Visa fullständig version : 35 min morgonpromenad
skarbratt
2004-04-21, 20:31
Självklart är ju 60 min eller mer bättre, det fattar ju jag med, men vad jag undrar är hur mycket 35-45 min morgonpromenad ger ur en deff synpunkt.
Skall jag anstränga mig att göra 60 minuter istället, hur mycket vinner man på det?
http://www.angelfire.com/on/getfit/kaloriforbrukning.html
där kan du räkna ut hur mkt mer du bränner på att knata 60min istället för 30.
skarbratt
2004-04-21, 20:43
Men riktigt så enkelt kan det ju ändå inte vara, då den uträkningen bygger på en enkel algoritm som ta ett värde och gångrar det med tiden.
I verkligheten måste det ju vara mer exponentielt. Dvs att förbränningen ökar efter en stund då man satt fart på kroppen och bränt alla kolisas, och sedan börjar bränna fett. Och det är ju fett jag vill bränna om det bara var kalorier så skulle jag ju gå ut och springa eller något.
Hänger ni med på min fråga?
Efter nattens "svält" har kroppen inte mycket kolhydrater kvar. Att röra sig kräver alltid energi, så fettet börjar förbrännas när du kliver ur sängen typ. Meningen med morgonpromenad är att "passa på" att motionera just då kolhydratslagren är tömda, och insulinnivåerna låga.
Originally posted by skarbratt
Men riktigt så enkelt kan det ju ändå inte vara, då den uträkningen bygger på en enkel algoritm som ta ett värde och gångrar det med tiden.
I verkligheten måste det ju vara mer exponentielt. Dvs att förbränningen ökar efter en stund då man satt fart på kroppen och bränt alla kolisas, och sedan börjar bränna fett. Och det är ju fett jag vill bränna om det bara var kalorier så skulle jag ju gå ut och springa eller något.
Hänger ni med på min fråga?
Du gör inte av med några mängder kolhydrater när du går och du gör av med lika mycket kalorier vid en viss puls oavsett om det nu råkar vara fett eller kolhydrater som går åt.
skarbratt
2004-04-21, 21:07
tolkar alltså svaren som om att 30-40 minuter är ingen dum start och sedan kan man öka i slutet av deffen, om man vill pressa ut det sista???
Originally posted by skarbratt
tolkar alltså svaren som om att 30-40 minuter är ingen dum start och sedan kan man öka i slutet av deffen, om man vill pressa ut det sista???
Låter som en utmärkt idé, det är bra att ha en lite utrymme för mer träning i slutet då förbränningen automatiskt går ner när man tappar vikt.
Lite OF-Topic men ville inte starta ny tråd...
Familjen har nu inhandlat en motionscykel och mina cardio sessioner kommer börja snart...
Jag kommer då att köra på motionscykeln på morgorna istället för promender....och kan man mäta sig i vilken takt man måste hålla sig....för jag vill ju inte bränna muskler genom att köra för hårt.
Kommer säkert bli lite HIIT också....
Motionscykeln har pulsmätare så någon speciell puls att ligga på?
Tror min vilopuls är ca 75
Originally posted by TCOG
man brukar tala om 60-70% av maxpuls.
Man brukar uppskatta maxpulsen till 220 - åldern.
Så om du är runt 20 år så skulle din maxpuls vara 200.
60% av 200 är 120 slag i minuten.
Då man promenerar brukar man tala om att hålla en sådan fart att man blir ansträngd men ändå kan föra en konversation. Då brukar man automatiskt ligga inom "rätt" pulsräcka.
ok är 17 år...
220 - 17 = 203
60 % av 203 = 121,8
så jag ska inte överstiga den pulsen...
ok är 17 år...
220 - 17 = 203
60 % av 203 = 121,8
så jag ska inte överstiga den pulsen...
Du kan nog överstiga den, jag skrev 60-70% så någonstans mellan 120-140 kan du försöka hålla dig.
Inom det intervallet är fett den primära energikällan, så du behöver inte oroa dig för någon större muskelnedbrytning.
:thumbup:
Lite OF-Topic men ville inte starta ny tråd...
Familjen har nu inhandlat en motionscykel och mina cardio sessioner kommer börja snart...
Jag kommer då att köra på motionscykeln på morgorna istället för promender....och kan man mäta sig i vilken takt man måste hålla sig....för jag vill ju inte bränna muskler genom att köra för hårt.
Jag har 48 och är 23år. Men 75 är väldigt dåligt för att vara 17 , hur är det egentligen med konditionspassen
dåligt....hade bra för några års sen när jag hållde på med basket i 4 år och mitt lag var 4 i Sverige.
Men sen jag började gymma inte så mycket (hård) kondition...har la blivit mest promenader. Men ska testa HIIT snart....
Originally posted by Mindek
Efter nattens "svält" har kroppen inte mycket kolhydrater kvar. Att röra sig kräver alltid energi, så fettet börjar förbrännas när du kliver ur sängen typ. Meningen med morgonpromenad är att "passa på" att motionera just då kolhydratslagren är tömda, och insulinnivåerna låga.
Kroppen har väl ändå kolhydrater kvar efter en natt? Så mycket energi kan det väl inte gå åt under de timmar man sover?
Enligt vad jag förstått så finns det fortfarande en massa glykogen kvar i musklerna, trots en natt utan mat.
Det som töms på kolisar är levern, som leder till att vi känner oss "risiga" på morgonen.
Eller har jag missuppfattat något?
//Johnny
King Grub
2004-04-23, 09:48
Originally posted by Johnny
Kroppen har väl ändå kolhydrater kvar efter en natt? Så mycket energi kan det väl inte gå åt under de timmar man sover?
Enligt vad jag förstått så finns det fortfarande en massa glykogen kvar i musklerna, trots en natt utan mat.
Det som töms på kolisar är levern, som leder till att vi känner oss "risiga" på morgonen.
Eller har jag missuppfattat något?
//Johnny
Nej, det har du inte. Det är de obefintliga insulinnivåerna som möjliggör en procentuellt högre fettförbränning, inte kolhydratnivåerna i sig.
Originally posted by King Grub
Nej, det har du inte. Det är de obefintliga insulinnivåerna som möjliggör en procentuellt högre fettförbränning, inte kolhydratnivåerna i sig.
Skönt att höra att man har något litet rätt emellanåt ;)
//Johnny
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.