Visa fullständig version : Jobb - HR-person vill ha en halvtimmes telefonintervju med mig innan "riktig" interv
DenverBroncos
2016-11-13, 19:53
Hej!
Ska på fredag ha en halvtimmes telefonintervju med en rekryterare på ett stort multinationellt företag. Det är en ganska komplex tjänst och jag är helt säker på att intervjun kommer att ske med HR-personen, och att denne inte har någon kompetens att bedöma min kompetens inom området.
Har därför frågor till er som varit med om liknande situationer - vad ska jag förvänta mig? En meet and greet för att kunna skriva av eventuella tokar som de inte vill slösa tid på att intervjua eller en ren komprimerad anställningsintervju?
Varierar väl från jobb till jobb. Jag har varit med om liknande och då var det bara korta frågor för att bekräfta vad som stod i mitt CV och personliga brev, samt frågor om när jag kan börja etc. Alltså inga svårare intervjufrågor.
Det kan väl mycket väl vara så att HR-personen har fått förtroende att bedöma dig som person för att se om du passar in bland arbetskamraterna. Ren svartvit kompetens kommer inte alltid till rätta om kollegor inte trivs med varandra.
Det skulle ju kunna vara något sådant de vill kolla?
eternallord
2016-11-13, 20:03
Mitt företag har såna här intervjuer innan de "riktiga". Det är för att få en känsla om du passar in i företagets kultur, och om dina ambitioner osv ligger i linje med vad dom letar efter. Lättare att färdigställa det innan man tar upp en ingenjörs tid för teknisk intervju.
Hade telefonintervju, sedan intervju med HR sen intervju med chef, sen intervju chef med medarbetare.
Nu i efterhand har jag fått höra att de kör telefon och sedan intervju med HR bara för att "känna" på personen samt stämma av CV:Et. Arbetar på en myndighet som har runt 25% personalomsättning per år som är kopplat till felrekryteringar och felrekryteringar av chefer..
.. så min gissning > De vill stämma av att du inte är koko och kan föra dig i ett samtal med en främmande person - du vet, första intrycket och så.
Jag har gjort flertalet liknande intervjuer, används av större företag för att effektivt kunna sålla ut kandidater. De har troligtvis hundratals kvalificerade sökanden vilket gör att de måste börja någonstans. Det är givetvis bara massa BS i intervjun, men om man ger bra och välstrukturerade svar enligt STAR-metodiken har man bevisat att man är motiverad nog att göra några timmars förberedande.
Troligtvis kommer det va frågor i stil med detta: http://www.vault.com/blog/interviewing/26-interview-questions-the-top-10-consulting-firms-ask
*Edit: STAR (Situation, Task, Action, Result)
Har haft en telefonintervju om ett riktigt skitjobb. Där antog jag att de inte ville slösa tid på värdelösa kandidater :d
Men om det är en komplex tjänst utifrån att det faktiskt krävs en hel del kompetens så tycker jag det är märkligt att de inte vill träffas personligen direkt.
Hur tror du de skulle svara på frågan om du frågar om ni inte kan ses personligen direkt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.