Visa fullständig version : Apatisk/likgiltig vän
Hej!
Jag har en nära vän som anser sig uppnått allt han vill ha åstadkommit i sitt liv.
Han är 26 år gammal och känner att han bara sitter av sina dagar. Vill inte skaffa familj, inte skapa karriär, inga intressen och ingenting alls.
Han var förut väldigt driven, duktig i sitt yrke och aktiv på fritiden.
Eftersom han har varit min bästa vän sedan barnsben så är det väldigt obehagligt att se hur likgiltig han har blivit och oron för att han ska begå självmord växer.
Har ni varit med om något liknande eller haft en vän i samma sist?
Vad kan jag göra för att hjälpa honom?
Tack.
Finns det risk för att han skadar sig själv så måste du givetvis uppmana honom att söka professionell hjälp asap.
Finns det risk för att han skadar sig själv så måste du givetvis uppmana honom att söka professionell hjälp asap.
Han påstår sig själv vara bortom hjälp. Han är en besserwisser som menar på att han själv sitter med all fakta, att fanns det en lösning skulle han haft den. Med tanke på hur mycket tid han lagt på att lösa sin situation.
Jag har pratat med honom många, många timmar om allt. Men det är hopplöst.
Hur ser hans familj och andra vänner på saken?
Hur ser hans familj och andra vänner på saken?
Precis likadant som mig tror jag. Vill hjälpa, men vet inte hur.
Slartibartfast
2016-11-25, 20:56
Han har bra som har dig, som verkligen verkar bry sig. :thumbup:
Det är inte alla vänner som orkar med folk som släppt ratten.
Mitt råd är att be honom prata med ett proffs.
TheBeach97
2016-11-25, 21:15
Låter exakt som det jag går igenom nu, från att ha varit glad, framåt och driven till att vara helt apatisk och inte bry mig om i stort sett något längre. All ambition död, vill inget orkar inget.
Mitt problem är väldigt låga testosteronnivåer, något som är direkt kopplat till det manliga drivet.
Be honom kolla upp sina testosteronnivåer till att börja med, även SHGB. Han kan göra det på werlabs (Ansluten till jättemånga vårdcentraler) för bara någon hundring.
Se om hans värden är låga, är dom det vet han var han ska börja och om jag ska dra en gissning är jag rätt säker på att de är låga.
Derbel McDillet
2016-11-25, 21:22
Hej!
Jag har en nära vän som anser sig uppnått allt han vill ha åstadkommit i sitt liv.
Han är 26 år gammal och känner att han bara sitter av sina dagar. Vill inte skaffa familj, inte skapa karriär, inga intressen och ingenting alls.
Han var förut väldigt driven, duktig i sitt yrke och aktiv på fritiden.
Eftersom han har varit min bästa vän sedan barnsben så är det väldigt obehagligt att se hur likgiltig han har blivit och oron för att han ska begå självmord växer.
Har ni varit med om något liknande eller haft en vän i samma sist?
Vad kan jag göra för att hjälpa honom?
Tack.
Han påstår sig själv vara bortom hjälp. Han är en besserwisser som menar på att han själv sitter med all fakta, att fanns det en lösning skulle han haft den. Med tanke på hur mycket tid han lagt på att lösa sin situation.
Jag har pratat med honom många, många timmar om allt. Men det är hopplöst.
Hur länge har detta pågått? Han säger sig själv vara bortom all hjälp alltså? Är du säker på att det inte är nån filosofisk fas bara? Jag känner givetvis inte din vän men kan vara så att han känner för att vara lite märkvärdigt djup ett tag och att det går över.
Går han fortfarande till jobbet varje dag?
Han har bra som har dig, som verkligen verkar bry sig. :thumbup:
Det är inte alla vänner som orkar med folk som släppt ratten.
Mitt råd är att be honom prata med ett proffs.
Tack!
Han har gjort det, tyckte det var meninglöst. Men kanske inte hittade rätt bara.
Låter exakt som det jag går igenom nu, från att ha varit glad, framåt och driven till att vara helt apatisk och inte bry mig om i stort sett något längre. All ambition död, vill inget orkar inget.
Mitt problem är väldigt låga testosteronnivåer, något som är direkt kopplat till det manliga drivet.
Be honom kolla upp sina testosteronnivåer till att börja med, även SHGB. Han kan göra det på werlabs (Ansluten till jättemånga vårdcentraler) för bara någon hundring.
Se om hans värden är låga, är dom det vet han var han ska börja och om jag ska dra en gissning är jag rätt säker på att de är låga.
Intressant. Stort tack för den infon!
Hur har det gått för dig med allt, om man får fråga?
Hur länge har detta pågått? Han säger sig själv vara bortom all hjälp alltså? Är du säker på att det inte är nån filosofisk fas bara? Jag känner givetvis inte din vän men kan vara så att han känner för att vara lite märkvärdigt djup ett tag och att det går över.
Går han fortfarande till jobbet varje dag?
Det senaste två åren har varit tuffa, senaste året värst. Barn i släkten som gått bort, relationer som gått i kras osv.
Han har varit en tänkare så länge jag känt honom.
Han sa upp sig från sitt jobb för 2-3 månader sedan.
Jag är precis som din kompis fast jag har väldigt mycket livsglädje, så det är absolut inte säkert att man vill ta livet av sig bara för att man är cyniker.
Derbel McDillet
2016-11-25, 21:49
Tack!
Han har gjort det, tyckte det var meninglöst. Men kanske inte hittade rätt bara.
Intressant. Stort tack för den infon!
Hur har det gått för dig med allt, om man får fråga?
Det senaste två åren har varit tuffa, senaste året värst. Barn i släkten som gått bort, relationer som gått i kras osv.
Han sa upp sig från sitt jobb för 2-3 månader sedan.
Ajdå, då verkar det rätt seriöst. Det har du säkert redan gjort, men säg till honom att söka psykolog, terapeut och allt vad det heter. Och säg till honom att han är för ung för att tro att han redan har svaret på allt.
Verkar din vän olycklig? För som Bärsärk säger kan man vara cyniker och fortfarande ha mycket livsglädje.
Om man studerar filosofi och kanske framförallt existentialism så kan man säkert tyckas verka apatisk och likgiltig fast man egentligen är avslappnad och lugn.
Bara en tanke jag hade. Lycka till!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Baskagge
2016-11-25, 22:39
Om man är likgiltig och inte vill ha hjälp blir det också svårt att få hjälp via vården. När det gäller psykisk ohälsa så räcker det inte med ett snabbt besök hos doktorn så är det löst utan det kan ta lång tid och man måste göra en stor del av jobbet själv.
Tänkare / introverta personer är oftast känsliga personer och om man då inte vet hur man hanterar svårare motgångar kan det bli problem. Medicinering och psykologsamtal vore nog en bra början.
Varför sa han upp sig från jobbet? Mår han för dåligt för att arbeta eller bryr han sig helt enkelt inte?
Diomedea exulans
2016-11-25, 22:42
Hur får han pengar? Om man får tillåta sig vara lite krass kan det ju rentav vara oetiskt av honom att gå runt och leva på bidrag resten av livet, men om han lever på en sparad förmögenhet så är det väl upp till honom om han vill gå och göra ingenting.
Hur får han pengar? Om man får tillåta sig vara lite krass kan det ju rentav vara oetiskt av honom att gå runt och leva på bidrag resten av livet, men om han lever på en sparad förmögenhet så är det väl upp till honom om han vill gå och göra ingenting.
Ehm.
Han tar inga bidragspengar. Han har sålt sin lägenhet och bor hos sin mamma just nu. Han har vad jag förstått ungefär 500k sparat och inga lån.
Tycker du likadant om folk med Downs syndrom (de 90%+ som inte lönearbetar)? Eller som är invalidiserade efter hjärntumörer? Eller de med Kanners syndrom (autister)? Retts syndrom?
Ser inte hur du kan börja prata om etik när det för våra Tyckare och Ledare inte ens är möjligt att beröra dödshjälpsfrågan. Torde snarast vara moraliskt påbjudet att belasta ett trasigt system.
Diomedea exulans
2016-11-25, 23:00
Tycker du likadant om folk med Downs syndrom (de 90%+ som inte lönearbetar)? Eller som är invalidiserade efter hjärntumörer? Eller de med Kanners syndrom (autister)? Retts syndrom?
Ser inte hur du kan börja prata om etik när det för våra Tyckare och Ledare inte ens är möjligt att beröra dödshjälpsfrågan. Torde snarast vara moraliskt påbjudet att belasta ett trasigt system.
Nej. Om han går hemma för att han inte orkar jobba är det väl inte oetiskt. Men om han lever på bidrag och bara chillar, men skulle orka jobba om han bara tog sig i kragen, då tycker jag det är oetiskt.
Låter som depression tycker jag. Liksom, om man verkligen vill så går det alltid att hitta något nytt att intressera sig för eller sätta upp som mål. Jag vill inte heller skaffa barn t.ex.. Svensson-livet är verkligen inte det enda meningsfulla alternativet. Hur många människor (och djur för den delen) finns det inte som behöver hjälp över hela världen? Han kan volontärarbeta, det gjorde jag en period. Väldigt givande för själen. Vips kanske han t.om. hittar en ny karriär.
"Ni som aldrig suttit fast har ingen aning om hur det fungerar."
"Ni som aldrig suttit fast har ingen aning om hur det fungerar."
"He jests at scars that never felt a wound."
Slartibartfast
2016-11-29, 17:47
Jag har också fått höra att jag "tänker för mycket". Men jag tror att tankar alltid kommer ur känslor. Man börjar inte tänka sönder en situation, med följden att man börjar må dåligt, om det inte finns en kärna av känsla. Allting börjar som en knappt förnimmbar känsla nånstans. "Varför känns det såhär?" och så är det igång.
Säkert finns det folk som känner sig lyckliga, och ändå börjar tänka katastroftankar. Men jag vågar påstå att dom är undantagen.
"Tänkare" är ofta tänkare som en konsekvens av att dom är "kännare".
"Tänkare" är ofta tänkare som en konsekvens av att dom är "kännare".
ligger något i det men det träffar inte helt rätt. Jag är en tänkare, men det är oförmågan att känna som ställer till det i livet, inte förmågan att tänka. Andra hjärnhalvan får jobba övertid och har inget bollplank, till varierande grad. Sen blir det tungrott.
Det är hur jag ser på det och jag har hjälpt mig själv i 27 år efter bästa förmåga *screwy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.