Visa fullständig version : Botade skolios med marklyft och satte nytt världsrekord!
Sånt här gör mig glad!
Vi på brädan vet ju sedan länge att knäböj och marklyft botar blindhet, lytta, svält och det allra mesta!
http://www.dt.se/gavleborg/gavle/kvarnsvedenspelaren-pa-vag-mot-toppen-efter-tung-och-krokig-vag-lyfter-190-kilo
Diomedea exulans
2016-09-27, 10:26
Min själ slits mellan glädjen över den här personens framsteg och ångesten över att en kvinna som tröttar ut underkroppen med elitfotbollsträning flera gånger i veckan lyfter mer än 50 % än mig i marklyft.
Pudzianovski
2016-09-27, 10:35
Grymt tjej :hbang:
sweetkarolina
2016-09-27, 10:39
Grymt skön tjej med härlig attityd. Zlatan släng dig i väggen 😃
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
StarkaUlf
2016-09-27, 11:13
"Sen är det bara att resa på sig" :D Gillar't!
Men det måste väl vara juniorvärldsrekord eller världsrekord i hennes viktklass? För även om 190 kg är tungt och enormt imponerande, så finns det väl kvinnor som lyft mer?
Undra vad hon lyfter i bänkpress och knäböj.
itzhakskenstrom
2016-09-27, 13:04
Men det måste väl vara juniorvärldsrekord eller världsrekord i hennes viktklass? För även om 190 kg är tungt och enormt imponerande, så finns det väl kvinnor som lyft mer?
Undra vad hon lyfter i bänkpress och knäböj.
Ungdomsvärldsrekord i klass 72kg, klassiskt.
125-72,5-190=387,5kg
MackeJuve
2016-09-27, 13:33
Skumt att det tog ett år för dom att upptäcka bedriften. Eller så hade de lite nyhetstorka.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article21421240.ab
StarkaUlf
2016-09-27, 13:36
Skumt att det tog ett år för dom att upptäcka bedriften. Eller så hade de lite nyhetstorka.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article21421240.ab
Det är väl snarare så att hon nu har dragit det på tävling (verkar ha varit i vintras), inte bara på träning som i Sportbladets artikel.
MackeJuve
2016-09-27, 13:58
Det är väl snarare så att hon nu har dragit det på tävling (verkar ha varit i vintras), inte bara på träning som i Sportbladets artikel.
Jaha, vad häftigt :D Skulle ha läst igenom artikeln!
Diomedea exulans
2016-09-27, 14:02
Från 190 på träning till 190 på tävling, på ett år... Är det inte lite dålig utveckling på ett år? (Och jag vet, jag har inte utvecklats bättre själv, men jag är inte normal.)
gestroyur
2016-09-27, 14:07
Nej, det är skitbra. Finns många som tagit världsrekord på träning men aldrig på tävling.
Nordiska i Katrineholm
Från 190 på träning till 190 på tävling, på ett år... Är det inte lite dålig utveckling på ett år? (Och jag vet, jag har inte utvecklats bättre själv, men jag är inte normal.)
Utförandet på det träningslyftet är inte direkt tävlingsgodkänt och sen gäller det att sätta lyftet på en given dag för att sätta rekord så jag tycker utvecklingen är enorm.
Och efter att ha böj samt bänkat. Bara det kan vara 5-10kg.
svenbanan
2016-09-27, 15:19
Jävligt cool brud! Min nya idol. :)
Jag trodde skolios var kroniskt? Gött att hon fick lyftet hur som helst. :)
LoveMachine
2016-09-27, 15:35
Min själ slits mellan glädjen över den här personens framsteg och ångesten över att en kvinna som tröttar ut underkroppen med elitfotbollsträning flera gånger i veckan lyfter mer än 50 % än mig i marklyft.
När man ställs mellan att bli deprimerad eller inspirerad så väljer jag det sistnämnda. Annars hade tiden på LAK och STK lett till självmordsförsök varje gång damlyftarna var på plats.
Glöm inte att hon även spelar fotboll på högsta nivå i Sverige.
En kombination som kanske inte är helt optimalt för styrkeutveckling.
Imponerande!
Torde vara rätt liten skolios om det blev avhjälpt med träning.
När man ställs mellan att bli deprimerad eller inspirerad så väljer jag det sistnämnda. Annars hade tiden på LAK och STK lett till självmordsförsök varje gång damlyftarna var på plats.
Det finns väl någon ganska liten svensk tjej (50kg?) som kör 200+ i böj också? Så ja hade man nojjat om sånt så hade man väl hoppat från en bro för länge sen
Grazzafukkinrazzi
2016-09-27, 17:46
Skolios är ju opti för marklyft. Mer fördelaktigt än hästprepp och dräkthelveten. Inte imponerad.
http://startingstrength.com/contentimg/gant_og.jpg
http://www.musclemunch.net/wp-content/uploads/2015/01/lamar-gant-deadlift.jpg
^^kortare lyftväg om ryggen är sned?
Kolla på bilden? Han låser ut vid knäskålarna.
Ja, men det kanske har lite att göra med långa armar också vilket jag tycker han har? Men det är klart att sned rygg hjälper det också. Skulle kanske bända till ryggen lite med trucken vi har på jobbet, jag har ju truckkörkort som jag inte använt på år och dar. :)
exevision
2016-09-27, 18:53
Kanske ska sluta skylla och misstänka min lilla skolios för allt när träningen inte går som jag vill.
Old Nick
2016-09-27, 20:34
Det är Lamar Gant. Googla fram några videor där han marklyfter så ser du hur groteskt komprimerad hela hans överkropp blir. Fascinerande.
trädgårdsmöbel
2016-09-27, 21:09
Lamars skolios var bra för Lamars marklyft. Han var/är något av ett unikum. Vanligtvis är det ett handikapp.
sweetkarolina
2016-09-27, 22:04
Tror träningslyftet var under hösten ifjol och sen drog hon 190 på tävling i februari med betydligt bättre utförande trots mycket nerver och press. Inte så tacksam situation att vara "världsrekordtippad" på förhand i sin första internationella tävling och typ 4:e tävling någonsin. I sista lyftet gick vi för 202 kg och juniorVR (junior är upp till 23 år och ungdom upp till 18) men det ville inte riktigt.
Lee skulle kunna bli en helt suverän styrkelyftare men hon satsar primärt på fotbollen. Jag misstänker att hon utvecklas alldeles utmärkt i det hon gör, men tyvärr får vi inte se henne på lyftarflaket så ofta. :)
Tror träningslyftet var under hösten ifjol och sen drog hon 190 på tävling i februari med betydligt bättre utförande trots mycket nerver och press. Inte så tacksam situation att vara "världsrekordtippad" på förhand i sin första internationella tävling och typ 4:e tävling någonsin. I sista lyftet gick vi för 202 kg och juniorVR (junior är upp till 23 år och ungdom upp till 18) men det ville inte riktigt.
Lee skulle kunna bli en helt suverän styrkelyftare men hon satsar primärt på fotbollen. Jag misstänker att hon utvecklas alldeles utmärkt i det hon gör, men tyvärr får vi inte se henne på lyftarflaket så ofta. :)
Såg lyften på nordiska, hon har ju ett tag kvar som junior så det där hinner hon nog slå, var ju inte allt för långt bort *flex*
Nu kopplade jag förövrigt vem du är, du coachade Dang på SM va?
Var där som "coach" åt en kille i samma klass :)
the_PL_man
2016-09-27, 23:28
Det är Lamar Gant. Googla fram några videor där han marklyfter så ser du hur groteskt komprimerad hela hans överkropp blir. Fascinerande.
Lamar var också en duktig bänkare, 142 kg i 56:an.
sweetkarolina
2016-09-28, 06:06
Såg lyften på nordiska, hon har ju ett tag kvar som junior så det där hinner hon nog slå, var ju inte allt för långt bort *flex*
Nu kopplade jag förövrigt vem du är, du coachade Dang på SM va?
Var där som "coach" åt en kille i samma klass :)
Yes precis! Vill hon så kan hon. 😊
Jepp, coachade Dang och en hög andra ÖKKare på SM. 😊
Diomedea exulans
2016-09-28, 07:03
Jag misstänker att hon utvecklas alldeles utmärkt i det hon gör
Jag misstänker att hon är en mardröm att möta i närkamper, om inte annat. :)
Tja, man kan antingen se det som att styrkelyftandet begränsas av fotbollen eller att fotbollen begränsas av styrkelyftandet. Eller så kan man se det som att en bred inställning till träning och en rejäl arbetsmoral inom allt har gjort det möjligt att identifiera flera saker hon har talang för och därmed har lyxen att kunna välja vad hon vill bli bäst på. Styrkelyftare peakar väl ändå generellt betydligt senare än fotbollsspelare, nåt ska hon väl göra senare i livet också :)
Sen vill jag också säga att jag gillar den där fotbollstränaren som inte ger sig. Har gått på en enda fotbollsträning i mitt liv, och min upplevelse var liknande - en tränare som helt enkelt drar med ett gäng ungar som står och hänger vid planen. Sen var inte fotboll min grej, men han försökte iaf.
Och diss på läkaren som levererar dödsdomar.
Skön tjej, kanske ta å tvinga syrran å börja styrketräna så att hon förhoppningsvis fixar sin rygg också
Skön tjej, kanske ta å tvinga syrran å börja styrketräna så att hon förhoppningsvis fixar sin rygg också
Gore bah. Det ar fa ryggproblem som inte kan ordnas via styrketraning och/ eller mobilitetstraning.
Gore bah. Det ar fa ryggproblem som inte kan ordnas via styrketraning och/ eller mobilitetstraning.
Problemet är att få henne å fortsätta själv å träna konsekvent. Å sen är hon den typen att hon vill inte bli "för biffig" av att styrketräna
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.