Visa fullständig version : Tips på resmål?
Vattenflaska
2016-12-05, 12:27
Blir klar med utbildningen nu i januari/februari och tänkte unna mig och sambon en resa. Hade tänkt 2-3veckor. Jag har rest lite tidigare och vill gärna se nya ställen varje gång. Tänkte resa i februari/mars.
Önskemål är: Varmt och soligt. Bra snorkling och dykmöjligheter. Bra och god mat. Billigt att leva och bo. Finns det även möjlighet att vågsurfa vore det ett plus. Även önskvärt att resan avgår från arlanda.
Har varit och rest till följande ställen:
Brasilien, Azorerna, Egypten, Jordanien, Kroatien, Kanarieöarna, Thailand, Turkiet, Indonesien (Bali, Gili), USA (västra)
Kan ju såklart tänka mig att åka tillbaka, men vill gärna besöka nya länder. Någon som har tips om något bra resmål i februari/mars? =)
För dykning så ska Sulawesi och Bunaken i Indonesien vara väldigt bra. Sticker du utanför Bali så är Indonesien bland dom billigaste länderna att resa i också.
Går inte att flyga direkt dit så flyg till Bali, Jakarta, Bangkok eller nån annan större flygplats i närheten först och byta där.
Flygplan
2016-12-05, 13:35
Colombia. Medellin/Santa Marta/San Andres.
The_RobRoy
2016-12-05, 13:37
Borneo med utgångspunkt Kota Kinabalu, finns massor att göra och se
Vattenflaska
2017-01-06, 14:43
Tack för svar =) Ska undersöka tipsen!
Seychellerna är fint, men ganska dyrt. Vet inte hur vädret är just nu heller.
Kallsone
2017-01-06, 17:31
Colombia. Medellin/Santa Marta/San Andres.
Kan rekommendera Colombia också, finns mycket fint där, speciellt Isla San Andres och medellin!
Förra vintern var jag och sambon i Tanzania/Zanzibar 3 veckor med safari, snorkling och massa skoj. Finns billiga alternativ där med. Det billigaste hotellet (250kr/natt) var det absolut bästa med godast/billigast mat.
Vattenflaska
2017-01-16, 21:35
Kan rekommendera Colombia också, finns mycket fint där, speciellt Isla San Andres och medellin!
Förra vintern var jag och sambon i Tanzania/Zanzibar 3 veckor med safari, snorkling och massa skoj. Finns billiga alternativ där med. Det billigaste hotellet (250kr/natt) var det absolut bästa med godast/billigast mat.
Har tänkt på Zanzibar och Tanzania, bokade ni ett färdig paket? Eller enbart flyg?
Seychellerna har jag hört ska vara riktigt fint, har en bekant som varit där som verkligen gillade det.
Vattenflaska
2017-01-19, 16:01
Blev lite tajt om tid så vi bokade ca tre veckor i Thailand i mars. Har inte riktigt bestämt oss ifall vi bara ska vara i Thailand eller om vi åker vidare från Bangkok på en gång.
Bangkok är ju en smidig anknytningspunkt till många andra ställen, någon som har tips på andra ställen man kan ta sig lätt till från Bangkok?
Har varit i thailand för många år sedan, då var vi bl.a. i Bangkok, Krabi/ao nang (Riley beach), Phi phi, Koh Samui, Koh Pangang och Koh Tao. Gillade väl Koh Tao och Krabi bäst.
Någon som sitter inne på andra tips på trevliga och fina ställen i thailand?
Det är väl nog framförallt lugnt strandhäng och god mat i första hand ifall vi är ute efter, ifall vi väljer att enbart vara i Thailand.
Tack för tips =)
Blev lite tajt om tid så vi bokade ca tre veckor i Thailand i mars. Har inte riktigt bestämt oss ifall vi bara ska vara i Thailand eller om vi åker vidare från Bangkok på en gång.
Bangkok är ju en smidig anknytningspunkt till många andra ställen, någon som har tips på andra ställen man kan ta sig lätt till från Bangkok?
Har varit i thailand för många år sedan, då var vi bl.a. i Bangkok, Krabi/ao nang (Riley beach), Phi phi, Koh Samui, Koh Pangang och Koh Tao. Gillade väl Koh Tao och Krabi bäst.
Någon som sitter inne på andra tips på trevliga och fina ställen i thailand?
Det är väl nog framförallt lugnt strandhäng och god mat i första hand ifall vi är ute efter, ifall vi väljer att enbart vara i Thailand.
Tack för tips =)
Specifikt för dykning så är nog Koh tao bland de bättre ställena, då är man ju väldigt nära koh phangang, koh samui också. Samt att det tar inte extremt lång tid att bila till krabi t.ex.
På östra sidan finns Koh chang, väldigt fint men har ingen koll på dykning. (de har även flygplats men ganska dyrt med inrikes hit).
Annars från bangkok går det ju att flyga till hela sydöstra asien, Kambodja, Vietnam, Malaysia osv... Tar inte lång tid o inte så dyrt.
shadowfire
2017-01-19, 16:56
åh Koh Tao. *cupid*
Måste dit en tredje gång framöver. Ett av få resmål jag verkligen kan upprepa.
Island, på sommaren. Hyr en bil och dra till typ nordvästra delen.
Kallsone
2017-01-19, 21:23
Har tänkt på Zanzibar och Tanzania, bokade ni ett färdig paket? Eller enbart flyg?
Seychellerna har jag hört ska vara riktigt fint, har en bekant som varit där som verkligen gillade det.
Bokade flyg, hotell och safari för sig. Rekade massor på tripadvisor före vi bokade hotellen.
Vattenflaska
2017-01-20, 18:07
åh Koh Tao. *cupid*
Måste dit en tredje gång framöver. Ett av få resmål jag verkligen kan upprepa.
Både jag och sambon gillade Koh Tao väldigt mycket, kanske blir en retur dit =)
Har du tips på bra boende där?
Ska kolla lite flyg från Bangkok, finns ju lite att välja mellan.
Island vore häftigt, får bli senare =)
shadowfire
2017-01-20, 19:02
Både jag och sambon gillade Koh Tao väldigt mycket, kanske blir en retur dit =)
Har du tips på bra boende där?
Ska kolla lite flyg från Bangkok, finns ju lite att välja mellan.
Island vore häftigt, får bli senare =)
Ja, jag tycker Koh Tao har en störtskön mix av allt från natur till nöjen, men man slipper de allra värsta fulla tonåringarna och sexturism mm. En förhållandevis lugn ö även om det finns lite nattklubbar mm. Livet på eftermiddagen när solen börjar gå ner över Sairee beach och folk går och handlar lite öl mm och samlas för att softa till solnedgången är ju magisk. Bara lägga sig på en riskudde och chilla till lite musik där är ju paradiset =)
Boende beror ju på vad ni söker. Har bott på lite olika hotell. AC rekommenderar jag inte. Var illaluktande kloaker o grejs där och jag tyckte servicen var sådär.
Jag har annars bott alldeles vid Sairee beach och trivts, men det var bra mycket dyrare där. Bodde även lite utanför och körde vespa in vilket fungerade skitfint, men hade lite kackerlackor och snarkande vattenbufflar där. Dock halva priset mot för att bo vid stranden. Sedan hade jag bott vid Tanote Bay på andra sidan också. Hyrde vespa även då och det var buskul att köra över berget mitt i natten till hotellet. Lugnare där och med fin utsikt.
Vattenflaska
2017-01-21, 13:08
Minns du ungefär vad du fick betala för boendet? Sitter och gör en liten budget över ungefär vad det kommer kosta.
Själv bodde vi på Bans där jag även tog dykcert. Trivdes bra där, men skulle kanske vara trevligt att bo bredvid stranden, alltid kul att höra andras erfarenheter och tips =)
shadowfire
2017-01-21, 13:35
Minns du ungefär vad du fick betala för boendet? Sitter och gör en liten budget över ungefär vad det kommer kosta.
Själv bodde vi på Bans där jag även tog dykcert. Trivdes bra där, men skulle kanske vara trevligt att bo bredvid stranden, alltid kul att höra andras erfarenheter och tips =)
Jag var tyvärr där båda gångerna över jul/nyår och då höjde de kostnaderna till skyhöga priser. Något av hotellen, tror det var på nyår, fick jag betala 1800 kr (SEK) för en natt. Det var verkligen fullbokat också, så det var INTE läge att försöka leta boende på plats kan jag säga.
Jag bodde också granne med Bans där, nästan vägg i vägg. Kommer inte ihåg vad hotellet hette, men de hade äventyrsevenemang (klättring/dykning) som jag tog med dem.
Bokningarna har jag alltid tagit typ via Hotels.com så det bästa är väl att ta en kaffe och plöja igenom de boendealternativ som finns där.
Seychellerna är ett paradis, däremot jämfört med sydostasien så är det betydligt dyrare, fast det går att komma undan med ekonomin i behåll på Seychellerna också om man bokar lite billigare ställen själv och väljer lite billigare ställen för mat eller köper billigt i affärer. Om en däremot kollar charterresor till Seychellerna och då hamnar på nåt lyxhotell så blir det lätt vanisnnesdyrt.
Vattenflaska
2017-01-22, 10:48
Seychellerna är ett paradis, däremot jämfört med sydostasien så är det betydligt dyrare, fast det går att komma undan med ekonomin i behåll på Seychellerna också om man bokar lite billigare ställen själv och väljer lite billigare ställen för mat eller köper billigt i affärer. Om en däremot kollar charterresor till Seychellerna och då hamnar på nåt lyxhotell så blir det lätt vanisnnesdyrt.
Jo det är ju helt klart en annan prisklass.
Men nu då jag är student känns det helt klart mer prisvärt att resa till sydostasien. Skönt att kunna leva billigt och bra och inte alltid behöva bekymra sig om vad saker kostar när man väl reser.
Tips på andra fina öar förutom Koh Tao?
Vattenflaska
2017-01-28, 16:45
Någon som har input om följande länder: Vietnam, Malaysia och Filippinerna? =)
Vietnam verkar ju vara väldigt billigt, https://www.forex.se/Valuta/Semesterindex/
Verkar ju väldigt enkelt att ta sig från Bangkok och vidare, inte så värst dyrt heller med airasia.
Är boende på Ban's (koh tao) just nu och betalar 2000 baht / natt för ett dubbelrum.
Koh chang kan jag varmt rekommendera. Stranden vid white sand beach var riktigt fin. Billigare boenden finns vid stranden bredvid som jag har för mig hette Kairo bae.
Vattenflaska
2017-02-06, 10:53
Härligt att höra, tack för tips!
Funderar på att ev. sy upp ett par kostymer då jag är där. Någon som har erfarenhet och kan tipsa om bra skräddare? Samt vad det ungefär kan tänkas kosta för en kostym?
När jag var i Thailand för typ 6-7år sedan sydde jag upp en kostym som är riktigt fin, sitter som ett smäck och kvalitén känns bra än idag, minns inte riktigt vad jag betalade. Men har förstått att det kan vara lite av ett lotteri det där med skräddare.
Vattenflaska
2017-03-13, 10:53
Nu är det nära, åker i veckan =)
Har sökt runt lite och hittat följande öar i Thailand, Koh lipe, koh chang, koh samet och koh lanta. Någon som har varit där och kan tipsa eller avråda? =)
Alternativt funderar vi på att först vara ett par dagar i Bangkok sedan ta flyg till antingen Malaysia, Vietnam eller Filippinerna. Hur tar man sig dit smidigast och billigast dit i sådant fall? Tips på fina ställen där? =)
Är det något av dessa länder som kräver visum eller liknande? Går det i sådant fall att fixa på plats? (Blir ju där ca 2,5 veckor i sådant fall).
Nu är det nära, åker i veckan =)
Har sökt runt lite och hittat följande öar i Thailand, Koh lipe, koh chang, koh samet och koh lanta. Någon som har varit där och kan tipsa eller avråda? =)
Alternativt funderar vi på att först vara ett par dagar i Bangkok sedan ta flyg till antingen Malaysia, Vietnam eller Filippinerna. Hur tar man sig dit smidigast och billigast dit i sådant fall? Tips på fina ställen där? =)
Är det något av dessa länder som kräver visum eller liknande? Går det i sådant fall att fixa på plats? (Blir ju där ca 2,5 veckor i sådant fall).
Bumpar med lite liknande frågor.
Ska boka flyg runtomkring sydostasien nu snart, som det ser ut nu så är planen följande:
- Bali till Ho Chi Minh City
- Åka genom Vietnam med tåg/bus/scooter till Hanoi, sammanlagt 10 dagar i Vietnam
- Flyga från Hanoi till Siem Reap (Angkor Wat) och vara där i 5 dagar
- Från Siem Reap till Phuket och vara där runtomkring i 10 dagar
- Från Phuket till Kuala Lumpur där vi spenderar 2 dagar
- Tillbaka till Bali
Så undrar mest om ni har några rekommendationer vid dessa resemålen eller om ni tycker någonting borde ändras? Vill inte ändra flygen allt för mycket eftersom det är mycket billigare så här än andra alternativ jag kollat på.
Vattenflaska
2017-03-21, 17:35
Hej.
Nu vet jag inte vad du är ute efter för typ av resa, men jag skulle inte åka till Phuket. Även om jag inte varit där själv har jag bekanta som sagt att det var dåligt.
Flyg hellre till Ko Samui (om det är möjligt) och ta båt till Koh tao (typ 1,5-2 timmar med speedboat). Rätt mysigt ställe, gillar du även att dyka är det toppen.
Bali är trevligt tycker jag, var där för ett par år sedan, åkte till Gili-öarna som var fint. Mindes inte vad det kostade att ta sig till Gili Trawangan men minns att det tog fler timmar än vad som var sagt, kanske 5-6 timmar. Fina öar dock.
Men beror såklart på vad du ska göra och vill få ut av din resa =)
Tanken var mest att flyga till Phuket och sen åka runt till öar runtomkring, har du någon erfarenhet eller hört något om Phi Phi öarna?
Jadå Bali är väldigt trevligt, bor här nu i 6 månader.
Är intresserad av det mesta förutom festande, alltså kultur, sol, bad, mat etc
Tanken var mest att flyga till Phuket och sen åka runt till öar runtomkring, har du någon erfarenhet eller hört något om Phi Phi öarna?
Kolla på resebloggare på youtube, vissa gör lite udda resor liknande det du är intresserad av. Hyra motorcykel är populärt.
Vattenflaska
2017-03-21, 18:07
Härligt! Var på Bali bor du?
Jo, var på koh Phi phi leh (där the beach spelades in). Alltså jättefint ställe, men det var så fruktansvärt mycket turister när jag och sambon var där, löjligt mycket folk vilket tog bort charmen tycker jag, (vi var där februari/mars för typ 6 år sedan).
Var även i Krabi (Ao Nang och Riley beach), gillade bägge men ffa. Riley beach (tror vi bodde på östra sidan, vilket skulle vara lite "sämre/billigare" (mangroove-strand typ), men det var bara en kort promenad till "rätt" sida där det finns fina stränder. Det var fint där.
Vilda apor som sprang runt och hoppade mellan taken på bungalows vilket var spännande. Det verkar vara mycket klättring ifall man gillar sådant.
Men av de ställen jag besökt i Thailand rekommenderar jag Koh Tao. Ett tips är att kolla på tripadvisor för att få lite inspiration till vad man kan göra. Observera dock att det var ett par år sedan jag var på dessa ställen och det kanske har hänt saker.
Har rest med tjejen vilket kanske påverkat lite vilken typ av aktiviteter vi gjort, dvs. inte massa festande och liknande.
http://i.imgur.com/Q1f4tbG.gif
phi phi är coolt men väldigt turistigt precis som phuket/krabi som är i närheten. Vet inte riktigt om jag skulle rekommendera det till någon. Finns nog bättre ställen.
Skulle däremot rekommendera dig att stanna längre än 10 dar i Vietnam. Jag backpackade och var där i 14 dar och kände inte att det räckte. Vietnam är galet avlångt, buss/tågresorna tar extrem tid och det finns många ställen i Vietnam att besöka. t.ex. tog min bussresa från hanoi till hoi an(halvvägs till ho chi minh) runt 20 timmar totalt med en del förseningar.. Har hört mycket bättre om deras tåg dock.
Så kapa av 5 dar från phuket och lägg till dom på vietnam om det är möjligt :) (krävs visa för mer än 14 dar i Vietnam för svenskar dock).
shadowfire
2017-03-21, 18:50
Lustigt vad olika man kan tycka om resmål. Ao Nang tyckte jag sög bäverpung. Jag blev så enormt antastad av prostituerade och shemales på barerna, så att ens gå ut på lite barhäng var uteslutet. Dessutom var det bara en enda bar som det var lite drag i och de spelade så jävla högt så det var hörselskadegaranti utan öronproppar. På stranden körde de skytteltrafik med båtarna och de som kör longtails har garanterat också hörselskador. Minsta lilla puttgurka låter som en raketmotor och de körde verkligen nonstop. Stranden i sig var väldigt befolkad och riktigt tråkig IMO. Noll lugn och ro och ingen fin strand överlag. Jämfört med Koh Mook där de krattade stranden varje morgon för att ta bort sjögräs och tång mm.
Koh Phiphi har några smultronställen som man får leta fram, men är känd för att vara en partyö och har så in åt helvete många dyngfulla fjortisar. Har du inte en egen liten sandstrand undangömd någonstans så räkna med att zickzacka mellan spyor och få väcka en och annan 16-årig engelsman som ligger och sover på stranden på morgonen.
Pratar vi Thailand så hade jag inte lagt mer än en dag på Phiphi och i trakten kring Krabi så möjligen Riley Beach om man är klättringsintresserad, men annars är det inte något märkvärdigt där heller. Varken stranden eller ön i sig.
Thailand har så pass många bättre ställen. Koh Tao är en riktigt trevlig ö som är så pass stor att det hela mixas upp. Partyfolket hittar sina ställen och familjefolket hittar sina. Ön är så pass stor att det går att hitta stränder man i praktiken är helt ensam på också, även om det exploateras i stor takt. Koh Tao är rätt mysigt också, stämningen är en mix mellan party/mys på Sairee Beach när solen börjar gå ner. Längre norrut är det lugnare och längre söderut blir det mer party.
Koh Mook är en pärla i sig om man vill få vara i fred och verkligen ha en paradisstrand helt för sig själv. Hit hittar inte partyfolket alls, däremot sönderstressade par. Den kanske i särklass bästa sandstrand jag någonsin sett och upplevt, där man verkligen låg kvar ute i havet hela solnedgången för det var så varmt i vattnet.
Koh Lipe har jag inte varit på själv, men alla som har varit där som jag har pratat med har hyllat stället. Inte så mycket party, men stränder och miljö av klass. Skulle jag ha flickvän skulle jag ge Lippen ett besök, tveklöst.
Kolla på resebloggare på youtube, vissa gör lite udda resor liknande det du är intresserad av. Hyra motorcykel är populärt.
Tack för tipset, har du några exempel på bra resebloggare?
Jo motorcykel brukar definitivt vara lättaste och billigaste sättet att ta sig runt på.
Härligt! Var på Bali bor du?
Jo, var på koh Phi phi leh (där the beach spelades in). Alltså jättefint ställe, men det var så fruktansvärt mycket turister när jag och sambon var där, löjligt mycket folk vilket tog bort charmen tycker jag, (vi var där februari/mars för typ 6 år sedan).
Var även i Krabi (Ao Nang och Riley beach), gillade bägge men ffa. Riley beach (tror vi bodde på östra sidan, vilket skulle vara lite "sämre/billigare" (mangroove-strand typ), men det var bara en kort promenad till "rätt" sida där det finns fina stränder. Det var fint där.
Vilda apor som sprang runt och hoppade mellan taken på bungalows vilket var spännande. Det verkar vara mycket klättring ifall man gillar sådant.
Men av de ställen jag besökt i Thailand rekommenderar jag Koh Tao. Ett tips är att kolla på tripadvisor för att få lite inspiration till vad man kan göra. Observera dock att det var ett par år sedan jag var på dessa ställen och det kanske har hänt saker.
Har rest med tjejen vilket kanske påverkat lite vilken typ av aktiviteter vi gjort, dvs. inte massa festande och liknande.
Bor för nuvarande i Kerobokan men har bott i Ubud och Jimbaran innan.
Jo det är lite det jag är orolig för. Men Phuket känns så pass stort att det är möjligt att undvika de värsta turistställena. Får ta och kolla upp mer om vad som finns runtomkring men tyvärr så passar bara Phuket in i planeringen.
phi phi är coolt men väldigt turistigt precis som phuket/krabi som är i närheten. Vet inte riktigt om jag skulle rekommendera det till någon. Finns nog bättre ställen.
Skulle däremot rekommendera dig att stanna längre än 10 dar i Vietnam. Jag backpackade och var där i 14 dar och kände inte att det räckte. Vietnam är galet avlångt, buss/tågresorna tar extrem tid och det finns många ställen i Vietnam att besöka. t.ex. tog min bussresa från hanoi till hoi an(halvvägs till ho chi minh) runt 20 timmar totalt med en del förseningar.. Har hört mycket bättre om deras tåg dock.
Så kapa av 5 dar från phuket och lägg till dom på vietnam om det är möjligt :) (krävs visa för mer än 14 dar i Vietnam för svenskar dock).
15 dagar verkar det vara i Vietnam? Men jo det låter faktiskt som en bättre idé. Känns som 10 dagar blir lite för tight om vi ska åka igenom nästan hela landet.
Några speciella ställen du rekommenderar att stanna vid på vägen?
Mest planerat att besöka Hoi An och Ha Long Bay än så länge.
shadowfire
2017-03-21, 19:08
Jo det är lite det jag är orolig för. Men Phuket känns så pass stort att det är möjligt att undvika de värsta turistställena. Får ta och kolla upp mer om vad som finns runtomkring men tyvärr så passar bara Phuket in i planeringen.
Inte intresserad av dykning? Isåfall är Similian Islands > Phuket.
Inte intresserad av dykning? Isåfall är Similian Islands > Phuket.
Jo dykning och snorkling är jag definitivt intresserad av.
Är egentligen bara att jag måste flyga till och från Phuket. Under tiden där så kan jag åka till andra öar. Kan man bo på Similian Islands eller bara besöka?
shadowfire
2017-03-21, 19:13
Jo dykning och snorkling är jag definitivt intresserad av.
Är egentligen bara att jag måste flyga till och från Phuket. Under tiden där så kan jag åka till andra öar. Kan man bo på Similian Islands eller bara besöka?
Då hade jag inte tvekat en sekund från att skippa Phuket helt. Dvs ta omedelbart en båt till Similian. Du kan bo där, jag har dock inga boendetips, men dykningen och snorklingen där är rankad bland de 10 bästa i hela världen.
Edit: du har flera mindre öar runt Similian och det är ett paradis av flera dess slag. Har inte varit dit själv, men har sett ögonen på vänner som kommit därifrån och som ska beskriva vad de upplevt. Glöm flotta hotell osv dock, förbered er på enklare boenden då det är en nationalpark mm. Bör bokas i god tid.
Då hade jag inte tvekat en sekund från att skippa Phuket helt. Dvs ta omedelbart en båt till Similian. Du kan bo där, jag har dock inga boendetips, men dykningen och snorklingen där är rankad bland de 10 bästa i hela världen.
Edit: du har flera mindre öar runt Similian och det är ett paradis av flera dess slag. Har inte varit dit själv, men har sett ögonen på vänner som kommit därifrån och som ska beskriva vad de upplevt. Glöm flotta hotell osv dock, förbered er på enklare boenden då det är en nationalpark mm. Bör bokas i god tid.
Låter bra, tack så mycket!
Några rekommendationer på var man bokar själva båtresan?
Vattenflaska
2017-03-21, 19:28
...Koh Mook är en pärla i sig om man vill få vara i fred och verkligen ha en paradisstrand helt för sig själv. Hit hittar inte partyfolket alls, däremot sönderstressade par. Den kanske i särklass bästa sandstrand jag någonsin sett och upplevt, där man verkligen låg kvar ute i havet hela solnedgången för det var så varmt i vattnet.
.
Hur tar man sig till Koh Mook enklast? Är på Ko samui och klurar lite vart vi bör ta oss härnäst. Hade tänkt Koh Tao igen då vi gillade det sist. Men vore skoj att se något nytt också =)
Är det enklast att flyga till Krabi och därifrån ta sig till Koh Mook eller?
shadowfire
2017-03-21, 20:12
Låter bra, tack så mycket!
Några rekommendationer på var man bokar själva båtresan?
Tyvärr inte då jag inte varit där, men google my friend, google.. ;
https://www.reseguiden.se/diskussioner/nagon-som-bott-pa-similan-island-3781
Hur tar man sig till Koh Mook enklast? Är på Ko samui och klurar lite vart vi bör ta oss härnäst. Hade tänkt Koh Tao igen då vi gillade det sist. Men vore skoj att se något nytt också =)
Jupp flyg, buss eller tåg till Krabi (jag tog buss andra hållet från Krabi till något ställe norrut som jag inte kommer ihåg namnet på och där tog jag katamaranen till Koh Tao (via samui).
shadowfire
2017-03-21, 20:15
Kommer ni ner till Krabi flygplats så är det någon timme med taxi söderut till piren till Koh Mook som är enklast, därefter longtail ut till ön. Charlie Beach kan jag rekommendera där, om ni hittar boende där. Galet orörd strand och få hotell (eller snarare bungalows) i en liten lagun med fantastisk strand. Men ni har inget annat ni kan göra där mer än sola/bada/slappa. Se upp med löpning efter "vägarna" om ni inte har pannlampa med kvällstid.
shadowfire
2017-03-21, 20:21
Solnedgången på koh mook och det var så pass varmt att man kunde ligga kvar i tidvattnet och bara mysa:
http://iloapp.happyhiker.se/data/_gallery/public/0/149012405138380400_resized.jpg
http://iloapp.happyhiker.se/data/_gallery/public/0/149012405531185900_resized.jpg
shadowfire
2017-03-21, 20:25
Från bungalowen;
http://iloapp.happyhiker.se/data/_gallery/public/0/149012420132238000_resized.jpg
Jag som singel och ensam fick panik efter två dygn här, så det är inget sådant ställe. Snarare för lugn och ro, romantik, par, bröllop etc. Gå gärna upp en bit i bergen när det är matdags så finns det en restaurang jag inte minns namnet på nu, men husmodern där som äger stället är helt sagolik. Maten är bland det bästa man kan få i Thailand och familjen är galet skön, där husmor styr och hela familjen serverar.
Edit: har för mig restaurangen heter hilltop eller något sådant. Googla på det så hittar ni dit.
Vattenflaska
2017-03-22, 05:47
Ser jättefint ut! Det kanske är för länge att vara där 1,5 vecka? Vad tror du? Är kanske bättre att åka till Koh Tao då det finns fler aktiviteter och möjligheter där. Man vill ju också hinna koppla av och bara vara och inte stressa runt mellan öar.
Det känns som att 1,5v är för kort tid för att hinna med både Koh Tao och Koh Mook då öarna ligger en bra bit ifrån varandra på varsin sida kust.
Ett alternativ vore att åka till Koh Mook hänga där ett tag sedan ta sig till Koh Lipe eller vice versa. Hur tar man sig sedan enklast upp till Bangkok igen?
Du verkar ha rest runt rätt mycket, har du stött på problem med Box jellyfish/Havsgeting i Thailand? Läste av en händelse om denna manet och att den orsakat flera dödsfall i landet bl.a. i Koh Samui och Koh phangang. Även om risken troligtvis är minimal känns det lite olustigt att veta att den finns här i havet. Trodde att det ffa. var i norra Australien den fanns och där har dom ju en massa information kring denna. Läste att de i Thailand snarare verkar vilja tysta ned det då det kan slå hårt mot turismen.
Patriarch K
2017-03-22, 09:12
Vill tipsa om Porto i Portugal. Varje januari brukar jag ta mig ett Wild Card och bara åka någonstans jag aldrig har hört talas om. Blev Porto detta året och staden är lätt bland mina Top 5 städer i världen. Fantastiskt vacker stad!! Helt stunning. Alla under 50 kan dessutom engelska väldigt bra.
Jag flyttar lätt dit när jag är pensionär då skatten blir så otroligt låg. Hade kunnat bo och arbeta där också, men man tjänar fasligt lite pengar där. Mellan 8-12k för ett normalt jobb och upp mot 20k för ett väldigt välbetalt jobb.
Och en stooor fet strand några kilometer bort. Hyra scooter är ett måste..
http://www.bravofly.se/erbjudande/flyg/bravofly/img/porto.jpg
mytimecouldbeyou
2017-03-22, 09:15
Hyra motorcykel är populärt.
Också ett bra sätt att dö på. Bland det farligare vi gör som turister.
shadowfire
2017-03-22, 09:38
Ser jättefint ut! Det kanske är för länge att vara där 1,5 vecka? Vad tror du? Är kanske bättre att åka till Koh Tao då det finns fler aktiviteter och möjligheter där. Man vill ju också hinna koppla av och bara vara och inte stressa runt mellan öar.
Det känns som att 1,5v är för kort tid för att hinna med både Koh Tao och Koh Mook då öarna ligger en bra bit ifrån varandra på varsin sida kust.
Ett alternativ vore att åka till Koh Mook hänga där ett tag sedan ta sig till Koh Lipe eller vice versa. Hur tar man sig sedan enklast upp till Bangkok igen?
Du verkar ha rest runt rätt mycket, har du stött på problem med Box jellyfish/Havsgeting i Thailand? Läste av en händelse om denna manet och att den orsakat flera dödsfall i landet bl.a. i Koh Samui och Koh phangang. Även om risken troligtvis är minimal känns det lite olustigt att veta att den finns här i havet. Trodde att det ffa. var i norra Australien den fanns och där har dom ju en massa information kring denna. Läste att de i Thailand snarare verkar vilja tysta ned det då det kan slå hårt mot turismen.
Du har helt rätt, vill man inte spendera för mycket tid på att resa runt, så är det bättre att välja region och luffa runt i regionen liksom. Precis som du säger köra kanske Mooken några dagar bara för avkoppling, sedan kanske ta Lippen, kanske besöka Langkawi mm.
Samtidigt så tar det bara en dag ändå om man nu vill förflytta sig. Jag åkte från Koh Phiphi med båt till fastlandet först, sedan buss med Lomprayah tvärs över till Chumphon och bytte till katamaranen där ut till Koh Tao. Passade på att sova på bussen. Det går även bra med tågförbindelser om man ska ta sig tillbaka till Bangkok samt att du kan ta inrikesflyg från flera ställen.
Jag har inte sett eller stött på den där maneten, men visst finns den där och har man otur så. Bäst är att inte simma ensam på djupt vatten osv utan ha lite koll på varandra.
shadowfire
2017-03-22, 09:43
Vill tipsa om Porto i Portugal. Varje januari brukar jag ta mig ett Wild Card och bara åka någonstans jag aldrig har hört talas om. Blev Porto detta året och staden är lätt bland mina Top 5 städer i världen. Fantastiskt vacker stad!! Helt stunning. Alla under 50 kan dessutom engelska väldigt bra.
Jag flyttar lätt dit när jag är pensionär då skatten blir så otroligt låg. Hade kunnat bo och arbeta där också, men man tjänar fasligt lite pengar där. Mellan 8-12k för ett normalt jobb och upp mot 20k för ett väldigt välbetalt jobb.
Ser grymt ut! Lägger det till bucketlistan. Har fått liknande tips om Malaga-Gibraltar, ska tydligen vara riktigt fint där.
shadowfire
2017-03-22, 12:27
Apropå box jellyfish osv och som föregående skribent har nämnt, så är dödligheten och riskprocenten troligtvis högre när man hyr en vespa och glider runt med i Thailand. Jag vet själv när jag hyrt och kört att det är svårt att köra "svenskt" där för då stör man hela trafikrytmen. Efter typ en dag så har jag växlat om till att köra asiatiskt vilket innebär full patte med vespan i helt galen trafik.
Vattenflaska
2017-03-22, 15:31
Du Shadow som varit både på Koh Tao och Koh Mook, är det någon av öarna du föredrar? Nu ligger ju Koh Tao väldigt strategiskt till för oss, men samtidigt är det ju lätt att ta ett flyg till Krabi och vidare.
Jo, tror också att maneterna är rätt osannolikt att stöta på, men känns sådär med vetskapen om att folk har dött här i närheten pga. den.
Haha, ska man jämföra med vespa-körningen här är ju det mesta säkert ;) Har hyrt och kört runt och det är som du säger att tempot är liiite annorlunda mot vad man är van vid.
shadowfire
2017-03-22, 18:32
Du Shadow som varit både på Koh Tao och Koh Mook, är det någon av öarna du föredrar? Nu ligger ju Koh Tao väldigt strategiskt till för oss, men samtidigt är det ju lätt att ta ett flyg till Krabi och vidare.
Jo, tror också att maneterna är rätt osannolikt att stöta på, men känns sådär med vetskapen om att folk har dött här i närheten pga. den.
Haha, ska man jämföra med vespa-körningen här är ju det mesta säkert ;) Har hyrt och kört runt och det är som du säger att tempot är liiite annorlunda mot vad man är van vid.
Så svårt att säga. Koh Tao är mitt favoritställe i Thailand av det jag sett hittills. Har varit där två gånger och tvekar inte att åka dit igen.
Koh Mook skulle jag säga är om man vill ha snäppet mer lugn och ro. Koh Tao har rätt mycket liv och rörelse, medan Koh Mook är rätt så oexploaterat. Är typ två hotell eller något sådant på hela den ön. Jag skulle säga att huvudargumentet för Mooken är om man känner att man vill ha maximal avkoppling och lung och ro, helt utan aktiviteter några dagar.
Vill man ha lite mer att göra, se mer folk och ha lite mer variation så Koh Ta rakt av.
Det går ju ta någon dag på Samui och Phangan också om man vill ha lite variation.
Vattenflaska
2017-03-23, 07:41
Så svårt att säga. Koh Tao är mitt favoritställe i Thailand av det jag sett hittills. Har varit där två gånger och tvekar inte att åka dit igen.
...
Blir nog att åka till Koh Tao om ett par dagar. Var ju där för typ sex år sedan, då var det i stort sett bara dykning samt besök på Nang Yuan. Har du tips på andra saker man kan göra där? =) Några fina stränder eller liknande du vill dela med dig av? Fokus är nog mest att koppla av och ha det bra =)
Någon som har erfarenheter av Chiang Mai? Vad finns det att göra, och hur lång tid borde man spendera där?
shadowfire
2017-03-23, 17:25
Blir nog att åka till Koh Tao om ett par dagar. Var ju där för typ sex år sedan, då var det i stort sett bara dykning samt besök på Nang Yuan. Har du tips på andra saker man kan göra där? =) Några fina stränder eller liknande du vill dela med dig av? Fokus är nog mest att koppla av och ha det bra =)
Finns en liten strand söderut på ön där det kan komma in lite revhaj osv om man vill snorkla där. Har för mig den heter "shark beach". Du har klättring mitt på ön, finns flera företag som ordnar turer dit om man vill köra lite topprepsklättring.
Sedan är det givet att hyra vespa och tuta runt på ön, går att hitta lite olika smultronställen :). Kul också att komma bort från det mest turistiga. Finns ett par goa utsiktspunkter mot öst dit du också kan köra med vespa. Finns kartor med "viewpoints" där man får tips på ställen att ta sig till. Jag tyckte det var gott att bara glida runt och utforska. Tog med mig två engelska tjejer från bungalowen intill min och så drog vi bara ut och spontanåkte. Stannade och käkade lunch och tog någon glass osv. Soft :)
Vad gäller stränder så är nog Sairee Beach den kanske skönaste stranden ändå, även om det finns en och annan mindre strand där man kan få lite mer lugn och ro om man vill. På östsidan upplevde jag dock att det blåste lite för mycket och var lite för mycket vågor. På sydsidan så åtminstone när jag var där så var vattnet lite grumligare.
För gym är http://www.kohtaogym.com/ givet. Om de inte har bytt ägare, så är det en kille och en tjej där jag tror båda är svenskar. Tjejen ser asiatisk ut men är supertrevlig och chockar när hon talar flytande svenska :P. Riktigt goda proteinshakes där också och de har ett litet gymcafé i anslutning.
Nära det gymet finns en thaiboxningsarena, där man dels kan köra lite thaiboxningsträning om man vill, eller bara hänga någon kväll när de kör fights. När jag var där nu sist så var det en europé där som fullständigt totalgolvade varenda asiat. :P
Någon som har besökt Las Playitas? Vart sugen på att åka någonstans där jag kan äta och träna och spontanbokade en resa dit. Om någon har varit där hade det varit gött med lite prisuppgifter för cykel (racer, orkar inte konka med min egna). Även hur det är att resa dit solo, lätt att hitta umgänge där?
Vattenflaska
2017-03-30, 17:12
Jag och sambon är för tillfället i Bangkok. Ska vara här ett par dagar.
Tips på något man inte får/bör missa? :)
The_RobRoy
2017-03-30, 17:30
Jag och sambon är för tillfället i Bangkok. Ska vara här ett par dagar.
Tips på något man inte får/bör missa? :)
Äta grym mat till bra pris. Bara kolla tripadvisors lista på restauranger.
Gå upp och ta en drink i hangover 2 baren.
Vattenflaska
2017-03-31, 04:39
Toppentips!
Finns det månne någon michelin-restaurang i bkk??
Finns det något speciellt man bör passa på att shoppa när man är här?
Fick även se en sådan där havsgeting-manet som var uppspolad under vistelsen på Koh Samui, så nog finns dom alltid.
Vattenflaska
2018-04-06, 13:24
Dags att börja planera in nästa resa. Fyller 30 till hösten och tänkte att man borde passa på att åka iväg då. September-oktober är tanken att åka iväg, två till tre veckor. Skulle hemskt gärna åka iväg där det går bra att surfa och gärna ett surfcamp någon vecka. Är mer nybörjare vad gäller surf så behöver inga värstingvågor på sylvassa rev :) någon som har tips på resmål? Kommer åka med tjejen samt ett annat par.
Hade tänkt Costa Rica men har hört att det är fel säsong.
Någon som har erfarenheter av Chiang Mai? Vad finns det att göra, och hur lång tid borde man spendera där?
Det är väl lite av en kulturstad, rätt mysig. Marknader med lite annorlunda grejer än det man ser på turistorterna, mycket hill tribe handgjort om man tycker det är kul. Den regionala maten är väldigt annorlunda gentemot den thaimat man är van vid som västerlänning, det kan vara kul det med. Nu var det många år sedan jag var där, kan tänkas att det är en massa kineser där nu, dom är rätt trista i regel. Finns ett berg som är fint som kan man kan åka upp till. Guidade turer med diverse innehåll med mera. Vad gillar du?
Om det inte har förändrats radikalt så tycker jag det är värt ett besök.
Bron på den där bilden är känd som ett mästerverk i genren.
Jo Portugal är fint, vandrade omkring där under en resa, blev kär i landet.
Vattenflaska
2018-04-07, 08:42
Portugal är väl en bra surfdestination, någon som vet hur det är på hösten?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.