Visa fullständig version : Bryr du dig om folk tycker illa om dig pga dina livsval?
KoloKungen
2016-10-04, 11:12
Detta är en halv spin-off på min andra tråd om steroider.
Även om det inte var syftet så fick tråden mig helt övertygad om att jag aldrig ska dopa mig. Detta eftersom jag inte skulle klara av att folk som gillar mig nu och tycker jag är trevlig helt plötsligt skulle börja avsky mig pga att jag valt att dopa mig.
Så därför dök denna fråga upp. Bryr du dig om folk ogillar dig pga av dina livsval? Ifall det nu är pga av att du valt att bli vegetarian kan man ju alltid avfärda ogillandet med att att det är de som är korkade iofs så pollen blir kanske lite missvisande. Men vi kör ändå.
Rikard Jansson
2016-10-04, 11:46
Nej, folk som trycker ner andra på grund av liknande saker hoppas jag slippa :)
King Grub
2016-10-04, 11:48
Jag är ointresserad av folks åsikter överlag, och det inkluderar åsikter om min person.
Diomedea exulans
2016-10-04, 11:50
Ja, jag är en sån där svag jävel/ej total sociopat som påverkas av hur andra behandlar mig.
MackeJuve
2016-10-04, 11:51
Tog "nej", skulle jag göra några kontroversiella livsval så skulle de med största sannolikhet vara av ytterst lite kontroversiell karaktär. Mini-kontroversiellt. Jag skulle t.ex. kunna bestämma mig för att uteslutande äta sunt, skippa alla sötsaker och snabbmatsgrejs. Då skulle mina kompisar inte bry sig, mina föräldrar bli nöjda och mina äldre släktingar lite tveksamma. Ingen big deal liksom. Doping känns i mitt fall onödigt att ta upp då jag aldrig skulle dopa mig, så viktig är inte min träning. Vegetarian är väl inte aktuellt att bli men inte heller det skulle vara särskilt kontroversiellt. Så av livsval som är realistiska för min del så skulle jag inte bry mig då de flesta i min närhet inte heller skulle bry sig nämnvärt.
Överlag är jag dock en person som bryr sig ganska mycket om vad andra tycker om mig så hade jag haft ett sug av att dopa mig så hade jag med största sannolikhet inte gjort det eftersom att jag inte vill göra folk besvikna.
Detta är en väldigt svår frågeställning för mig. Vem är "folk"? Och vad innebär att "bry sig"? Klart jag påverkas av att min familj och vänner tycker nåt om vad jag gör. Folk jag träffar i arbetet och så också till viss grad. Att jag bryr mig kanske inte betyder att jag gör ett annat val på grund av dem men det kan betyda att jag förklarar mig och/eller att jag försöker få förståelse för deras synpunkt. Däremot så går jag inte och tänker att jag kan inte göra något för att någon kommer tycka illa om mig.
Jag vet inte vad jag ska svara.
Edit: Ni som svarar nej, om ni gör nåt dumt som att misshandla nån när ni är fulla och åker dit för det, blir av med körkortet, spyr ner en kompis lägenhet eller blir påkomna när ni knullar tärnan på en olåst toalett på en släktings bröllop, skäms ni inte för dem av era bekanta som får reda på det då?
Edit2: Efter att ha tänkt ett tag så måste jag nog svara "ja" och om ni tolkar frågan på samma sätt som jag så skulle jag, som lekman, säga att ni nog är sociopater om ni inte svarar "ja".
MackeJuve
2016-10-04, 12:09
Edit: Ni som svarar nej, om ni gör nåt dumt som att misshandla nån när ni är fulla och åker dit för det, blir av med körkortet, spyr ner en kompis lägenhet eller blir påkomna när ni knullar tärnan på en olåst toalett på en släktings bröllop, skäms ni inte för dem av era bekanta som får reda på det då?
Jo det är väl självklart, men jag tolkade det som att frågan var om man begränsar sina livsval utefter vad folk tycker om en. T.ex. om jag har övervägt att bli vegetarian men struntat i det då min släkt skulle tycka att jag var konstig. Jag har inget sådant. Om man ska spinna helt fritt och bli teoretisk så är det väl klart att jag bryr mig om jag misshandlar någon och min mamma får reda på det. Men då blir det ju en icke-fråga, eftersom att alla skulle svara "ja" då.
Ja, jag är en sån där svag jävel/ej total sociopat som påverkas av hur andra behandlar mig.
Haha, samma. Sjukt att svaga lortar som oss tillåts existera egentligen. Bry sig om andras åsikter om en!? Hur ser dina självmordsplaner ut?
Diomedea exulans
2016-10-04, 12:29
Haha, samma. Sjukt att svaga lortar som oss tillåts existera egentligen. Bry sig om andras åsikter om en!? Hur ser dina självmordsplaner ut?
Jag tänker inte ta livet av mig alls, för folk skulle bli så besvikna då.
Jag är INTJ. Bara intresserad av vad folk tycker om mig om de har rätt. Vilket är väldigt sällsynt. Folk är korkade.
Vad är ett livsval då? Vilken utbildning man söker? Många, troligen majoriteten av nya studenter på en utbildning väljer den helt eller delvis för att de söker högre status i samhället. Så de påverkas av det och det är definitivt ett livsval. De som inte påverkas av det gemene man tycker om sin utbildning tycker säkerligen att det föräldrar och vänner tycker är viktigt eller så bryr de sig åtminstone. Kanske inte ändrar åsikt på grund av det men ändå bryr sig.
Påverkar detta val av arbete också? Kanske? Svårare.
Jag stöter jämnt på folk som spyr ut saker de hört om träning, kost och protein som jag antingen vet är felaktigt eller som jag vet de inte har fog för att säga. T ex att jag äter för mycket protein, att mjölk är onyttigt, att kreatin är dåligt för njurarna eller att det är meningslöst. Att jag inte ändrar mina livsval m a p deras åsikter gör inte att jag inte bryr mig. Ofta förklarar jag för dem att de har fel och att de har fått informationen från dåliga källor och/eller har tagit det ur ett sammanhang. Ibland mailar jag dem en litteratursammanfattning om protein som jag gjort för sådana sammanhang eftersom det är ett återkommande problem. Så visst bryr jag mig, inte i den mån att jag gör andra livsval.
MackeJuve
2016-10-04, 13:16
Vad är ett livsval då? Vilken utbildning man söker? Många, troligen majoriteten av nya studenter på en utbildning väljer den helt eller delvis för att de söker högre status i samhället. Så de påverkas av det och det är definitivt ett livsval. De som inte påverkas av det gemene man tycker om sin utbildning tycker säkerligen att det föräldrar och vänner tycker är viktigt eller så bryr de sig åtminstone. Kanske inte ändrar åsikt på grund av det men ändå bryr sig.
Påverkar detta val av arbete också? Kanske? Svårare.
De som väljer att utbilda sig gör det sannolikt till viss del för att nå en högre status i samhället men kanske främst för att antingen tjäna bra pengar och/eller få ett drägligt jobb som de har lite/mycket intresse av. Det existerar givetvis individer som enbart utbildar sig p.g.a. upplevd press från omvärlden, typ föräldrar och släktingar. Så jävla många är de dock inte. Kanske att det var vanligare förr. Därför tycker jag inte att ditt exempel håller fullt ut. Någon som verkligen vill bli snickare blir troligtvis det, även om denne har läshuvud för att plugga till sig ett arbete med högre status.
Ta mig som exempel. Jag stod vid löpande band och monterade microvågsugnar. Jag ville givetvis inte göra det resten av livet. Några kompisar hade sökt byggnadsingenjörslinjen och jag tyckte att det lät ganska intressant. Sökte och kom in. Jag var givetvis väl medveten om att mina föräldrar och släktingar uppskattade att jag utbildade mig, men till 90 %(?) var det ju ett val jag gjorde för att få ett jobb med bättre arbetsmiljö och högre lön. Så tror jag att det är för de flesta.
Jag är finsk och hårdrockare.
Jo men du var medveten om att föräldrar och släktingar uppskattade det. Du säger att det inte påverkade ditt val mer än möjligtvis till 10%, men du brydde dig om det? Och även om man inte kan läsa ut det från ditt inlägg så verkar det till och med som att det påverkade ditt val, även om inte det är frågan.
Frågan är som sagt om du bryr dig om att dina föräldrar och släktingar och andra tycker saker om dina livsval. Hade du inte påverkats om din mamma sa "Om du utbildar dig till byggnadsingenjör så är du inte min son längre!"?
Jag är ointresserad av folks åsikter överlag, och det inkluderar åsikter om min person.
Samma här
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MackeJuve
2016-10-04, 14:09
Jo men du var medveten om att föräldrar och släktingar uppskattade det. Du säger att det inte påverkade ditt val mer än möjligtvis till 10%, men du brydde dig om det? Och även om man inte kan läsa ut det från ditt inlägg så verkar det till och med som att det påverkade ditt val, även om inte det är frågan.
Frågan är som sagt om du bryr dig om att dina föräldrar och släktingar och andra tycker saker om dina livsval. Hade du inte påverkats om din mamma sa "Om du utbildar dig till byggnadsingenjör så är du inte min son längre!"?
Alltså de där 10 % var tillägnade till "övrigt", inte specifikt vad mina föräldrar tycker. Drog bara till med något. Nej, jag skulle säga att mitt val inte påverkades av mina föräldrars åsikter ö.h.t. De har inget att göra med byggbranschen. Farsan skulle säkert uppskattat minst lika mycket om jag valde att bli snickare/rörmokare/etc då han själv är väldigt händig. Att de tyckte att det var ett bra val var ju dock en bonus, det finns ju liksom inget negativt med det. Men det styrde inte mitt val. Jag förstår att du är ute efter att jag ska skriva "jo, klart att man vill göra föräldrarna stolta och utbilda sig". Så gick dock inte tankegången, det var ett rent egoistiskt val för att få bättre förutsättningar i livet. Hade jag varit händig hade jag lika gärna kunnat ta ett knegarjobb, men nu är jag inte det.
Hade min mamma sagt "utbildar du dig till byggnadsingenjör så är du inte min son längre!" hade det inte påverkat mig, nej. För då hade hon med största sannolikhet varit mentalt störd. Nu blir det återigen teoretiska, overkliga, scenarion. Jag har valt att utgå från min verklighet när jag har besvarat TS fråga, livsval och reaktioner på dessa som är sannolika. Jag skulle t.ex. aldrig bli kriminell, därmed kan jag inte ha det i tankarna när jag svarar.
MackeJuve
2016-10-04, 14:11
Jag handlar på LIDL.
Jag med, och det suger. Bra, stora, mjölkförpackningar. Det är typ det. Och ganska bra godis. Resten är skit.
Jag med, och det suger. Bra, stora, mjölkförpackningar. Det är typ det. Och ganska bra godis. Resten är skit.
Lidl är precis som Netto en butik som man går in i när man är uttråkad och hungrig sen kommer man ut därifrån med fryst tårta, ägg och nybakat bröd. Det är fantastiskt, lite som att gå på Claes Ohlsson om man är gubbe, fast är tjock och matglad istället.
Många har kallat mig empatilös. Det sårar mig.
Tyvärr vill jag bli omtyckt av alla, även dom jag inte respekterar själv.
delta_mats
2016-10-04, 14:46
Jag gjorde det. Men har blivit en bitter gubbe som skiter i folks åsikter och skäller på folk istället. Ganska befriande faktiskt.
ARMSTARK
2016-10-04, 14:48
Det bevisar att du har empati, för dig själv. :d
Det är egentligen mest en sak som påverkar mig när det kommer till hur andra ser på mina kommanden och gåenden. Det är med att hålla sig med åsikten att det finns något, oftast trivialt, som jag på något sätt ändå inte förstår eller ens kan förstå. Jävlarrr så det kan reta mig eller slå ner mig.
Jag har så pass dålig människosyn så det vore som att bry sig om en insekts åsikter.
Jag handlar på LIDL.
Jag hatar LIDL.
Empati är överskattat. Vrede håller dig vid liv längre.
King Grub
2016-10-04, 15:26
Tvåliterscola för 8 kronor. Smakar förvisso urin, men priset per deciliter är för bra för att motstå.
Ja, jag bryr mig alldeles för mkt om vad folk tycker om mig. Jag låter det dock aldrig påverka mina livsval, jag mår bara jävligt dåligt över situationen.
Var det inte du som ragequittade forumet ett par gånger för du blev kränkt och ledsen när någon sa emot dig eller vad det var så vi var typ fem tjog människor som fick rövslicka dig tillräckligt mycket så du kom tillbaka? Låter som någon som bryr sig om vad andra tycker om en som person to me...
On topic: Jag bryr mig bara om vad min familj tycker, gör vad jag vill ändå, men det känns när dom klagar iaf.
Jag hatar LIDL.
Varför? Dålig service?
On topic: Jag bryr mig bara om vad min familj tycker, gör vad jag vill ändå, men det känns när dom klagar iaf.
Det är precis det här jag menar, så resonerar väl rimligtvis de flesta. Man har kanske även en sfär av kompisar som man bryr sig lite om vad de tycker. Alltså bryr sig, inte ändrar sig.
Minikubik
2016-10-04, 18:29
Kunde inte bry mig mindre om vad folk tycker om mig
Tvåliterscola för 8 kronor. Smakar förvisso urin, men priset per deciliter är för bra för att motstå.
Freeway Cola light är ju svingod.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tror det, men jag kan inte komma på något exempel, frustrerande...
Delvis; om det ar sambo, syster eller mamma som har nagot vettigt/konstruktivt att saga. Om det daremot ar i stil mammas 'men nu far du lugna dig med tatueringarna!!!1111 HUR DU SER UUUUUUT' skiter jag aven i deras asikt.
Resten skiter jag fullstandigt i.
Bryr mig om det gäller folk som jag bryr mig om. Generellt sätt är jag väldigt oberörd om vad folk tycker om mina livsval, men jag är inte speciellt kontroversiell som person dock.
mangemani
2016-10-05, 15:20
det är nog väldigt få på hela den här planeten som inte bryr sig det minsta om vad andra människor tycker om dem och deras liv, för det finns alltid någon form utav norm som människor strävar efter att följa så att de ska bli socialt accepterade, kan handla om allt från utseende till uppförande till boende till hobbys till förhållande till sätt och tänka osv osv osv. hade folk VERKLIGEN inte brytt sig om vad folk tycker och tänker om dem och inte bara säger det och låtsas som att de inte bryr sig, så hade världen sett helt annorlunda ut idag, då hade troligtvis varje enskild individ levt ett helt unikt liv.
Generellt sett så betyder andra människors åsikt inte ett jävla skit.
Finns väl kanske 5 personer vars åsikt betyder något men de slösar den inte på onödigt småskit, det är just därför den betyder något.
trädgårdsmöbel
2016-10-05, 17:07
Jag bryr mig alldeles för mycket om vad andra tycker, men det är något jag jobbar med mig själv för att få bort. Målet är att andras åsikter om mig inte skall betyda något alls för mig.
Ghanas egna cola Pee cola =D
http://img.ratemyjob.com/quill/7/6/f/3/9/8/76f39813/663c9d18f4f0726fb1e4875e9b307d07251bcf2f.png
Agitator
2016-10-05, 20:13
Var det inte du som ragequittade forumet ett par gånger för du blev kränkt och ledsen när någon sa emot dig eller vad det var så vi var typ fem tjog människor som fick rövslicka dig tillräckligt mycket så du kom tillbaka? Låter som någon som bryr sig om vad andra tycker om en som person to me...
Det finns en anledning till att kändisar aktivt tar avstånd från internet när det kommer till deras egna persona. Det blir för mycket och de börjar må dåligt av det. Nu vet jag inget om den situation du talar om dock. Men man förändras ju med åren. Hans uttalande är ju något han har sagt "idag/nutid" och inget om hur han tidigare hanterade det.
Det är precis det här jag menar, så resonerar väl rimligtvis de flesta. Man har kanske även en sfär av kompisar som man bryr sig lite om vad de tycker. Alltså bryr sig, inte ändrar sig.
Skulle vilja påstå att det är en jävla skillnad på ens familj å allt annat folk
Så med detta sagt så är svaret JA! vad det gäller familjen å NEJ! vad det gäller alla andra men överlag NEJ!!
Mina livsval är så sockersött genomhelyllekorrekta att jag tror få människor ogillar mig för dem. Om de ogillar mig är det nog för min personlighet, och avseende det ogillandet bryr jag mig ungefär lagom om det.
Jag har väldigt svårt att göra personer besvikna, ledsna, arga, sårande pga mina val eller beteende. Tyvärr till den grad att jag ofta anpassar mig mer efter vad andra vill och tycker än vad jag själv vill och känner.
Ibland/ofta påverkar mina livsval andra. Att de då har åsikter om dessa val tycker jag är naturligt, och jag bryr mig också om vilka dessa åsikter är.
Sedan händer det att folk ogillar mina livsval trots att de inte påverkas av dem. Men det skiter jag faktiskt i.
Läskeblask
2016-10-10, 18:17
Det beror ju på. Dom flesta här bryr väl sig ifall ens familj skulle få veta ert doping/alkohol/medicinmissbruk t.ex? Att man blev städare istället för läkare spelar mindre roll. Jag tror alla bryr sig i viss mån
Ja, faktiskt. Mest för att jag har tröttnat på hela rebellgrejen och känner ett större behov av att hitta min plats i samhället. Fan vad skumt det kändes att skriva det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.