handdator

Visa fullständig version : Har jag tappat "det"?

Severus
2016-12-14, 08:58
Har på ca 7 år lyckats lägga på mig ca 25 kg Axonmuskler, när jag började träna vägde jag 55 kg och väger idag 80 kg med lägre kroppsfett än då.

Själv är jag helt blind inför min utveckling rent fysiskt. Av andras vittnesmål får jag höra att jag ser mycket "större", "bitigare" och "muskulös" ut nu än exempelvis för tre år sen - då jag minns mig själv som i bättre form än nu.

I gymmet upplever jag också att jag de senaste två åren utvecklats dåligt när det kommer till prestationer. Jag känner liksom att min kropp inte orkar en balls to the wall träning á la Martin Berkhan längre, eller så har jag blivit mer försiktig. Förut kunde jag smälla iväg typ dips 60 kg x 10, eller chins med 30 kg x 5, eller typ 100 kg marklyft x 30, varför man nu vill göra det. Idag klarar jag knappt av att göra 10 chins på kroppsvikt utan att det ska kännas som kroppen går sönder.

Jag vet som sagt inte om detta beror på att jag blivit mer försiktig och tänker mer på kvalitet än kvantitet. Eller om jag faktiskt blivit så sliten att min kropp inte längre klarar av större ansträngningar. Jag har prövat längre viloperioder, men det hjälper inte.

Något jag däremot har märkt hjälper, är lägre kroppsvikt med lägre kroppsfett. Väger jag runt 72-74 kg @ 8 % bf så känner jag mycket mindre smärtor, vet ej varför.

Ni som kan relatera till ovanstående kanske kan kommentera något om detta.

Masterpan
2016-12-14, 15:04
Hur gammal är du? Vilka skillnader i kost, arbete, livsstil och psykisk hälsa finns det nu gentemot då?

Severus
2016-12-14, 20:04
Hur gammal är du? Vilka skillnader i kost, arbete, livsstil och psykisk hälsa finns det nu gentemot då?

30 år. Ganska stora skillnader men är mer medveten nu om kosten än tidigare. Fördelen med hur kosten var tidigare var dock att jag var bättre på att käka enligt kostens alla regler. D.v.s. "någon" expert på området säger att man ska äta si och så och jag följde det.

Typisk mat för en dag kan vara: frukost (200 g keso, 4 ägg), lunch (300 g grönsaker, 200 g kyckling, mellanmål (smoothie 200 g kvarg, 1 dl proteinpulver, 1 dl jordgubbar, 1 dl havregryn) och middag (1 dl proteinpulver och typ hamburgare på 400 g nötkött).

Är mer sysselsatt nu än tidigare, med 100 % studier och 60 % arbete. Tidigare endast 100 % studier. Så eventuellt har jag en omedveten stressfaktor där som även tar ut på den psykiska hälsan.

Psykisk hälsa i övrigt kan bli negativ i så måtto att jag mår dåligt över att träningen går dåligt.

Det svåra är just att avgöra om jag tränar med mer kvalitet än kvantitet nu än tidigare. I sådana fall är det naturligtvis därför som jag kan uppleva att jag är svagare och inte längre tränar fullt ös medvetslös.

Masterpan
2016-12-15, 08:41
Svårt... Du ligger väldigt högt på protein och lågt på kolhydrater, om du tidigare har legat högre på kolhydrater och lägre på protein skulle du kunna testa det igen.

Psykiska faktorer kan bidra, dock inte så att det skulle försämra dina resultat så mycket som dina gjort, kan man tycka.. Att folk säger att du ser större ut nu men att du inte håller med, låter som att hjärnspöken kan ha en del i det hela, ponerat att du faktiskt är större nu.

Detta är en long-shot, och osannolikt, men när du snackar om smärtor som blir bättre när du går ner i vikt kanske det kan vara något reumatiskt i det. Detta är som sagt osannolik, men om du skulle ha fått en reumatisk sjukdom som uppträtt någon gång de senaste åren skulle det kunna förklara en del av av du säger. Nämnde bara detta för det finns en väldigt, väldigt liten möjlighet att det är så.

Prost
2016-12-15, 10:58
Bro..! Jag är inte den som vill påstå att just kosten är orsaken och lösningen på alla problem.. ..Men jag tror faktiskt att du äter för mycket protein och för lite fett och/eller kolhydrater. FÖR högt proteinintag sänker testosteronet t.ex och För lågt intag av fett och eventuellt kolhydrater har samma effekt.

Om man t.ex skulle enbart äta kycklingfile så skulle man inte må speciellt bra, det är givet. Hur mycket av carbz n fatz man behöver(för att må och prestera bra) är säkert individuellt och beror även på aktivitetsnivå osv.

Jag TROR personligen att du skulle öka ditt välmående Och prestation om du äter mer kolhydrater och fett istället för protein. Mycket protein och lite kolhydrater gör även att man har högre kortisolnivåer etc.

Detta är någonting du mycket enkelt kan prova iaf så har du testat det.

ceejay
2016-12-15, 11:00
såatte, Prost, du får ge lite bevis för det du hävdar. Finns studier som pekar på att ett ännu högre proteinintag (uppemot 3g/kg kroppsvikt) är positivt för kroppssammansättningen.

Prost
2016-12-15, 11:38
såatte, Prost, du får ge lite bevis för det du hävdar. Finns studier som pekar på att ett ännu högre proteinintag (uppemot 3g/kg kroppsvikt) är positivt för kroppssammansättningen.

Nej, jag orkar inte ärligt talat. Tänker inte börja leta upp länkar till studierna, om detta avfärdas som skitsnack så får det göra det. :-) Jag har gett mitt tips iaf.

Jag är mycket medveten om det, har själv legat på över 3g/kg under längre perioder och Jag tycker mig ha upplevt sämre Psykisk mående av det, mer stressad och trött samtidigt osv.

Jag vet du inte KAN tro att en person en person skulle får bra gains om han/hon skulle skulle äta låt oss säga 5g/kg så länge man inte äter tillräckligt av resten som kroppen behöver?

JAG tror att trådstartaren skulle behöva mer av kolhydrat/fett hursomhelst och om det inte hjälper så kanske testa ett proteinintag på kanske 2,5g/kg eller något.

Om du missade så skrev jag att jag TROR med stora bokstäver och detta för att det finns säkerligen stor individuell variation på hur man påverkas Både fysiskt och psykiskt.

Jag är inte emot högt proteinintag på något vis, jag är dock emot att alla avvikande teorier avfärdas som skitsnack tills någon "guru" med gudstatus skriver samma sak.

Gerdler
2016-12-15, 11:45
Jag tror det kan vara en idé att gå ned i vikt. Är inte mycket för lågprotein-kost så jag hakar inte på det tåget. 400g nötkött och 4 ägg är tillräckligt med fett för en dag skulle jag säga, sen tillkommer en del i tillbehören och keson så jag tror du är golden på den fronten. Möjligen att fett och protein skulle kunna minskas något till fördel för mer kolisar på vissa träningsdagar annars tycker jag det ser bra ut.

Jag har känt typ som du att kroppen inte vill väga så mycket som man kanske gör efter ett halvårs slow-bulk... känner skillnad i andfåddhet, hur pulsen sjunker långsammare, blir yr lättare, får mer krämpor i från knäna och nedåt, och att jag snarkar om natten vilket irriterar min hals och andra personer. Vet inte riktigt var gränsen går, och jag tror den är olika för olika faktorer, samt synnerligen individuellt.