handdator

Visa fullständig version : Era tips på tävlingar i gymmet

tefached
2016-09-30, 07:38
Hejsan! :)

På mitt gym när det händer extra grejer, tävlingar, events är det nästan alltid riktat mot de som kör gruppträning. Så jag skulle gärna vilja anordna något för de som bara rör sig i gymmet och tänkte be om era tips och råd.

Jag har tänkt på till exempel en tävling i styrkeluft för amatörer.
Nåt litet för uthållighet som plankan eller jägarvila.

Max antal reps på sin kroppsvikt i bänk, böj, mark. Eller max antal reps i t.ex. bicepscurl med 20% av sin kroppsvikt.

Skulle vara hjärtligt tacksam om ni har fler tankar och idéer på tävlingar och även sånt som inte bara den största och starkaste vinner.

MackeJuve
2016-09-30, 07:47
Kolla upp Raw Gym Athletics(Berkhans och PureWhey's sport). Där tävlar man i bänkpress, marklyft, knäböj, sälrodd samt press över huvudet. De har en hemsida.

ARMSTARK
2016-09-30, 08:38
Kör max antal reps på HALVA kroppsvikten i bänk, böj, mark. Det blir en riktig utmaning psykiskt, mjölksyra! :krampus

ViktorC
2016-09-30, 12:48
Något jag och några kompisar gjort är att vi kör 100 reps i bänk, böj eller mark på 60% av 1RM på tid. Gäller att vara taktiskt och inte bränna ut sig för mycket, första gången jag prövade i böjen så började jag med 12 reppare. Då tog det inte många set innan benen var förstörda av mjölksyra och 100 reps tog säkert 40 min.

MackeJuve
2016-09-30, 13:09
Ett annat tips är ju att köra en väldigt förenklad strongmantävling, förslag på övningar:

- Farmers walk med hantlar
- Marklyft/kronlyft
- "Jättehantel"(du pushpressar en tung hantel med ena armen)
- "Truckpull"(har ni en släde på gymmet kan ni lasta den riktigt tungt och tävla på tid)
- Knäböj
- Stockpress(om ni har en stock, annars köra med skivstång)
- Atlasstenar(fungerar att sätta ihop ett gäng viktkakor med något och försöka lyfta dessa upp från backen upp på något)
- Ok(utförs med skivstång istället)

tefached
2016-09-30, 17:47
Stort tack för alla tips! Många bra tävlingar jag inte tänkt på innan :)

Om man skulle tänka mer på tävlingar där den starkaste inte alltid vinner, kanske mer åt balans eller liknande har ni haft några tankar där med vad ni som gymmare skulle tycka var roligt?

Bob90
2016-09-30, 18:49
Stort tack för alla tips! Många bra tävlingar jag inte tänkt på innan :)

Om man skulle tänka mer på tävlingar där den starkaste inte alltid vinner, kanske mer åt balans eller liknande har ni haft några tankar där med vad ni som gymmare skulle tycka var roligt?

Max reps är det ju inte nödvändigt den starkaste som vinner.
Inte heller chins (där man i alla fall gallrar ur de som är lite mysigt mulliga och ruskigt starka), vem som kan hoppa högst/längst eller liknande.

Balans tror jag är knepigt att tävla i.

z_bumbi
2016-09-30, 19:31
Balansövningar
Stå på ett ben.
Gå på balansbom så många vändor som möjligt.
Gillar man att jävlas med folk så låt dem antingen stå eller gå på en tyngdlyftningstång.
Stå på knä på en bobathboll (de där som folk envisas att kalla pilatesbollar). Den svårare varianten är ett knä.
Stå på händer och fötter på två eller fler olika bobathbollar. Den som klarar fyra bollar går automatiskt vidare till cirkus.
Vill man få mer fler så ta övningar som folk redan kör och lägg till någon variation. Vill man ha ut något långsiktigt så välj inte övningar som är mer cirkus än har betydelse för vanlig styrketräning.

Andra grejer
Häng så länge som möjligt i ett chinsräck
Utfallsgång

Diomedea exulans
2016-09-30, 19:46
Fitness Five!

Balanstävling med låg skaderisk: Stå på ett ben och blunda längst.

tefached
2016-09-30, 21:08
Balansövningar
Stå på ett ben.
Gå på balansbom så många vändor som möjligt.
Gillar man att jävlas med folk så låt dem antingen stå eller gå på en tyngdlyftningstång.
Stå på knä på en bobathboll (de där som folk envisas att kalla pilatesbollar). Den svårare varianten är ett knä.
Stå på händer och fötter på två eller fler olika bobathbollar. Den som klarar fyra bollar går automatiskt vidare till cirkus.
Vill man få mer fler så ta övningar som folk redan kör och lägg till någon variation. Vill man ha ut något långsiktigt så välj inte övningar som är mer cirkus än har betydelse för vanlig styrketräning.

Andra grejer
Häng så länge som möjligt i ett chinsräck
Utfallsgång

Grymt! Det var lite fina idéer på tävlingar för balans :)

tefached
2016-09-30, 21:08
Fitness Five!

Balanstävling med låg skaderisk: Stå på ett ben och blunda längst.

Fitness five ser klockrent ut. Inte hört talas om den tävlingen förut.
Tack så mycket!

Wzup2u
2016-09-30, 21:25
Avsluta med en rundpingis också!!! 4 real... alltid kul.
Om ni har pingisbord och racket plus boll vill säga.

Magnus Larsson
2016-09-30, 22:44
Marklyft 100 reps på kv plus 10 kg, på tid
Bänkpress 100 reps på 100 kg under 15 min
Knäböj 1,2,3,4...10,9,8....1 reps med 30 sek vila på kv
Bicepscurl 20 kg 100 reps utan att släppa stången

1x0
2016-09-30, 23:13
:(
Då får ju inte jag vara med.

tefached
2016-10-01, 07:55

Där har vi några köttiga tävlingar helt klart.