Visa fullständig version : Träna mage
svartakronan
2016-09-24, 23:35
Jag tycker det är tråkigt att träna mage och det blir aldrig av, egentligen så ska jag köra det på bendagen men har aldrig någon energi kvar till att köra mage efter ben.
Måste man träna mage specifikt eller tränar basövningarna magen tillräckligt?
Hur gör ni?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dip Crunches i köksbänkhörnan, eller benlyft. Sida, mitt, andra sidan. Eller 111 andra magävningar, on the fly, vart som helst.
Rolfarsson
2016-09-25, 00:14
En stabil och stark bålmuskulatur (rectus abdominis ingår här) är viktigt för att förebygga ryggproblem, förbättra hållningen, gynna dina större lyft och direkt träning för rectus abdominis är viktigt för att motverka muskulär obalans.
Jag kan dock inte ge dig rådet att köra magövningar där ländryggen flekteras (sit-ups, fulla crunches osv), då du då skulle gå från att förebygga ryggproblem till att förmodligen skapa dom om vi utgår ifrån Mcgills forskning, så om du vill vara på den säkra sidan kör magövningar där ryggen hålls rak, som t.ex. utrullning mot boll (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/795), plankan eller benlyft till höftnivå.
Kör alltid mage på underkroppsdagarna då det är en av mina svagheter.
Kör övningar som kräver "bål" först, sen mage sen mer ben som inte kräver särskilt mycket mage.
Ex:
Knäböj
Utfall
Dragon flags
Lårcurl
Kör toes2bars och brutalbänk!
Andra bra saker är vindrutetorkare, viktad planka etc.
Ganska avancerade övningar men börja t.ex. toes2bar med att köra knees upp etc :thumbup:
Känner igen problematiken och har alltid haft så själv. Däremot försöker jag se till att adepterna är bättre än mig, så de gör så här:
1. Se till att du har en eller två magövningar som du verkligen behärskar. Ta annars hjälp av nån som kan sin magträning. De två jag främst kör är crunch på bosu och utrullningar med skivstång. De är svåra, få människor gör dem bra utan hjälp.
2. Träna mage lite varje pass som en del av uppvärmningen. Typiskt är att de gör utrullningar med skivstång när de värmer upp för marklyft och crunches på bosuboll när det är knäböj.
3. Håll mängdern och tuffheten låga. Detta är typ ett universaltrick när man kommer på sig själv med att inte göra nåt som man borde göra i sin träning - ok du gillar inte denna övning, men gör ett enda set av den då? Gör ett superlätt set på 3 reps? Sänk träningsnivån tills dess att det känns löjligt att inte göra det. Få sedan in rutin på det.
Associera alltså nån magövning till andra övningar du jämt gör någon av varje pass (som jag gör med tex utrullningar och mark) och gör sedan ett enda set varje pass. Kör du 5 dagar i veckan så är det ändå 5 set mage varje vecka, och det är faktiskt rätt ok, mer än du gör nu, antagligen. Höjer man till två eller tre set så har man typ all magträning man behöver. Och kom ihåg att det inte behöver vara supertungt. Magträning gör man inte bara för att bygga magmuskler, man gör det även för motorik och kroppskontroll. Det får man även om det är ganska lätt.
Maghjulet och en och annan planka då och då. Hatar också att träna mage. Maghjulet är ganska tungt och snabbt gjort, det är väl typ lika svårt som att göra utrullning med skivstång?
Jag håller med Loke om att man ska ha kontinuitet på det men jag kör mer på måfå, ibland 2 dagar i veckan 3-4 set mage per gång, ibland bara 1 set en gång i veckan. Men sen kör jag en del annat smått och gott som träffar TVA, obliquerna och RA varje pass. Suitcase deadlifts, unilaterala hantelpressar t ex träffar TVA och obliquerna. Vanliga bänkpressar, knäböjar, militärpressar och marklyft aktiveras de också i och dessa kör jag väldigt mycket. Armhävningar är en planka, kör man många så är det lite jobb för core-muskulaturen.
Börja kör den här snubbens corepass och omfamna den härliga smärtan av statiska övningar åter igen:
oBccizyeX-k
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.