Visa fullständig version : Styrketräning tidigt på morgonen?
Hittade ett par väldigt gamla trådar om detta, så tänkte se om det var möjlig att lyfta upp detta ämne igen med den nya informationen som finns tillgänglig bland alla er vänliga träningsfantaster :D
Spelar det någon roll för muskelbyggnad av att träna tidigt på morgonen (06.00, vaknar 05.00) jämfört med att träna senare på dagen?
Vore så skönt att få träningen avklarad på morgonen, men man vill ju inte riskera för mycket gains!
Kanske måste ta BCAA (Eller någon annat kosttillskott för att detta ska fungera bra?)
:D
Brofessorn
2016-09-12, 19:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228039
http://bayesianbodybuilding.com/best-time-to-work-out/
BCAA är lika bra som socker.
Damn okej! Så inget morgonlyftande :(
Tack för svaret! :D
Borde ju vara individuellt.Om du måste stressa senare på dygnet för att hinna med träningen,kanske är tvungen att ta bort övningar/minska antalet set pga öppettider/sånt som händer så vore det väl att föredra att kunna träna på morgonen? Att det känns segt i början kommer man över efter ett tag.
Borde ju vara individuellt.Om du måste stressa senare på dygnet för att hinna med träningen,kanske är tvungen att ta bort övningar/minska antalet set pga öppettider/sånt som händer så vore det väl att föredra att kunna träna på morgonen? Att det känns segt i början kommer man över efter ett tag.
Sant, men tror jag hade tränat lika intensivt/länge oavsett tiderna. Ville bara träna på morgonen för att det kändes lite skönare att få det gjort direkt.
Rolfarsson
2016-09-12, 19:41
Det kan vara värt att tänka på att risken för diskskada är väldigt mycket högre 1-2 timmar efter att man har vaknat, eller iaf vid flektion.
nissenice
2016-09-12, 20:52
jag har nu under sommaren pga arbetstider tränat tidigt dvs direkt på morgonen och det har funkat utmärkt för mig iaf :) men är nog väldigt individuellt om man är pigg nog att prestera direkt kan jag tänka mig
Jag tränar 45 minuter varje vardagmorgon före jobbet. Jag har blivit större och starkare. Om jag hade blivit ännu större och ännu starkare av att träna på kvällen kommer vi aldrig få veta eftersom jag inte har en klon. Jag har inte tid att träna på kvällen mer än undantagsvis pga tre barn. Har märkt att jag är ca 10% svagare på morgonen än på kvällen.
Jag har också morgontränat i flera år eftersom det passar bäst in i livet i övrigt och det ger resultat. Några längre perioder har jag också kört kvällsträning.
Jag tror att man presterar bättre och får bättre resultat om man tränar senare på dagen (optimalt vore kanske kondition på morgonen och styrka på kvällen) men det finns ju annat i livet som har prioritet framför träningen. En fördel till på kvällen är ju att man kanske kan ge träningen några minuter till eftersom man inte måste till jobbet eller så.
waspen123
2016-09-13, 07:18
Jag har tränat tidigt vissa perioder, det enda jag inte brukar köra så tidigt är typ marklyft, eller ja rygg.
Bastutan
2016-09-13, 07:20
Jag kör också på morgonen innan jobbet av praktiska skäl (småbarn). Har gym i källaren så väldigt smidigt att smita ner där nån timme innan man åker till jobbet. Jag är dock betydligt starkare på morgonen än på kvällen av nån konstig anledning. Drar alltid en shake med kasein och havrepulver innan jag går och lägger mig och tränar sedan fastande.
Risken för diskskador bör väl hänga ihop med att man är jäkligt stel på morgonen allmänt? För mig är det extra viktigt att värma upp riktigt ordentligt på morgonen. Brukar också börja med lättare övningar innan böj, marklyft osv för att mjuka upp lite extra. Gå upp 05:30, pissa och dra sitt första tunga arbetsset mark vid 05:45 tror jag inte är speciellt nyttigt...
Kränktvitman92
2016-09-13, 08:20
Jag kör morgonträning och tycker det funkar fint. Äter några ägg till kvällsmat och tar eaa med lite malto på morgonen, med 2 koffein tabletter.
Tycker inte du ska sluta med din morgonträning för en liten studie säger att du får mer gains om du kör på kvällen :)
VoDaresVins
2016-09-13, 09:40
Tycker inte du ska sluta med din morgonträning för en liten studie säger att du får mer gains om du kör på kvällen :)
+1
Om jag nu skulle köra tunga mark och böj skulle jag i alla fall undvika det tidigt på morgon bara för att vara på säkra sidan. Om morgnarna passar bättre så varför inte använda de då för övriga passen.
MackeJuve
2016-09-13, 10:25
Trivs du med att träna på morgonen så gör det, strunta inte i det p.g.a. någon enskild studie. Jag håller med om att det är skönt att ha det gjort tidigt. Många upplever dessutom en skön känsla i kroppen under arbetsdagen efter ett hårt pass på morgonen.
Du kan absolut böja och marka tungt även tidigt på morgonen. Är du rädd för att vara stel så får du helt enkelt värma lite mer noggrant, det löser sig.
Jag hade tränat alla pass på morgonen om jag hade haft bättre självdisciplin samt haft lättare för att somna. När du väl har vant dig vid morgonträning kommer du dessutom inte att märka några större skillnader i styrka vs kvällsträning.
Jag tränar alltid på förmiddagen. Dels för jag vill komma igång på morgonen, dels för att det är så jävla fullt på eftermiddagen vilket jag hatar och dels för jag inte kan träna för sent, då kan jag inte slappna av och sova sen om jag använder pwo.
Shqypnia
2016-09-14, 09:51
Jag tränar morgon, förmiddag, eftermiddag eller kväll beroende på hur livet/vardagen ser ut. Allting fungerar utmärkt.
För mig är det stor skillnad på att träna på förmiddagen och att träna direkt jag vaknar. Ställer jag larmet på 06.00, drar till gymmet och är ombytt och klar inom 15 minuter känner jag mig död resten av dagen. Får jag däremot stiga upp vara vaken en timme så fungerar det mycket bättre.
Tack för alla svar! Ni som har tränat/tränar tidigt på morgonen. Hur tycker ni era "gains" har gått? När det kommer till muskelmassa.
viringer
2016-10-13, 23:20
BCAA är lika bra som socker? Hur tänker du nu? Om du ens gjorde det? Antar att vi pratar inom dess relevans till hur det hjälper i muskeluppbyggnad och att säga att det har samma effekt som socker var väl inte ett smart uttalande.
Sheogorath
2016-10-14, 06:26
BCAA är lika bra som socker? Hur tänker du nu? Om du ens gjorde det? Antar att vi pratar inom dess relevans till hur det hjälper i muskeluppbyggnad och att säga att det har samma effekt som socker var väl inte ett smart uttalande.
Nej det är riktigt. Socker är klart bättre för prestationen t.ex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.