Visa fullständig version : Pasta istället för potatis
malinsquats
2016-09-13, 16:44
Jag undrar hur mycket pasta motsvara en potatismängd på 300 gr?
Alltså om det står 300 gr potatis på kostschemat och jag vill byta ut det mot pasta, hur mycket pasta blir det då?
StarkaUlf
2016-09-13, 16:46
Cirka 65 gram okokt pasta.
malinsquats
2016-09-13, 16:51
Cirka 65 gram okokt pasta.
Så lite alltså, sjukt vilken skillnad det är!
Men tack för snabbt svar.
StarkaUlf
2016-09-13, 16:52
Så lite alltså, sjukt vilken skillnad det är!
Men tack för snabbt svar.
Yes :) Man får betydligt mer volym av potatis kontra ris/pasta set till samma mängd kalorier.
malinsquats
2016-09-13, 17:05
Yes :) Man får betydligt mer volym av potatis kontra ris/pasta set till samma mängd kalorier.
Gillar inte att värma upp potatisen dagen efter och äta den.
Kanske skulle välja ris då istället. Vet du mängden ris som 300 gr potatis motsvara?
StarkaUlf
2016-09-13, 17:19
Kanske skulle välja ris då istället. Vet du mängden ris som 300 gr potatis motsvara?
Det är samma som för pasta. Ca 65 gram okokt ris.
Cykelcykel
2016-09-13, 17:21
Ät potatisen kall!!
Godast så
Potatismos blir godare att värma.
Observera att pastan sväller vid tillagning, så skillnaden är i praktiken mindre. Men potatis är helt klart bra, förstås.
Det är ju like synd, då potatisen dagen efter är en av dom bättre kolhydraterna.
När GI kom så fick ju potatis ett dåligt rykte pga att den låg rätt högt i GI.
Men när man börjar mäta insulin index o mättnads index så visade sig att potatis inte alls var någon "bad boy" utan var i flera avsende bättre än typ pasta.
Sen är det så att potatis dagen efter är bättre ur GI synspunkt då stäkelsen i potatis förändras och GI går ner.
Sen är jag själv ingen större potasis ätare pga att jag inte gillar smaken, men hemlagat potatismos blir det där emot :)
LunaSpice
2016-09-16, 06:23
Det är ju like synd, då potatisen dagen efter är en av dom bättre kolhydraterna.
När GI kom så fick ju potatis ett dåligt rykte pga att den låg rätt högt i GI.
Men när man börjar mäta insulin index o mättnads index så visade sig att potatis inte alls var någon "bad boy" utan var i flera avsende bättre än typ pasta.
Sen är det så att potatis dagen efter är bättre ur GI synspunkt då stäkelsen i potatis förändras och GI går ner.
Sen är jag själv ingen större potasis ätare pga att jag inte gillar smaken, men hemlagat potatismos blir det där emot :)
Pasta bildar ju dock också resistent stärkelse.
paropirat
2016-09-16, 13:29
Om du har möjlighet, köp en AirFryer. Gjorde underverk för mitt potatisätande! Sötpotatisstrips mmmmmmm....
Om du har möjlighet, köp en AirFryer. Gjorde underverk för mitt potatisätande! Sötpotatisstrips mmmmmmm....
Off topic men hur får du till sötpotatisstrips i airfryern? Mina blir antingen mjuka eller brända.
paropirat
2016-09-16, 16:05
Off topic men hur får du till sötpotatisstrips i airfryern? Mina blir antingen mjuka eller brända.
Tror inte jag gör nåt särskilt? En skvätt olja och typ 15-20 min på 180 grader. Mina blir inte heller särskilt frasiga, men det är så jävla gott ändå :)
Pasta bildar ju dock också resistent stärkelse.
Förvisso, men potatis mättar mer än dubbelt så mycket som pasta:
http://www.tasteline.com/halsa/halsotips/darfor-mattar-groten-dubbelt-sa-bra-som-muslin/
Och detta med mättnad tycker jag personligen det pratas för lite om, när det gäller att se över sin kost.
Hur kul är det att gå hungrig om man går på diet ?
King Grub
2016-09-16, 19:38
Jag tycker potatis mättar värdelöst. Kanske en kvart, men sedan är det borta.
Ja det där med mättnad verkar tydligen vara individuellt.
För egen del blir jag både mätt o står mig länge på en frukost på have grysgröt o två ägg, kontra om jag byter gröten mot müsli.
Samtidigt vet jag dom som tycker att have grysgröt inte alls mättar speciellt länge.
Jag vet inte riktigt i detalj hur man kommit fram till ett mättnadsindex, men det är ju rimligt att tro det är en typ av uppskattning vilket i så fall blir lite subjektivt.
wilhelmblomgren
2016-09-17, 00:05
Håller lite med där! Kan äta ett kilo potatis och ändå vara hungrig efter en timma. Men med 100g pasta så håller jag mig tillfredsställd hela kvällen.
Bossebäver
2016-09-18, 12:29
Tycker du samma när du kalorimatchar med pasta? Potatis håller trots allt typ en 5:1 kvot kcal/100 gram mot pasta, och 100 gram pasta är för mig verkligen ingenting.
King Grub
2016-09-18, 13:10
Ja.
Off topic men hur får du till sötpotatisstrips i airfryern? Mina blir antingen mjuka eller brända.Brukar du torka av sotpotatisen forst sa den inte ar blot/fuktig?
wilhelmblomgren
2016-09-19, 18:00
Brukar du torka av sotpotatisen forst sa den inte ar blot/fuktig?
Off topic, igen: Är det värt att införskaffa sig en airfryer? Hur bra är smaken och konsistensen?
Lipservice
2016-09-19, 18:50
ICA Maxi har extrapris på Philips Airfrier för tillfället.
wilhelmblomgren
2016-09-19, 19:41
ICA Maxi har extrapris på Philips Airfrier för tillfället.
För hur mycket?
För hur mycket?1295 tror jag.
Off topic, igen: Är det värt att införskaffa sig en airfryer? Hur bra är smaken och konsistensen?Ater du mycket potatis (eller vet att du kommer gora det): definitivt. Det tar ett par ganger att fa till det men smak och krisp blir riktigt bra med minimal mangd olja.
De flesta modeller tar dock stor plats, sa ar det nagot man inte anvander ofta ar det ratt ovart.
forslund
2016-09-20, 07:02
Hur mycket olja talar vi om för, säg, halvkilot potatis?
paropirat
2016-09-20, 09:13
Hur mycket olja talar vi om för, säg, halvkilot potatis?
Skulle säga att du klarar dig på 1 msk olja på 500 g potatis.
Min AirFryer är från Philips och jag kunde inte vara mer nöjd. 1 kg små delikatesspotatisar i klyftor. Olja, salt och peppar. 20 min i fritösen. Pling! Klart!
wilhelmblomgren
2016-09-20, 20:31
Ater du mycket potatis (eller vet att du kommer gora det): definitivt. Det tar ett par ganger att fa till det men smak och krisp blir riktigt bra med minimal mangd olja.
De flesta modeller tar dock stor plats, sa ar det nagot man inte anvander ofta ar det ratt ovart.
Skulle säga att du klarar dig på 1 msk olja på 500 g potatis.
Min AirFryer är från Philips och jag kunde inte vara mer nöjd. 1 kg små delikatesspotatisar i klyftor. Olja, salt och peppar. 20 min i fritösen. Pling! Klart!
Oj! Jo det låter verkligen lovande. Hatar dock köksmaskiner som tar sådan plats. Men det finns ju säkert något skrymsle ;)
bear.flowertwig
2016-09-30, 21:31
Oj! Jo det låter verkligen lovande. Hatar dock köksmaskiner som tar sådan plats. Men det finns ju säkert något skrymsle ;)
Jag tyckte den var värdelös och lämnade tillbaka. Undrar om du inte kan få till det riktigt bra med en varmluftsugn också :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.