Visa fullständig version : Somna gott på kvällen
Tarahumara
2016-12-12, 17:34
Jag har en sjukt viktig tenta på onsdag. Jag brukar alltid ha svårt att sova innan stora tentor, och vill vara utvilad till provet. Jag har en ide:
Lägger mig lite senare ikväll och vaknar lite tidigare imorgon. Imorgon skippar jag allt koffein (dvs kaffe och te, dricker bara vatten helt enkelt) och tar magnesium på kvällen, örtte också (lugnande).
a) Hur mycket magnesium innan läggdags och hur länge innan läggdags?
b) Vad rekommenderar ni att ha med till tentan? Den är cirka 4h lång. Jag tänker mig gröt, yoghurt, frukt och kaffe innan provet (till frukost) och 2 bananer, en proteinbar/grov macka och kaffe till provet.
Några andra tips för optimal mental prestations just den dagen?
Jag hade:
Måndag och tisdag, stigit upp tidigt.
Hade inte skippat kaffe på tisdagen men tagit min sista kopp icke för sent. Jag hade undvikit styrketräning, iallafall krävande (tung, nära fail), för jag får svårt att somna av det. Eliminerat stress så gott det går.
Hade kört provet fastande för jag har bäst mental skärpa då. Kvällen (och dagarna) innan hade jag undvikit livsmedel som jag vet min kropp svarar dåligt på, alltså som jag blir uppsvälld, gasig och seg av. Satsat på energibalans (dagarna innan).
500-750mg magnesium någon timma innan läggdags. Du kan använda tända ljus och meditera också. :)
Jag hade:
Måndag och tisdag, stigit upp tidigt.
Hade inte skippat kaffe på tisdagen men tagit min sista kopp icke för sent. Jag hade undvikit styrketräning, iallafall krävande (tung, nära fail), för jag får svårt att somna av det. Eliminerat stress så gott det går.
Hade kört provet fastande för jag har bäst mental skärpa då. Kvällen (och dagarna) innan hade jag undvikit livsmedel som jag vet min kropp svarar dåligt på, alltså som jag blir uppsvälld, gasig och seg av. Satsat på energibalans (dagarna innan).
500-750mg magnesium någon timma innan läggdags. Du kan använda tända ljus och meditera också. :)
Vad bra att du beskriver hur du hade gjort, vet inte hur det hjälper trådskaparen.
Till trådskaparen: det låter som att du övertänker situationen. Det låter som att du inte gjort en tenta förut, men ändå beskriver du frukost och mat under tentan. Du vet väl hur tidigare tentor fungerat. Låter som overkill av födointag under fyra timmar. Det mesta är mentalt. Kan du slappna av och undvika stress har du vunnit mycket. Om du fokuserar för mycket på hur du ska göra för att det ska bli bra, kommer det bara bli värre av den tankegången.
Vad bra att du beskriver hur du hade gjort, vet inte hur det hjälper trådskaparen.
:Virro
Så om jag har problem med min bil, frågar en bilmekaniker hur han (eller hon*) hade gjort. Han förklarar hur - då hjälper inte det mig?
Kaukasuskokosnöt
2016-12-12, 19:16
Är det en morgontenta?
Jag hade försökt få 30 min promenad innan, om möjligt gå en omväg till skolan. För mig aktiveras hjärnan bättre om jag motionerar innan.
Jag brukar ha med mig:
Kaffe
Vatten
Nötter
Något godis som man kan ta mot slutet av tentan för att få en liten boost sista timmen.
Rekommenderar dig att gå på toaletten åtminstone 2 ggr. Man måste väl sitta i 1h innan man få gå, men direkt när tentavakten säger att det är okej att gå så gå iväg. Genom att bara röra sig lite tycker jag att man tänker klarare efteråt.
Lycka till och kom ihåg att det inte är hela världen att misslyckas! :)
Första tentan är man alltid som mest nervös inför, jag minns att det var fest i huset intill så jag somnade typ 02:00-ish på natten och skulle upp 06:00 dagen därpå. Nojjade som fan, men klarade den! :)
Finns melatonin i Sverige? Det funkar för mig med magnesium.
Brofessorn
2016-12-12, 19:24
I Sverige är det receptbelagt.
Diomedea exulans
2016-12-12, 19:28
Viktigast för att somna gott på kvällen för mig är att anstränga hjärnan, om jag bara gått och lallat så somnar jag inte. Näst viktigast är att anstränga kroppen.
:Virro
Så om jag har problem med min bil, frågar en bilmekaniker hur han (eller hon*) hade gjort. Han förklarar hur - då hjälper inte det mig?
Det är inte riktigt samma sak. Det är en väldigt stor skillnad på hur en helt annan individ med helt andra förutsättningar gör inför en tenta, än vad du gör. Precis som säkert de flesta fungerar olika inför tentor. Hur man lagar en bil kan inte göras på så många sätt. Dessutom är det skillnad på att fråga en bilmekaniker som arbetar med att laga bilar mot att du, en random person, svarar (såvida du inte är expert inom detta område?).
Sedan kanske dina tips var värdefulla, som generella tips, men att du beskriv utifrån ditt scenario kändes bara märkligt. Men så fungerar även de flesta, alla vill berätta om sig själv och hur man själv gör, inte vara intresserad av hur den andra fungerar.
Det är inte riktigt samma sak. Det är en väldigt stor skillnad på hur en helt annan individ med helt andra förutsättningar gör inför en tenta, än vad du gör. Precis som säkert de flesta fungerar olika inför tentor. Hur man lagar en bil kan inte göras på så många sätt. Dessutom är det skillnad på att fråga en bilmekaniker som arbetar med att laga bilar mot att du, en random person, svarar (såvida du inte är expert inom detta område?).
Sedan kanske dina tips var värdefulla, som generella tips, men att du beskriv utifrån ditt scenario kändes bara märkligt. Men så fungerar även de flesta, alla vill berätta om sig själv och hur man själv gör, inte vara intresserad av hur den andra fungerar.
Vet du vad ett forum är. :)
Tarahumara
2016-12-12, 20:52
hur mkt och hur länge innan läggdags?
Tarahumara
2016-12-12, 20:54
Är bananer, kaffe och kanske russin/proteinbar bra under provet? Eller är en grov brödbit bättre?
Banan, russin och kaffe känns bra. Kanske en funktionell dryck, blir bökigt med kaffe. Celcius?
Tarahumara
2016-12-12, 20:54
tar vilodag från träningen dagen innan. men tar en promenad på kvällen för att koppla av.
Vet du vad ett forum är. :)
Ja, och precis som du har jag skrivit min åsikt. Poängen kvarstår.
Anders The Peak
2016-12-12, 21:46
Glycine en halvtimme innan du lägger dig (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22293292)
Länk 2
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25533534)
Annars är det säkert bra med en tablett med melatonin 3 mg innan läggdags för att lättare att somna in. Kanske båda kan vara en vinnande kombo.
Glycine en halvtimme innan du lägger dig (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22293292)
Länk 2
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25533534)
Annars är det säkert bra med en tablett med melatonin 3 mg innan läggdags för att lättare att somna in. Kanske båda kan vara en vinnande kombo.
Varför ta till onödigt preparat endast för att kunna sova gott inför en tenta? Det kanske inte ens svarar bra för personen för endast ett tillfälle; tänk att detta är på onsdag, så var lite realistisk. Jag skulle rekommendera att undvika läkemedel så länge andra metoder finns att tillgå.
Varför ta till onödigt preparat endast för att kunna sova gott inför en tenta? Det kanske inte ens svarar bra för personen för endast ett tillfälle; tänk att detta är på onsdag, så var lite realistisk. Jag skulle rekommendera att undvika läkemedel så länge andra metoder finns att tillgå.
Men även om det är en specifik fråga kan svar riktas till den grundläggande frågan: "Hur kan jag lättare somna?"
Körde lite melatonin i USA och tyckte det funkade för att bli lite dåsigare. Men jag håller med om att detta inte gäller insomning, utan mental förberedelse och inställning.
Diomedea exulans
2016-12-12, 22:51
Kan tillägga att jag brukar känna mig utvilad om jag bara missar EN natts bra sömn. Två i rad tenderar att kännas värre.
Kan tillägga att jag brukar känna mig utvilad om jag bara missar EN natts bra sömn. Två i rad tenderar att kännas värre.
Haha jag också!
Presterar bättre både fysiskt och mentalt av 4-6 timmar än 8+. Men har hört det är vanligt, kallas tydligen för sömngroggy. Känner mig också sjukt stel om jag sover länge. Krävs oftast en massa böjuppvärmingsset extra innan det känns bra (om böj utförs).
5-htp är nog det som jag sovit bäst på. Om man nu får rekommendera "preparat".
Diomedea exulans
2016-12-12, 23:21
Haha jag också!
Presterar bättre både fysiskt och mentalt av 4-6 timmar än 8+. Men har hört det är vanligt, kallas tydligen för sömngroggy. Känner mig också sjukt stel om jag sover länge. Krävs oftast en massa böjuppvärmingsset extra innan det känns bra (om böj utförs).
Fast nu var det inte det jag skrev. :d Jag har faktiskt aldrig upplevt några negativa effekter av att sova länge. Men sen är jag typ oförmögen att sova längre än 8 h också.
Shqypnia
2016-12-12, 23:30
Serier (de får inte vara för bra serier, endast Ok) framför tvn på Netflix.
Diomedea exulans
2016-12-12, 23:31
Serier (de får inte vara för bra serier, endast Ok) framför tvn på Netflix.
Finns det något visst antal stjärnor i betyg du rekommenderar på Netflix? Typ 3,5?
Shqypnia
2016-12-12, 23:39
Finns det något visst antal stjärnor i betyg du rekommenderar på Netflix? Typ 3,5?
Något i den stilen. Alternativt barnfilmer som man kollade på när man var ett barn. 1 avsnitt Ducktales och jag sover som ett barn igen *drool*
Diomedea exulans
2016-12-12, 23:42
Något i den stilen. Alternativt barnfilmer som man kollade på när man var ett barn. 1 avsnitt Ducktales och jag sover som ett barn igen *drool*
Seriöst så tror jag att Lego Star Wars skulle vara något som passar. Det är en serie med 20 minuters avsnitt som är en Star Wars-parodi med barnslig humor. Lite för infantil för att vara riktigt bra om man är över 12, men helt okej och väldigt lättsmält.
Haha jag också!
Att det känns bättre behöver nödvändigtvis inte betyda att det är bättre (i längden) för träningen.
Det finns en del forskning runt sömnbristens inverkan på fysisk prestation och kognitiv förmåga. Och den visar sällan på några postiva saker med att sova för lite.
Har för mig att det även det har visats att, en del personer, som ett slags symptom av sömnbrist, subjektivt tyckte sig prestera bättre fast de i verkligheten gjorde det motsatta vid objektiva tester.
Shqypnia
2016-12-13, 11:01
Seriöst så tror jag att Lego Star Wars skulle vara något som passar. Det är en serie med 20 minuters avsnitt som är en Star Wars-parodi med barnslig humor. Lite för infantil för att vara riktigt bra om man är över 12, men helt okej och väldigt lättsmält.
Jag är också fullt seriöst. Let me know hur det funkar. *flex*
Att det känns bättre behöver nödvändigtvis inte betyda att det är bättre (i längden) för träningen.
Det finns en del forskning runt sömnbristens inverkan på fysisk prestation och kognitiv förmåga. Och den visar sällan på några postiva saker med att sova för lite.
Har för mig att det även det har visats att, en del personer, som ett slags symptom av sömnbrist, subjektivt tyckte sig prestera bättre fast de i verkligheten gjorde det motsatta vid objektiva tester.
Jag håller med dig! Skrev korkat.
Jag menar vid ett ynka tillfälle. Alltså för en natt, inför en viktig prestation. T.ex om jag skulle tävla i styrkelyft hade jag föredragit 4 timmars sömn gentemot 8 timmar, natten inför tävlingen.
I det långa loppet hade jag kraschat av 4-6, mått bäst av 7 (är mitt sömnbehov tror jag). De gånger jag sover 8+ (8-14 timmar) är jag halvförstörd och groggy, stel i kroppen. :P
EnergiÖverskott
2016-12-13, 13:10
Jag somnar alltid bäst om jag tränat hårt under förmiddag/morgon, håller mig sysselsatt både mentalt och fysiskt under resten utav dagen. Gärna en långpromenad på eftermiddag/tidig kväll runt 17-tiden. Sedan är det en förutsättning att jag ätit ordentlig. Somnar som ett barn runt 22-23-tiden då. Äter bara två gånger om dagen och det största målet är nästan alltid runt 19-21 nån gång. Det kanske spelar in en del.
Jag hade definitivt inte ätit på förmiddagen och inte under hela tentan. Det är under förmiddag och tidig eftermiddag, när jag inte ätit för dagen ännu, som jag är som absolut mentalt piggast. Det är för övrigt rätt komiskt att se hur folk bullar upp som om de ska åka vasaloppet tätt följt av en halvmara, när det ska skriva tenta. Haha.
Lycka till på tentan och hoppas du sover gott!
Jag somnar alltid bäst om jag tränat hårt under förmiddag/morgon, håller mig sysselsatt både mentalt och fysiskt under resten utav dagen. Gärna en långpromenad på eftermiddag/tidig kväll runt 17-tiden. Sedan är det en förutsättning att jag ätit ordentlig. Somnar som ett barn runt 22-23-tiden då. Äter bara två gånger om dagen och det största målet är nästan alltid runt 19-21 nån gång. Det kanske spelar in en del.
Jag hade definitivt inte ätit på förmiddagen och inte under hela tentan. Det är under förmiddag och tidig eftermiddag, när jag inte ätit för dagen ännu, som jag är som absolut mentalt piggast. Det är för övrigt rätt komiskt att se hur folk bullar upp som om de ska åka vasaloppet tätt följt av en halvmara, när det ska skriva tenta. Haha.
Lycka till på tentan och hoppas du sover gott!
Offtopic men jag blev rädd när jag läste detta!
Har jag två konton, ett jag skriver på när jag sömngår? :D Läskigt att precis allt stämmer in på mig . . .
shut teh face
2016-12-13, 14:19
Rekommenderar 2 dagars fasta dagarna innan, följt av två paket gifflar innan sänggående kvällen innan. På morgonen ska du omedelbart göra 300 reps knäböj på egen kroppsvikt, i kalsonger på balkongen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.