handdator

Visa fullständig version : Normala vikter i de tre stora för en 120kgs kroppsbyggare?

trädgårdsmöbel
2016-10-23, 22:11
En byggare jag kände lite vagt vägde 120kg på 180cm. I tävlingsform vägde han in på strax över 100. Hans max i de tre stora var något i stil med 250-210-300 med god form klassiskt. Jag undrar över hur starka de där kolosserna är vanligtvis. De vikterna jag nämnde där är de exceptionellt bra, eller vikter man kan förvänta sig av en väldigt muskulös person?

Bjorneman
2016-10-23, 22:29
En byggare jag kände lite vagt vägde 120kg på 180cm. I tävlingsform vägde han in på strax över 100. Hans max i de tre stora var något i stil med 250-210-300 med god form klassiskt. Jag undrar över hur starka de där kolosserna är vanligtvis. De vikterna jag nämnde där är de exceptionellt bra, eller vikter man kan förvänta sig av en väldigt muskulös person?

Det låter väldigt, väldigt bra. Det hör inte till vanligheterna. Vikterna kan definitivt inte förväntas av en väldigt muskulös person, även om folk med all säkerhet kommer att säga emot mig. I synnerhet om det är i godkänd SL-stil och klassiskt.

Sen bör man tänka på att stora byggare är väldigt starka, även om allt är relativt.

koncept
2016-10-23, 23:08
Strax över 100 kg på 180 cm i tävlingsform låter otroligt muskulöst.
Med tävlingsform antar jag att under 8% kroppsfett avses, och om det stämmer kan han nog i alla fall ha muskelmassan som krävs för att kunna ha gjort de lyft du nämner när han var på högre kroppsfett.

oscarovegren
2016-10-24, 09:38
Var han tävlingsdeffad på över 100 kg med en längd på 180 cm så tar han definitivt steroider.

trädgårdsmöbel
2016-10-24, 09:45
Var han tävlingsdeffad på över 100 kg med en längd på 180 cm så tar han definitivt steroider.

Ööööh vad har det med tråden att göra? Men ja givetvis tar han steroider.

Smklnn
2016-10-24, 10:07
Den som är rankad högst i 120kgs klassen i år, i klassisk styrkelyft ligger på 750kg. Vilket är 10kg mindre än din bekant. Topp 5 ligger över 730kg. I viktklassen 105kg ligger topp 4 över 760kg. Inte så jämförbart med gymlyft med ev. dunderhonung och riktig tävling med de som ev. är testade, men lite hum iaf. I USA är nivån högre, där fick ettan på USA-mästerskapen, 895 i 120kgs klassen.

trädgårdsmöbel
2016-10-24, 11:43
Den som är rankad högst i 120kgs klassen i år, i klassisk styrkelyft ligger på 750kg. Vilket är 10kg mindre än din bekant. Topp 5 ligger över 730kg. I viktklassen 105kg ligger topp 4 över 760kg. Inte så jämförbart med gymlyft med ev. dunderhonung och riktig tävling med de som ev. är testade, men lite hum iaf. I USA är nivån högre, där fick ettan på USA-mästerskapen, 895 i 120kgs klassen.

Det kan kanske vara strax över 120, så utan en "smygdeff" får han kanske jämföra sig med +120 istället.

Livet
2016-10-24, 12:12
Ööööh vad har det med tråden att göra? Men ja givetvis tar han steroider.

Du frågar om det är någonting man kan förvänta sig styrkemässigt så då blir det väl väldigt relevant att veta om man använder steroider eller inte?

Rikard Jansson
2016-10-24, 12:55

Topprankad i 105an har gjort 800...

Smklnn
2016-10-24, 13:46
Topprankad i 105an har gjort 800...
Kollade lite snabbt 120kgs klassens resultat. Det måste vara Bryce Lewis i 105:an?

filantropen78
2016-10-24, 13:55
Låter uselt, markar 270-280 själv på 85 kg och det ren. Böj typ 230-240.

filantropen78
2016-10-24, 13:57
3 ggr kv i böj och mark samt 2 ggr kv i bänk bör man ta dopad, annars är man en genetisk katastrof.

Xtreme-G
2016-10-24, 14:19
3 ggr kv i böj och mark samt 2 ggr kv i bänk bör man ta dopad, annars är man en genetisk katastrof.

Haha, säg det till Eddie Hall!

MinLillaPyjamas
2016-10-24, 14:20

Du menar alltså att "normala vikter" för en kroppsbyggare som väger 120 kg är 360 kg i mark, 360 kg i böj och 240 kg i bänk (under förutsättning att denne någon gång använt doping, vilket nog en väldigt stor del av kroppsbyggarna i denna storlek har). Eller nej. Det du säger är till och med att en kroppsbyggare som inte lyfter detta är en "genetisk katastrof". Då får man anta att "normalvikterna" bör ligga något högre, kanske 450 kg i mark, 400 kg i böj och 300 kg i bänk? Om detta är normala vikter borde en riktigt stark kroppsbyggare lyfta i vart fall 30 % mer. Så... 585 kg i mark, 520 kg i böj och 390 kg i bänk. Raw.

Hoppas du trivs där ute. Du kan väl meddela oss andra när du landar i verkligheten på planeten jorden igen.

MackeJuve
2016-10-24, 15:22
Några av de svenska giganterna, typ Nober, hör man ju reppar på sjuka vikter i böj. Minns ej Tyngre-avsnitten med honom exakt men reps på 230-240 kg vill jag minnas att det var. Bänkar omkring 200 kg har jag också för mig förekommer. Marklyft minns jag ingenting om. Jag tycker helt klart att det är starkt med TS polares vikter :)

Xtreme-G
2016-10-24, 15:38

Ok du trollar säker men här följer ett lite mer nyanserat resonemang. Det beräknas finnas 30 000 (http://www.svd.se/30000-dopar-sig-regelbundet) dopade i Sverige. Då borde ju krylla av liknande prestationer. Det finns 1 583 (http://www.gymjakt.se/gym-i-sverige) gym i Sverige. I snitt bör det alltså finnas 19 st dopade som drar dessa vikter per gym, utöver de fåtal rena som gör det. Man kommer till SM i klassisk styrkelyft i valfri viktklass nämligen.

Gerdler
2016-10-24, 15:40
Om man dopar för att bli stor så finns ingen anledning att bli stark relativt kroppsvikt förutom för att större andel av kroppsmassan är muskler. Absolut styrka ökar naturligtvis.

Man är nog knappast att betrakta som en genetisk katastrof om man kan uppbringa 120kg på 180cm ens tokdopad. Tror inte att majoriteten överlever de mängderna doping som krävs för det om de inte är genetiskt begåvade antingen att tåla mycket eller att bygga muskler så att de inte behöver så extrema doser.

Rikard Jansson
2016-10-24, 15:43
Kollade lite snabbt 120kgs klassens resultat. Det måste vara Bryce Lewis i 105:an?

788 var det visst, och det är filip lindström som, om jag inte uppfattat fel, är medlem här på brädan :)

Hanse
2016-10-24, 15:51
Är man 180cm byggare i tävlingsform och odopad väger man i bästa fall med topgener kanske 90kg.
120kg i tävlingsform så borde han vara ett känt namn.

Jocke67
2016-10-24, 16:02
Är man 180cm byggare i tävlingsform och odopad väger man i bästa fall med topgener kanske 90kg.
120kg i tävlingsform så borde han vara ett känt namn.

Dryga 100kg tävlingsform skrev TS iofs.
Men styrkan i "de tre stora" beror väl mycket på hur bodybuilderns träningsprogram ser ut angående tex mängden och intensiteten tunga basövningar.

MackeJuve
2016-10-24, 16:05
Men styrkan i "de tre stora" beror väl mycket på hur bodybuilderns träningsprogram ser ut angående tex mängden och intensiteten tunga basövningar.

Ja absolut. Nober som jag tar upp är ju känd för att köra basövningarna och köra de tungt. Inte alla som tränar så.

Mr Eks
2016-10-24, 16:44
Vadå bra vikter för ngn som väger 120?? klokov gör MER än 250-210-300 och han väger inte ens 120 kg och han är inte ens styrkelyftare

spoon
2016-10-24, 17:21
Vadå bra vikter för ngn som väger 120?? klokov gör MER än 250-210-300 och han väger inte ens 120 kg och han är inte ens styrkelyftare
Beror på vad man har för defenition av bra. 300-200-300 så är man i toppen i norden som styrkelyftare.

Tapatalk

henrikl
2016-10-24, 18:41
[QUOTE=Mr Eks;7660935]Vadå bra vikter för ngn som väger 120?? klokov gör MER än 250-210-300 och han väger inte ens 120 kg och han är inte ens styrkelyftare[/QUOTE

Tyngdlyftare tränar mycket böj, då blir man bra i böj. Tyngdlyftare tränar mycket drag, då blir man bra i drag. Är väl bänken som imponerar om han ligger över 200kr i så fall, än fast det inte är något konstigt med bra presstyrka heller.

filantropen78
2016-10-25, 01:39
250 kg i böj för någon som väger 120 kg dopad är kasst !!

Bjorneman
2016-10-25, 17:02
250 kg i böj för någon som väger 120 kg dopad är kasst !!

Se till verkligheten och inte dina skeva fantasier.

Klagarn
2016-10-25, 17:43
Vadan denna besatthet av styrka? Okej, om man tävlar i SL men annars? Är det för att lägga upp träningsklipp här och få ryggdunkar av pöbeln? Jag skulle skämmas om jag markade 300kg och såg ut som en räka...

Diomedea exulans
2016-10-25, 17:49
Vadan denna besatthet av styrka? Okej, om man tävlar i SL men annars? Är det för att lägga upp träningsklipp här och få ryggdunkar av pöbeln? Jag skulle skämmas om jag markade 300kg och såg ut som en räka...

Exakt samma fråga kan man ställa om besatthet av muskelmassa. Snacka om onödig grej att ha.

Mr Eks
2016-10-25, 18:45
Vadan denna besatthet av styrka? Okej, om man tävlar i SL men annars? Är det för att lägga upp träningsklipp här och få ryggdunkar av pöbeln? Jag skulle skämmas om jag markade 300kg och såg ut som en räka... Ja gud vad pinsam att träna för prestation och inte för utseende...

Maximal
2016-10-25, 20:39

Lol nej...

Bjorneman
2016-10-25, 20:42
Lol nej...

Han kan inte vara seriös.

Säg det till Eddie Hall eller Brian Shaw...

Agitator
2016-10-25, 21:07
Bänkar man inte 200+ för reps som dopad är man fan svag.

Dessa kriterie gäller ju för de som tränar för styrka. Inte de som tränar för utseende.

Jocke67
2016-10-25, 21:15
Hur kan alla ha så bra koll på hur stark man blir när man dopar sig? Finns det studier i ämnet? Eller känner ni så många som dopar sig att ni kan avgöra hur mycket starkare man blir? Eller dopar ni er själva?

Jag tycker i och för sig att om man dopar sig så är alla resultat kassa för jag tycker inte att man ska dopa sig.

Agitator
2016-10-25, 21:24
Hur kan alla ha så bra koll på hur stark man blir när man dopar sig? Finns det studier i ämnet? Eller känner ni så många som dopar sig att ni kan avgöra hur mycket starkare man blir? Eller dopar ni er själva?

Jag tycker i och för sig att om man dopar sig så är alla resultat kassa för jag tycker inte att man ska dopa sig.

Det handlar ju om referensramar.

Någon som inte dopar sig och ser folk som väger 20-30 kg mer än en själv och tokdopar sig på många gym får man ju anse vara svaga ifall de inte är i världsklass i styrka.

Det ska inte vara lätt att imponera på folk när man dopar sig :d

Det får nog krävas prestationer som folk pratar om i åratal eller håller som sjukt.

Som exempel. https://www.instagram.com/p/BL_02PrhiBB/

Galen prestation och ser så lätt ut.

AntonHA
2016-10-25, 22:38
Även eliten som dopar sig kan väl inte reppa på 200 bänk? Tänker typ 70 och 80kgsklassen i styrkelyft t.ex.

Jocke67
2016-10-25, 22:46
Men hur vanligt tror ni det är att eliten inom svensk styrkelyft dopar sig? Åker man inte fast då i nån doping kontroll förr eller senare? Hur pass vanligt är det att tävlande testas utanför själva tävlingarna? Går det att komma undan med att använda steroider i uppbyggnadsfaserna om man bara ser till att sluta i tid innan tävlingarna?

Bjorneman
2016-10-25, 22:48
Även eliten som dopar sig kan väl inte reppa på 200 bänk? Tänker typ 70 och 80kgsklassen i styrkelyft t.ex.

Självklart inte. Det är skeva fantasier utan verklighetsförankring som spökar.

Ponera att en person som väger 200 kg är dopad, skall han då böja och marka 600 kg och bänka 400 kg RAW för att inte vara en "genetisk katastrof"? :laugh:

Det räcker med att personen väger 150 kg för att det ska framstå som fullständigt befängt.

På 100 kg blir det mer rimligt. Fast hur jävla vanligt är det att någon böjer/markar 300 och bänkar 200 kg på den kroppsvikten? Dopad eller ej. Förmodar att de menar klassiskt och tävlingsgodkänt.

Även på lägre kroppsvikter är detta ytterst få förunnat, oavsett eventuell doping.

Det är en löjlig mentalitet som bottnar i att de tror att doping är något slags jävla mirakelmedel som gör en till någon superman utan ansträngning.

Ska bli mycket spännande att höra skrivbordsryttarnas försvar mot mina påståenden...

Agitator
2016-10-25, 23:02

Nu brukar man inte se "tokdopade" på 70-80 kg på vanliga gym utan snarare runt 100 kg och uppåt när vi pratar om dessa vikter som pressas.

Guckenn
2016-10-25, 23:31
Men hur vanligt tror ni det är att eliten inom svensk styrkelyft dopar sig? Åker man inte fast då i nån doping kontroll förr eller senare? Hur pass vanligt är det att tävlande testas utanför själva tävlingarna? Går det att komma undan med att använda steroider i uppbyggnadsfaserna om man bara ser till att sluta i tid innan tävlingarna?

I Sverige tror jag inte att det är så många som dopar sig. Dels har vi ett väldigt utbyggt antidopingarbete jämfört med många andra länder, dels är eliten i klassisk sl(bland män) inte särskilt internationellt konkurrenskraftig.

Klagarn
2016-10-25, 23:31
Exakt samma fråga kan man ställa om besatthet av muskelmassa. Snacka om onödig grej att ha.

Ni är patetiska hycklare hela bunten. Säger att ni endast tränar för styrka. Men era underliggande passiva insinuationer säger egentligen hela tiden att era sätt att träna(styrkebyggning) skulle vara bättre än riktig byggarträning(för muskelmassa). Fast ni vågar aldrig säga det rakt ut.

Men det är inte mig emot, för ni har varken SL-resultat att visa upp det för eller ens några muskler. Så jävla patetiskt för att inte säga irriterande.

Bjorneman
2016-10-25, 23:37
Ni är patetiska hycklare hela bunten. Säger att ni endast tränar för styrka. Men era underliggande passiva insinuationer säger egentligen hela tiden att era sätt att träna(styrkebyggning) skulle vara bättre än riktig byggarträning(för muskelmassa). Fast ni vågar aldrig säga det rakt ut.

Men det är inte mig emot, för ni har varken SL-resultat att visa upp det för eller ens några muskler. Så jävla patetiskt för att inte säga irriterande.

Vad är du för en? Visa upp dig själv då.

Jag förväntar mig något som får Ronnie Coleman i toppform att framstå som en liten skolflicka med tanke på dina inlägg här på forumet. :laugh:

Klagarn
2016-10-26, 00:09
Jag är inte särskilt stor men det syns i alla fall att jag tränar, med eller utan kläder på. Det är mer vad man säga om 99% om medlemmarna på forat och deras högfrekvensblajs med knäböj 10ggr i veckan som är kutym här på forat.

Ibland undrar man verkligen var dessa styrkebyggare får luft ifrån...men jag antar att det är för att de vill stiga i graderna här och då gäller det att sjunga med kören..styrka styrka högfrekens knäböj knäböj..patetiskt var ordet.

Bjorneman
2016-10-26, 00:21
Jag är inte särskilt stor men det syns i alla fall att jag tränar, med eller utan kläder på. Det är mer vad man säga om 99% om medlemmarna på forat och deras högfrekvensblajs med knäböj 10ggr i veckan som är kutym här på forat.

Ibland undrar man verkligen var dessa styrkebyggare får luft ifrån...men jag antar att det är för att de vill stiga i graderna här och då gäller det att sjunga med kören..styrka styrka högfrekens knäböj knäböj..patetiskt var ordet.

Du har givetvis en poäng i det du säger. Det är en jävla massa studier hit och dit som säger olika om samma sak och konklusionen blir knäböj varje dag...

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men det ska alltid överdrivas in i absurdum åt något håll. Man får givetvis inte säga emot detta eftersom det är FORSKARE som kommit fram till det. Att det sen finns 1000 andra STUDIER om samma sak som säger annorlunda spelar ingen roll.

Jag är tamejfan större och mer muskulös än merparten på detta forum som tränar knäböj varje dag. Då har jag tränat sporadiskt med långa uppehåll i flera år. Då har jag blandat relativt tunga lyft med klassisk byggarträning. Det har absolut inte varit knäböj varje dag och gristunga lyft varje pass med massa konstiga procentsatser.

Man borde kunna dra någon form av slutsats av att bra byggare - dopad eller ej - tränar på ett visst sätt med fler reps och ett annat utförande. Samt att de inte är tokfixerade vid maxtunga "basövningar" varav knäböj varje dag är fundamentet i träningen. Därtill procentsatser och en massa skit som man måste vara civilingenjör i rymdteknik för att förstå...

Detta förutsatt att man är ute efter massa (vilket förvisso verkar väldigt ovanligt).

Nu fick jag ur mig det också. Halshugg mig! :naughty:

hurril
2016-11-02, 16:08

Här på forumet och inom idrott. Att träna en sak en gång i veckan är en kroppsbyggargrej bara.

Det som är så speciellt med din big dog-attityd är att jag gissar att du använder kosttillskott? Är det för att vetenskap och forskning påstår att fördelar kan finnas eller för att ... ja varför? Är alla som äter kosttillskott grova som du? Inte? Hur fungerar i så fall ditt resonemang kring knäböj oftare än en gång i veckan som ju, trots allt, kommer från vetenskap och forskning.

Efter att ha kollat alla dina inlägg så går det att konstatera att du verkar lida av om inte förhudsförträngning så åtminstone huvudvärk.

Matsa
2016-11-02, 16:27
Jag är fortfarande ganska nyfiken på hur just röven svarar bra på högfrekvent träning. Mycket märkligt detta att det raljeras högljutt om hur värdelöst hög träningsfrekvens är för hypertrofi samtidigt som samma person ideligen konstaterar att man får stor röv av att böja ofta. Kanske är det vad han menar med "högfrekvensbajs"?

Robbles
2016-11-02, 16:28

Haha jag har endast sett dig posta inlägg av den här typen, det är lite roligt att du orkar vara så förbannad hela tiden.:laugh:

unsuspected
2016-11-02, 21:41

Mycket nakenträning för dig? Själv föredrar jag BTG-böj, balls to the ground mest.