handdator

Visa fullständig version : Tips på gymnasiearbete om gym.

zeect
2016-09-13, 12:50
Hej, går sista året på ekonomi och vill skriva om något relaterat till gym, men måste kopplas till ekonomi på något sätt, har ni några tips på vad man kan skriva om, typ vad det kostar att starta upp ett gym eller kosttillskott eller något, någon som har några idéer? Tack på förhand.

forslund
2016-09-13, 13:14
Räkna på vad det kostar att starta upp ett gym låter väl lite småroligt?

Lokalkostnader med in- och utpasseringssystem, utrustning, personalkostnader, servicekostnader, städkostnader. Hur många medlemmar du behöver till vilken månadskostnad och på hur många år du räknar att få tillbaka din investering på.
Vilka andra sätt kan du få in intänkter genom merförsäljning eller minimering av kostnader? Kläder, kosttillskott, PT-verksamhet, obemannade timmar m.m.?

MackeJuve
2016-09-13, 13:19
Som han ovan^

Gjorde det i företagsekonomin i gymnasiet. Räknade ut om det skulle vara en bra idé att starta ett gym i byn där jag bodde då. Ganska slarvigt arbete då kursen inte var jättestor så det finns nog mycket att räkna på där. Ett år senare öppnades ett gym så jag var väl inte helt fel ute.

MasterChief
2016-09-13, 13:30
Hej, går sista året på ekonomi och vill skriva om något relaterat till gym, men måste kopplas till ekonomi på något sätt, har ni några tips på vad man kan skriva om, typ vad det kostar att starta upp ett gym eller kosttillskott eller något, någon som har några idéer? Tack på förhand.

Jag skulle nog göra en uppstartskalkyl. Mest för att det är en bra "läxa" och kommer ge dig insikter om alla utmaningar ett nytt företag står inför.

1. Börja med att ta fram grundinvesteringen som kommer behövas. Först så väljer du inriktning på gymmet och vart det ska ligga och vad målsättningen är med gymmet (affärsidé och affärsplan). Detta kommer i stor utsträckning påverka investeringsbehovet; typ av utrustning, kostnad för renovering osv. Behöver allt köpas in direkt (vilket gör det lättare att få kunder) eller ska inköpen delvis styras av antalet kunder?

2. Sedan måste du räkna ut vilket driftkapital som kommer behövas redan från starten för att betala hyra, personalkostnader, inköp av lagervaror, marknadsföring osv.

3. Sedan är det dags att göra en rullande kalkyl för verksamheten; en vanlig resultaträkning (bara gå igenom konto för konto, det blir mycket kostnader man inte tänker på) och kassaflödesanalys. Jag rekommenderar att göra per månad för minst 12 månader framåt. Detta för att få en tydlig bild över riskerna med kassaflödet. Den stora osäkerhetsfaktorn är såklart intäkten. Så en separat plan på rimlig inskrivningstakt av medlemmar är väldigt relevant. Vilket pris du kan ta påverkas såklart av konkurrenterna så en omvärldsanalys kommer behöva göras. Eftersom det kommer vara stora fasta kostnader så är det givetvis viktigt att intäkten snabbt överstiger dessa. De fasta kostnaderna avgörs i stor utsträckning av vilket typ av gym du startar. Ett SATS-gym mitt i stan har en fast kostnad på flera hundratusen i månaden medan ett lokalt SL-gym hamnar på en bråkdel av detta. Som egenföretagare får man räkna med att jobba själv dygnet runt till intäkten är på plats och du kan börja anställa folk.

3. Med dessa två kalkyler kommer du se hur mycket kapital som kommer krävas och hur stor investeringen kommer att behöva vara. Du kan även identifiera risker och break even. Hur många kunder som minst kan du ha utan att företaget blöder?

4. Sedan handlar det om att finansiera uppstarten. Eget kapital, kreditinstitut osv. Här får du väl koka ihop något rimligt med utgångspunkten att de tycker din idé är fantastisk. :d

*Profit*