handdator

Visa fullständig version : Hur är det anatomisk möjligt att jag saknar volym i bröst?

Baldrik
2016-10-12, 19:44
För snart tio år sedan skapade jag som frustrerad 17 åring en tråd om hur jag inte hade någon volym i mitt bröst: http://www.body.se/forum/allmant-om-gymtraning/saknar-volym-i-brost-248155?page=1

Jag kommer ihåg hur jag experimenterade med tusentals övningar och upplägg tills jag förstod att det förmodligen va genetiken som spökade.

Just nu väger jag 96kg och är inne i en bulkperiod, maxar 140kg i bänken och gör väl en 5a med 50kg i hantelpressen, men mitt "bröstproblem" kvarstår.

Jag bryr mig inte om utseendet på samma sätt längre men skulle va kul om någon anatomiexpert här på forumet kan förklara hur det är möjligt att det aldrig blir någon riktig volym på djupet. Detta även att jag är stark i bröst, har bra utförande osv.

Kommer jag försätta växa på bredden men inte djupet även om jag så skulle bänka 300kg;) har jag någon typ av inåtgående muskelfästen så det är därför?

Bifogar några bilder där jag både är smal och deffad på 80 kg samt bulkfett på 96kg. Framför allt på de bägge bilderna på tredje raden uppifrån ser man avsaknaden av djup, speciellt i underkanten.

Mr Eks
2016-10-12, 19:46
vad snackar du för skit du har ju bröst muskler....

Tobbey
2016-10-12, 19:58
Du har ju bra bröstmuskler, fettet på kroppen från bilderna där du väger mer täcker konturen av brösten vilket skapar illusionen av att de ser mindre ut. Vill du ha större bröstmuskler så träna mer bröst, inte bänk och hantelpress enbart.

Baldrik
2016-10-12, 20:01
vad snackar du för skit du har ju bröst muskler....

En totalt platt muskel ja. Inser nu att ljuset på de två översta bilderna gör att de till och med ser bättre ut än de är. På paret bilder på tredje raden ser du det tydligare dock

Tobbey
2016-10-12, 20:06
En totalt platt muskel ja. Inser nu att ljuset på de två översta bilderna gör att de till och med ser bättre ut än de är. På paret bilder på tredje raden ser du det tydligare dock

Detta är ett platt bröst, du har bra massa.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/09/article-2306208-19315E89000005DC-233_640x716.jpg

Baldrik
2016-10-12, 20:06
Du har ju bra bröstmuskler, fettet på kroppen från bilderna där du väger mer täcker konturen av brösten vilket skapar illusionen av att de ser mindre ut. Vill du ha större bröstmuskler så träna mer bröst, inte bänk och hantelpress enbart.

Fan måste nog ta några andra bilder, eftersom det tydligen inte syns hur totalt platt bröstet är både i förhållande till övriga kroppen men även i styrka.
Har tränat olika bröstvarianter i tio år och visst är det bra med variation och olika övningar vilket jag alltid gör. Dock kan man han ju inte punktträna bröstmuskulaturen, förutom möjligtvis övre bröst då.

Sheogorath
2016-10-12, 20:07
Njae, alltså du har ju inte några konstigt små muskler för dina stats. Hade någon lagt upp dina bilder och sagt "den här killen bänkar 140" så hade reaktionen blivit: "där ser man..."

Diomedea exulans
2016-10-12, 20:07
Kan trösta dig med att förmodligen ingen än du stör sig på det iaf.

Baldrik
2016-10-12, 20:08
Detta är ett platt bröst, du har bra massa.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/09/article-2306208-19315E89000005DC-233_640x716.jpg

haha vet inte om det är relevant att jämföra mig med en pojke som inte aldrig lyft en vikt i hela sitt liv samt förmodligen väger 30 kg minde :smash:

Sheogorath
2016-10-12, 20:08
Väldigt harmonisk fysisk skulle jag säga. Din då, inte killen ovan...

ceejay
2016-10-12, 20:23
Jag har bänkat 180 med de här brösten...
https://www.instagram.com/p/BJ27Mo4Ape-/?taken-by=carl_den_store

Baldrik
2016-10-12, 20:26
Kan trösta dig med att förmodligen ingen än du stör sig på det iaf.

Jag vet med säkerhet att volymen är dålig och inte för att få höra det motsatta som jag startade tråden haha, utan nyfiken ur ett anatomisk perspektiv.

Ärligt talat detta är ju inte ett par volymösa pattar ...

Baldrik
2016-10-12, 20:29

Förvånar mig inte, du ser grov ut, bra underkant på bröstmuskeln!

Att jag nämnde vad jag bänkar va bara tänk som ett mått så folk skulle fatta att ja inte går runt totalt klen och klagar på avsaknad av volym

Sheogorath
2016-10-12, 20:30
Du ska nog klaga lite mer på din fettfördelning i så fall. På den deffade bilden ser det skitbra ut. Säkert drömkroppen för många killar.

Baldrik
2016-10-12, 20:37
Du ska nog klaga lite mer på din fettfördelning i så fall. På den deffade bilden ser det skitbra ut. Säkert drömkroppen för många killar.

Ångrar att jag la upp den, ljuset gör att det ser missvisande bra ut i underkanten, för var helt platt där, ser du inte det i mitten?. Får lägga upp en bild i profil imorgon. Fortfarande nu när jag väger strax under 100kg och drar på mig en t-shirt kan man knapp se bröstmuskulaturen bukta ut något alls. Hade det inte varit för bra axlar och bredd skulle man knappt tro jag tränande.

Rikard Jansson
2016-10-12, 20:39
140 kg bänkpress säger inte så mycket om bröstvolym.

Baldrik
2016-10-12, 20:42
140 kg bänkpress säger inte så mycket om bröstvolym.

Näe jag vet men som sagt: Att jag nämnde vad jag bänkar va bara tänk som ett mått så folk skulle fatta att ja inte går runt totalt klen och klagar på avsaknad av volym

Rikard Jansson
2016-10-12, 20:43
Näe jag vet men som sagt: Att jag nämnde vad jag bänkar va bara tänk som ett mått så folk skulle fatta att ja inte går runt totalt klen och klagar på avsaknad av volym

Ja alltså du får väl köra lite mer byggarinriktad träning, helst först i passet, om du vill ha mer volym :)

Baldrik
2016-10-12, 20:49
Ja alltså du får väl köra lite mer byggarinriktad träning, helst först i passet, om du vill ha mer volym :)

Har gjort det i flera år och även kört mer styrkeinriktat. Även provat mängder av olika träningsätt under åren.

Problemet är ju att jag kan gå från 75kg till snart 100 kg och öka massor i styrka men volymen på djupet av bröstet kommer aldrig. Blir bara lite bredare.

unsuspected
2016-10-12, 20:52
Kan vara genetiskt också, så släpp hjärnspökena och träna glad :)

leee
2016-10-12, 20:53
Har gjort det i flera år och även kört mer styrkeinriktat. Även provat mängder av olika träningsätt under åren.

Problemet är ju att jag kan gå från 75kg till snart 100 kg och öka massor i styrka men volymen på djupet av bröstet kommer aldrig. Blir bara lite bredare.

det är väl som vanligt att det är dina gener som styr,en del har stora vader och har aldrig tränat medans andra som tränar aldrig får stora vader,du är stark var glad för det.

Baldrik
2016-10-12, 20:55
Kan vara genetiskt också, så släpp hjärnspökena och träna glad :)

Att det är genetisk är jag rätt säker på, frågan är ju om det är någon ide att fortsätta försöka öka i vikt om man nu enbart skulle tänka på det estiska. Något som inte blir direkt bättre när man gått upp frå 75 kg till 96 kg lär ju knappast se snyggt ut även om jag så skulle väga 120?:P

Diomedea exulans
2016-10-12, 20:56
När du tränar bröst byggarinriktat, får du bra kontakt? Många påstår ju att kontakt är viktigt för att bli stor.

Baldrik
2016-10-12, 20:59
När du tränar bröst byggarinriktat, får du bra kontakt? Många påstår ju att kontakt är viktigt för att bli stor.

Jo men verkligen, bröstpassen är nog mina favoritpass. Får oftast riktigt bra kontakt och pump både i de tynga pressarna och de mer isolerande övningarna.

Diomedea exulans
2016-10-12, 21:11
Jo men verkligen, bröstpassen är nog mina favoritpass. Får oftast riktigt bra kontakt och pump både i de tynga pressarna och de mer isolerande övningarna.

Okej!

Jag tror ungefär som övriga, att du har
1) ganska dåliga gener för muskelstorlek i bröstmusklerna,
2) ganska bra gener för styrka i bröstmusklerna, och
3) möjligen platt bröstkorg, alltså skelettet i bröstkorgen (också de j-a generna).

För egen del har jag nästan bara tränat bänkpress, styrkeinriktat, för bröst, och jag tycker mina pecs ser fylligare ut än dina, trots att jag bara bänkar 110, eller kanske 120 om planeterna står i rät linje, jag är fulltankad på kolhydrater, det står en snygg tjej och tittar på samt Iron Maiden spelas i gymmet.

Vill däremot inflika att dina muskler ser större ut än mina överallt annars. Du kan få lite bröstgener mot lite bicepsgener.

R0B
2016-10-12, 21:26
Okej!

3) möjligen platt bröstkorg, alltså skelettet i bröstkorgen (också de j-a generna).

För egen del har jag nästan bara tränat bänkpress, styrkeinriktat, för bröst, och jag tycker mina pecs ser fylligare ut än dina, trots att jag bara bänkar 110, eller kanske 120 om planeterna står i rät linje, jag är fulltankad på kolhydrater, det står en snygg tjej och tittar på samt Iron Maiden spelas i gymmet.

Vill däremot inflika att dina muskler ser större ut än mina överallt annars. Du kan få lite bröstgener mot lite bicepsgener.

Vilken låt?...

Ontopic: Hur lång är du? Jag är 1.75 @ 81 kg. bänkar runt 120-130. Skulle säga att min volym är lite större än din. Men du ser också ut att vara längre än mig. Så det är kanske längden som spelar in?

AntonHA
2016-10-12, 21:27
Dina bröst ser proportionerliga ut på den mer deffade bilden. Sluta jämför dig med folk som tar steroider

Diomedea exulans
2016-10-12, 21:29
Vilken låt?...

Ontopic: Hur lång är du? Jag är 1.75 @ 81 kg. bänkar runt 120-130. Skulle säga att min volym är lite större än din. Men du ser också ut att vara längre än mig. Så det är kanske längden som spelar in?

Fear of the Dark, eller kanske Out of the Silent Planet.

Är 1,80, eller 1,806 om man ska vara petig. Så du har lite mer styrka per cm. :)

baktung
2016-10-12, 21:32
Det dök upp en snubbe på min insta för några veckor sedan och han var född utan bröstmuskel. Vältränad modellkille men minns ej namnet. Det såg lite olustigt ut. Där fanns ingen muskel överhuvudtaget på ena sidan.

Tycker att du verkar ha lite hög axelföring när du plåtar, men det kanske också är genetiskt.

Diomedea exulans
2016-10-12, 21:36
Det dök upp en snubbe på min insta för några veckor sedan och han var född utan bröstmuskel. Vältränad modellkille men minns ej namnet. Det såg lite olustigt ut. Där fanns ingen muskel överhuvudtaget på ena sidan.

En kusins kusin har det. :) Han har bara en sena på ena sidan.

Sansad
2016-10-12, 21:41
du ska nog klaga lite mer på din fettfördelning i så fall. På den deffade bilden ser det skitbra ut. Säkert drömkroppen för många killar.

+1

R0B
2016-10-12, 21:52
Fear of the Dark, eller kanske Out of the Silent Planet.

Är 1,80, eller 1,806 om man ska vara petig. Så du har lite mer styrka per cm. :)

OOTSP (grym förkortning) är alldeles underbar, önskat man fått höra den live.

Längdfrågan var mest riktade åt trådskaparen dock :smash: ;)

EDIT: Vilket var ganska otydligt formulerat av mig ser jag nu.

leee
2016-10-12, 21:55
https://usercontent1.hubstatic.com/12577872_f520.jpg

jonhson
2016-10-12, 21:59
Kör bröst 2-3 ggr/vecka.
10-12 övningar.
6-30 reps.

Testa det i 3 månader.

Händer inget, så är det nog gener :)

Diomedea exulans
2016-10-12, 22:01
Kör bröst 2-3 ggr/vecka.
10-12 övningar.
6-30 reps.

Testa det i 3 månader.

Händer inget, så är det nog gener :)

Finns det så många bröstövningar ens? :d

jonhson
2016-10-12, 22:18
Finns det så många bröstövningar ens? :d

Haha du har väl läst min journal? :D

Diomedea exulans
2016-10-12, 23:04
Haha du har väl läst min journal? :D

Missar det ibland... Men nu blev jag ju sugen! *popcorn*

J.V
2016-10-13, 03:43
Ångrar att jag la upp den, ljuset gör att det ser missvisande bra ut i underkanten, för var helt platt där, ser du inte det i mitten?. Får lägga upp en bild i profil imorgon. Fortfarande nu när jag väger strax under 100kg och drar på mig en t-shirt kan man knapp se bröstmuskulaturen bukta ut något alls. Hade det inte varit för bra axlar och bredd skulle man knappt tro jag tränande.Du kan nog lagga upp hur manga bilder du vill utan att fa ett vidare medhall. Du har helt ok brostmuskulatur. Inte sa man borjar undra om du har silikonrattar, men verkligen inte heller sa det inte syns att du tranar.

Sheogorath
2016-10-13, 06:13

Bullshit. :)

Baldrik
2016-10-13, 06:39
Okej!

okej, Haha lätt vi byter direkt :D

Baldrik
2016-10-13, 06:43
Vilken låt?...

okej, jo funderat på det också eftersom jag är 185. Dock borde det ju inte va något hinder för lite volym :P Jag kanske borde blivit simmare istället XD

Baldrik
2016-10-13, 06:45

noooo!! När fan ska folk inse att man inte kan punkträna? möjligtvis övre bröst isf men inte undre eller mellersta

Ecaz
2016-10-13, 07:10

Off topic.
122kg!? Hur lång är du?!

viringer
2016-10-17, 18:18
Ser rätt bra ut, väldigt imponerande axlar och traps. Eftersom att volym är den överlägset största faktorn till ökad muskelmassa så behöver du mer volym specifikt till bröstmusklerna. Det är mycket möjligt att dina triceps och axlar bär nästan allt i bänken då dom är starkare.

timoat
2016-10-20, 16:42
Testat köra diamantenarmhävningar? Mina tuttar växer så in i helvete av den övningen.

ceejay
2016-10-20, 16:44
Off topic.
122kg!? Hur lång är du?!

Några millimeter över 200cm.

Bärsärk
2016-10-20, 16:51
noooo!! När fan ska folk inse att man inte kan punkträna? möjligtvis övre bröst isf men inte undre eller mellersta

Jorå, det funkar utmärkt.

Baldrik
2016-10-21, 06:33
Ser rätt bra ut, väldigt imponerande axlar och traps. Eftersom att volym är den överlägset största faktorn till ökad muskelmassa så behöver du mer volym specifikt till bröstmusklerna. Det är mycket möjligt att dina triceps och axlar bär nästan allt i bänken då dom är starkare.

Tack! Jag har alltid en har en bra aktivering i bröstet och vet att jag inte använder för mycket axlar och triceps. Får oftast bra kontakt, pump samt fin träningsvärk bröstet så tror inte detta är problemet.

Baldrik
2016-10-21, 06:36
Jorå, det funkar utmärkt.

eeh man ju aktivera vissa muskelfibrer mer men utveckling på olika ställen av samma muskel kommer inte bli annorlunda?

Visa mig tex nån som har haft ett genetiskt underutvecklat undre bröst som fått det att växa genom punkträning utan att hela bröstet har växt....

HenrikJ
2016-10-21, 15:07
Det går fint att punk-träna. Här är ett exempel https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/e3/aa/16/e3aa168c7234a6f505e9f6f6d948f548.jpg
:D :D