Visa fullständig version : Behöver en kamera!
Bossebäver
2016-09-18, 12:23
Tjo!
Jag tänker hålla detta kort och koncist. Jag behöver (eller vill ha) en digitalkamera. "kraven" är som följande.
-Snabb på att ta bilder, snabbare än en mobiltelefon. Den får gärna ha en burst-funktion.
-Kompakt, dvs inte en systemkamera.
-Bättre kvalité på bilderna än en mobiltelefon, borde inte vara omöjligt kan tyckas :p
-Studentbudget, så billigare än billigt vore underbart. Betalar dock hellre lite mer för något som är markant bättre än billigaste alternativet.
Pluspoäng ges om den är typ stöt och vattentålig. Jag kan ingenting om kameror, så jag uppskattar all hjälp jag kan få!
Over and out!
Baskagge
2016-09-18, 15:56
Kanske någon ur Canons G-serie. G9X är liten och smidig, sedan finns det andra i serien där man kan byta blixt och objektiv om man nu önskar det.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=g9xsilver&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=g9xsilver&utm_campaign=prisjakt_se
https://www.youtube.com/watch?v=79tyV0q12Z0
Bästa Point and Shoot du kan köpa är en Sony RX100IV. Men jag rekommenderar en Sony RX100 av modell I eller II, du verkar ej behöva extra lull.
Panasonic lumix är en kanonbra digitalkamera med kvallite!
Haft min i 8 år och tycker den är modernare och tar bättre bilder än många nya digitalkameror 2016.
/Lumix nörden :D säg till om du vill ha hjälp med modeller! kika runt lite först.
Armed Dingo
2016-09-18, 18:47
Nu är min åsikt inte vad du frågade efter men kanske värt att tänka på ändå.
Om du ändå inte tänker gå på en bra DSLR kan du likagärna satsa de extra pengarna på en mobil med bra kamera. Typ s7 eller iPhone 7.
Kanske inte når upp till kompakt-segmentets kvalite (som ofta är svindålig) i alla scenarior men du får så mycket mer: alltid en hyfsad kamera med dig, samt övriga fördelar med en dyrare mobiltelefon. Kostnaden är ungefär densamma.
Kompakt-segmentet borde dö ut. Undermålig kvalité vs dyrare dslr utan tillgängligheten hos en mobil. Ett dåligt val. Men jag känner inte till vad du ska ha den till.
Bästa Point and Shoot du kan köpa är en Sony RX100IV. Men jag rekommenderar en Sony RX100 av modell I eller II, du verkar ej behöva extra lull.
Studentbudget dock, ligger väl på 2 loppor max?
Tror Panasonic Lumix DMC-TZ70 kan vara ett utsökt val för det du söker.
Om du ändå inte tänker gå på en bra DSLR kan du likagärna satsa de extra pengarna på en mobil med bra kamera. Typ s7 eller iPhone 7.
Kanske inte når upp till kompakt-segmentets kvalite (som ofta är svindålig) i alla scenarior men du får så mycket mer: alltid en hyfsad kamera med dig, samt övriga fördelar med en dyrare mobiltelefon. Kostnaden är ungefär densamma.
Kompakt-segmentet borde dö ut. Undermålig kvalité vs dyrare dslr utan tillgängligheten hos en mobil. Ett dåligt val. Men jag känner inte till vad du ska ha den till.
Håller nästan med. Om man vill ha en kompakt som komplement till sin kamera för att ha något snabbt, lätt och smidigt med lite mer manuella kontroller än telefonen tycker jag det är rimligt. Men om man bara ska ha EN kamera borde man börja med dslr. Du kan få en beggad Canon 1000d för ett billigare pris än vad du får en riktigt dålig kompakt för.
Håller nästan med. Om man vill ha en kompakt som komplement till sin kamera för att ha något snabbt, lätt och smidigt med lite mer manuella kontroller än telefonen tycker jag det är rimligt. Men om man bara ska ha EN kamera borde man börja med dslr. Du kan få en beggad Canon 1000d för ett billigare pris än vad du får en riktigt dålig kompakt för.
Jag slår ett slag för sony nex serien, har själv kört Nex 5, 5N och nu A6000.
Jag slår ett slag för sony nex serien, har själv kört Nex 5, 5N och nu A6000.
5-6k i nypris? Köp en 70d eller motsvarande på blocket och få en sjukt mkt bättre kamera för samma pris.
Vad snackar du om.
Även jag är student, men har en känsla av att TS har en lägre syn på vad en studentbudget är.
Det finns en marknad för kompakta kameror och kvalitén är grym. Jag använder i princip bara min Sony RX100III när jag är ute och reser numera, får plats i fickan och tar grymma bilder. Betydligt bättre än vad en billig DSLR gör. När jag är ute och vandrar och ska fotografera landskap, då orkar jag släpa med mig fullformatshuset och några objektiv. Ska man köpa en DSLR kan man inte bara citera priset på kamerahuset, man behöver åtminstone några objektiv för att kunna nyttja huset. Då springer priset iväg.
ARMSTARK
2016-09-19, 07:21
A camera, nuts nuts wink wink say no more... :naughty:
Slartibartfast
2016-09-19, 07:53
Intressant diskussion angående huruvida kompaktkameramarknaden är död eller inte. Om hur Nikon och Canon missade social mediarevolutionen.
AGp3JXKtHBM
Fortsatt spekulerande om huruvida mirrorless kameror, som annars kan ses som ett starkt alternativ till större dslr:s och kompaktkameror, även kan dödförklaras.
aanabyZgquU
Armed Dingo
2016-09-19, 13:24
Vad snackar du om.
Även jag är student, men har en känsla av att TS har en lägre syn på vad en studentbudget är.
Det finns en marknad för kompakta kameror och kvalitén är grym. Jag använder i princip bara min Sony RX100III när jag är ute och reser numera, får plats i fickan och tar grymma bilder. Betydligt bättre än vad en billig DSLR gör. När jag är ute och vandrar och ska fotografera landskap, då orkar jag släpa med mig fullformatshuset och några objektiv. Ska man köpa en DSLR kan man inte bara citera priset på kamerahuset, man behöver åtminstone några objektiv för att kunna nyttja huset. Då springer priset iväg.
Nu är emellertid inte 7000:- kronors kompaktkameror i entusiastsegmentet det TS frågade efter utan studentbudget, en synonym till billig. Vad jag skrev hörde därmed till den kategorin kameror.
Av de samples jag såg varjag fortfarande inte imponerad. Ska man ha en riktig kamera får den kosta över 8k och sedan objektiv,annars kan man likagärna köra på mobilen. Det är vad jag tycker. GH4 är ett exempel på vad jag tycker man bör lägga.
En kamera kanske man har i 10 år innan man byter den.
Mobil byter de flesta vartannat år, de går sönder och batterierna tar slut o.s.v.
Dessutom är 3-4ggr zoom väldigt bra att ha, vilket de flesta kompakter väl har idag antar jag (inte kollat kameror på länge).
Dessutom bättre inställningar för att fota makro, och snabbare AF och starkare blixt och gud vet allt.
Definitionen av studentbudget är tämligen avgörande här.
shadowfire
2016-09-19, 16:18
Jag tycker telefonen fullkomligen suger att fota med om man vistas i naturmiljö, har på sig vantar, ska fippla med touchscreen osv. Där är min Panasonic DMC-GF3 klockren då den trots touchscreen, har riktiga knappar och kan opereras med handskar på utan problem. Ändå liten och kompakt och ryms i fickan med pannkaksobjektiv. Som komplement så fungerar det utmärkt med zoomobjektiv till den också. En mix av flera världar dvs och fyller mitt behov klockrent när jag äventyrsfotograferar.
Edit: Sedan vet jag inte om den har så bra "point and shoot" åtminstone inte i autofocusläge. Om det är att slita upp kameran snabbare än en westernrevolver, så vet jag inte vilken kamera som är redo att fota så pass snabbt med. Däremot så burst/snabbfotsläge har ju flera kameror i den klassen som standard.
5-6k i nypris? Köp en 70d eller motsvarande på blocket och få en sjukt mkt bättre kamera för samma pris.
nja, jag är ute efter portabiliteten. 70d är för stor helt enkelt. Dessutom steker a6000 70d i dxo mark! *flex* hehe, jag är helnöjd med min a6000, kör sigmas 1.4 30 mm och samyangs 12 mm 2.0. kommer nog köpa på mig sigmas 60mm också när jag kommer tillbaka,..
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A6000-versus-Canon-EOS-70D-versus-Nikon-D7100___942_895_865
Bossebäver
2016-09-20, 23:10
Jag har redan en Z5a som inte duger, speciellt inte om det är mörkare än skymning eller lite avstånd( dvs allt annat än 2-3 meter) Menar du att S7an är så mkt bättre?
En kamera kanske man har i 10 år innan man byter den.
Mobil byter de flesta vartannat år, de går sönder och batterierna tar slut o.s.v.
Dessutom är 3-4ggr zoom väldigt bra att ha, vilket de flesta kompakter väl har idag antar jag (inte kollat kameror på länge).
Dessutom bättre inställningar för att fota makro, och snabbare AF och starkare blixt och gud vet allt.
Definitionen av studentbudget är tämligen avgörande här.
Jag tycker telefonen fullkomligen suger att fota med om man vistas i naturmiljö, har på sig vantar, ska fippla med touchscreen osv. Där är min Panasonic DMC-GF3 klockren då den trots touchscreen, har riktiga knappar och kan opereras med handskar på utan problem. Ändå liten och kompakt och ryms i fickan med pannkaksobjektiv. Som komplement så fungerar det utmärkt med zoomobjektiv till den också. En mix av flera världar dvs och fyller mitt behov klockrent när jag äventyrsfotograferar.
Edit: Sedan vet jag inte om den har så bra "point and shoot" åtminstone inte i autofocusläge. Om det är att slita upp kameran snabbare än en westernrevolver, så vet jag inte vilken kamera som är redo att fota så pass snabbt med. Däremot så burst/snabbfotsläge har ju flera kameror i den klassen som standard.
Jättemycket bra feedback i tråden, mer än vad jag kunnat hoppas på!
Jag tänkte att jag skulle klargöra med vad jag söker efter för att ni ska ha lättare att förstå.
-Studentbudget innebär 3000 ish. Jag skulle kunna gå en tusenlapp högre men det ska vara väldigt motiverat. Hellre lägre.
-Kompakt<Snabbtagningsförmåga<Bildkvalité<Stöttålighet. Halva ideén är att den ska vara lätt att ha med. Jag upplever också att det är kul på fester och resor att dela ut kameran litegrann så att mycket bilder blir tagna. En fullstor (eller tom en relativt stor) kompaktkamera tar bort hela grejen. Jag kan låna en systemkamera om jag desperat behöver en bra bild, men jag kan inte släpa med den i en ficka på fest etc.
-Jag är öppen för begagnat, men ni får jättegärna vara övertydliga med modeller och eventuellt länka till annonser. Jag fattar inte vad som är bra och inte ;P
Sony A6000.
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
har du 3.5 loppor så köp en rx100. blir inte bättre kompromiss för dina kriterier. A6000 är inte portabel.
http://www.siba.se/foto-och-video/foto-och-videokamera/kompaktkamera/sony-cyber-shot-dsc-rx100-kompaktkamera-107487
https://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100
A6000 är kompakt. Även ifall rx100 är i miniligan.
Men det efterfrågades bra ljusinsläpp, och det har verkligen alphaserien
http://cameradecision.com/sensorimage/sensor-Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-Sony-Alpha-a6000.png
A6000 är kompakt. Även ifall rx100 är i miniligan.
Men det efterfrågades bra ljusinsläpp, och det har verkligen alphaserien
http://cameradecision.com/sensorimage/sensor-Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-Sony-Alpha-a6000.png
Man tar inte med sig a6000 ut, det gör man med rx100. Den slinker lätt ner i fickan och märks inte ens, speciellt når man tar bilder. jag har båda (eller jag har rx100 II) Bildkvaliten är överlägsen på a6000 men vad gör det om man inte har med sig kameran hela tiden?
https://cdon.se/hemelektronik/sony_alpha_a5000_kampanj/
köp denna. mindre än a6000 utan sökare och annat krimskrams.relativt kompakt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.