handdator

Visa fullständig version : Preventivmedel för kroppsbyggare

King Grub
2016-11-07, 08:31
Context:

The development of a safe and effective reversible method of male contraception is still an unmet need.

Objective:

Evaluation of suppression of spermatogenesis and contraceptive protection by coadministered im injections of progestogen and testosterone.

Design:

Prospective multicentre study.

Setting:

Ten study centers.

Participants:

Healthy men, aged 18–45 years, and their 18- to 38-year-old female partners, both without known fertility problems.

Intervention:

Intramuscular injections of 200-mg norethisterone enanthate combined with 1000-mg testosterone undecanoate, administered every 8 weeks.

Main Outcomes Measures:

Suppression of spermatogenesis by ejaculate analysis, contraceptive protection by pregnancy rate.

Results:

Of the 320 participants, 95.9 of 100 continuing users (95% confidence interval [CI], 92.8–97.9) suppressed to a sperm concentration less than or equal to 1 million/mL within 24 weeks (Kaplan-Meier method). During the efficacy phase of up to 56 weeks, 4 pregnancies occurred among the partners of the 266 male participants, with the rate of 1.57 per 100 continuing users (95% CI, 0.59–4.14). The cumulative reversibility of suppression of spermatogenesis after 52 weeks of recovery was 94.8 per 100 continuing users (95% CI, 91.5–97.1). The most common adverse events were acne, injection site pain, increased libido, and mood disorders. Following the recommendation of an external safety review committee the recruitment and hormone injections were terminated early.

Conclusions:

The study regimen led to near-complete and reversible suppression of spermatogenesis. The contraceptive efficacy was relatively good compared with other reversible methods available for men. The frequencies of mild to moderate mood disorders were relatively high.

Efficacy and Safety of an Injectable Combination Hormonal Contraceptive for Men. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 27 October 2016.

http://press.endocrine.org/doi/10.1210/jc.2016-2141

Wain
2016-11-07, 09:55
Kul, man blir ett svettigt aggressivt psykfall med bitchtits.

Emotional disorder 16.9 %
Mood altered/mood swings 4.7%
Hostility 3.8%
Depressed mood/depression 2.8%
Aggression 1.9%
Affective disorder 1.6%

Myalgia 16.3 %
Gynaecomastia 5.6%
Hyperhidrosis 5.3%

och bara:

Weight increased 3.8%

Samt 44 veckor tills man når ca 90% återhämtning av spermier efter avbruten behandling. 5,2 % chans att de inte har återhämtat sig helt efter ett år...

Dessutom tar det ca 22 veckor innan man når maximal effektivitet av hämmandet av spermiebildning. "Vänta lite nu älskling, bara 5 månader till..."

Wain
2016-11-07, 10:08
Kan ju tillägga att det svaren på frågan "Would you use a method of contraception like this?" är lite kul.

Innan (beginning of efficacy phase)

Män: 87,9%
Kvinnor: 87,5%

Efter

Män: 82,3%
Kvinnor: 76,0%

Så kvinnorna verkar ha tyckt att det var värre än männen :D.

*Flash*
2016-11-07, 10:37
Kul, man blir ett svettigt aggressivt psykfall med bitchtits.

Emotional disorder 16.9 %
Mood altered/mood swings 4.7%
Hostility 3.8%
Depressed mood/depression 2.8%
Aggression 1.9%
Affective disorder 1.6%

Myalgia 16.3 %
Gynaecomastia 5.6%
Hyperhidrosis 5.3%

och bara:

Weight increased 3.8%

Samt 44 veckor tills man når ca 90% återhämtning av spermier efter avbruten behandling. 5,2 % chans att de inte har återhämtat sig helt efter ett år...

Dessutom tar det ca 22 veckor innan man når maximal effektivitet av hämmandet av spermiebildning. "Vänta lite nu älskling, bara 5 månader till..."
För kvinnor har ju absolut noll bieffekter utav p-piller, p-stav, p-spruta, minipiller, spiral osv i all oändlighet. :d

Intressant iaf att det fortsätter forskas på att ge män något. :)

Swedishviking
2016-11-07, 10:48
P-Piller för kvinnor borde förbjudas tills dem kan erbjuda våra kvinnor nåt som inte skickar dem i graven i tidig ålder eller sabbar deras innandöme.
Så mycket bi-effekter som dem får av P-Piller är ju helt sjukt.

Killar kan väl dra på en kodis så är saken biff?

Wain
2016-11-07, 10:49
Nämnde inte hormoner för kvinnor, ser inte vad det har med min post att göra? Hormoner känns utifrån tillgänglig forskning inte optimalt för varken män eller kvinnor.

Neithan
2016-11-07, 11:02
P-Piller för kvinnor borde förbjudas tills dem kan erbjuda våra kvinnor nåt som inte skickar dem i graven i tidig ålder eller sabbar deras innandöme.
Så mycket bi-effekter som dem får av P-Piller är ju helt sjukt.

Personligen anser jag att kvinnor borde vara kapabla att ta sådana beslut själva..

Frågan är om det är p-pillren eller om det är att de möjliggör att kvinnorna kan ha sex med många män (vilket är kopplat till många mått på ohälsa och olycka) utan att tänka på konsekvenserna.

Killar kan väl dra på en kodis så är saken biff?

Eller så kan kvinnan ta på sig en kådis?
Kondomer är ju iofs rätt kassa på att förebygga graviditet.

TheBeach97
2016-11-07, 16:12
Smart av dem att inte kontrollera östrogenet, inte konstigt så många fick biverkningar, suck!

Gerdler
2016-11-07, 18:15
Weight increased 3.8%

Det är väl för det är så låg dos. Motsvarar typ TRT-doser. Frontar man med något snabbare eller bara dubbel dos undecanoate första dagen så sänker man HPTA direkt skulle jag gissa på.

Jag tycker det verkar rätt rimligt. Jag vet inte riktigt vad Norethisterone gör... Läste lite snabbt att det kan öka SHBG markant. Fattar inte riktigt vad det ska va bra för.

exevision
2016-11-07, 20:50
Kondomer är ju iofs rätt kassa på att förebygga graviditet.

Eh, va?

TranceII
2016-11-07, 21:39
Smart av dem att inte kontrollera östrogenet, inte konstigt så många fick biverkningar, suck!

En hel del biverkningar kan du få ändå och även de som man inte tror man kan få kan ske om du är känslig (t.ex. gyno). Det är inte en direkt exakt vetenskap det där.

Neithan
2016-11-07, 22:09
Eh, va?

Pearl index: Kondom 3–14 Naturlig familjeplanering 2–20 Kopparspiral (kopparyta >250 mm2) 0,7–1,0

En hel del biverkningar kan du få ändå och även de som man inte tror man kan få kan ske om du är känslig (t.ex. gyno). Det är inte en direkt exakt vetenskap det där.

Testosteron kan inducera apoptos i bröstkörtelceller och har till och med använts som tillägg vid bröstcancerbehandling..

TranceII
2016-11-07, 22:22
Testosteron kan inducera apoptos i bröstkörtelceller och har till och med använts som tillägg vid bröstcancerbehandling..

Vad i hela friden har det med vad jag skrev att göra?

Det jag säger är att även om kontrollerar östro med en AI så kan du fortfarande få gyno om du har otur/känslig eller doserar fel. Sedan kan du självklart slänga in SERMs specifikt för gyno men igen ingen absolut garant att det går tillbaka om du fått det. Båda har dessutom egna bieffekter som man kan råka ut för.

TheBeach97
2016-11-07, 22:34

Nej, kontrolleras hormonerna korrekt så blir man inte "deprimerad", "aggressiv" eller får gyno. Alla dessa 3 är ett direkt resultat av östrogen som spikar sen droppar, vilket är rätt förståeligt att dom gör när man får en injektion var 8e vecka, det blir en ordentlig berg och dal bana med tanke på att testosterone U som användes har en halveringstid på 21 dagar (om inte ännu mindre).

TheBeach97
2016-11-07, 22:40
Det är väl för det är så låg dos. Motsvarar typ TRT-doser. Frontar man med något snabbare eller bara dubbel dos undecanoate första dagen så sänker man HPTA direkt skulle jag gissa på.

Jag tycker det verkar rätt rimligt. Jag vet inte riktigt vad Norethisterone gör... Läste lite snabbt att det kan öka SHBG markant. Fattar inte riktigt vad det ska va bra för.

Edit läste fel

TranceII
2016-11-07, 22:48
Nej, kontrolleras hormonerna korrekt så blir man inte "deprimerad", "aggressiv" eller får gyno. Alla dessa 3 är ett direkt resultat av östrogen som spikar sen droppar, vilket är rätt förståeligt att dom gör när man får en injektion var 8e vecka, det blir en ordentlig berg och dal bana med tanke på att testosterone U som användes har en halveringstid på 21 dagar (om inte ännu mindre).

Hur har du tänkt att göra det?

TheBeach97
2016-11-07, 22:48
Hur har du tänkt att göra det?

Tänkt göra vad?

TranceII
2016-11-07, 22:49
Tänkt göra vad?

Kontrollera hormonerna korrekt.

TheBeach97
2016-11-07, 22:57
Kontrollera hormonerna korrekt.

Eftersom att jag har relativt lågt SHGB vilket resulterar i att testosteronet man får i sig "brukas snabbt" så kommer jag nog - om jag nu blir satt på testosteron - välja gelen till en början, då det rent teoretiskt sett skulle resultera i en mer jämn nivå, även om det finns olika åsikter kring detta också pga det faktum att olika personer tar upp olika mycket av gelen varav det kan fungera bra för vissa och sämre för andra, lägg därtill att andelen man tar upp i huden kan variera från dag till dag kan även detta resultera i ojämna nivåer vilket kommer suga rätt hårt, men det får vi se i såna fall.

Om man kör injectioner (nebido) och det visar sig att man även med ett relativt tätt injektionsintervall (tror det minsta är en gång var 6e vecka om jag minns rätt) dippar väldigt snabbt (vilket jag med största sannolikhet kommer göra med tanke på mitt naturligt låga SHGB) så har endon rättighet att begära testosterone enanthate (som användes på 90talet om jag minns rätt) då med ett injektionsintervall varannan eller var 3e vecka - vilket det heller inte direkt är optimalt men som i alla fall är bättre än NEBIDO var 6e-12e.

Så ja, egentligen suger testosteronbehandling i Sverige jämfört med många andra länder där de oftast använder cypinate som har en halveringstid på typ en vecka, en injektion varje vecka då ofta också med en AI (oftast arimidex som är väldigt mild). Dvs en mycket mycket bättre kontroll på patientens hormoner således också hans resultat av behandlingen i form av välmående och rent hälsomässigt generellt då en konstant hormonell berg och dal bana knappast kan vara bra för varesig kroppen eller psyket i längden.

TranceII
2016-11-07, 23:09
Fast även folk som injecerar testo cypiate ofta kan råka ut för de biverkningarna. Det är verkligen inte en exakt vetenskap och inte helt enkelt att kontrollera hormoner eller förutsäga vilka biverkningar folk får.

Att hormoner inte åker upp och ner hela tiden är förmodligen en ganska stor fördel men tyvärr kan man aldrig vara helt säker på att slippa de vanliga biverkningarna.

TheBeach97
2016-11-07, 23:14
Fast även folk som injecerar testo cypiate ofta kan råka ut för de biverkningarna. Det är verkligen inte en exakt vetenskap och inte helt enkelt att kontrollera hormoner eller förutsäga vilka biverkningar folk får.

Att hormoner inte åker upp och ner hela tiden är förmodligen en ganska stor fördel men tyvärr kan man aldrig vara helt säker på att slippa de vanliga biverkningarna.

Ja visst KAN man råka ut för dessa, men man KAN även råka ut för en himla massa andra saker och dess risker ökar om man inte sköter saker och ting korrekt. OM man dock sköter saker och ting korrekt - vilket den svenska vården när det kommer till testosteronbehandling verkligen inte gör - så är risken mycket mindre för eventuella biverkningar.

Det går aldrig att vara helt säker på vad som kommer hända, detta gäller de flesta mediciner, även diverse "anti deppressiva" som skrivs ut på löpande band. Men med korrekt dosering och intervall är risken mindre än med usel dosering/doseringsintervall.

exevision
2016-11-08, 06:32
Pearl index: Kondom 3–14 Naturlig familjeplanering 2–20 Kopparspiral (kopparyta >250 mm2) 0,7–1,0
..

Borde inte ha med att kondomen går sönder eller liknande. Snarare att en del inte "hinner" få på den.

Neithan
2016-11-08, 09:28
Borde inte ha med att kondomen går sönder eller liknande. Snarare att en del inte "hinner" få på den.

Det lägre värdet är vid "perfekt" användning, det högre vid "typisk" användning.

exevision
2016-11-08, 15:26
Det lägre värdet är vid "perfekt" användning, det högre vid "typisk" användning.

Hur kan det ens bli en graviditet vid användning av kondom? Den kan ju inte läka om man inte gjort hål i den.

Gerdler
2016-11-08, 15:30
Men använd inte den typiskt då, använd den perfekt. Det handlar ju om att de inte blir gamla, att man har rätt storlek så de inte glider av, att man sätter på dem på rätt håll så de inte glider av och så vidare. Det är mycket enkelt såvida man inte har >1.5+ promille och/eller <90 IQ.

Jag har legat med 30+ tjejer med kondom 1-300 gånger stycket och inte fått någon gravid. Känns säkert nog.

CapnMiler
2016-11-08, 16:22

Jo, men det gjordes väl!
"Concentrations of testosterone and estradiol were determined using a Shimadzu QP2010 gas chromatography-mass spectrometry system"

Baseline:
Estradiol (pmol/L) 85.0 (67.8-106.5)
Testosterone (nmol/L) 17.7 (13.9 - 21.3)
LH (IU/L) 3.6 (2.4-4.8)
FSH (IU/L) 3.5 (2.3-5.1)

http://i.imgur.com/iM5MKlQ.jpg

"Reproductive hormones serum concentrations of LH and FSH were significantly suppressed compared with preinjection baseline at the last visits of suppression and efficacy phase, respectively. Testosterone and estradiol levels were significantly lower compared with baseline at the last visits of suppression phase. At the last visits of efficacy phase, testosterone was slightly, albeit significantly, elevated and estradiol unchanged compared with baseline. Although LH and testosterone were still significantly decreased at the last measurements in recovery phase, estradiol and FSH levels were statistically indistinguishable from baseline levels."

Neithan
2016-11-08, 17:09
Men använd inte den typiskt då, använd den perfekt. Det handlar ju om att de inte blir gamla, att man har rätt storlek så de inte glider av, att man sätter på dem på rätt håll så de inte glider av och så vidare. Det är mycket enkelt såvida man inte har >1.5+ promille och/eller <90 IQ.

Jag har legat med 30+ tjejer med kondom 1-300 gånger stycket och inte fått någon gravid. Känns säkert nog.

De kanske simmar i cirklar?

Siffrorna var från läkemedelsverket, finns en nyare där de skriver 2-18 för kondom

https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/Antikonception_rek.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Pearl_Index

Luca Brasi
2016-11-08, 19:03

De borde ha konsulterat en riktig flashback hormon terapeut innan de gjorde studien.

bigtraps
2016-11-08, 19:41
De borde ha konsulterat en riktig flashback hormon terapeut innan de gjorde studien.

Haha +1