. Att övriga världen sedan överlag är ointresserad av demokrati och frihet är ju deras problem som ingen annan kan lösa åt dem annat än genom att stänga gränserna till väst så att folk måste stanna och vinna sin frihet.
Varför skulle magen "krascha" av något så lättsmält som kött? Aldrig hört något liknande till skillnad från mag-/tarmproblem pga stora mängder fibrer.
Själv har jag aldrig tidigare hört att kött skulle vara mer lättsmält än något annat. Personligen har jag alltid haft magproblem när jag ätit mycket kött pga min IBS. Men aa, som sagt, det har att göra med vad magen och tarmarna är vana vid att hantera. Ät bönor varje dag i tre veckor så lovar jag att du slutar fisa av dom (om du inte är allergisk eller något då)
Appråpå den snälla svenska djurhållningen:
http://www.etc.se/inrikes/svenska-grisar-ska-spannas-fast-hogre-lonsamhet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.