handdator

Visa fullständig version : Hantelflyes! hur fan gör man?

Arctrooper
2016-09-18, 19:13
Hej!

Övningen hantelflyes eller flyes överlag, Jag är en nybörjar styrkelyftare som lekt badibilder tidigare som aldrig tänkt på denna övning fören nylingen.

När jag lekte byggare så körde jag aldrig flyes för jag fick inte till det och de kändes bara obekvämt i axlarna. Nu när jag försöker mig på att bli en bra styrkelyftare så märker jag att i dom flesta program så ligger flyes med som komplement övning för att bygga tuttar.

Så min fråga är! hur håller ni armarna? försöker ni köra på tunga vikter eller är det rimligt att ligga och köra med 10 kg om man har bänkat 120 kg på tävling? :)

shut teh face
2016-09-18, 19:25
Jag kör den varje bröstpass, det är en utmärkt rehabövning för mig där bröstmusklerna gärna drar fram bröstryggen.

Jag kan inte ge så mycket input på utförandet än denna länk: http://www.styrkelabbet.se/hantelflyes/

Men ja, man ska inte köra särskilt tungt i början. När jag började körde jag 18-20 kg press och började med 7 kilo på hantelflyes, 3x15-20 reps för att få in tekniken. Sen ökar man rätt fort.

Ozziking
2016-09-18, 20:07
Jag tycker det stretchar och tar bättre om man på väg i bottenläget vinklar in tummarna litegrann. Som Arnold ungefär. Ska se om jag hittar ett tydligare exempel.

Tillfälligt:

871VTEF7qIY

Arne Persson
2016-09-18, 20:19
En bra styrkebetonad teknik med utmärkt ROM..:)

https://www.youtube.com/watch?v=yLopBjcS_Fw

StarkaUlf
2016-09-18, 20:59

Bara en fundering: Ska man dra tillbaka axlarna i flyes som man gör vid pressar?

Arctrooper
2016-09-19, 06:14
Bara en fundering: Ska man dra tillbaka axlarna i flyes som man gör vid pressar?

Detta undrar jag också!

Försöker brösta upp mig ordentligt så att jag får tillbaka axlarna men om man kollar på filmen med Arnold som länkades ovan ser det inte ut som han gör de? cofffee

Arctrooper
2016-09-19, 06:15
Jag kör den varje bröstpass, det är en utmärkt rehabövning för mig där bröstmusklerna gärna drar fram bröstryggen.

Jag kan inte ge så mycket input på utförandet än denna länk: http://www.styrkelabbet.se/hantelflyes/

Men ja, man ska inte köra särskilt tungt i början. När jag började körde jag 18-20 kg press och började med 7 kilo på hantelflyes, 3x15-20 reps för att få in tekniken. Sen ökar man rätt fort.

Okej tack! Då låter de rimligt att jag gör på med dom lätta hantlarna i början. :)

leee
2016-09-19, 10:17
Okej tack! Då låter de rimligt att jag gör på med dom lätta hantlarna i början. :)
Kör du för tungt så orkar du inte hålla ut underarmarna på uppvägen utan det blir som en press istället som i arnes video.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Beemel
2016-09-19, 10:25

Hmm såg ut som ett mellanting mellan flyes och hantelpress.
Åtminstone ett mellanting mellan det sätt jag kör dessa två på.

Anders The Peak
2016-09-19, 16:35
Hej!

Övningen hantelflyes eller flyes överlag, Jag är en nybörjar styrkelyftare som lekt badibilder tidigare som aldrig tänkt på denna övning fören nylingen.

När jag lekte byggare så körde jag aldrig flyes för jag fick inte till det och de kändes bara obekvämt i axlarna. Nu när jag försöker mig på att bli en bra styrkelyftare så märker jag att i dom flesta program så ligger flyes med som komplement övning för att bygga tuttar.

Så min fråga är! hur håller ni armarna? försöker ni köra på tunga vikter eller är det rimligt att ligga och köra med 10 kg om man har bänkat 120 kg på tävling? :)

Personligen tycker jag att hantelflyes är en rätt kass övning. Det är bättre att köra hantelpressar lite i stuk som Arnes adept gör eftersom det är betydligt bättre och säkrare utifrån axelkonstruktionen vi har som tvåbenta varelser.

Sheogorath
2016-09-19, 19:16
Kör du för tungt så orkar du inte hålla ut underarmarna på uppvägen utan det blir som en press istället som i arnes video.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Inget fel med att det blir mer presslikt: att köra en hybrid mellan press och flye är det enda vettiga sättet att flyga med hantlar. Med mer raka armar får man köra i kabel om det ska bli en vettig övning.

MEN jag är inte nöjd med utförandet i Arnes video av t.ex. den anledningen du nämner. Han bicepscurlar lite från bottenläget eftersom han inte har styrkan i pectoralerna att hålla den hävarmen (avstånd mellan axel och hantel) han valt på nervägen. Biceps är redan i ett väldigt utsatt läge i den här övningen och det där känns som att be om trubbel, för en mindre tålig atlet.

Edit:

auTPCuLVjbA

Phil Heath har hajjat hur man får ut det mesta av hantlarna om man vill göra något annat än en ren press.

Arctrooper
2016-09-19, 19:40
Inget fel med att det blir mer presslikt: att köra en hybrid mellan press och flye är det enda vettiga sättet att flyga med hantlar. Med mer raka armar får man köra i kabel om det ska bli en vettig övning.

MEN jag är inte nöjd med utförandet i Arnes video av t.ex. den anledningen du nämner. Han bicepscurlar lite från bottenläget eftersom han inte har styrkan i pectoralerna att hålla den hävarmen (avstånd mellan axel och hantel) han valt på nervägen. Biceps är redan i ett väldigt utsatt läge i den här övningen och det där känns som att be om trubbel, för en mindre tålig atlet.

Edit:

auTPCuLVjbA

Phil Heath har hajjat hur man får ut det mesta av hantlarna om man vill göra något annat än en ren press.

Det där ser ut som de kan vara något! Ska testa på torsdagens bänkpass :)

Arne Persson
2016-09-19, 19:50

Axlarnas position framgår tydligt i videon.

Arne Persson
2016-09-19, 19:53

Edit:

auTPCuLVjbA

Som jag skrev var denna teknik främst för tunga hantlar med utmärkt djup och stretch av bröstmusklerna.

forceberg
2016-09-19, 20:40
En överlägsen övning för bra stretch av brösten. Brukar lägga in axlarna under kroppen och sedan få ett rejält stretch som Arnold. Tänker på att squeeza brösten igenom hela rörelsen.

Sent from my HUAWEI NXT-L29 using Tapatalk

Rolfarsson
2016-09-19, 20:54
Ska man dra tillbaka axlarna i flyes som man gör vid pressar?

Ja.