handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem pga dålig form i knäböj (video)?

Jocke67
2016-11-08, 22:29
Någon som kan hjälpa mig analysera min knäböj?
Jag knäböjer ganska mycket och har också problem med ryggen, jag har ofta värk och är stel, speciellt på morgnarna, och i perioder får jag smärtor långt ner i ryggslutet.

Filmade mig själv på gymmet idag och ser att jag har ganska mycket "butwink". Är det OK att böja så här? Om inte, vad göra? Går jag djupare än vad min rörlighet medger? Kan knäböjen bidra till mina ryggproblem? När jag gör uppehåll i träningen brukar ryggen kännas bättre.

CjXrpVgMVv8

Bob90
2016-11-09, 00:08
Ja alltså du har ju en buttwink, är ju så jäkla individuellt vad man kommer undan med.

Upplever du en försämring dagarna efter du knäböjt respektive förbättring när du inte knäböjt så kan det ju vara värt att justera hur du böjer :)

Edit: Spontana kommentarer, du faller in med fötterna.
Och knyt/spänn skorna for helvede! :MrT:
Och kamma dig. :naughty:

hurril
2016-11-09, 00:13
Ja den där måste du jobba med. Ett tips är att testa att böja utan klack ett tag, trots att många saker blir svårare så.

Förklara för en kompis och be denne se rakt från sidan. Denne säger: vänd! så snart du börjar runda in. Böj långsamt ned!

Stå så brett som du gör nu, men håll i sär knäna mer på väg ned och försök öka svanken/ spreta med röven när du sätter dig. Inte så att du hamnar i svank utan för att jobba emot krumningen.

Håll in magen/ låt bli att lyfta bröstkorgen.

Rolfarsson
2016-11-09, 00:14
Filmade mig själv på gymmet idag och ser att jag har ganska mycket "butwink". Är det OK att böja så här? Om inte, vad göra? Går jag djupare än vad min rörlighet medger? Kan knäböjen bidra till mina ryggproblem? När jag gör uppehåll i träningen brukar ryggen kännas bättre.

Nej, buttwink är inte "ok" om man värderar sin rygghälsa, och ja, att du flekterar ryggen i böj är med största sannolikhet orsaken till dina ryggproblem.
Får jag fråga varför du har fortsatt när det har gjort ont? Har du otur så har du redan skadat en eller flera diskar, och då är det hejdå till dom flesta ryggbelastande övningarna om du någonsin vill bli bra.
Ett tips är att du bokar en tid hos en duktig fysioterapeut för en undersökning, hittar denne inget så börja om från ruta ett fast med ett korrekt utförande.

PS, sök på forumet eller google så kommer du att hitta massa med info om "buttwink", här har du dock en bra film (https://youtu.be/O3S5nrh9OF0).

Jocke67
2016-11-09, 00:15
Ja alltså du har ju en buttwink, är ju så jäkla individuellt vad man kommer undan med.

Upplever du en försämring dagarna efter du knäböjt respektive förbättring när du inte knäböjt så kan det ju vara värt att justera hur du böjer :)

Edit: Spontana kommentarer, du faller in med fötterna.
Och knyt/spänn skorna for helvede! :MrT:
Och kamma dig. :naughty:

Ja men hur fan justerar jag? Jag har svårt att tro att jag med nuvarande rörlighet klarar av att förbättra rygens form. Ellet ska jag böja grundare? Djupt = bra säger ju typ alla. Eller går det kanske att fixa formen genom att justera tekniken? Eller behöver jag köra nån typ av stretchövning för att bli vigare nånstans?

Ang de oknytna skorna: Jag supersetade knäböjen knäböjen med boxjump, orkar inte hålla på och knyta mellan varje set.

EDIT: OK fick lite tips nu i decandra svaren, tack! :-)

Rolfarsson
2016-11-09, 00:31
Djupt = bra säger ju typ alla.

Alla har inte förutsättningarna för att kunna böja djupt/ATG, vilket nämns i klippet som jag länkade tidigare, här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=213537) har du en tråd om det med.
Vilket djup som du säkert kan använda kräver en del experimenterande.

Bob90
2016-11-09, 00:38
Ja men hur fan justerar jag? Jag har svårt att tro att jag med nuvarande rörlighet klarar av att förbättra rygens form. Ellet ska jag böja grundare? Djupt = bra säger ju typ alla. Eller går det kanske att fixa formen genom att justera tekniken? Eller behöver jag köra nån typ av stretchövning för att bli vigare nånstans?

Ang de oknytna skorna: Jag supersetade knäböjen knäböjen med boxjump, orkar inte hålla på och knyta mellan varje set.

EDIT: OK fick lite tips nu i decandra svaren, tack! :-)

För mig handlade det bara om att fortsätta medvetet jobba på det. Märkte bara en dag (filmade mig själv för att se) att det försvann.
Djupa böjar är väl till en viss mån relativt en själv också. Vinklar, stelhet och muskelmassa påverkar ju lite hur djupt ner man kommer.

Kör du frontböj? Tror det kan hjälpa dig också.

Arbeider
2016-11-09, 02:44
Du verkar falla in med knäna. Stå lite bredare och tryck ut knäna mer så kanske det blir bättre. Oavsett om det hjälper med buttwinken eller ej så borde du göra det för knäna och fötternas skull.

Ett annat problem just med ryggen kanske är att du är stel och/eller svag i den? Jag själv liksom väldigt många andra böjer med lite buttwink i botten i alla fall utan problem. Jag tycker inte din buttwink ser särskilt allvarlig ut, men om sånt är skadligt eller inte kan ju antas vara ganska individuellt.

Jocke67
2016-11-09, 08:35
Får jag fråga varför du har fortsatt när det har gjort ont? Har du otur så har du redan skadat en eller flera diskar,

Jag tror inte att knäböjen är roten till mina ryggproblem, men de kanske kan bidra en del. Har haft problem till och från med ryggen hela mitt vuxna liv, precis som min morsa och tre bröder (som inte styrketränar). Ryggproblemen var en av orsakerna till att jag började styrketräna och i början blev det faktiskt lite bättre. Körde dock inte knäböj första tiden, och när jag väl började böja så gjorde jag bara halvdjupa. Så jag tänkte att det kunde finnas ett samband mellan ryggproblem och när jag började böja djupt för typ ett år sedan. Men det kan finnas många andra orsaker också, har tex markat tungt med dålig form (men slutat med det hoppas jag i alla fall). Eller så bidrar styrketräningen inte alls till problemen, svårt att veta...

Jocke67
2016-11-10, 19:39
Nytt försök. Höll ut knäna mer, och försökte svanka och puta med baken. Men vinken kommer ändå, kanske lite mindre än förut men jag går inte lika djupt heller. Känns som att jag måste bli rörligare i ljumskar och fotleder. Körde barfota nu vilket gör det ännu svårare tycker jag.

cmKR6gLyR7A

Sohlsken
2016-11-10, 19:47
Har du provat frontböj? När jag började få ryggproblem av böjen (runt 90kg) sa min sjukgymnast att jag bara fick köra frontböj för att det är bättre för ryggen, och man kan komma djupare med ryggen rak.

Har inte böjt sedan dess 8D... vill bara springa oavsett. Dock kan det vara värt att tänka på.

Jocke67
2016-11-10, 20:02
Jo jag har provat frontböj. Men kanske ska köra mer frontböj om det är bra träning för att förbättra formen för vanlig böj? Men jag vill fortsätta böja vanlig böj för jag gillar verkligen att böja tungt.

Jocke67
2016-11-10, 20:13
Ska man försöka jobba bort vinken helt eller är det OK så länge ryggen fortfarande är hysat neutral i väningen?
Så här ser det ut nu när jag vänder (skulle vilja böja lite djupare dock).
114102

Weakbish
2016-11-11, 14:14
Kanske inte den som vet mest här på forumet men skadade ryggen med ungefär de utanförandet du hade på andra videon du la upp här, kanske lite mer wink men samma problem. Först skadade jag ryggen i dec förra året pga böjtekniken, vilade från böjen fixade tekniken lite o började köra igen, gick bra tills jag började få ont igen. Började då aktivt jobba för att få bort min jävla buttwink.

Det jag gjorde va att göra styrkelabbets "fixa din rörlighets program" detta funkade bra men hade ff kvar den jävla winken till viss del. Förutom det började jag träna mer core vilket egentligen inte alls hjälpte då problemet inte va SVAG core utan att jag inte AKTIVERADE min core+röv.

Började då köra hip thrusts ganska tungt under 3-4v och deadbugs för magen, ingen tung övning alls men man tränar in samma rörelsemönster som vid böj, att hålla ländryggen rak i böjen. I kombination med att andas rätt under böjen och starta med röven spänd i toppläget så aktiverar du röven o magen mkt bättre.

Sammanfattning:
Gör Styrkelabbets "fixa din rörlighets program"
Träna din core starkare/gör övningar för att aktivera magen,gör ngn rövaktiverings övning

Andas rätt och spänn magen "utåt" och inte innåt
Spänn röven mellan varje rep i toppläget
VÄRM UPP, spec om due stel är uppvärmningrn allt, ibland kan ja behöva 20min uppvärmning innan mina arbetsset om jag t.e.x suttit ner mkt senaste dagarna

Extra tips: Sök upp Brian Alshure på yt, han har en riktigt bra squats serie i 3 delar om startposition osv

Jocke67
2016-11-11, 19:32
OK tack för alla tips.
Är det bra träning att köra en j-a massa knäböj (med bra utförande naturligtvis), gansks lätt vikt så att man kan korta ner vilan och köra många set utan att det tar halva dagen. Jag tänker mig typ 10 x 8 st ca 50% 1RM.

Beemel
2016-11-11, 21:34
OK tack för alla tips.
Är det bra träning att köra en j-a massa knäböj (med bra utförande naturligtvis), gansks lätt vikt så att man kan korta ner vilan och köra många set utan att det tar halva dagen. Jag tänker mig typ 10 x 8 st ca 50% 1RM.

Vad menar du med bra träning? Man blir bättre på det man tränar på så du kommer troligen bli bättre på att köra jävla massa knäböj. Är det ditt mål så är det bra träning.

baggard
2016-11-11, 21:48
Tror han menar för att utveckla och förbättra sin böjteknik(?)

Jag hade kört 1-5 repsintervall snarare än 10+ om jag försöker fokusera på att förbättra kvalitén på böjarna. Och inte kört för lätt, utan använt en vikt som är tillräckligt tung för att "felen" kommer fram. Men inte så tungt att du knappt får upp skiten.

Jocke67
2016-11-11, 22:04
Vad menar du med bra träning? Man blir bättre på det man tränar på så du kommer troligen bli bättre på att köra jävla massa knäböj. Är det ditt mål så är det bra träning.

Jag menade bra träning för att öka rörligheten och få bort min buttwink.

Jocke67
2016-11-11, 22:12
Sökte lite på Youtube och hittade en snubbe som verkade veta vad han snackade om som sa att buttwink beror på för korta hamstrings. Efter en viss vinkel blir den för lång och drar i korsryggen vilket orsakar själva winken. Låter logiskt tycker jag. Och i så fall borde jag försöka strecha och förlänga mina hamstrings?

EDIT: Här är videon
NNYRJNDM48I

JohPz
2016-11-11, 22:26
Att korta hamstring skulle vara orsaken till buttwink finner jag osannolikt i de flesta fall. Mina egen erfarenhet samt att lyssna/läsa kunniga personers åsikt säger att det är dålig bäckenkontroll till följd av sit-a-lot-itis. Inaktiv röv, tighta höftböjare/allt möjligt elände i ljumskregionen, oförmåga att spänna upp buk/bål/core/whatever på ett vettigt sett. Detta i kombo med "nu ska jag hålla ryggen så jag svankar som en hundinna"-tänket.

Jocke67
2016-11-11, 22:28
Så jag ska inte tänka "svanka som fan" alltså?

JohPz
2016-11-11, 22:36
Så jag ska inte tänka "svanka som fan" alltså?

Nej inte enligt min åsikt. Jag själv brukar skapa en sinnebild av att torso+bäcken är en rigid enhet som mjukt och fint ska sjunka ner mellan låren och sedan upp igen. Stabilisera allt i toppen med neutral rygg och sen ska inget röra sig utan all rörelse sker sedan i höft, knä, och fotled.

Jag tycker knäböj med kettlebell (Goblet squat) är utmärkt för att hitta känslan. Då kan man sitta djupt med korrekt form trots orörlighet eftersom man kan förskjuta tyngdpunkten (hålla kettlebellen en bit framför). Utmärkt töj för ljumskar etc med.

Jocke67
2016-11-11, 22:49
När jag sätter mig djupt på huk så får jag i alla fall ingen känsla av att det stramar i hamstrings. Det är ljumskarna, fotleder och korsryggen där det stramar och smärtar lite.

Weakbish
2016-11-12, 03:33
När jag sätter mig djupt på huk så får jag i alla fall ingen känsla av att det stramar i hamstrings. Det är ljumskarna, fotleder och korsryggen där det stramar och smärtar lite.

Jag brukar köra min uppvärmning så att jag börjar med en ganska grund böj, och sen arbeta mig ner djupare och djupare efter varje uppvärmnings set, sen får du ju känna själv om du har problem med dina höftböjare,hamstrings etc

glöm dock inte andningen, att andas rätt och spänna magen på "rätt" sätt är ju minst lika viktigt som att stretcha

Megaraz
2016-11-12, 14:00
Kolla in Chris Duffin(värdselit i knäböj) på youtube för tips ang knäböjsteknik, buttwink, core-strength, bålspänning och andning.
Han anser att man inte skall puta med röven och brösta upp sig för mycket, utan med rätt spänning och aktivering av rätt muskler sköter det sig själv när du sätter dig ned. Sedan skall du helt enkelt inte gå så djupt att du får buttwink, stanna innan och jobba på rörligheten i övrigt för att komma längre ner på sikt.
Se till att värma upp rejält innan också med b.la. dynamisk stretchning och muskelaktivering.

Jag fick ryggproblem när jag körde för djupt och det jag skrev ovan har hjälpt mig i alla fall.

Jocke67
2016-11-12, 15:26
Idag testade jag att böja framför en spegel i ca 45° vinkel. Funkade skitbra, behöver bara vrida huvudet lite grann för att se formen på ryggen. Men det känns som att under ett visst djup så spelar det ingen roll vad jag försöker med för trix, korsryggen böjer sig hur jag än försöker kämpa emot. Tror jag måste bli vigare helt enkel. Lite osäker på var dock, antagligen lite överallt men kanske främst ljumskar och nedre rygg?