Visa fullständig version : Har du blivit testad för doping i samband med en nyanställning?
Topic + Vilket sorts jobb det var.
Vad skulle det vara för jobb?
sweetkarolina
2016-09-25, 08:57
Ja doping och drogtest i samband med anställning på fabrik som tillverkar sprängämnen. Nu tror jag primärt man letar efter div droger men anabola fanns med på listan över analyter.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Vad skulle det vara för jobb?
Säk.klassade jobb.
Nej, aldrig vid anställning.
Minikubik
2016-09-25, 09:16
Doping nej, drogtestad i samband med jobb på SSAB i Oxelösund samt fått blåsa under bygget av friends arena
delta_mats
2016-09-25, 09:18
Ja vid två tillfällen. Dels på en Volvofabrik och dels på nuvarande anställning som lokförare.
Primärt söker dom väl efter andra droger dock.
Har aldrig blivit det nej.
Yrkeschaufför, vårdare, lager, transportledning.
Är väl främst tex väktare och liknande jobb som blir testade för AAS? Inom bygg verkar det också vara vanligt.
Minikubik
2016-09-25, 09:26
Har aldrig blivit det nej.
Yrkeschaufför, vårdare, lager, transportledning.
Är väl främst tex väktare och liknande jobb som blir testade för AAS? Inom bygg verkar det också vara vanligt.
Jobbat inom bygg merparten av livet, aldrig blivit testad för aas, även om bruk av det förekommer så är nog acceptansen stor, eller i vart fall så väljer man att blunda för det. Fokus tycks ligga mest på alkoholbruk då det har en lång historia inom yrket. Dock bara empiriskt vetande så jag kan ha helt fel :d
Jobbat inom bygg merparten av livet, aldrig blivit testad för aas, även om bruk av det förekommer så är nog acceptansen stor, eller i vart fall så väljer man att blunda för det. Fokus tycks ligga mest på alkoholbruk då det har en lång historia inom yrket. Dock bara empiriskt vetande så jag kan ha helt fel :d
Aha ok. Jag har ingen erfarenhet alls av branschen jag har bara fått för mig det av nån anledning. :)
Minikubik
2016-09-25, 09:32
Aha ok. Jag har ingen erfarenhet alls av branschen jag har bara fått för mig det av nån anledning. :)
Bruket av aas är nog relativt stort inom bygg, främst bland de något yngre skulle jag gissa. Men som sagt är det nog inget arbetsgivare bryr sig så mycket om. Under senare år har man gjort ett jättejobb för att få bort, främst, fylla på jobbet vilket utgör en direkt risk på annat sätt än aas. De som brukar aas sorterar nog ut sig själva rätt fort också
Några på gamla jobbet blev slumpvis utvalda, inte jag. Tog det som en förolämpning
Nej. Men jag skulle tippa på att beroende på vad för nåt man söker sig till så kan det mycket väl ske förr eller senare. Det verkar inte vanligt förekommande än med drogtester i samband med arbetet i min bransch, men jag skulle tippa att det blir vanligare och då är det rimligen bara ett val som arbetsgivaren gör om det är värt att testa för AAS också, tänker jag.
I vilket fall så har jag börjat tacka nej även till marijuana(och skulle absolut inte riskera AAS-bruk/missbruk) för att jag inte tycker det är värt den, om än väldigt lilla, risken man tar att man ska bli utsatt för en situation där man kan tänkas behöva bevisa sin oskuld.
Det kan vara nåt med en arbetsgivare, en trafikolycka, en kontroll på gymmet, en slumpartad kontroll på stan/i trafiken eller nåt man blivit indragen i mot sin vilja. Jag skulle inte palla med stressen av att veta att jag när som helst kan få någon aspekt av min framtid förstörd av vad jag har i blodet/urinen/håret.
Folk på jobbet verkar ställa sig frågande till ifall kreatin och vassleprotein är doping eller ej. Det räcker...
MasterChief
2016-09-25, 09:45
Några på gamla jobbet blev slumpvis utvalda, inte jag. Tog det som en förolämpning
Hmmm *jorgen*
Haha, men om de verkligen blev slumpvis utvalda så behöver du inte känna dig diskriminerad ju! *hug*
Eller blev de "slumpvis utvalda"? :)
Starke75an
2016-09-25, 10:00
Bruket av aas är nog relativt stort inom bygg, främst bland de något yngre skulle jag gissa. Men som sagt är det nog inget arbetsgivare bryr sig så mycket om. Under senare år har man gjort ett jättejobb för att få bort, främst, fylla på jobbet vilket utgör en direkt risk på annat sätt än aas. De som brukar aas sorterar nog ut sig själva rätt fort också
Skulle påstå att ställningsbranschen är den värsta. När det gäller alla typer av bruk av otillåtna droger.
Har haft arbetas kamrater som dött av droger och några suttit inne några vändor.
Har hafr en förman som hade fotboja och var på utslussning. De hittar man inte varsomhelst.
För att säga så här: Om en person använder nån typ av droger så blundar branschen för det, så länge du dyker upp och gör ett bra jobb. Man skyddar varandra. Även förmän, höga chefer och ägare har/har haft drogproblem, så därför blundar de.
Ställningsbyggarena åker hela Sverige runt, stannar ett tag och åker sen vidare.
I vilket fall så har jag börjat tacka nej även till marijuana(och skulle absolut inte riskera AAS-bruk/missbruk) för att jag inte tycker det är värt den, om än väldigt lilla, risken man tar att man ska bli utsatt för en situation där man kan tänkas behöva bevisa sin oskuld.
Det kan vara nåt med en arbetsgivare, en trafikolycka, en kontroll på gymmet, en slumpartad kontroll på stan/i trafiken eller nåt man blivit indragen i mot sin vilja. Jag skulle inte palla med stressen av att veta att jag när som helst kan få någon aspekt av min framtid förstörd av vad jag har i blodet/urinen/håret.
Folk på jobbet verkar ställa sig frågande till ifall kreatin och vassleprotein är doping eller ej. Det räcker...
Ungefär så här resonerar jag också. Den absolut största anledningen till att jag undviker AAS bruk är att det skulle förstöra mitt CV. Skulle inte orka gå omkring med det i blodet och noja 24/7.
Luca Brasi
2016-09-25, 10:27
Ungefär så här resonerar jag också. Den absolut största anledningen till att jag undviker AAS bruk är att det skulle förstöra mitt CV. Skulle inte orka gå omkring med det i blodet och noja 24/7.
Behöver man verkligen skriva vilka droger man tar i sitt CV?
Drogtestad, ja. Ingen aning om vad som analyserades, dock. Skrivbordsjobb.
Diomedea exulans
2016-09-25, 10:41
Nej, otroligt nog inte, med tanke på mina biceps.
Behöver man verkligen skriva vilka droger man tar i sitt CV?
Hahaha, kissar ner mig av skratt. Kul!
Langster
2016-09-25, 11:55
Den grafiska branschen har tidigare varit en av de mest alkoholiserade, men jag har aldrig, under ca 18 år på 3 olika företag i branschen, blivit testad för någonting.
Jag har hört en del historier om hur det blundas för eller t.o.m accepteras missbruk i den här branschen, trots användning av rätt farliga maskiner såsom tryckpressar, skärmaskiner, truckar m.m.
Luca Brasi
2016-09-25, 11:59
Den grafiska branschen har tidigare varit en av de mest alkoholiserade, men jag har aldrig, under ca 18 år på 3 olika företag i branschen, blivit testad för någonting.
Jag har hört en del historier om hur det blundas för eller t.o.m accepteras missbruk i den här branschen, trots användning av rätt farliga maskiner såsom tryckpressar, skärmaskiner, truckar m.m.
Jag hade en granne som jobbade i den branschen.
Nästan helt alkoholdement men varje morgon tog han bilen till jobbet.
Sparven från Minsk
2016-09-25, 12:48
Registerutdrag + dopingtest i samband vid anställning.
Tullinspektör.
Vad kostar egentligen ett dopingprov för företaget? Har hört allt mellan 2000-8000 per prov. Har man då 5000 anställda blir det ju väldigt oekonomiskt och svårt att motivera ett dopingprov. I alla fall om det rör sig om tex IT eller något liknande. Är man polis eller något förstår jag om de kan anse att det är motiverat.
VoDaresVins
2016-09-26, 08:17
Drogtestad, ja. Ingen aning om vad som analyserades, dock. Skrivbordsjobb.
Samma här.
TS: ska det vara ett ja i pollen?
Vad kostar egentligen ett dopingprov för företaget? Har hört allt mellan 2000-8000 per prov. Har man då 5000 anställda blir det ju väldigt oekonomiskt och svårt att motivera ett dopingprov. I alla fall om det rör sig om tex IT eller något liknande. Är man polis eller något förstår jag om de kan anse att det är motiverat.
Screening kostar inte många hundralappar.
I stockholm, inom sjukvården, är kostnad för privatperson.
"alkohol, narkotika och läkemedel 625 kr/prov
provtagningar med Analyskostnad (med Moms)"
Och om man skulle göra det i bulk mot en arbetsgivare tror jag man kan få ned det ordentligt.
Kostnaden för att rehabilitera är sjukt stor, så det lönar sig nästan alltid att screena, även med många anställda.
Jag har screenats inför anställning i försvarsmakten. (utlandsstyrkan)
pellepedal
2016-09-26, 08:24
Industrijobb inom tillverkning av sprängämnen.
Shqypnia
2016-09-26, 08:37
Fick göra ett drogtest på mitt dåtida arbete som förare, däremot aldrig för doping. De enda i min vänkrets som testats för doping är de som arbetar som väktare.
IT. Nej, verkligen inte, aldrig, ingen skulle komma på tanken.
Drogtest vid anställning sedan 1-2 tester månden där de slumpar ut ca5 st som blir kallade. Vad de kollar är jag osäker på men tvivlar att dopingpreparat är med på listan. IT tjänst men inom större företag.
Screening kostar inte många hundralappar.
I stockholm, inom sjukvården, är kostnad för privatperson.
"alkohol, narkotika och läkemedel 625 kr/prov
provtagningar med Analyskostnad (med Moms)"
Och om man skulle göra det i bulk mot en arbetsgivare tror jag man kan få ned det ordentligt.
Kostnaden för att rehabilitera är sjukt stor, så det lönar sig nästan alltid att screena, även med många anställda.
Jag har screenats inför anställning i försvarsmakten. (utlandsstyrkan)
Det där tror jag bara är för "vanliga droger". Ska man testa doping också blir de ett speciellt test som kostar deg.
Det där tror jag bara är för "vanliga droger". Ska man testa doping också blir de ett speciellt test som kostar deg.
De där drogscreeningarna kan ju vara sjukligt snabba och enkla metoder. Jag satt med när nån sjuksköterska körde ett drogtest på mig. Jag vet inte exakt vad de var de screenade mig för eller hur känslig metoden är men bland annat opiater. Det tog typ 3-4 minuter och använde väldigt lite utrustning som jag inte vet vad det är.
När man testar för doping finns ju inga snabba metoder utan det är GC-MS på urinet, en utrustning som brukar kosta ett par hundra tusen upp till nån miljon och jag tror det kan vara flera körningar med olika kolonner(eller kanske även LC-MS) för att hitta olika substrat. Om det är testosteron man tittar efter, vilket är den vanligaste substansen att dopa sig med så måste man använda IR-MS för att skilja endogent och exogent testosteron, en utrustning som kostar flera miljoner normalt. Du kan testa opiater, marijuana, amfetamin och kokain med stickor som tillsammans kostar under 100kr(Ok, det kanske kostar mer i Sverige, jag tittade på en indisk sida :)). Det går inte med de flesta dopingpreparaten.
Separationstekniker, separerar molekyler efter olika kemiska egenskaper som polaritet, surhet, storlek beroende på teknik och kolonn, är oftast inte särskilt dyra, men kan vara det:
GC- Gas Kromatografi <--- Jag har använt flera sådana många gånger både i kurser, examensarbete och under arbetet.
LC - Vätske kromatografi <--- Jag har använt en sån, möjligen två, minns fan ej. Inte exotisk men ofta lite mer tekniskt krävande och/eller bulkig än GC:n.
Detektionstekniker, detekterar det man separerat med GC eller LC:
MS - Mass spektroskopi <--- Använt en GC-MS en gång, MS är alltid ganska dyr, har jag fått för mig.
IR - Isotop ratio (heter egentligen IRMS och vad det står för är uppenbart)<--- Jag har sett ett par sådana, ganska exotisk, dyr.
Ja vid två tillfällen. Dels på en Volvofabrik och dels på nuvarande anställning som lokförare.
Primärt söker dom väl efter andra droger dock.
Enligt sköterskan jag frågade så söker de inte efter dopingpreparat när de testar lokförare. Jag tror att det blir ett dyrare test då, som Rundhus var inne på. Fast det var 2010 jag frågade så det kan ju ha ändrats sedan dess.
On topic så har jag testats för droger några gånger som lokförare. Tre eller fyra gånger med urinprov och några gånger med saliv.
Enligt sköterskan jag frågade så söker de inte efter dopingpreparat när de testar lokförare. Jag tror att det blir ett dyrare test då, som Rundhus var inne på. Fast det var 2010 jag frågade så det kan ju ha ändrats sedan dess.
On topic så har jag testats för droger några gånger som lokförare. Tre eller fyra gånger med urinprov och några gånger med saliv.
Jag tror att många som svarat ja i pollen bara tror att de blivit testade för doping för att de fått göra ett standard drogprov. Jag skulle tro att det är väldigt ovanligt att företag kostar på att kolla efter doping också.
Rätta mig om jag har fel men man har väl enligt lagen rätt att kräva dem på alla resultat de fått fram när de testat en? Då borde man få reda på det. Jag har aldrig blivit testad för doping men blivit screenad för droger i samband med att jag skulle delta i en läkemedelsstudie. Då satt jag som sagt med vid själva analysen. Och det var bara resultat i form av positivt eller negativt. Mitt resultat var negativt vilket var positivt! :)
Rätta mig om jag har fel men man har väl enligt lagen rätt att kräva dem på alla resultat de fått fram när de testat en? Då borde man få reda på det. Jag har aldrig blivit testad för doping men blivit screenad för droger i samband med att jag skulle delta i en läkemedelsstudie. Då satt jag som sagt med vid själva analysen. Och det var bara resultat i form av positivt eller negativt. Mitt resultat var negativt vilket var positivt! :)
Hmm? Enligt vilken lag då?
Om det är sjukvårdspersonal som testar kan du ju alltid begära ut din patientjournal. Men om det är ett privat prov med en extärn betalare så har jag svårt att se att man har laglig rätt till något.
Det är väl beställaren av provet som äger rätten till svaret skulle jag tro.
rememberence
2016-09-26, 14:19
När man testar för doping finns ju inga snabba metoder utan det är GC-MS på urinet, en utrustning som brukar kosta ett par hundra tusen upp till nån miljon
En riktigt schyst Agilent eller Thermo Fischer :naughty: *drool*
Men jag äger rätten till min kropp och det är trots allt en del av den de fått låna av mig.
Om jag inte är felunderrättat så är det ingen som av sin arbetsgivare blir tvingad att genomgå ett drogtest utan man krävs på att skriva under att arbetsgivaren får ta del av resultatet om man typ vill behålla/få jobbet. Annars gäller läkarsekretessen även här. Det är bara polisen som har laga rätt att tvinga någon att genomgå ett drogtest/dopingtest.
Dopingtest - Räddningstjänsten
Drogtest - Säkerhetsjobb på Landvetter
Nej, men..
Jag arbetar med att drogtesta personer för företag och säkerhetstjänster, om ni råkar undra något :)
tossefar
2016-09-26, 21:31
Nej, men..
Jag arbetar med att drogtesta personer för företag och säkerhetstjänster, om ni råkar undra något :)
Har ni span på mig?
Diomedea exulans
2016-09-26, 21:39
Jag misstänker att de var extra taskiga mot mig på ett jobb för att se om jag drog. Det kan man väl räkna som drogtest?
Jag misstänker att de var extra taskiga mot mig på ett jobb för att se om jag drog. Det kan man väl räkna som drogtest?
HHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHAHAHA :laugh::laugh::laugh::naughty:
Posta nu precis samma i tråden för oss som roas av torra ordvitsar eller tänker börja göra det!
Men du drog ju till slut eller hur var det? Så du åkte dit? Eller så åkte du aldrig dit igen. :Virro
Diomedea exulans
2016-09-27, 07:04
HHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHAHAHA :laugh::laugh::laugh::naughty:
Posta nu precis samma i tråden för oss som roas av torra ordvitsar eller tänker börja göra det!
Men du drog ju till slut eller hur var det? Så du åkte dit? Eller så åkte du aldrig dit igen. :Virro
Haha, sure!
Jo, jag ska plugga i 3 år nu utan att jobba vid sidan av, så jag har dragit!
delta_mats
2016-09-27, 07:39
Du har säkert rätt. Jag antog bara att det gick att se doping också även om det främst är andra droger man letar efter.
Nej, men..
Jag är nyfiken på om jag har rätt, är det ovanligt att företag som inte handlar om säkerhet utför dopingtest? Tex banker och IT företag osv.
Hmm? Enligt vilken lag då?
Om det är sjukvårdspersonal som testar kan du ju alltid begära ut din patientjournal. Men om det är ett privat prov med en extärn betalare så har jag svårt att se att man har laglig rätt till något.
Det är väl beställaren av provet som äger rätten till svaret skulle jag tro.
Jag utgår från att det borde vara arbetsgivaren som begär sådana här prov normalt sett.
Så länge de lagrar uppgifter om dig i ett datasystem med registerstruktur (t.ex. personaladministrativt system) så har du normalt rätt att få ut uppgifterna genom ett registerutdrag enligt 26 § personuppgiftslagen.
trädgårdsmöbel
2016-09-27, 07:53
Inte i samband med nyanställning, men det var bra underligt på en gammal arbetsplats. Jag dopingtestades, en snubbe som gillade reggae drogtestades och övriga testades inte alls. Vi två kände oss utpekade för dessa "slumpmässiga" kontroller.
Jag är nyfiken på om jag har rätt, är det ovanligt att företag som inte handlar om säkerhet utför dopingtest? Tex banker och IT företag osv.
Ja test för anabola steroider är ovanligt. Det är företagen som bestämmer vilka analyser de vill köpa.
En screening på anabola kostar (i analyskostnad) 1100:- till skillnad mot ex heroin som kostar 45:-
Ja det är ganska vanligt. Jag har en av storbankerna som kunder samt ett annat av Sveriges största företag som sysslar med livsmedel bla, dessa kör drogtester på samtliga de nyanställer.
Eftersom förvirringen är stor i den här tråden så är jag extra tydlig nu: syftar du på vanliga drogtester nu dvs amfetamin, cannabis, kokain eller dopingprov dvs anabola androgena steroider? Det är ju olika prov.
Eftersom förvirringen är stor i den här tråden så är jag extra tydlig nu: syftar du på vanliga drogtester nu dvs amfetamin, cannabis, kokain eller dopingprov dvs anabola androgena steroider? Det är ju olika prov.
Se ovan, jag korrigerade mitt svar eftersom jag läste för fort.
Drogtester=vanligt
Dopingtester=ovanligt.
F.ö samma prov men olika analyser :P
Se ovan, jag korrigerade mitt svar eftersom jag läste för fort.
Drogtester=vanligt
Dopingtester=ovanligt.
F.ö samma prov men olika analyser :P
Finns det breda screeninganalyser som innefattar båda? Eller är de mer specifika?
Finns det breda screeninganalyser som innefattar båda? Eller är de mer specifika?
Man väljer analyser.
Är det en eller flera kolonner som används för att upptäcka alla dopingpreparat? Alltså kan ni få allt på en körning med GC-MS eller LC-MS eller måste ni använda olika utrustningar/eluenter/temperaturer/pHn/flöden?
WADA brukar(var metodologin 2013 eller när det nu var jag läste det) bara köra GC-IRMS för att separera endogent och exogent testo om T:Epi-ration på GC-MS är över en viss siffra. Gör ni likadant eller skippar ni det och säger att personen är dopad om T:E är över nåt visst?
Är det en eller flera kolonner som används för att upptäcka alla dopingpreparat? Alltså kan ni få allt på en körning med GC-MS eller LC-MS eller måste ni använda olika utrustningar/eluenter/temperaturer/pHn/flöden?
WADA brukar(var metodologin 2013 eller när det nu var jag läste det) bara köra GC-IRMS för att separera endogent och exogent testo om T:Epi-ration på GC-MS är över en viss siffra. Gör ni likadant eller skippar ni det och säger att personen är dopad om T:E är över nåt visst?
Frågar du mig? Jag arbetar inte med analys utan som provtagare cofffee
Men generellt svarat så görs en screening först på efterfrågad analys med immunologisk metod.
Vid negativt resultat på screeningen innebär det att provet ej innehåller aktuell drog eller att koncentrationen är mindre än angivet gränsvärde
Positiva resultatet verifieras med LC-MS. Vet ej om olika flöden körs då men det är möjligt för jag vet att det ibland körs flera gånger innan det verifieras.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.