Visa fullständig version : Träna med eller utan bälte (mark och böj)
Jag gillar att träna ganska tungt i böj och mark och använder ibland bälte. Tycker det känns bra för core-stabiliteten och jag tror även att det ger några extra kilo men det är egentligen inte så viktigt för jag tränar bara för att må bra och har inga tävlingsambitioner. Vilka är för- respektive nackdelarna för en motionär att träna med bälte i mark och böj?
Kanske spelar det roll hur tungt man lyfter om det är rekommenderat att lyfta med bälte? Mina träningsvikter ligger på ungefär 120 kg (böj) och 150 kg (mark).
King Grub
2016-10-06, 09:40
Det finns inga nackdelar med bälte. Undantaget om du inte uttryckligen vill bli bra på att lyfta tungt utan bälte. I sådana fall måste du träna regelbundet utan bälte, annars kommer det att kännas väldigt konstigt om du plötsligt skulle prova att lyfta tungt utan.
OK inga nackdelar, men finns det fördelar (förutom att man kanske kan lyfta några kg tyngre)?
Matrexxo
2016-10-06, 10:15
Det finns inga nackdelar med bälte.
Vadå inga nackdelar? Rätta mig om jag har fel men bältet tar väl bort belastningen från vissa muskler vilket i sig leder till att dessa muskler inte utvecklas i samma takt som de muskler som har full belastning? En klar nackdel är väl att kroppen inte blir jämnt byggd.
MackeJuve
2016-10-06, 10:22
Vadå inga nackdelar? Rätta mig om jag har fel men bältet tar väl bort belastningen från vissa muskler vilket i sig leder till att dessa muskler inte utvecklas i samma takt som de muskler som har full belastning? En klar nackdel är väl att kroppen inte blir jämnt byggd.
Vilka muskler syftar du på? Tror att det finns studier på att bålen aktiveras mer vid träning med bälte. Således är det inga nackdelar med träning med bälte, precis som herrn ovan skriver.
Matrexxo
2016-10-06, 10:28
Vilka muskler syftar du på? Tror att det finns studier på att bålen aktiveras mer vid träning med bälte. Således är det inga nackdelar med träning med bälte, precis som herrn ovan skriver.
Aa jag tänkte just på erector spinae/"filéerna". Jag är lite nyfiken på dessa studier
MackeJuve
2016-10-06, 10:31
Aa jag tänkte just på erector spinae/"filéerna". Jag är lite nyfiken på dessa studier
Jag googlade lite men hittade inget. Har för mig att Styrkelabbet/Träna Styrka/Tyngre har skrivit något om det.
King Grub
2016-10-06, 10:42
http://journals.lww.com/acsm-msse/pages/articleviewer.aspx?year=1992&issue=05000&article=00015&type=abstract
Diomedea exulans
2016-10-06, 10:45
Jag tränar delvis för att kunna lyfta tunga grejer i vardagen, så jag kör utan bälte. Plus att jag ogillar utrustning, gillar inte att behöva hålla reda på grejer. Det är illa nog att man måste ta på kläder på morgonen.
Matrexxo
2016-10-06, 11:33
http://journals.lww.com/acsm-msse/pages/articleviewer.aspx?year=1992&issue=05000&article=00015&type=abstract
Så om jag efter snabb genomskumning förstod rätt så ges enligt studien en 13 % ökning i magmuskulaturen (? "intra-abdominal pressure" IAP) vid marklyft med bälte istället för utan, även bättre träning i vastus lateralis och bicep femoris. Varken bättre eller sämre i erector spinae och external oblique. Läser mer noga senare!
Enda kritik var att jag tyckte mig läsa att samtliga 5 testpersoner använde bälten regelbundet sedan tidigare. Om de efter att kroppen vant sig vid bälte genomför övningarna utan bälte innebär det väl att musklerna helt enkelt är ovana vid att komplettera avsaknaden av bälte.
Tack. Jag bugar!
BengtBurk
2016-10-06, 11:47
http://www.strengtheory.com/wp-content/uploads/2015/01/Belt-vs2.png
Diomedea exulans
2016-10-06, 12:09
Mindre oblique-aktivering med bälte under mark alltså. Det räcker för att jag ska skippa bältet där. Blev sugen på att börja med det under böj, dock.
I mark tycker jag bältet är i vägen, i böj känns det som att nån spottar en typ. Dock så har jag utmärkt teknik i böjen även utan bälte. Finns det några nackdelar med att inte använda bälte då?
Jag kör endast utan bälte. Skaffar jag ett så blir det till då ja ska maxa tror jag.
Diomedea exulans
2016-10-06, 13:32
Jag kör endast utan bälte. Skaffar jag ett så blir det till då ja ska maxa tror jag.
Det avgör saken, duger det för Herr Apstark så duger det för mig. #nobelt
I mark tycker jag bältet är i vägen, i böj känns det som att nån spottar en typ. Dock så har jag utmärkt teknik i böjen även utan bälte. Finns det några nackdelar med att inte använda bälte då?
Du aktiverar ju bålen ännu mer som sagt med ett bälte på trots att du besitter utmärkt teknik. Skulle satsa på att just dem med bra teknik som kan sätta ett bra buktryck har störst ökning av att sätta på ett bälte också.
Någon som har ett kasst buktryck kommer ju inte ha någon större användning utav bältet då det bara kommer hänga där utan att magmuskulaturen pressas ut mot det.
Du aktiverar ju bålen ännu mer som sagt med ett bälte på trots att du besitter utmärkt teknik. Skulle satsa på att just dem med bra teknik som kan sätta ett bra buktryck har störst ökning av att sätta på ett bälte också.
Någon som har ett kasst buktryck kommer ju inte ha någon större användning utav bältet då det bara kommer hänga där utan att magmuskulaturen pressas ut mot det.
Så genom att utnyttja bälte i t.ex. böj så kommer mina ben att växa fortare pga ökad vikt, vilket leder till att min böj utan bälte även kommer öka fortare? Givet att jag tränar utan bälte också
Arbeider
2016-10-06, 19:39
Finns inga sådana studier. Det är vissa muskler som aktiveras mer och vissa mindre med/utan bälte. Det är en trade-off.
Tränar man enbart med bälte så kommer man bli mycket sämre på att lyfta utan bälte. Skaderisken minskar inte heller med bältesträning, men om man tävlar i t ex styrkelyft så har man uppenbara fördelar av att träna med bälte. Kanske att man även bygger lårmusklerna bättre med bälte om man lyfter tyngre än vad man gör utan bälte och kör lågreps. Jag tycker i alla fall att det inte är något för den som tränar enbart för att bygga muskler eller för att hålla en viss grundstyrka/råstyrka. Det är mest ett verktyg för att ha fler kg på stången.
Tror inte man kan säga att bälte är bra eller dåligt, måste ju vara ganska individuellt.
Känns som att man antingen gillar det eller hatar det, som koriander typ.
Koriander är gott men jag gillar inte bälte.
exevision
2016-10-06, 20:02
Ha inte du ett vitt eleiko?
Edit: jo, det har han. https://www.instagram.com/p/931zjZg6f4/
Så genom att utnyttja bälte i t.ex. böj så kommer mina ben att växa fortare pga ökad vikt, vilket leder till att min böj utan bälte även kommer öka fortare? Givet att jag tränar utan bälte också
Finns ju ingen vetenskap på just hypertrofin med bälte mot utan. Finns bara en massa EMG som bland annat tenderar till högre större aktivering i quadriceps under din sticking point i böj.
Däremot så kan du utnyttja den förhöjda prestationen av att använda bältet (5-15%) till att få större total intesitet / volym med dina böjar som i sin tur kommer leda till mer hypertrofi och styrka i det långa loppet.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/11710410/
https://www.setantacollege.com/wp-content/uploads/Journal_db/The%20effectiveness%20of%20weight%20belts%20during %20muliple%20repetitions%20of%20the%20squat%20exer cise.pdf
Old Nick
2016-10-06, 20:09
Av allt att döma så aktiveras bålmuskulaturen bättre, vilket är vad som leder till att man kan använda högre vikt. Mer träning för både bålen och benen alltså. Personligen har jag svårt att förstå varför man skulle välja bort bältet. Jag ser bara fördelar med det.
Ha inte du ett vitt eleiko?
Edit: jo, det har han. https://www.instagram.com/p/931zjZg6f4/
Aldrig markat med det, använde det under en period i vintras som krycka då jag hade ont i ryggen. Det hjälpte inte direkt. Har inte använt bältet sen förra året.
BengtBurk
2016-10-06, 20:47
However, athletes using supporting devices also reported signifi cantly more lumbar spine problems (p = 0.035) than participants who did not use them. Several diff erent devices were mentioned (e. g., belts, supporting shirts, and suits). In particular the group of athletes using lifting belts showed a higher injury rate than athletes who did without these devices (squat: p < 0.001; dead lift p = 0.01).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21590644
Förvisso baserat på retrospektiva frågeformulär men intressant i sammanhanget.
Teoretiskt sett borde ett bälte snarare kunna minska skaderisken då bältet ökar intra-abdominal pressure vilket i sin tur skapar en mer stabil bål.
Det gäller att man kan använda bältet effektivt också. Alla vet inte hur man sätter båltryck mot bältet för att verkligen säkra hela gördeln och inte bara magen.
Själv använder jag alltid bälte på tunga arbetsset. P.g.a. omfattande skador utanför gymmet ger bältade set automatiskt ger 10-15kg mer. Om det så är mentalt eller praktiskt struntar jag i, det känns bättre och jag är ändå funktionellt stark bortom skivstången.
Jag känner inget behov av bälte i marken och det känns som min set-up blir sämre. Skulle behöva ett smalare bälte för marken kanske?
I böjen blir jag 5-10kg starkare men jag kör det mesta utan bälte. Alla högreppare(alltså över 5 reps) körs utan bälte, all uppvärmning och de flesta arbets-seten för det mesta. Det beror på att jag inte orkar släpa med bältet så ofta till mitt nuvarande gym p g a logistiska skäl. Skulle nog vilja köra med bälte oftare, har gjort det innan. Planerar dock inte att sluta böja tungt utan bälte i närtid.
Jag har lite samma fråga när det gäller skor och knäböj. Har ett par tyngdlyftarskor med klack som jag använder ibland när jag böjer och tycker att det känns bekvämare och kanske att utförandet blir lite bättre också. Men har slutat med skor nu och kör barfota för jag tänkte att efter ett tag så borde kroppen anpassa sig och rörligheten i fotleden förbättras så att barfota-böj blir samma sak som innan med skor. Men fördelen att jag slipper ha skor med mig till gymmet och byta när jag ska böja. Och så förbättrar jag rörligheten i fotleden vilket ju också borde vara en bra sak?
Stämmer mitt resonemang? Eller blir aldrig rörligheten så bra att den kompenserar avsaknaden av klack under hälen?
Stämmer mitt resonemang? Eller blir aldrig rörligheten så bra att den kompenserar avsaknaden av klack under hälen?
Alla har inte samma anatomiska möjligheter. Dels p.g.a. proportionsskillnader mellan kroppsdelar, men också fysisk utformning på gängorna (fotleder, knäleder, höftleder, osv).
Jag kommer t.ex. alltid vara stel i vänster fotled. Det har blivit ett faktum efter årtal av idogt stretchande.
Old Nick
2016-10-07, 21:57
Men har slutat med skor nu och kör barfota för jag tänkte att efter ett tag så borde kroppen anpassa sig och rörligheten i fotleden förbättras så att barfota-böj blir samma sak som innan med skor. Men fördelen att jag slipper ha skor med mig till gymmet och byta när jag ska böja. Och så förbättrar jag rörligheten i fotleden vilket ju också borde vara en bra sak?
Den som lever får se. Resonemanget låter bra och stämmer ofta. Man har i regel mycket att vinna på att stretcha och jobba sig fram till full rörlighet istället för att göra anpassningar i träningen och fortsätta med inskränkt rörlighet.
Med det sagt så är fotleder oftast mindre mottagliga för rörlighetsträning än andra leder. Jag är stel som fan i höger fotled och det blir inte bättre. Oavsett hur mycket jag knäböjer, stretchar och mobiliserar. Det är vad det är.
Men hur det blir för dig går inte att veta på förhand. Din rörlighet kanske går att träna upp. Kör på och se vad som händer.
Agitator
2016-10-07, 23:09
En som lyfter sitt max 1rm utan utrustning är starkare än någon som lyfter samma max 1rm med utrustning.
Teoretiskt sett borde ett bälte snarare kunna minska skaderisken då bältet ökar intra-abdominal pressure vilket i sin tur skapar en mer stabil bål.
Ett förslag är att bältet kanske ger en falsk trygghet? Folk spänner på sig bältet och blir nonchalanta, tänker att bältet räddar ryggen?
Har själv aldrig kört med bälte. Provade vid ett enstaka set marklyft med bältet som hänger i gymmet, men jag störde mig mest på det och orkade inte lära mig att använda det.
Kanske väljer att testa ordentligt om några år när jag har mer erfarenhet men i nuläget känns det inte aktuellt. Har för mycket annat att jobba på.
BengtBurk
2016-10-08, 09:56
Jag har lite samma fråga när det gäller skor och knäböj. Har ett par tyngdlyftarskor med klack som jag använder ibland när jag böjer och tycker att det känns bekvämare och kanske att utförandet blir lite bättre också. Men har slutat med skor nu och kör barfota för jag tänkte att efter ett tag så borde kroppen anpassa sig och rörligheten i fotleden förbättras så att barfota-böj blir samma sak som innan med skor. Men fördelen att jag slipper ha skor med mig till gymmet och byta när jag ska böja. Och så förbättrar jag rörligheten i fotleden vilket ju också borde vara en bra sak?
Klacken kommer alltid förändra vinklarna, oavsett rörlighet i fotlederna. Däremot kommer du inte behöva skor med klack för att utföra en snygg knäböj om du ökar rörligheten i fotleden. Förutsatt att det är där skon klämmer så att säga.
Ett förslag är att bältet kanske ger en falsk trygghet? Folk spänner på sig bältet och blir nonchalanta, tänker att bältet räddar ryggen?
Har själv aldrig kört med bälte. Provade vid ett enstaka set marklyft med bältet som hänger i gymmet, men jag störde mig mest på det och orkade inte lära mig att använda det.
Kanske väljer att testa ordentligt om några år när jag har mer erfarenhet men i nuläget känns det inte aktuellt. Har för mycket annat att jobba på.
Mycket möjligt att det kan vara en bidragande faktor. En annan möjlig förklaring är att bältet ökar prestationsförmågan i större utsträckning än vad den kan verka skyddande och att den ökade belastningen i sig därför ökar skaderisken.
Problemet är dock att det som gör att man lyfter mer med bälte är att man anpassar tekniken så man utnyttjar sitt IAP mer och andra mekanismer (muskler) mindre. Detta gör att den som är skicklig både med och utan bälte och anpassar vikten beroende på om det används eller ej, kommer att ligga lika nära failpunkten gällande ryggraden. Risken att tappa ryggen är alltså lika stor, därmed är skaderisken lika stor. Så jag tycker det är ganska enkelt att förklara hur IAP inte har (någon större) betydelse för att minska skaderisken när det kommer till styrkelyft.
Vore det så att belastningen var konstant i båda fallen så skulle dock såklart bälte vara bättre. Det finns ju forskning (om jag minns rätt) som visar att typ lagerarbetare får bättre rygghälsa om de har bälte på sig. Seems legit, av skälet att de sannolikt gör samma arbete oavsett. Sannolikt handlar det dock mer om en påminnelse att alltid lyfta rätt, men ändå.
Old Nick
2016-10-08, 12:00
En som lyfter sitt max 1rm utan utrustning är starkare än någon som lyfter samma max 1rm med utrustning.
Det är ju ungefär som att säga att någon som lyfter en viss vikt som 3RM är starkare än någon som lyfter samma vikt som 1RM. Sant, men inte något argument för eller emot någonting. Bara ett krasst konstaterande av verkligheten.
Klacken kommer alltid förändra vinklarna, oavsett rörlighet i fotlederna..
Vinkeln i själva fotleden blir ju annorlunda såklart men i övrigt borde det väl bli samma?
Vinkeln i själva fotleden blir ju annorlunda såklart men i övrigt borde det väl bli samma?
Nja, ställ dig på tå med hälarna så högt från golvet du kan sedan knäböjer du tills du sitter så djupt du kan. Tryck sedan ned hälarna i golvet så ser du skillnaden på hur knäna förhåller sig till höfterna.
Agitator
2016-10-08, 17:53
Det är ju ungefär som att säga att någon som lyfter en viss vikt som 3RM är starkare än någon som lyfter samma vikt som 1RM. Sant, men inte något argument för eller emot någonting. Bara ett krasst konstaterande av verkligheten.
Nu sa jag dock 1rm mot 1rm. Folk har olika lågreps för sina 1rm.
Vad folk gör under sina 1rm är dock helt ointressant.
Lyfter man samma vikt fast med utrustning så är man svagare än den som inte gör det.
Ifall man även klarar samma vikt utan utrustning så är man lika stark. Men nu är ju scenariot jag pratar om 1rm vs hjälpmedel 1rm. Vågar man inte eller aldrig lyft det utan så är ena starkare.
Nu sa jag dock 1rm mot 1rm. Folk har olika lågreps för sina 1rm.
Vad folk gör under sina 1rm är dock helt ointressant.
Lyfter man samma vikt fast med utrustning så är man svagare än den som inte gör det.
Ifall man även klarar samma vikt utan utrustning så är man lika stark. Men nu är ju scenariot jag pratar om 1rm vs hjälpmedel 1rm. Vågar man inte eller aldrig lyft det utan så är ena starkare.
Det är ju fortfarande bara ett konstaterande av dina åsikter och irrelevant för trådens frågeställning.
Old Nick
2016-10-08, 18:48
Men nu är ju scenariot jag pratar om 1rm vs hjälpmedel 1rm.
Jaja, jag säger bara att det är ett meninglöst konstaterande. Om hjälpmedel gör att man orkar lyfta mer, då är det väl självklart att den som lyfter lika mycket utan hjälpmedel måste vara starkare? Det är som att säga att vatten är blött. Eller att den som orkar en viss vikt flera gånger är starkare än den som bara tar den en gång. Eller att man gör fler chins än kompisen om han gör färre än en själv.
Det säger ju ingenting om huruvida bälte är att föredra eller inte. Pelle lyfter 105 med bälte och 100 utan. Nisse lyfter 100 med bälte och 95 utan. Pelle är alltså starkare. Vad bevisade vi med det? Att han som orkade lyfta mer än starkare än han som lyfte mindre? Det visste vi ju redan. Det är så styrka definieras.
Agitator
2016-10-08, 19:09
Jaja, jag säger bara att det är ett meninglöst konstaterande. Om hjälpmedel gör att man orkar lyfta mer, då är det väl självklart att den som lyfter lika mycket utan hjälpmedel måste vara starkare? Det är som att säga att vatten är blött. Eller att den som orkar en viss vikt flera gånger är starkare än den som bara tar den en gång. Eller att man gör fler chins än kompisen om han gör färre än en själv.
Det säger ju ingenting om huruvida bälte är att föredra eller inte. Pelle lyfter 105 med bälte och 100 utan. Nisse lyfter 100 med bälte och 95 utan. Pelle är alltså starkare. Vad bevisade vi med det? Att han som orkade lyfta mer än starkare än han som lyfte mindre? Det visste vi ju redan. Det är så styrka definieras.
http://i.imgur.com/IqupNcF.gif
Om Pelle lyfter 100 med bälte som sitt max och nisse lyfter 100 som max utan bälte så är Nisse starkare.
Du drar ju in helt annat scenario än det jag stolpa upp.
Den som lyfter lika mycket i sitt max fast med utrustning/hjälpmedel är helt enkelt svagare än den utan hjälpmedel.
Det kan väl inte vara tydligare än så? Blanda inte in annat. 1rm ställs mot någon annans 1rm, när de har samma vikt.
Inget annat.
Nja, ställ dig på tå med hälarna så högt från golvet du kan sedan knäböjer du tills du sitter så djupt du kan. Tryck sedan ned hälarna i golvet så ser du skillnaden på hur knäna förhåller sig till höfterna.
Ja men det är ju för att fotlederna är stela.
Ja men det är ju för att fotlederna är stela.
Fast så rörliga fotleder som behövs för att inget annat ska ändras tror jag ingen har. Men vad spelar det för roll?
Vissa vill ha hög klack andra ingen alls och det går nog lika bra att böja vilket som. Du får prova dig fram :)
Niklassson
2016-10-10, 15:53
Om Pelle lyfter 100 med bälte som sitt max och nisse lyfter 100 som max utan bälte så är Nisse starkare.
Den som lyfter lika mycket i sitt max fast med utrustning/hjälpmedel är helt enkelt svagare än den utan hjälpmedel.
Det kan väl inte vara tydligare än så? Blanda inte in annat. 1rm ställs mot någon annans 1rm, när de har samma vikt.
Inget annat.
@Agitator ditt statement är poänglöst och off-topic. Det du säger är att X =/= Y.
exevision
2017-01-12, 11:13
Finns det fler studier i ämnet?
Shqypnia
2017-01-12, 11:23
Jag använder bälte när jag närmar mig max. 90% och uppåt - och då använder jag det ibland, inte alltid.
När jag köpte det så köpte jag det för jag trodde det skulle vara en försäkring mot skador. Nu använder jag det för det ger mig ett riktigt bra båltryck.
Personligen tror jag att man ska använda bälte, men inte alltför ofta. 80-20 regeln för kost, där du ska äta 80% rent och 20% rent tkr jag gäller även utan och med bälte. Det finns flera st på mitt gym (och förmodligen andra gym) som går runt bälte varje gång de tränar, avsett vad de tränar. Aldrig begripit det. Latsdrag, triceps-pushdowns, bicepscurl, hantellyft och även bänkpress..
upperkatt
2017-01-12, 11:41
@Agitator ditt statement är poänglöst och off-topic. Det du säger är att X =/= Y.
Ibland kan det vara nog så viktigt att poängtera.
King Grub
2017-01-12, 12:07
Finns det fler studier i ämnet?
Ja.
Agitator
2017-01-12, 14:01
Ibland kan det vara nog så viktigt att poängtera.
Jag tycker att någons "max" 1rm med utrustning är svagare än någon som har samma "max" 1rm utan utrustning.
Berätta varför du inte tycker att så är fallet och argumentera för det istället.
upperkatt
2017-01-12, 14:21
Jag tycker att någons "max" 1rm med utrustning är svagare än någon som har samma "max" 1rm utan utrustning.
Berätta varför du inte tycker att så är fallet och argumentera för det istället.
Hur menar du? Jag har inte skrivit att jag inte håller med dig. Det jag skrivit bör snarare tolkas som det motsatta.
Agitator
2017-01-12, 14:38
Hur menar du? Jag har inte skrivit att jag inte håller med dig. Det jag skrivit bör snarare tolkas som det motsatta.
Då var jag för snabb när jag skummade igenom och svarade :)
My bad.
exevision
2017-01-12, 19:56
Ja.
Har du dem lättillgängliga i lådan med studier och lust att dela med dig? :)
PrimalAeon
2017-01-12, 20:36
Inget annat.
Han byggde bara vidare på ditt scenario.
Du skrev:
Pelle lyfter 100 med
Nisse lyfter 100 utan
Han lade till följande för att belysa det självklara i det du skrev:
Pelle lyfter 95 utan
Nisse lyfter 105 med
Men om Pelle fortfarande lyfter 100 utan, då?
Pelle: 100 med, 100 utan.
Nisse 105 med, 100 utan.
Båda väger lika mycket. Är Nisse starkare än Pelle eller är de lika starka? :devil:
Agitator
2017-01-13, 17:13
Men om Pelle fortfarande lyfter 100 utan, då?
Pelle: 100 med, 100 utan.
Nisse 105 med, 100 utan.
Båda väger lika mycket. Är Nisse starkare än Pelle eller är de lika starka? :devil:
Enda som framkommer är att en är bättre på att få ut något av sitt hjälpmedel.
Ok, jag bryr mig inte om vilket egentligen och jag har inte någon egen åsikt men jag förstår din logik.
Jag får nog 5-10 kg i knäböj av bältet, men i marklyftet så tycker jag mest bältet är i vägen så jag använder inte det. Jag använder därför mig av bältet i böjen ganska ofta(inte alltid och inte på uppvärmningen) för att jag kan ta mer vikt så och för benträningen borde det bli bättre eftersom det belastar dem mer. Vad tycker du om den logiken?
Agitator
2017-01-13, 18:24
Utrustning är bra och ger mer vikt i sin träning vilket får anses vara positivt.
Vill man sedan jämföra sina lyft så gör det på samma premisser så långt det går.
I mina ögon är det den med utrustning som får välja att jämföra sina resultat utan hjälpmedel ifall den ska jämföra sig mot någon som aldrig tränat med utrustning. Eller så låter man bli att jämföra resultat som inte har samma premisser.
Utrustning är bra och ger mer vikt i sin träning vilket får anses vara positivt.
Vill man sedan jämföra sina lyft så gör det på samma premisser så långt det går.
I mina ögon är det den med utrustning som får välja att jämföra sina resultat utan hjälpmedel ifall den ska jämföra sig mot någon som aldrig tränat med utrustning. Eller så låter man bli att jämföra resultat som inte har samma premisser.
Du verkar verkligen brinna för den här frågan. Varför är det så viktigt för dig att folk med utrustning (och med utrustning antar jag nu att vi pratar om sådan utrustning som är accepterat i klassiskt styrkelyft dvs bälte och knävärmare) inte får jämföra resultat med folk som kör utan sådan? Har du sett en klassisk styrkelyftare som väljer att inte köra med knävärmare på tävling whina över att "meeh klart Janne fick en bättre total än mig, han kör ju med knävärmare!!! man får ju jämföra på samma premisser lol"?
Tycker om att träna för att kunna lyfta saker ute i verkligheten där tillgången till bälten och annan utrustning är högst begränsad och väljer därför att träna utan dessa tillbehör. Vid de få tillfällen jag nyttjat bälte så upplever jag en utökad stabilitet i kroppen men upplever det inte som något odelat positivt.
Old Nick
2017-01-14, 12:29
Du verkar verkligen brinna för den här frågan. Varför är det så viktigt för dig att folk med utrustning (och med utrustning antar jag nu att vi pratar om sådan utrustning som är accepterat i klassiskt styrkelyft dvs bälte och knävärmare) inte får jämföra resultat med folk som kör utan sådan? Har du sett en klassisk styrkelyftare som väljer att inte köra med knävärmare på tävling whina över att "meeh klart Janne fick en bättre total än mig, han kör ju med knävärmare!!! man får ju jämföra på samma premisser lol"?
Att en rättvis styrkejämförelse mellan två personer förutsätter att bägge lyfter under samma premisser är ju bara självklart. Detta gäller även om den som lyfter mindre är en dålig förlorare och gnällspik. Om värmare hjälper och han själv inte tog på sig ett par är det ju hans eget fel om totalen blev lägre än vad den kunde ha blivit. Bägge lyfter under samma premisser. Det är ju den dålige förloraren som självmant valt något annat.
Agitator
2017-01-14, 18:26
Brinner? Du menar skriva en åsikt på kolozzeum när någon frågar?
Tror du missförstått ordets innebörd.
Att diskutera saker är inte att brinna för saker.
Att en rättvis styrkejämförelse mellan två personer förutsätter att bägge lyfter under samma premisser är ju bara självklart. Detta gäller även om den som lyfter mindre är en dålig förlorare och gnällspik. Om värmare hjälper och han själv inte tog på sig ett par är det ju hans eget fel om totalen blev lägre än vad den kunde ha blivit. Bägge lyfter under samma premisser. Det är ju den dålige förloraren som självmant valt något annat.
Hur långt ska man trappa upp det? Ska någon med handledslindor som bänkar "bra" jämföras mot någon som bänkar med trippla bänktröjor?
Eller så tittar man individernas resultat utan hjälpmedel och jämför från det.
Old Nick
2017-01-15, 09:28
Hur långt ska man trappa upp det? Ska någon med handledslindor som bänkar "bra" jämföras mot någon som bänkar med trippla bänktröjor?
Trappa upp det?
Allt jag säger är att om ett hjälpmedel är tillåtet på tävling får du antingen se till att använda det själv eller hålla tyst när någon annan lyfter mer än dig p.g.a. av det. Man kommer inte till en tävling i stavhopp och försöker saxa över ribban för att sedan gnälla över att de andra hoppade flera meter högre bara för att de använde stav.
Eller så tittar man individernas resultat utan hjälpmedel och jämför från det.
Ja så kan man ju göra. Och de som gillar utrustning kan få tävla med utrustning och jämföra sina resultat sinsemellan. Det är inte konstigare än att löpare använder fötterna och rallyförare använder bil. Det funkar alldeles utmärkt så länge vi inte försöker jämföra löparens resultat mot bilförarens.
Är inte det här självklart för alla?
Agitator
2017-01-15, 13:24
Tävling, absolut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.