handdator

Visa fullständig version : Knöböjer du framför en spegel?

exevision
2016-10-03, 11:12
Har länge varit emot detta. Men så provade jag igen och rättade till ett teknikfel.
Dock är jag ändå för att i stort lära sig att vara utan spegeln.
Hur gör du när du knäböjer?

Ulvamal
2016-10-03, 11:14
Har inget val, det är speglar överallt...
Men nej, jag tittar inte i den, det ger omedelbart dåliga effekter på formen imho.

Shqypnia
2016-10-03, 11:14
Jag knäböjer framför spegeln och har alltid gjort det, av den enkla anledningen att alla rack på det lokala gymmet är framför spegeln.

Aldrig förstått varför detta ska vara ett problem, det är ju inte så att man stirrar på sig för att man tkr man är så j-vla snygg, tvärtom är man skitful så man fäster fast blicken och böjer som vanligt. En bonus är att man garanterat går ordentligt djupt istället för att "jag kanske gick djupt".

Diomedea exulans
2016-10-03, 11:18
Ja, för att kontrollera form och djup och för att, som andra säger, böjracken är framför speglar.

J.V
2016-10-03, 11:21
Nope.

Ar racket mot en spegel tar jag ut stangen gaendes framat, och backar in mot den efter setet.

Victuhh
2016-10-03, 11:48
Nejjj mina böjar går på känsla!

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

agazza
2016-10-03, 11:59
Nej men från sidan i det första och sista settet för att se att jag bibehåller formen, att tappa formen i svanken går fort och ofta obemärkt

exevision
2016-10-03, 12:00
De där med att kolla djupet med hjälp av spegeln. Det kan ibland synas djupare än vad det egentligen är.

Beemel
2016-10-03, 12:04
Böjer framför spegel, för power racket står där.
kollar ibland kanske 50-50.

MackeJuve
2016-10-03, 12:34
Japp, i 90 % av fallen. Spegeln är framför power racket. Samma sak med marklyft, men där gör jag oftast ett aktivt val att träna framför spegel. Har börjat fasa in marklyft utan spegel mer och mer, mest för att slippa vara beroende av att ha en spegel framför sig(något som känns som ett onödigt måste). I början var det jobbigt att inte se sin startposition framifrån men efter några gånger där jag har filmat från sidan så inser jag att tekniken är exakt likadan. Känns även som att man har teknikförbättringar att hämta om man lär sig böja/marka utan spegel. Att man måste lita på att utgångspositionen och utförandet är bra. Lär man sig det så bör man väl lära känna sin kropp bättre, istället för att kontrollera i en spegel i tid och otid.

ceejay
2016-10-03, 12:38
Aldrig, usch.

Agitator
2016-10-03, 12:56
Ofrivilligt, speglar framför allt på gymmet.

Tittar dock inte i spegeln och rättar efter något jag ser i spegeln.

sweetkarolina
2016-10-03, 13:37
Aldrig, usch.

+1

Tack o lov har jag blicken i golvet när jag böjer, så skulle det finnas en spegel framför mig ser jag ändå inte i den.

Gerdler
2016-10-03, 13:48
Böjer oftast framför spegel. Jag skulle gärna köra oftare utan spegel men 100% av böjracken på mina tre senaste gym har varit framför spegel och jag vill inte böja från lös ställning. Jag tar hjälp av spegeln när jag har den. Det hjälper mig med knäposition, att se om höften fälls snett, att se att stången är centrerad och att händerna är positionerade ekvidistant från mitten. Hjälper även att hitta djupet vid uppvärmningen.

Det är inte så att jag behöver spegel, och jag hade gärna böjt en del utan för att lära mig det bättre, men har jag spegel så använder jag den.

1x0
2016-10-03, 14:25
Slutade böja framför spegel för ca 4 månader sedan och tycker min böjteknik blivit förbättrad!
Däremot har jag märkt att det är skitviktigt för mig att alltid kolla på samma ställe. När jag skulle filma ett böjset satte jag en bänk framför mig - blev supersvajigt för jag inte kunde ha blicken där jag brukar. :x
Edit: Jag började racka av åt andra hållet. Tog några veckor att vänja sig vid men funkar fint nu.

Diomedea exulans
2016-10-03, 14:26
Jag tycker det är relevant huruvida de som säger "ja" är snygga eller inte. Jag ser ut som en nordisk gud.

Beemel
2016-10-03, 14:50
Jag tycker det är relevant huruvida de som säger "ja" är snygga eller inte. Jag ser ut som en nordisk gud.

Jag ser mer ut som någon indisk gud. Ganesha Fast med mindre öron och utan snabel.l.

Diomedea exulans
2016-10-03, 14:55
Jag ser mer ut som någon indisk gud. Ganesha Fast med mindre öron och utan snabel.l.

Okej, det kanske är lättare att titta bort då. Det är förstås väldigt svårt för mig.

Gearhead85
2016-10-03, 15:10
Själv vill jag gärna ha en spegel i så många övningar som möjligt just för att studera tekniken. Och just i benböj blir det även för att se hur djupt jag tar mig samt hur jag bäst kompenserar för min 20mm låghalthet på vänster ben.

Kamp
2016-10-03, 15:19
Är det dåligt att titta i spegeln?

Alltid gjort och kommer nog fortsätta med det.

Ulvamal
2016-10-03, 15:31

Idun?

Brofessorn
2016-10-03, 15:39
Böjer alltid framför spegel. Blir lite småhård av att se min egen spegelbild, så blir motiverad och tar i mer.

Skickat via Tapatalk

Diomedea exulans
2016-10-03, 15:49
Idun?

Det är en gudinna.

Zalzero
2016-10-03, 15:49
Tittar in i spegeln som sitter där, men ser mest knäna eftersom blicken är riktad något nedåt. Kollar på spegeln vid sidan ibland för att kolla formen också.

baktung
2016-10-03, 18:06
Har visserligen speglar framför racket men jag kollar bara innan jag rackar av. Typ eyeballar mig själv lite snabbt. När jag väl rackat av sitter blicken ovanför spegeln under lyftet, alternativt i golvet en snabbis för att se att jag står rätt.

hurril
2016-10-03, 18:15
I perioder eftersom jag har den dåliga smaken att bli sned.

Minikubik
2016-10-03, 19:10
Skiter högaktningsfullt i om där finns en spegel eller inte, ska jag böja så är det böj det blir

Ozziking
2016-10-03, 19:21
Ja men det är inget jag behöver göra. Tycker det är nice att se alla ådror framhävas när man tar i lite

F Ultra
2016-10-03, 20:24
Har precis som de flesta inget val då det sitter speglar framför racken. Men har alltid problem med att centrera stången vid utlyftet så utan spegel hade jag nog haft flera kilos skillnad mellan vänster och höger -> illa.

Bob90
2016-10-03, 21:11
Jag har inget emot att böja framför spegel, förutom när idioterna har monterat den snett eller om skiten lutar lite. Då blir man nojig att man står helt jävla skevt när det i själva verket är fanskapet på väggen som sitter fel *grr27*

baktung
2016-10-03, 21:17
Har precis som de flesta inget val då det sitter speglar framför racken. Men har alltid problem med att centrera stången vid utlyftet så utan spegel hade jag nog haft flera kilos skillnad mellan vänster och höger -> illa.

Men om du greppar stången lika brett med båda händerna borde du väl rimligtvis stå så centralt det går med kroppen?

BengtBurk
2016-10-03, 21:28
Är det dåligt att titta i spegeln?

Alltid gjort och kommer nog fortsätta med det.
Kan tycka att det är bra att kolla i spegeln nu och då för att stämma av/korrigera något men man ska nog undvika att bli beroende av spegeln.

Sohlsken
2016-10-03, 22:11
Jag brukade alltid böja framför spegel. Alltid. Dock fokuserade jag för mycket på mitt utseende under böj, och för lite på teknik, så det blev bara distraherande. Sedan dess böjer jag aldrig framför spegel om det går att undvika.

Old Nick
2016-10-04, 05:51
Avskyr att böja framför spegel. Tack och lov går det att flytta krokarna till andra sidan racket på mitt gym så man kan stå åt andra hållet.

hestJaevel
2016-10-04, 06:34
Böjer framför en spegel för att hela väggen är en spegel. Har dock konstaterat att jag har lite lättare för att böja när jag skiter i spegeln och tittar snett uppåt istället

Hallberg
2016-10-04, 07:37
Nej, jag vill gärna ha lite tomrum framför mig om jag får välja. Har inga speglar i lokalen alls där jag mestadels tränar och inga vid böjracken där jag tränar annars.

VoDaresVins
2016-10-04, 17:43
Ja för att den finns där på gymmet jag tränar på nu. Enda nackdelen jag ser är att jag vant mig att hålla koll på djupet i spegeln så känns osäkrare när jag plötsligt inte har en spegel framför mig.

F Ultra
2016-10-04, 18:20
Men om du greppar stången lika brett med båda händerna borde du väl rimligtvis stå så centralt det går med kroppen?

Inte om man som jag är stelare i vänstra axeln (misstänker att det har med det att göra). Hur jag än greppar så hamnar stången längre till höger än vänster om jag inte manuellt justerar tillbaka genom att se i spegeln.

snest
2016-10-04, 20:28
med min lowbarform tittar jag snett neråt (ca 1.5 m fram på golvet). tyvärr finns det bara ställningar med spegel framför på gymmet jag går till, och det påverkar min förmåga negativt att göra böj utan spegel, även om jag mest ser mig själv i periferin.