handdator

Visa fullständig version : Högproteinkost vid viktnedgång elimininerar förbättringar av insulinmetabolism

King Grub
2016-10-27, 09:28
High-protein (HP) intake during weight loss (WL) therapy is often recommended because it reduces the loss of lean tissue mass. However, HP intake could have adverse effects on metabolic function, because protein ingestion reduces postprandial insulin sensitivity. In this study, we compared the effects of ∼10% WL with a hypocaloric diet containing 0.8 g protein/kg/day and a hypocaloric diet containing 1.2 g protein/kg/day on muscle insulin action in postmenopausal women with obesity. We found that HP intake reduced the WL-induced decline in lean tissue mass by ∼45%. However, HP intake also prevented the WL-induced improvements in muscle insulin signaling and insulin-stimulated glucose uptake, as well as the WL-induced adaptations in oxidative stress and cell structural biology pathways. Our data demonstrate that the protein content of a WL diet can have profound effects on metabolic function and underscore the importance of considering dietary macronutrient composition during WL therapy for people with obesity.

High-Protein Intake during Weight Loss Therapy Eliminates the Weight-Loss-Induced Improvement in Insulin Action in Obese Postmenopausal Women. Cell Reports, Volume 17, Issue 3, p849–861, 11 October 2016.

http://www.cell.com/cell-reports/pdf/S2211-1247(16)31286-4.pdf

saigon
2016-10-27, 14:00
Så man ska alltså dra ner på proteinintaget vid viktnedgång enligt denna studie?

King Grub
2016-10-27, 14:02
Beror på vem man är, status och vad som prioriteras.

Luca Brasi
2016-10-27, 18:37
Om de tillslut upphör att vara obesa då?

Don H
2016-10-27, 19:59
Så man ska alltså dra ner på proteinintaget vid viktnedgång enligt denna studie?

Men så stod det väl ändå inte?

Isseman
2016-10-27, 20:04
Om du utför regelbunden konditionsträning så får du bättre insulinkänslighet - problem solved

saigon
2016-10-27, 20:05
Men så stod det väl ändå inte?

Antagligen inte, men vid en snabbtitt så får man för sig det, är lite halvkass på engelska, så då lägger jag inte nån energi på att läsa studien speciellt ingående.

Hade varit bra med snabb liten sammanfattning för oss som har svårt att tyda dessa studier, nu var denna kanske inte så farligt, men var ju en som länkades här tidigare för ett par veckor sedan som var extrem, en vägg av siffror och bokstäver haha.

z_bumbi
2016-10-27, 20:24
Om du utför regelbunden konditionsträning så får du bättre insulinkänslighet - problem solved

Regelbunden konditions- och/eller styrketräning,

Problemet med studien är att om deltagarna inte redan tränar så krävs det oftast en ganska så stor insats för att få dem att börja och att sedan också fortsätta göra det. Iofs antagligen lättare än om det skulle vara män i samma ålder och situation (minus menopausen :D).

hurril
2016-10-27, 20:51
Tror man att detta är relaterat till den dåliga insulinkänslighet som LCHF-ätare får? Alltså är mekanismen densamma?

Don H
2016-10-27, 21:03
Antagligen inte, men vid en snabbtitt så får man för sig det, är lite halvkass på engelska

Halvkass på Engelska är nog vi alla på forumet, ,,,därav alla misstolkningar. .. Jag jobbar hela mitt liv på Engelska när jag är på jobbet men är lite "restricted" pga pigeon english,,, och "African English) Charmigt att kunna tala med diverse folk inne i dieverserse länder, (och överallt iofs).

Men OBS: Att so Svensk förstå vad som skrivs på Svenska,,Är det svåraste av allt.

Sverker
2016-10-28, 16:50
Tror man att detta är relaterat till den dåliga insulinkänslighet som LCHF-ätare får? Alltså är mekanismen densamma?

Mekanismen för LCHF är säkert att blodet är fullt av fett och ketoner.
Jag antar att mekanismen här är skenande glukagon och insulin. Gas och broms på samma gång. Fast nu spekulerar jag hej vilt.

z_bumbi
2016-10-28, 18:50
Vid lågt kolhydratintag så försämras förmågan att ta upp glukos från blodet och om man sedan äter mer kolhydrater så blir kroppen tvungen att pumpa ut mer insulin för att sänka blodsockernivån. Den mekanism jag känner till är att de enzym som lagrar in glykogen minskar och det innebär också att man helt enkelt inte kan lagra lika mycket glykogen och därför måste glukosen lagras någon annanstans. Om det sedan i sin tur ökar insulinet ännu mer har jag däremot ingen aning om.
Om man fortsätter äta lite kolhydrater så spelar det möjligen ingen roll då det i alla fall inte finns några mängder glukos att lagra in.

Sverker
2016-10-28, 18:56
Kan vi tänka oss att ketiosen stimulerar kortisol, för att styra den lilla glukos som finns FRÅN musklerna till hjärnan, dvs rädda det lilla som finns till den viktiga hjärnan.

Rabiat
2016-10-28, 19:58
Kan vi tänka oss att ketiosen stimulerar kortisol, för att styra den lilla glukos som finns FRÅN musklerna till hjärnan, dvs rädda det lilla som finns till den viktiga hjärnan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4113752/

Vad jag får ut av det som finns där är att en ketogen diet leder till lägre kortisol vid vila, men högre vid träning. Testosteronet verkar lägre vid såväl vila som träning.

Sen var den jättelång och hade jättemånga jobbiga ord, så jag skummade bara, och tittade främst på tabell 6 ;)

hurril
2016-10-28, 23:34
Att jag frågar är för att jag även undrar om en högproteinkost i det här fallet, även är en lågkolhydrat-sådan.

Rabiat
2016-10-29, 09:25
Att jag frågar är för att jag även undrar om en högproteinkost i det här fallet, även är en lågkolhydrat-sådan.

43 E% kolhydrater vs 49 E%.