Visa fullständig version : Ojämnt golv vid marklyft och knäböj!
exevision
2016-09-30, 08:20
Har upptäckt att golvet på gymmet lutar lite lätt där man knäböjer och marklyfter. Hur petig bör man vara med detta? Hur många mm är för mycket?
Diomedea exulans
2016-09-30, 08:23
Vet inte, men du kanske kan motverka det genom att stå vänd åt andra hållet hälften av seten?
ARMSTARK
2016-09-30, 08:40
Om det är möjligt skulle jag stå så att tårna pekar åt det håll som lutar neråt, det påverkar lyften minst. Kanske rent av positivt.
exevision
2016-09-30, 13:11
Kanske bör tillägga att det är höjdskillnad mellan höger och vänster sida. Känns inte optimalt för ryggen..
På 24seven står man och lyfter på en sockerkaka som dessutom har ojämna skarvar. Vid marklyft gör detta att stången sjunker ner och lyftvägen blir längre. Jag lägger mattor på ca 2cm vilket balanserar ut lyftvägen. Det förhindrar dock inte att fötterna sjunker ner lite i golvet och att man står ojämnt. Jag tror det kan vara väldigt negativt, särskilt vid knäböj då det blir lite som att böja i mjuka löparskor.
Gearhead85
2016-09-30, 13:25
Förstår själva problematiken. Själv har jag plant golv på gymmet men mitt vänstra ben är 2cm kortare än det högra. :p Viss del kan man bli van och omedvetet kompensera men förstår att det kan vara lite irritationsmoment.
An Iron Soul
2016-09-30, 13:31
På 24seven står man och lyfter på en sockerkaka som dessutom har ojämna skarvar. Vid marklyft gör detta att stången sjunker ner och lyftvägen blir längre. Jag lägger mattor på ca 2cm vilket balanserar ut lyftvägen. Det förhindrar dock inte att fötterna sjunker ner lite i golvet och att man står ojämnt. Jag tror det kan vara väldigt negativt, särskilt vid knäböj då det blir lite som att böja i mjuka löparskor.
Typ något sånt här. :)
CzYmH56EaAM
Typ något sånt här. :)
CzYmH56EaAM
Ja, syftet med mattorna i bilden är väl att dämpa nedslaget men det är så jag gör.
exevision
2016-10-01, 08:16
I knäböj är det gissningsvis 3 mm skillnad där jag har fötterna.
I knäböj är det gissningsvis 3 mm skillnad där jag har fötterna.
Ta på dig dubbla strumpor på ena foten. 3mm kändes inte så farligt.
Minikubik
2016-10-01, 10:14
Tror inte 3mm är något att bry sig om egentligen, men stör det sig så köp en bit 3mm snickeriplywood som du kapar i en bra storlek och lägger under foten
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.