Visa fullständig version : Att bli snuvad från sin affärsidé av kompis?
Patriarch K
2016-12-02, 15:47
Jag tänkte bara bolla lite funderingar med er här.
Jag kom på en jättebra affärsidé för 2 veckor sedan och började initiera den och skapa kontakt och relationer med nödvändigt folk etc etc...
Jag var såpass nära att göra detta helt själv så jag ringde banken om lån etc och kontraktet är redan förberett åt mig och det saknas bara en underskrift.
Jag insåg att jag ville dela risken med någon annan, och valde min bästa kompis. Jag peppade honom att haka på idén och förklarade fördelarna etc för honom och fixade ett möte med mig och min kompis och affärspartnern.
Min kompis är megapepp på idén och var lika peppad som jag.
Dock har jag börjat svikta lite i lusten kring detta om det verkligen är värt en så stor investering etc och tog upp detta med min bästis att jag är rätt osugen och är lite inne på att banga, men att vi ska åka på ett till "möte" för att få upp peppen igen.
Min kompis börjar nu säga "Du känns för ostabil för denna investering, jag kanske kollar med en annan kompis om han vill vara med och investera med mig i stället"
Då blev jag lite ställd eftersom allt var min idé och jag stod för hela initieringsprocessen och alla initiala tankar och det var JAG som ville ha honom som medinvesterare och när jag börjar tveka så förväntar jag mig att han ska peppa igång mig lite för det är något vi tänkt göra tillsammans, men med ett vinstdrivande mål såklart.
Att han nu säger att det inte finns någonting som hindrar honom från att göra denna affär utan mig med någon annan för att jag varit skeptisk det sista - det får mig att fundera kring denna kompis och vad som egentligen är kutym och okej.
Hur tolkar ni situationen? Det finns som sagt ingenting som hindrar honom från att göra denna affär med någon annan som han anser vara mer säker på investeringen än jag - men det är ju fortfarande jag som är huvudpersonen i dramat och utan mig hade denna tanke ej existerat och jag ser det som ett team-projekt där vi peppar varandra, precis som jag peppade honom för att få honom som medinvesterare.
Att bara pissa på mig och min affärsidé för att jag blivit lite tveksam och göra MIN affärsidé med någon annan för att "känns inte tryggt att investera med någon som är så osäker". Tycker jag är riktigt bad manners och det sårar mig hur någon kan vara så girig och egoistisk mot sin bästa vän.
Vad är okej och vad är inte okej i denna sits enligt er? Jag har INTE bangat ännu, men är bara otroligt skeptisk vid det här laget och vill ta ett till möte för att få igång peppen.
Om det nu är så att du inte utelämnar något; så hade jag bett den så kallade kompisen att dra åt helvete.
Lite kan jag förstå kompisens oro om du först säljer in idén hos honom men sedan vacklar själv. Hade jag varit kompisen så hade jag förmodligen valt att inte genomföra investeringen utan dig eller åtminstone försökt fått din välsignelse (muntligt och skriftligt) att genomföra investeringen utan dig om du nu väljer att hoppa av.
Hade däremot aldrig kommit på tanken att pissa på min bästa kompis som det nu verkar som att han tänker göra. Låter som en riktigt dålig kompis.
Jag håller med dig, men kan förstå din kompis perspektiv också. Om jag förstog dig rätt så är det du som har peppat honom att bli inblandad och när han sedan är motiverad att köra igång så visar du att du inte är är så intresserad längre?
Patriarch K
2016-12-02, 16:00
Jag håller med dig, men kan förstå din kompis perspektiv också. Om jag förstog dig rätt så är det du som har peppat honom att bli inblandad och när han sedan är motiverad att köra igång så visar du att du inte är är så intresserad längre?
Yes, allt är min idé och jag peppade honom som medinvesterare så att vi delar 50/50 på precis all vinst för då delar vi även på risken på 2 personer.
Han har en lite större buffert än mig och det är därför jag är skeptisk. Jag behöver göra slut på hela min bufffert + ta ett litet pyttelån. Han kan ta 1/3 av sin buffert och även ha 2/3 kvar efter investeringen medan jag kommer nollställa hela mitt konto. Därav min skepticism, idén tror jag fortfarande stenhårt på, men känns trist att inte ha en enda krona undansparad. Det är det enda som gör att jag är tveksam, men jag pendlar upp och ner. Ena dagen är jag 100% go, och andra är jag 100% off. Han upplever det som ostabilt och vill därmed hitta en annan att utföra MIN affärsidé med.
Förstår hans tankegång ur ett affärsperspektiv, men inte ur ett kompisperspektiv. Då är man ju inne lite på 4623:s alternativ.
VoDaresVins
2016-12-02, 16:09
Har du sagt till din kompis att du inte tycker det är ok att an drar iväg med din idé och du lämnar tomhänt? Kanske han försökte nämna det sådär för att se om du hade nåt emot det och att han då tänkt bara köra på om du inte säger emot.
Ur ett juridiskt perspektiv har din kompis inte gjort någonting fel. Du borde ha upprättat ett sekretess-/konkurrensavtal innan du delade med dig av din affärsidé.
Patriarch K
2016-12-02, 16:16
Ur ett juridiskt perspektiv har din kompis inte gjort någonting fel. Du borde ha upprättat ett sekretess-/konkurrensavtal innan du delade med dig av din affärsidé.
Den biten är jag med på. Det är inga konstigheter och idén är inte sååå unik och hemlig att det bara är jag som kan komma på den, men i detta fallet var allt till 100% från mig och hade aldrig kommit fram utan mig och denna tråden är mest hur man ska resonera som bästa vänner sinsemellan.
Det handlar kanske om 10k om året per skalle initialt i vinst så det är inte heller några stora pengar det handlar om.
Diomedea exulans
2016-12-02, 16:17
Jag förstår honom. Han är 100 % på, han vill vara med någon annan som är 100 % på, och inte 50 % på som du. Men det är fult av honom att kicka ut dig. Han borde försöka resonera sig fram till en lösning ni båda är nöjda med.
Kan ni inte vara tre om företaget?
Den biten är jag med på. Det är inga konstigheter och idén är inte sååå unik och hemlig att det bara är jag som kan komma på den, men i detta fallet var allt till 100% från mig och hade aldrig kommit fram utan mig och denna tråden är mest hur man ska resonera som bästa vänner sinsemellan.
Det handlar kanske om 10k om året per skalle initialt i vinst så det är inte heller några stora pengar det handlar om.
Ingen människa vid sina sinnes fulla bruk skulle vilja investera pengar, tid och energi med någon annan som inte har samma engagemang. Enligt min mening är den moraliska frågan beroende av affärens omfattning (inbegripet potential) relativt investerarnas förmögenhet.
Med andra ord: ju viktigare dessa pengar är för din kompis desto större moralisk handlingsförmåga har han, enligt mitt förmenande. Alltså, om hans nettovärde är större än ditt nettovärde så minskar hans moraliska handlingsförmåga. På samma sätt ökar hans moraliska handlingsförmåga om du har en farsa som heter Ingvar Kamprad medan hans föräldrar är alkoholiserade socialbidragstagare.
Slutsats: svaret beror på en mängd olika faktorer.
svenbanan
2016-12-02, 16:45
Vad var det för idé sade du? Utelämna inga detaljer, tack...
http://media.collegeonline.org/cms/note-taking.jpg
;) :D
Jag förstår din polare. Du har ju cockteasat honom ordentligt och enthusiasmerat honom för att sen börja vackla. Hur stor investering ni var måste göra bara för att du har mindre kapital tycker jag inte har något med saken att göra. Om du tror benhårt på idéen så får du vara beredd att satsa fullt ut på den. Alternativt får du satsa mindre och ta en mindre del av kakan.
Det rättvisa vore att du låter honom gå vidare med idéen tillsammans med andra investörer men du får % på eventuell försäljning alternativt en engångssumma för idéen, men allt sånt borde ju givetvis stått i det kontraktet/NDA du skulle fått honom att skriva under innan du berättade för honom.
Nu är det ju så att vi endast har din sida av historien också..
Hur gamla är ni? Är första gången du kör eget/funderade på att köra eget?
Jag förstår din polare. Du har ju cockteasat honom ordentligt och enthusiasmerat honom för att sen börja vackla. Hur stor investering ni var måste göra bara för att du har mindre kapital tycker jag inte har något med saken att göra. Om du tror benhårt på idéen så får du vara beredd att satsa fullt ut på den. Alternativt får du satsa mindre och ta en mindre del av kakan.
Det rättvisa vore att du låter honom gå vidare med idéen tillsammans med andra investörer men du får % på eventuell försäljning alternativt en engångssumma för idéen, men allt sånt borde ju givetvis stått i det kontraktet/NDA du skulle fått honom att skriva under innan du berättade för honom.
Nu är det ju så att vi endast har din sida av historien också..
Hur gamla är ni? Är första gången du kör eget/funderade på att köra eget?
Du är för platt skatt också då förmodar jag, annars är du inkonsekvent i dina resonemang.
Patriarch K
2016-12-02, 17:06
Yes, men jag går mycket på känslor och får jag för mig någonting så brukar jag slutföra allt fort som fasen och bara få det gjort medan jag är GO.
Har drivit eget förut, det har inte han.
I detta case är jag inte 100% off utan jag vacklar mellan att vara pepp och opepp.
Och ur investeringsperspektiv så är jag ju med på notan, men detta handlar mest om sunt bondförnuft, vänner emellan. Hade ju varit en sak om jag spridit detta på nätet och folk gjort det själva. Då hade jag fått skylla mig själv. Men en bästa kompis som man litar på i ur och i skur borde inte vara såpass kompromisslös. En sak om det var hans idé och jag bangade, då hade jag fått skylla mig själv. Men när man tar en kompis man litar 100% på så känns det surt, jag har inte bangat ännu utan vill ta det där sista mötet som sagt för att bli pepp igen. Kan jag va peppad för 2 veckor sedan så kan jag bli peppad igen liksom. Och om man gör ett projekt tillsammans med någon så får man ju på något vis lösa situationen tillsammans - och inte enbart vara en girigbuk. Det kan ju inget annat än att förstöra en vänskapsrelation :)
Du är för platt skatt också då förmodar jag, annars är du inkonsekvent i dina resonemang.
Hur menar du nu? Skatt har vi inte diskuterat öht så vitt jag vet.
Ont så tycker jag faktiskt inte det är din polares jobb att ge dig "pepp", det tycker jag man sköter själv. Detta säger jag som egenföretagare sen 6 år där jag ofta inte känner för att måla öht. Det finns ingen som ger mig pepp där förutom mig själv. Det tog ett par år att komma till den insikten, det är därför jag undrade hur gamla ni var, men det är jävligt skönt när man inser att man endast har sig själv i slutändan att lita på. Allt blir mycket enklare då. Man kan inte förvänta sig att andra skall agera så som man själv tror att man skulle gjort, det är orättvist lot dem.
Hur mycket kapital snackar vi om? Du kallar honom en girigburk men du snackar om att det inte blir mer vinst än 10 lakan de första åren.
mannen det är hög tid KÖR PÅ bara ta kontakt med honom och säg att tiden är inne!!
big ass whigger profit ftw
Du har haussat upp hela grejen så att din kompis alltså är mer pepp än vad du är. Han ser en grym idé som riskerar att falla bort, p.g.a. dig. Sluta tänk honom som vän och se honom som den affärspartner han nu har blivit. Du måste nu lära dig segmentera var vänskap och business hör hemma.
Kör på nu och sluta ljuga för oss. Du kan absolut inte tro på en idé 100% om du velar på detta vis.
Jag förstår honom. Han är 100 % på, han vill vara med någon annan som är 100 % på, och inte 50 % på som du. Men det är fult av honom att kicka ut dig. Han borde försöka resonera sig fram till en lösning ni båda är nöjda med.
Kan ni inte vara tre om företaget?
Han verkar dock inte ha kickat ut honom. Han har bara sagt att eftersom patriach1 helt plötsligt fått kalla fötter och inte verkar på längre så går han KANSKE till en annan polare. Patriach1 verkade förvänta sig en en liten ego massage från polaren men fick istället en pragmatisk kalldusch, och blev ledsen.
Detta kanske fö är din polares lite klumpiga ätt att få igång dig igen, med ett förklätt hot om att gå till nån annan, har du funderat på det? Är du lite velig i anda sammanhang med? Typ bestämmer saker med honom men backar ur i sista stund, osv? Bio, gå ut på krogen ect. Han kanske har tröttnat på det. Rannsaka dig själv nu, och var ärlig. Jag själv har lite sådana tendenser men jag är medveten om dem och bättrar mig på det.
mattilainen
2016-12-02, 18:06
tycker det låter konstigt att du måste bli peppad för att köra. Är det en så bra ide som du har och du känner att det verkligen kommer gå så bör du inte behöva bli pepp. Dock känns din kompis egotrippad och jag skulle inte vilja ha med en sån själv. Detta har gått på två veckor, låter väldigt snabbt för mig men kanske inte för dig? Låter lite som någon med ADHD får en ide och det ska genomföras NU NU NU NU. Bör tänka igenom det innan du tar det vidare med en eventuell partner. Speciellt eftersom du tydligen ganska snabbt börjar tvivla på din ide. Jag skulle försökt prata med min kompis om hur det känns. Verkar han inte bry sig så är det ingen bra kompis, helt enkelt. Då skulle jag inte vilja ha med honom att göra. Sen om han nu skulle köra på din ide så kan du göra samma sak men gör det bättre.
Ha, till och med jag tycker att du är torr. :d
Patriarch K
2016-12-02, 18:39
Gällande ålder så är det snart 30 isch på oss båda.
Gällande kapital så är det mellan 100-150k per skalle.
Estimerat fast årsresultat är 6-10k per skalle så det är ju en schysst avkastning - utan att behöva röra ett finger. För min del brände jag alla mina pengar på en bostad nyligen och har äntligen buffrat upp mig lite igen. Att då dra iväg hela min trygghetsbuffert på en sån här grej gör att jag behöver jobba ett år till för att känna samma trygghet. Ingen buffert = ingen trygghet om något skulle hända.
Därför tror jag 100% på idén eftersom den KOMMER generera ovanstående resultat varje år, men det är otroligt lite pengar jämfört med att faktiskt ha en trygghetsbuffert om man vill känna sig lite fri. På sikt är det ju en bra investering.
timoat: Förstår hur du menar. Låter som att du är konstnär om du säger måla, och då förstår jag att det krävs mycket eget ansvar och inga andra som ska peppa dig. Jag kräver inte att personen ska peppa mig, men eftersom jag är väldigt van vid att arbeta i team och få saker löst så krävs det ju liksom att man peppar och coachar varandra för att gå i mål, så jag håller inte helt med dig för det beror på situation till situation.
Jag föreslog för honom att jag gärna inte ser att han gör det utan mig, men att vi kan dra in en tredje person om han känner att det känns bättre, men att jag helst inte ser att han gör det utan mig. För om vi är 3 pers som delar på det så kommer det ekonomiskt sett inte vara några större problem för mig. Tanken är att utöka processen flera gånger när man känner sig trygg med resultatet och att på sikt kanske dra in 3-4k i månaden utan att röra ett finger. Inte mycket, men helt ok!
Tack för era olika synpunkter i alla fall. Kul med lite delade views kring detta. Det är svårt att blanda affärer med vänskap för allt kan köpas för ett pris, även vänner. Vissa kan vara beredda att överge en riktigt bra vän för en riktigt bra affär, vilket är tråkigt.
Patriarch K
2016-12-02, 18:46
tycker det låter konstigt att du måste bli peppad för att köra. Är det en så bra ide som du har och du känner att det verkligen kommer gå så bör du inte behöva bli pepp. Dock känns din kompis egotrippad och jag skulle inte vilja ha med en sån själv. Detta har gått på två veckor, låter väldigt snabbt för mig men kanske inte för dig? Låter lite som någon med ADHD får en ide och det ska genomföras NU NU NU NU. Bör tänka igenom det innan du tar det vidare med en eventuell partner. Speciellt eftersom du tydligen ganska snabbt börjar tvivla på din ide. Jag skulle försökt prata med min kompis om hur det känns. Verkar han inte bry sig så är det ingen bra kompis, helt enkelt. Då skulle jag inte vilja ha med honom att göra. Sen om han nu skulle köra på din ide så kan du göra samma sak men gör det bättre.
Det kan nog vara 3 veckor vid det här laget :) Men sett på tidigare investeringar, affärer och idéer jag slutfört så har i stort sett ingenting blivit av när jag haft lång betänketid på mig. Allt har alltid gått extremt fort för mig eftersom jag är bara peppad en kort period och slutför jag inte projektet inom den tiden så blir det oftast inget.
Men om jag gör något spontant så har det i 99% av alla fall blivit succé. Agera snabbt - tänk efteråt. Det brukar funka för mig!
Tack för era olika synpunkter i alla fall. Kul med lite delade views kring detta. Det är svårt att blanda affärer med vänskap för allt kan köpas för ett pris, även vänner. Vissa kan vara beredda att överge en riktigt bra vän för en riktigt bra affär, vilket är tråkigt.
Ja, tell me about it, jag hade en vän när jag bodde i Paris, han started ett företag med 2 andra väldigt bra polare, allt gick bra men en dag när han kom till kontoret hade de andra två helt enkelt tagit allt som fanns därinne och dragit. Nu vet jag inte exakt vad som hände mellan dem och vem det var som fuckade över vem, men de var iallafall polare allihopa frän början. Det är väldigt svårt att gå in som polare. Och om man gör det skall allt helst vara utdelat från början. En av acne grundarna blev ju utskickad av sina polare. Gavin mcinnes v blev utskickad från vice av sina bästa polare osv.
Lycka till med allt i vilket fall!
Du kanske borde fundera över vilka du betraktar som kompisar och inte. Den här personen är uppenbarligen inte särskilt lojal.
Det är ju en sak om man redan gjort slag i saken och den ena bangar ur eller missköter sig men om det bara är ett par veckor in på idéstadiet tycker jag det är dålig stil att som inbjuden person kapa hela grejen för att den som bjudit in en är lite osäker.
Om det är så pass bra ide som du först trodde är det väl bara sluta vara en "pussy" och köra? Om du ändrat dig och inte tror på iden ser jag inte problemet med att låta din polare "kasta bort pengarna"? Antingen tror du på iden eller inte.
Skulle tycka de var dåligt av din polare fall han gjorde grejen med någon annan fall du fortfarande var intresserad. Men ska du inte köra så ser jag inget problem med att han gör det med någon annan.
Sparven från Minsk
2016-12-03, 08:30
Förstod jag det rätt, att du ska investera cirka 100 000 kr och förväntad avkastning är max 10.000 kr per år?
Dvs om du lever upp till den förväntade avkastningen, och den är så hög som du tror så kommer det ta 10 år innan du ens får tillbaka din insats, och 11 år innan du går med vinst?
Jag hade backat redan där.
Minikubik
2016-12-03, 09:35
Som kompis är det svinigt gjort av er båda. Av honom att tänka på att byta ut dig, av dig att peppa igång honom och sen börja tveka själv inför honom. Klart han börjar noja.
Vart det brast från början, att ge sig in i affärer med kompisar. $>vänskap gäller ofta
MasterChief
2016-12-03, 10:15
Så otroligt lite information och så otroligt mycket passionerade åsikter.
Kolo, never change :D
Patriarch K
2016-12-03, 10:44
Förstod jag det rätt, att du ska investera cirka 100 000 kr och förväntad avkastning är max 10.000 kr per år?
Dvs om du lever upp till den förväntade avkastningen, och den är så hög som du tror så kommer det ta 10 år innan du ens får tillbaka din insats, och 11 år innan du går med vinst?
Jag hade backat redan där.
Nej då. Insatsen kommer att finnas kvar och kanske till och med öka. Se detta som en bostadsaffär då det är ganska snarlikt.
mottat: Det är som sagt inte idén som det är fel på. Den är jag 100% säker på. Det var det jag nämnde med att helt och hållet göra mig av med alla mina pengar jag har sparat. Det senaste året, och då kommer varje arbetsdag känns mer viktig på jobbet eftersom jag inte kommer att ha en krona i trygghet etc etc...vill känna mig mer fri än så. Därav tveksamheten.
Starke75an
2016-12-03, 14:58
Du väl jobba i hop en ny buffert? Kör på om du tror på din idé.
Men är det trygghet du önska, är driva företag inte din bit. Man måste göra dåliga affärer ibland också.
Tror du på idéen så är inte "trygghetsfonden" något att tänka på.
Om det inte funkar är du en erfarenhet rikare och på vägen har du lärt dig mycket
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej då. Insatsen kommer att finnas kvar och kanske till och med öka. Se detta som en bostadsaffär då det är ganska snarlikt.
mottat: Det är som sagt inte idén som det är fel på. Den är jag 100% säker på. Det var det jag nämnde med att helt och hållet göra mig av med alla mina pengar jag har sparat. Det senaste året, och då kommer varje arbetsdag känns mer viktig på jobbet eftersom jag inte kommer att ha en krona i trygghet etc etc...vill känna mig mer fri än så. Därav tveksamheten.
Hehe, jag förstår din polare, den här attityden hade gjort mig galen...
Varenda egenföretagare går igenom samma känslor. Skillnaden är att de som vågar blir framgångsrika och de som inte vågar stannar kvar. Misslyckas man första gången så testar man igen med nästa sak. De säger att för varje lyckad affärsidé så är det 12 st som misslyckas. Man måste upp på hästen igen, och det gör man om man är en sann entreprenör. Det låter som att din polare är det medans du inte är det.
Och tro inte att du har arbetstrygghet på din anställning. Den bästa tryggheten du har är när du själv skapar dina arbetstillfällen. Du kan inte lita på nån annan än dig själv. Det kan bli 7 svåra år men efter det kan du ha ett bättre liv än du nånsin kunnat drömma om.
Jag minns när min far sade upp sig från sitt jobb för att starta eget, vi satt runt middagsbordet allihopa och höll händer och bad att det skulle fungera (trots att vi inte är religiösa. Det var mer symboliskt) och han hade 2 barn och fru. iallafall nu 20 år senare har Jan ett fint litet företag som tickar på med 10 anställda och han jobbar max 2-3 timmar om dagen, han har andra som sköter golvet åt honom. Detta företag har berikat hans liv och vårat oerhört finansiellt men även tärt på honom psykiskt eftersom det varit svårt flera gånger. Men så är det när man har företag.
Arbetstrygghet som anställd finns inte idag. Jag antar att du inte har barn eller andra dependable och velar du nu liksom så kommer du definitivt att göra det när de kommer in i bilden. Att själv kunna bestämma över sin tid är helt underbart förresten. Att jobba åt sig själv och ingen annan är oerhört givande
Jag säger som innan. Snacka med din polare och säg att om han villfortsätta på idéen så är han välkommen att ta in nån annan men du vill ändå vara med på ett hörn. Då gör de jobbet så får du lite avkastning. Inget fel med det, men du verkar inte riktigt ha den entusiasmen som krävs för att lyckas i just detta fallet.
Patriarch K
2016-12-04, 00:14
Hehe, jag förstår din polare, den här attityden hade gjort mig galen...
Varenda egenföretagare går igenom samma känslor. Skillnaden är att de som vågar blir framgångsrika och de som inte vågar stannar kvar. Misslyckas man första gången så testar man igen med nästa sak. De säger att för varje lyckad affärsidé så är det 12 st som misslyckas. Man måste upp på hästen igen, och det gör man om man är en sann entreprenör. Det låter som att din polare är det medans du inte är det.
Och tro inte att du har arbetstrygghet på din anställning. Den bästa tryggheten du har är när du själv skapar dina arbetstillfällen. Du kan inte lita på nån annan än dig själv. Det kan bli 7 svåra år men efter det kan du ha ett bättre liv än du nånsin kunnat drömma om.
Jag minns när min far sade upp sig från sitt jobb för att starta eget, vi satt runt middagsbordet allihopa och höll händer och bad att det skulle fungera (trots att vi inte är religiösa. Det var mer symboliskt) och han hade 2 barn och fru. iallafall nu 20 år senare har Jan ett fint litet företag som tickar på med 10 anställda och han jobbar max 2-3 timmar om dagen, han har andra som sköter golvet åt honom. Detta företag har berikat hans liv och vårat oerhört finansiellt men även tärt på honom psykiskt eftersom det varit svårt flera gånger. Men så är det när man har företag.
Arbetstrygghet som anställd finns inte idag. Jag antar att du inte har barn eller andra dependable och velar du nu liksom så kommer du definitivt att göra det när de kommer in i bilden. Att själv kunna bestämma över sin tid är helt underbart förresten. Att jobba åt sig själv och ingen annan är oerhört givande
Jag säger som innan. Snacka med din polare och säg att om han villfortsätta på idéen så är han välkommen att ta in nån annan men du vill ändå vara med på ett hörn. Då gör de jobbet så får du lite avkastning. Inget fel med det, men du verkar inte riktigt ha den entusiasmen som krävs för att lyckas i just detta fallet.
Haha, försöker du undermedvetet trigga mig genom att säga sådär? ;)
Jag har som sagt drivit eget innan och jag brukar vanligtvis genomföra många av mina idéer och har gjort en del bra deals och investeringar under mitt liv tack vara att jag just har en hyfsat bra enteprenörsanda vanligtvis och vågar ta risker. Har haft en del små verksamheter igång och jobbar även upp andra saker nu vid sidan av det som denna tråd handlar om, men som kräver mindre insats.
Min polare har inte direkt gjort något sådant (förutom lite smågrejer), men han har det i sig och han har länge velat starta upp någon verksamhet. Men det är irrelevant vem som är mest enteprenör av oss, han kan få vara det om det känns bäst för dig :P
Jag satsar ganska hårt på att få upp en pengamaskin så att man kan uppnå den friheten du nämner och därför är denna investering väldigt bra för pengamaskinen. Men jag är en kluven person - både en hippieflummare som vill chilla och leva livet i skogen helt utan pengar och prylar, och andra delen av mig är ganska ekonomi-inriktad och småskaligt enteprenörig :)
On topic, i morgon ska jag och min kompis på det där mötet iaf och se hur vi känner. Har även snackat om att inkludera en 3:e person som ni tipsade om i denna tråd.
Haha, försöker du undermedvetet trigga mig genom att säga sådär? ;)
Jag har som sagt drivit eget innan och jag brukar vanligtvis genomföra många av mina idéer och har gjort en del bra deals och investeringar under mitt liv tack vara att jag just har en hyfsat bra enteprenörsanda vanligtvis och vågar ta risker. Har haft en del små verksamheter igång och jobbar även upp andra saker nu vid sidan av det som denna tråd handlar om, men som kräver mindre insats.
Min polare har inte direkt gjort något sådant (förutom lite smågrejer), men han har det i sig och han har länge velat starta upp någon verksamhet. Men det är irrelevant vem som är mest enteprenör av oss, han kan få vara det om det känns bäst för dig :P
Jag satsar ganska hårt på att få upp en pengamaskin så att man kan uppnå den friheten du nämner och därför är denna investering väldigt bra för pengamaskinen. Men jag är en kluven person - både en hippieflummare som vill chilla och leva livet i skogen helt utan pengar och prylar, och andra delen av mig är ganska ekonomi-inriktad och småskaligt enteprenörig :)
On topic, i morgon ska jag och min kompis på det där mötet iaf och se hur vi känner. Har även snackat om att inkludera en 3:e person som ni tipsade om i denna tråd.
hehe you got me! tror att din polare kanske försöker sig på samma typ av omvänd psykologi.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.