handdator

Visa fullständig version : En fråga till mods (?): Får man inte länka brottsnyheter?

TheBeach97
2016-09-17, 15:23
Jaa, jag har nu gjort minst tre trådar tror jag, om olika brottsnyheter, detta under en period av typ månader. Alla trådar har försvunnit inom kanske ett dygn, utan att jag blivit meddelad varför.

Är det någon regel jag missar eller vadå? Får man inte länka nyheter? Men det måste man ju få eftersom att jag ser massa massa andra personer länka nyheter här, så är det specifikt brottsnyheter?

King Grub
2016-09-17, 15:27
Trådar som spårar ur eller icke önskvärda diskussioner tas bort utan att trådstartaren meddelas. Det är inte ett forum med fri diskussion. Det är ett träningsforum först och främst.

TheBeach97
2016-09-17, 15:31
Trådar som spårar ur eller icke önskvärda diskussioner tas bort utan att trådstartaren meddelas. Det är inte ett forum med fri diskussion. Det är ett träningsforum först och främst.

OKej! Men är osäker om tråden ens spårats ur ... såg typ en kommentar i den och sen var den borta!

King Grub
2016-09-17, 15:35
Kolozzeum drivs av ett kosttillskottsföretag och är ett träningsforum. Politiska och liknande diskussioner är egentligen inte alls önskvärda, oavsett inriktning.

TheBeach97
2016-09-17, 15:37
Okej! Är bara intresserad så jag vet vad jag kan posta sen utan risk att bli varnad/bannad!

Men det var heller inte en politisk tråd .. det var bara en tråd där jag skrev att en man försökt dränka en polisman

BlötSnö
2016-09-17, 15:51
En fråga: "Råkar" alla dessa nyheter ha någon gemensam nämnare?

Gober
2016-09-17, 15:57
1 post utanför allmänt och resterande är trådar om brott, brott med gm som har någon gemensam nämnare? När en använde har sitt konto för en specifik agenda brukar det väl sluta med stängda trådar och eller bann.

TheBeach97
2016-09-17, 15:57

Dom som jag visat här har just varit brottsnyheter när dom tagits bort, med våld då. Ett var mord tror jag, ett annat var gruppvåldtäkt och nu denna när en person försökte dränka en polisman som hoppade i vattnet för att rädda honom.

Gerdler
2016-09-17, 15:58
Ja, för ingen försvarar bunkerläkaren, John Ausonius eller Lars-Inge Svartenbrandt, så hade man gjort en tråd om dem så hade denna inte spårat.

TheBeach97
2016-09-17, 15:58
1 post utanför allmänt och resterande är trådar om brott, brott med gm som har någon gemensam nämnare? När en använde har sitt konto för en specifik agenda brukar det väl sluta med stängda trådar och eller bann.

Nej resterande trådar är inte alls om sånt, jag postar mest i min egna tråd på allmänt om testosteronproblem och min kontakt med sjukvården. Sen har jag postat om tips om utbildningar och karriärsval.

BlötSnö
2016-09-17, 16:04
Ja, för ingen försvarar bunkerläkaren, John Ausonius eller Lars-Inge Svartenbrandt, så hade man gjort en tråd om dem så hade denna inte spårat.

Jag förstår inte vad du menar. Jag försöker inte vara dryg. Hur kom de brottslingarna in i det hela? Menar du att folk försvarar de kriminella i länkarna som TS postar?

Latissimus Dorsi
2016-09-17, 16:47
Har redan funnits trettioelva Janolsson, kalleandersson, pellesvanslös och allt vad dom heter som minsann sitter på sanningen om ditten om datten som vet exakt allting om den stora elefanten i rummet yada yada yada. Därav att mods med all rätt insta-tar bort alla såna skräptrådar.

leo1
2016-09-17, 19:17
Har redan funnits trettioelva Janolsson, kalleandersson, pellesvanslös och allt vad dom heter som minsann sitter på sanningen om ditten om datten som vet exakt allting om den stora elefanten i rummet yada yada yada. Därav att mods med all rätt insta-tar bort alla såna skräptrådar.

+1

Det fanns ju någon ganska nyss som scannade hela Internet på nyheter och la upp för diskussion här. Främst hämtade från utländska sajter har jag för mig:d

Janolsson, vilken klassiker. Han kanske lyckades värva någon vilsen själ.

trädgårdsmöbel
2016-09-17, 20:24
Brottsnyheter leder ofta till ökad rasism och främlingsfientlighet. Det vill sannolikt inte Kolozzeum medverka till, därav inga brottsnyheter. Där fick du din förklaring.

TheBeach97
2016-09-17, 20:33
Brottsnyheter leder ofta till ökad rasism och främlingsfientlighet. Det vill sannolikt inte Kolozzeum medverka till, därav inga brottsnyheter. Där fick du din förklaring.

Men jag är inte ens säker på om det handlade om någon från utlandet här, det stod bara "boende" och etnicitet togs inte upp, kunde ju lika gärna varit någon annan form av boende nödvändigtvis inte asyl...

ceejay
2016-09-17, 20:37
Men jag är inte ens säker på om det handlade om någon från utlandet här, det stod bara "boende" och etnicitet togs inte upp, kunde ju lika gärna varit någon annan form av boende nödvändigtvis inte asyl...

Fast tror du verkligen på det du själv säger nu?

TheBeach97
2016-09-17, 20:58
Fast tror du verkligen på det du själv säger nu?

Tror på vad? vad spelar det för roll då?

FoolsGold
2016-09-17, 21:20
Tror på vad? vad spelar det för roll då?

Om du verkligen undrar så föreslår jag följande:

Fråga dig själv varför du valde just de artiklarna. Tyckte du dig kanske se ett mönster och ville att andra skulle se samma mönster? Ja då är det ju inte bara information längre utan ett försök till opinionsbildning och det verkar vara fallet här. Som förklarats tidigare i tråden så önskas inte den typen av trådar på forumet.

Att du bara skulle välja några tidningsartiklar på måfå och posta dem i ett träningsforum på internet verkar väldigt osannolikt.

TheBeach97
2016-09-17, 21:25
Om du verkligen undrar så föreslår jag följande:

Fråga dig själv varför du valde just de artiklarna. Tyckte du dig kanske se ett mönster och ville att andra skulle se samma mönster? Ja då är det ju inte bara information längre utan ett försök till opinionsbildning och det verkar vara fallet här. Som förklarats tidigare i tråden så önskas inte den typen av trådar på forumet.

Att du bara skulle välja några tidningsartiklar på måfå och posta dem i ett träningsforum på internet verkar väldigt osannolikt.

Det här har inte ett dugg med opinionbildning att göra, jag läste en tidningssida och kom över en brottsnyhet som jag tyckte lät vrickad då en gärningsman hade försökt dränka en polis för att senare bli släppt, DET lät jävligt sjukt, därför postade jag den. Det stod inget om någon etnicitet alls i tidningen.

Det här är ju rent ut sagt creepy, så det betyder alltså att

Man får en posta nyheter om brott, varför?

Brottet KAN vara av "invandrare" och detta i sin tur betyder att någon KAN skriva "främlingsfientliga saker" i tråden.

Jaja, orka *screwy*

FoolsGold
2016-09-17, 21:50
Det här har inte ett dugg med opinionbildning att göra, jag läste en tidningssida och kom över en brottsnyhet som jag tyckte lät vrickad då en gärningsman hade försökt dränka en polis för att senare bli släppt, DET lät jävligt sjukt, därför postade jag den. Det stod inget om någon etnicitet alls i tidningen.

Det här är ju rent ut sagt creepy, så det betyder alltså att

Man får en posta nyheter om brott, varför?

Brottet KAN vara av "invandrare" och detta i sin tur betyder att någon KAN skriva "främlingsfientliga saker" i tråden.

Jaja, orka *screwy*

Du skriver: "Jaa, jag har nu gjort minst tre trådar tror jag, om olika brottsnyheter".

Jag frågar igen: Har dessa trådar i dina ögon någon gemensam nämnare som får dig att välja att ta upp just dessa brott? Kan det vara så att du ser ett mönster i gärningsmännens etnicitet?

Jag håller i grunden med dig att om man skapar en tråd om en separat händelse och är genuint intresserad av att diskutera det som hänt så borde tråden inte tas bort. Däremot kan jag tänka mig att moderatorerna är väldigt känsliga för trådar som de misstänker kan ha ett ursprung i, eller leda till uttryck för rasism och att de har erfarenhet av vilka trådar som bör tas bort just på grund av detta.

Min egen mening är att inga åsikter bär censureras utan att man bör kunna diskutera allt och istället påvisa logiska felslut där de finns. Med det sagt inser jag att det inte är träningsforumet Kolozzeums ansvar att upprätthålla yttrandefriheten i Sverige/Världen.

TheBeach97
2016-09-17, 22:20
Du skriver: "Jaa, jag har nu gjort minst tre trådar tror jag, om olika brottsnyheter".

Jag frågar igen: Har dessa trådar i dina ögon någon gemensam nämnare som får dig att välja att ta upp just dessa brott? Kan det vara så att du ser ett mönster i gärningsmännens etnicitet?

Jag håller i grunden med dig att om man skapar en tråd om en separat händelse och är genuint intresserad av att diskutera det som hänt så borde tråden inte tas bort. Däremot kan jag tänka mig att moderatorerna är väldigt känsliga för trådar som de misstänker kan ha ett ursprung i, eller leda till uttryck för rasism och att de har erfarenhet av vilka trådar som bör tas bort just på grund av detta.

Min egen mening är att inga åsikter bär censureras utan att man bör kunna diskutera allt och istället påvisa logiska felslut där de finns. Med det sagt inser jag att det inte är träningsforumet Kolozzeums ansvar att upprätthålla yttrandefriheten i Sverige/Världen.

Nej jag skiter i etniciteten visste inte ens att denna handlade om invandrare, inte heller en tidigare tråd jag postade, vad är det frågan om hahahaha

Bärsärk
2016-09-17, 23:43
Vem bryr sig om brottsnyheter? Är det ens nyheter...

Alkro
2016-09-18, 07:31
Om du vill diskutera aktuella brottsfall och ha en egen tråd för dessa kan du hålla dig till Flashback. Som nämnts tidigare är detta primärt ett forum för träning och ingen plats för opinionsbildning.

BlötSnö
2016-09-18, 07:36
Varför startade du separata trådar för brottsnyheter överhuvudtaget?
Vad ville du få ut för diskussion av det?

"Här är en person som försökt dränka en polis. Visst är det sjuk?"

"Ja. Ja, det är sjukt."

Sedan kommer frågan som dyker upp förr eller senare och som många temporära och permanenta medlemmar haft svaret på genom åren:

"Undrar vem som skulle/varför/hur kan man.."

"NEGER! MENA! DEPORTERA ALLT! Jag vet! Jag läser bara alternativ media! De är pålitliga som fan och har ingen alternativ agenda!"

Och så var en till tråd urspårad och låst.

Klein
2016-09-18, 07:52
Det begås väl flera tusen brott varje dag i Sverige så brottet bör ju vara synnerligen utstickande för att vara värdigt diskussion på ett träningsforum.

TheBeach97
2016-09-18, 15:13
Jaja jag orkar inte, ville bara veta varför trådarna togs bort helt plötsligt. Ni är ju fan konstiga.

trädgårdsmöbel
2016-09-18, 15:23
Jaja jag orkar inte, ville bara veta varför trådarna togs bort helt plötsligt. Ni är ju fan konstiga.

Jag kan förklara. Oavsett din (eller min, eller en mods) inställning i invandringsrelaterade frågor, eller ditt syfte med en tråd om en brottsnyhet så leder sådana trådar och diskussioner till ökad främlingsfientlighet. Kolozzeum är ett träningsforum och vill inte sammankopplas med en sådan utveckling och en sådan diskussion.

Luca Brasi
2016-09-18, 15:26
Det är ofta sådana här trådar dyker upp till ytan ifrån djupet.

Gerdler
2016-09-18, 15:42
Jag kan förklara. Oavsett din (eller min, eller en mods) inställning i invandringsrelaterade frågor, eller ditt syfte med en tråd om en brottsnyhet så leder sådana trådar och diskussioner till ökad främlingsfientlighet. Kolozzeum är ett träningsforum och vill inte sammankopplas med en sådan utveckling och en sådan diskussion.
Tror knappast diskussion leder till ökad främligsfientlighet. Däremot kanske vissa använder tråden för att vädra sin främlingsfientlighet.

Tror snarare censuren leder till ökad främlingsfientlighet i förlängningen, då dessa personer förpassas till att diskutera endast med likasinnade. Det är väl kanske inte Kolozzeums plikt att vara de som hindrar det här från att ske utan det är hela samhället som måste sluta stå där med rasistkortet så fort någon säger nåt som kanske av nöd blir mainstream om ett halvår eller fem år.

F Ultra
2016-09-18, 21:14
Dessutom så var själva nyheten ointressant. Vad spelar det för roll att en åklagare släpper en misstänkt från häktet pga låg ålder? Det är inte samma sak som att det inte kommer att bli en rättssak av det, det innebär enbart att personen inte kommer att bli frihetsberövad under tiden mellan nu och en rättegång.

blåvitt
2016-09-18, 21:23

Trådarna tas bort för att det här forumet har en historia av att trådar av det slaget alltid spårar ur, oavsett om ts har ett främlingsfientligt syfte eller ej så lyfts snart gärningsmannen etnicitet och pang bom så pratas det iq och rasbiologi. Det såg ut så en längre period, mods gör sitt allra bästa för att allmänt forum inte ska återgå till det primalstadiet. Därför tas dina trådar bort.