Visa fullständig version : Byta sladd till lampa?!
Kallsone
2016-11-30, 16:54
Hunden har tuggat sönder elkontakten till lampan (den var inte inkopplad). Tänkte att jag kunde byta sladd från där man tänder lampan, men skruvarna för att öppna upp där såg helt sjuka ut.
Hur skruvar man loss dessa? Men en vanlig skruvmejsel går det att spänna, men ej lossa.
https://i.imgsafe.org/ef5c481199.jpg
Bara för att vara på säkra sidan. Har du testat dra åt andra hållet?
Kallsone
2016-11-30, 17:19
Bara för att vara på säkra sidan. Har du testat dra åt andra hållet?
Jag har dragit åt höger, det går men skruven verkar bara spännas. Det kanske är svårt att se på bilden, men det går inte att skruva åt vänster. Skruvmejseln får inget fäste.
Om jag ser rätt på bilden är det envägsskruvar dvs de är avsedda att skruva in men inte ut. En variant är i så fall att man borrar ett hål och gängar in en vänstergängad pryl som kallas svinpitt. En annan är att du limmar dit något som du kan skruva med, det kräver antingen väldigt bra lim eller att skruvarna inte sitter så hårt. Det tredje jag kommer på är att du bara klipper kabeln och sätter dit en ny kontakt. Fjärde är att du borrar bort skruvskallarna, kopplar in elen som den ska, testar några gånger att du gjort rätt och sen limmar ihop dosan igen.
Kallsone
2016-11-30, 17:33
Om jag ser rätt på bilden är det envägsskruvar dvs de är avsedda att skruva in men inte ut. En variant är i så fall att man borrar ett hål och gängar in en vänstergängad pryl som kallas svinpitt. En annan är att du limmar dit något som du kan skruva med, det kräver antingen väldigt bra lim eller att skruvarna inte sitter så hårt. Det tredje jag kommer på är att du bara klipper kabeln och sätter dit en ny kontakt. Fjärde är att du borrar bort skruvskallarna, kopplar in elen som den ska, testar några gånger att du gjort rätt och sen limmar ihop dosan igen.
Hon har bitit sönder delar av kabeln också. Kan jag klippa av den trasiga biten och skarva dit ny kabel med kontakt? Så slipper jag öppna dosan.
MasterChief
2016-11-30, 17:56
Om man behöver fråga om sådana här simpla saker så är min inställning att man inte bör göra något alls när det kommer till elsäkerhet.
Man kanske är extra nojig som gammal elingenjör och där halva släkten är elektriker.
FinnPower
2016-11-30, 21:18
Svinpitt är kul grejer
http://www.ebay.com/itm/4-in-1-Screw-Extractor-Drill-Bits-Guide-Set-Broken-Damaged-Bolt-Remover-BE-/122193797024?var=&hash=item1c73515fa0:m:mtV42SNxTCHk2O0fPvMUH5Q
Minikubik
2016-11-30, 21:29
Hon har bitit sönder delar av kabeln också. Kan jag klippa av den trasiga biten och skarva dit ny kabel med kontakt? Så slipper jag öppna dosan.
Klipp kabeln, sätt dit kontakten, lev med den kortare kabeln. Finns förlängnings sladdar :thumbup:
Om man behöver fråga om sådana här simpla saker så är min inställning att man inte bör göra något alls när det kommer till elsäkerhet.
Man kanske är extra nojig som gammal elingenjör och där halva släkten är elektriker.
Håller helt med.
svenbanan
2016-11-30, 22:02
Hur lång är kabeln från lampan till strömbrytaren? Om den bara är några cm lång och du ska klippa av den för att sedan sätta dit en ny strömbrytare så kanske det blir svårt att få till det. Det försvinner ju ett par cm då du ska skala bort isolering och liknande.
Ifall kabeln blir för kort så kanske du måste skarva på nån dm kabel innan din nya strömbrytare. Det kanske inte är nån höjdare. Så kolla isåfall på ifall du kan plocka isär lampan och hitta var kabeln fäster. Kanske kan du ta loss den och byta hela kabeln.
Men annars är jag lite böjd att hålla med Master Chief om att det kanske inte är en bra idé att mecka med detta ifall man inte har grundläggande koll på läget.
Nordenator
2016-11-30, 22:14
Verkligen. Även om det inte är speciellt svårt i sig bör man verkligen respektera starkström och inte ge sig in på det om man inte förstår det. De flesta känner nog någon som kan byta ut en lampsladd för en kopp kaffe.
Elarbeten du får göra själv (och några goda råd på vägen ...)
Byta trasig propp (säkring) och återställa utlöst automatsäkring
Om proppen går på nytt finns det ett fel som måste åtgärdas. Kontakta en elinstallatör om du inte själv kan hitta felet. Trasiga proppar ska slängas – försök aldrig att reparera dem.
Byta glödlampor
Se till att den nya lampan inte har högre effekt än den som anges på armaturen, till exempel: ”Max 60 W”. Var även noga med att följa övriga anvisningar som finns på armaturen. Det är speciellt viktigt när det gäller användningen av toppförspeglade lampor och halogenlampor.
Montering av skarvsladdar
jordtecknetOm du sätter ihop en skarvsladd som ska användas i ett jordat uttag, måste alla delar till skarvsladden vara i jordat utförande. Glöm inte att kontrollera den grön-gula skyddsledaren så att den verkligen sitter fast ordentligt på rätt ställe. Den får aldrig anslutas till någon annan anslutningsskruv än den som är försedd med en jordsymbol.
Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare. (Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)
Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)
Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet.
Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder
Det du får göra själv i dessa utrymmen i bostäder, under förutsättning att du har kunskap om det, är att byta ut en fast ansluten ljusarmatur. I övrigt ska du höra av dig till en behörig elinstallatör.
Dessa exempel på arbeten får endast utföras av en elinstallatör:
Utförande av fasta installationer.
Installering av golvvärme och värmekabel.
Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
Förläggning av kabel i mark.
Läs mer om vilka elarbeten du får och inte får göra själv i Elsäkerhetspocketen och i ELSÄK-FS 2013:1. Du hittar publikationerna i Elsäkerhetsverkets publikationsshop.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.