Visa fullständig version : Nervös inför anställningsintervju. Behöver tips. (IT-Tekniker)
KoloKungen
2016-10-22, 17:44
Det finns trådar sen tidigare som tar upp tips inför intervjuer. Det är dock inte såna tips jag behöver så jag startar en ny tråd.
Jag har varit på en handfull arbetsintervjuer tidigare och anser att jag hanterar dom rätt bra. Denna gång är situationen lite annorlunda. Jag är egentligen inte kvalificerad för jobbet utan får en chans på grund av min personlighet. Rekryteraren har sagt att eftersom att han vet att jag som person passar bra för jobbet kommer han att grilla mig hårt på det tekniska kunnandet eftersom det är där jag ligger efter jämfört med de andra sökanden.
Jobbet är som IT-tekniker på en företag som finns världen över och har kring 350000 anställda. Kontoret jag ska jobba på har bara 40 anställda. Jag har inte fått så mycket info om jobbet annat än att det går ut på att serva de anställda på företaget med allt möjligt: byta bläckpatroner, hjälpa till om affärssystem tjorvar, nätverk ja allt möjligt. Utöver det ska jag ha hand om upphandlingar vid inköp av nya applikationer samt daglig kontakt med kontor i Tyskland och Frankrike på engelska.
Så, vad kan dessa tekniska kunskaperna han ska grilla mig på vara? Jag förstår att det kan vara allt mellan himmel och jord men eftersom det här är en väldigt stor chans för mig vill jag förbereda mig så gott jag kan ändå. Om han ställer en fråga om citrix tex så vill jag åtminstone veta vad det är så jag slipper sitta som ett frågetecken.
Jag har hållit på med datorer hela mitt liv samt läst systemvetenskap så en viss grundkunskap finns.
KoloKungen
2016-10-22, 18:20
Det finns nog fler som kan besvara frågan på Flashback iofs. Fan att jag inte har ett konto där. 😔
Det finns nog fler som kan besvara frågan på Flashback iofs. Fan att jag inte har ett konto där. ��
Det är ganska avancerat att skapa ett konto på ett nätforum, är du säker på att du klarar det? ;)
KoloKungen
2016-10-22, 18:42
Det är ganska avancerat att skapa ett konto på ett nätforum, är du säker på att du klarar det? ;)
Det tar två dagar innan man får posta från det att man reggar sig. Orka.
KoloKungen
2016-10-22, 18:45
Jag vet att det finns åtminstone en IT-tekniker som dessutom jobbat med rekrytering. Skulle vara guld om han såg tråden. Shadow-nånting?
Diomedea exulans
2016-10-22, 18:47
Jag kan ungefär lika mycket om IT som om kvinnor, men ändå: Det måste väl vara helt olika program på olika företag? Du har ju inte ens gett oss en vag aning om vad företaget sysslar med.
KoloKungen
2016-10-22, 19:09
Jag kan ungefär lika mycket om IT som om kvinnor, men ändå: Det måste väl vara helt olika program på olika företag? Du har ju inte ens gett oss en vag aning om vad företaget sysslar med.
De sysslar med finansieringslösningar för företag. Ifall ett företag vill köpa in något så sysslar avdelningen jag servar med lösningar för hur dom ska finansiera detta, tex genom leasing, om de vill ha försäkringar osv.
Jag förväntar mig inte att någon ska veta exakt hur det fungerar på precis det här företaget utan mer hur det ser ut i allmänhet. Jag ansåg därför att företaget var irrelevant men en viss info kan kanske vara nödvändig.
grondahl
2016-10-22, 19:12
Jag gillar spannet från byta bläckpatroner till att fixa affärssystemet om det strular.
KoloKungen
2016-10-22, 19:14
Jag gillar spannet från byta bläckpatroner till att fixa affärssystemet om det strular.
Vet inte riktigt om du är ironisk?
Ofta brukar dom ju skriva vad du borde kunna i annonsen? Står det att du borde va expert inom Citrix så kan det nog va smart o googla vad det är iaf t.ex. Men annars är det omöjligt att säga vad dom kommer fråga?
KoloKungen
2016-10-22, 19:22
Ofta brukar dom ju skriva vad du borde kunna i annonsen? Står det att du borde va expert inom Citrix så kan det nog va smart o googla vad det är iaf t.ex. Men annars är det omöjligt att säga vad dom kommer fråga?
Hade ju varit enkelt men det är en väldigt luddig annons. Står inga detaljer om vad man ska kunna utan mer att man ska vara en allt i allo.
Okej, tänkte nästan att det skulle vara svårt men de var värt ett försök. Står inget om citrix jag använde det bara som exempel.
Hade ju varit enkelt men det är en väldigt luddig annons. Står inga detaljer om vad man ska kunna utan mer att man ska vara en allt i allo.
Okej, tänkte nästan att det skulle vara svårt men de var värt ett försök. Står inget om citrix jag använde det bara som exempel.
Jag vet inte om du sökt en position som kräver expert kunskap eller om dom skrivit att dom kan ta in en junior. Iaf så är det bästa du kan göra om du vill få ett sånt jobb är att visa att du gillar att lära dig nya saker och har lätt för teknik i princip. Det enda man gör är egentligen o fixar saker och det man inte kan får man googla eller fråga kollegor om. Men kan du ingenting så lär du vara borta.
KoloKungen
2016-10-22, 19:47
Jag vet inte om du sökt en position som kräver expert kunskap eller om dom skrivit att dom kan ta in en junior. Iaf så är det bästa du kan göra om du vill få ett sånt jobb är att visa att du gillar att lära dig nya saker och har lätt för teknik i princip. Det enda man gör är egentligen o fixar saker och det man inte kan får man googla eller fråga kollegor om. Men kan du ingenting så lär du vara borta.
Jag kan mycket basgrejer så om det bara är såna frågor så kan jag lösa det. Jag tänkte mer om man i såna här typer av jobb måste vara van att trixa med Linux, Unix, SAN, citrix, oracle osv. För det har jag inte jobbat mycket med.
KoloKungen
2016-10-22, 19:48
Jag kan mycket basgrejer så om det bara är såna frågor så kan jag lösa det. Jag tänkte mer om man i såna här typer av jobb måste vara van att trixa med Linux, Unix, SAN, citrix, oracle osv. För det har jag inte jobbat mycket med.
Står inget om junior eller senior. Det enda jag hört är att det är blandat men att det som är mer senior är att vara med på upphandlingar osv.
martikainen
2016-10-22, 19:56
Alla företag som sysslar med IT skiljer sig enormt från varandra, men är ändå väldigt lika. Om det nu är så att de söker efter en ny resurs men inte angivit något som helst kompetensområde så är det troligtvis så att de letar efter en en person som är tekniskt lagd och har lätt för att lära sig, hungrig på teknik och som passar in i gruppen de har (verkar ju vara ett väldigt litet gäng, så jag tror personligheten kommer trumfa mycket).
När vi letar efter speciell kompetens så är det alltid väldigt konkreta krav i annonserna, annars måste vi gå igenom hundratals av CV'n, göra 20-30 telefonintervjuer innan man ens sållat ut de få som har den kompetens man letar efter.
Du verkar ju känna till flera olika områden inom IT, bara där har du nog grunden för vad de kan tänka sig vilja ha, försök ta reda på vad företaget i sig använder sig av för teknik och lär dig bara vad det är för något.
Det företaget du nämner känns ju som att de har väldigt specifika lösningar, troligtvis är det koncernlösningar eftersom det är väldigt stort företag, så den lokala IT'n i Sverige lär nog fokusera på klienterna och lösningar som används där, samt kanske mindre program, affärssystem och liknande lär vara centraliserat inom koncernen.
Om du vill kan du PM'a företagsnamnet, har jobbat inom branschen i 8 år och man snappar upp rätt mycket.
Agitator
2016-10-22, 20:09
Domänbaserad miljö troligen. Så AD DS, Exchange, SAN, Nätverk, Skrivare, certifikat server kanske. Allmänt runt AD DS och olika lösningar inom det.
Helt ärligt talat så kan det ju vara allt möjligt på en sådan plats som de behöver hjälp med.
shadowfire
2016-10-22, 22:18
Jag vet att det finns åtminstone en IT-tekniker som dessutom jobbat med rekrytering. Skulle vara guld om han såg tråden. Shadow-nånting?
:thumbup:
Går tyvärr inte att svara på sådär rakt av då det är så otroligt brett spann av IT-tjänster. Är det en "påplatsentekniker" eller "adidastekniker" som vi brukar kalla det, så är det oftast fokuserat på klientnära tjänster. Arbetsplats. Klassisk officemiljö, hårdvara, skrivare, kanske lite telefoni, patchning av nätverk osv.
IT-tekniker kan dock vara inriktat mot sysadmin, nätverksadmin, databashantering, integrationer osv, så det är inte för inte som det finns en hel uppsjö av utbildningar som djupdyker åt olika håll. Är du allmänt IT-kunnig, så är det i sådana fall det som du bör markandsföra dig med. Har du spetskompetens inom något så framhäv den. Absolut viktigast i ett sådant läge är att vara lyhörd och ödmjuk om det är något du inte kan och visa att du är engagerad och villig att lära dig om det krävs någon kompetens du saknar.
Lycka till.
shut teh face
2016-10-22, 22:51
Något du kanske bör fokusera på är olika autentiseringslösningar, certifikat, nätverk, lite säkerhet.
Mer på ett teoretiskt och konceptuellt plan alltså ..
Sådant som är bra att kunna om man är "allmän support-tekniker" som förväntas göra lite allt möjligt. Det är absolut ingen idé att gå in på olika program eller tekniker, alla använder i princip olika saker.
Som du framställer tjänsten så förväntas du knappast kunna något om Oracle eller så som du tog upp.
Är man en person som vet mycket om det mesta (sådana finns) så hoppar man inte på sådana här jobb så det ska du inte oroa dig för.
Du ska satsa på veta lite om mycket. :)
Jag säger också lycka till. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.