handdator

Visa fullständig version : Räknar du kalorier?

Eljest
2016-09-11, 19:11
Motivera gärna varför och om räknandet tas upp/upphör någon gång under veckan.

Diomedea exulans
2016-09-11, 19:25
Har gjort det under många av mina föregående deffer. Aldrig under icke-deff. Försöker deffa nu och skiter i att räkna kalorier eller macros för det är så jobbigt.

Alkro
2016-09-11, 19:32
Jag räknar inte kcalorier men har en ganska bra uppfattning om hur mycket mat som ungefär motsvarar mitt dagliga behov. Måste ofta tänka på vad jag äter då jag lätt blir fet annars.

G_lund
2016-09-11, 19:36
Gör det noggrant en vecka per år på ett ungefär.

Men visst gör man lite överslagsräkning var dag så man får i sig tillräckligt med protein.
Väger ofta kött med matvåg, mestadels för att det inte skall dra iväg då jag försöker skära ner på köttet.

Bandid0
2016-09-11, 21:56
Jag äter samma sak varje dag, det har jag gjort i snart ett år. Så jag har räknat på det e gång.

Rolfarsson
2016-09-11, 22:31
Yep, och jag har gjort det dom senaste 8 åren, det och protein.
Anledningen till att jag gör det är för att jag vill ha kontroll över takten som jag går upp/ned i vikt, sen så är jag ett kontrollfreak, jag hatar att inte veta om jag ligger på ett överskott eller underskott, så 5 min tillägnat till vägande och räknande om dagen är värt det.

Agitator
2016-09-11, 22:40
Alltid under deff, även under svagt överskott. Inte när jag bulkar.

muddler
2016-09-11, 22:44
Gjorde det mycket förr, sällan numera, har lärt mig vad det mesta innehåller så det går på automatik.

timoat
2016-09-11, 22:48
räknar varje dag på minsta gram. jag är skadad ja.

spoon
2016-09-11, 22:55
Räknar aldrig. Håller mig viktstabil eller går ner lite i vikt om jag inte tänker på att äta stora portioner. Misstänker att träningen hade gått bättre med mer kontroll på kosten men jag orkar inte bry mig. Roligare att bara kasta i det man vill i maträtterna för att det ska smaka gott.

Tapatalk

J.V
2016-09-12, 00:37
Raknar mer eller mindre varje dag, aret om, och har gjort det i dryga 10 ar med undantag for ett par veckor har och var da jag testat att inte gora det. Men jag ar fortfarande tjockis i sinnet med enorm aptit och daligt med sjalvkontroll sa jag har gatt upp i vikt varje gang.

Inte sa jag blir ledsen om jag missar det nagon dag dock sa det ar inga problem att ata ute eller bli bjuden pa mat. Da uppskattar jag det bara eller skiter i att rakna den dagen.

Sohlsken
2016-09-12, 01:16
Räknar mitt stadiga intag, alltså mat jag äter varje dag. Det blir typ 1000kcal. Det gör det enkelt att deffa, och hålla mig stabil. Detta är "innan middagen", och innebär mest att jag får äta mer till middag än under resten av dagen.

Jag gillar att äta mycket till middag.

Bärsärk
2016-09-12, 06:14
Nej är för dålig på simpel mattematik.

Hobbes
2016-09-12, 06:43
För jag är nörd. :d

Räknar även kolhydrater mer nogrannt för att jag har diabetes. Räknar och tar mitt insulin beroende på kolhydrater och mitt nuvarade blodsockervärde.

(Svarade oftast, eftersom jag vet sedan tidigare ungefärligt vad varje måltid ligger på kcal och kolhydrater och protein och fiber).

Bob90
2016-09-12, 06:57
Räknar aldrig kalorier, dels för att jag inte tränar för att få fram någon fantastisk fysik och dels med tanke på alla gliringar man får om ens "enorma portioner" på lunchtallriken så bör jag ligga till ok med kaloriintaget.

Försöker få i mig mer protein, men räknar egentligen inte hur mycket jag får i mig.

Spontant räknat så ligger jag nog på 40-60 protein per dag på en kroppsvikt av 69 kg.
Så det är på tok för lågt om man slaviskt ska följa 2xkv.. Satan :d

Kabuto
2016-09-12, 07:25
Jag räknar inte kcalorier men har en ganska bra uppfattning om hur mycket mat som ungefär motsvarar mitt dagliga behov. Måste ofta tänka på vad jag äter då jag lätt blir fet annars.

Exakt så.

chadd
2016-09-12, 08:54
äter för lite annars.

Gerdler
2016-09-12, 15:27
Jag har svarat Ibland, för att få en ungefärlig siffra men under vissa perioder har jag räknat kcal, makro-nutrienter och även ett halvdussin mikro-nutrienter med japansk analprecision. Jag upplevde att det gav mig något. Dels för att det gav mig ett hum om vad jag behövde äta för att ligga i bra ranges och dels för att jag lärde mig rätt bra vad olika saker innehåller. Men sen tror jag inte att någon behöver göra så jämnt, snarare att alla skulle göra det i 2-3 veckor nån gång om de vill bli bättre på att uppskatta.

AntonHA
2016-09-12, 15:55
Ser till att få i mig tillräckligt med protein. Resten äter jag på känn. Det lägger mig på balans

Spiffy
2016-09-12, 16:15
Jag äter samma sak varje dag, det har jag gjort i snart ett år. Så jag har räknat på det e gång.

Vad äter du då?
Jag brukar äta samma mån-fre ett bra tag, och sen byter jag till något annat.

VoDaresVins
2016-09-13, 06:59
Har inte räknat på flera år. Går nog bara efter vågen & midjemåttet. Under perioder med mera träning eller tyngre jobb äter jag större portioner.
Sambon har räknat alla sina kalorier de senaste veckorna. Lider med henne. Tycker absolut inte det är värt det om man tränar främst för välmående.
Skulle jag räkna kalorier borde jag även börja räkna på vad jag gör av med på en dag då de kan vara väldigt varierande. En dag sitter man med jobbgrejer morgon till kväll, en dag har man diverse reparationer och underhåll på gården, nån dag är man i skogen morgon till kväll med röjsågen, osv.

Määng
2016-09-13, 08:53
Ser till att få i mig tillräckligt med protein. Resten äter jag på känn. Det lägger mig på balans

Så gör jag också.

micke81
2016-09-17, 09:40
Räknar inte kalorier,jag äter dom.

Äter mig mätt och är nöjd helt enkelt,minskar jag portionerna en aning och ignorerar att äta onödiga ting så dyker det upp lägre siffror på vågen äter jag mig mätt så står siffrorna på vågen ganska stilla och äter jag allt som ser ätbart ut som finns inom räckhåll så blir det högre siffror på vågen, det är inte raketforskning.

1x0
2016-09-17, 10:33
Yep, med japansk analprecision.

Av dessa anledningar:

Matgalen. Extjockis. Gottegris. Vi som har tjockisgener/svårt att hålla oss viktstabila även med mycket träning och bra/nyttig kost...tycker kaloriräkning är en duglig kompromiss.
Kontrollbehov. Över kaloriintaget, makros och mikros. Avslappnande, stress-relief, när jag vet jag fått i mig tillräckligt med kalorier och makros.
För att kunna köra IIFYM. Äter riktiga kaloribombslivsmedel dagligen. "Osäkert" med kalorihöftning. Äter jag efter aptit, non-PF, inkluderar cravings och godsaker dagligen - inte en chans jag kan hålla mig icketjock.

Tycker det är väldigt lite jobb. Äter i princip bara kött+grönsaker som förstamåltid och resten (av kaloriintaget) frukost- och efterrättsmat, hel/halvfabrikat. Ställer bara kastrullen/ugnsformen/skålen på vågen och lassar på. Matar in i kostprogram som räknar ut allt (kcal och P/K/F) automatiskt.

Ska försöka sluta när jag gått upp mer i fettvikt. Mer normaliserad aptit och hunger, mer mot min trivselvikt/setpoint. Är tokhungrig nu. Boven är mycket träning (~16 timmar i veckan) och relativt låg kroppsfettprocent. Har också förstört min magsäckskapacitet och psykiska inställning till normala portionsstorlekar pga PF i 5 år med massa volymmat.
Ska jag äta mig mätt på en lunchbuffé nu blir det 3500-4500kcal, utan efterrätt. Då menar jag inte spymätt och ballongmage - utan bara nöjd.
Äter jag bortbjudningar, buffé. Tar emot en del. Brukar kompensera lite dagen innan (eller efter, känns dock mindre bra), underäta med 500-1000kcal. Överskatta kalorierna i måltiden/måltiderna. Då mår jag bra. :PP

_________

Gör verkligen inte det för jag tror det ger bättre resultat, att räkna kontra äta på känn - om det fungerar för ens mål (hålla sig i form t.ex).
Räkningen bidrar till extrastress som drabbar träningsresultaten negativt. Nu när jag landsvägscyklar känns det extra tryggande att jag vet att jag får i mig tillräckligt med kalorier och kolhydrater, post-cykelrunda, för att optimera återhämtningen. Har provat underäta med -1000-1500kcal och lowcarb mina cykeldagar - helt förstörd dagarna efter.

_________

Om jag hade bestämt mig att sluta räkna idag. Även infört normal måltidsfrekvens. Vad jag tror hade hänt? - Ätit bara clean mat. Massvis med grönsaker, iallafall första veckorna (innan magsäckskapaciteten krympt). Gigantiskt fiberintag, lett till enorma gaser och bloat. Hade högst sannolikt ballat ur och hetsätit mina 'förbjudna livsmedel' som jag inte kan/hade vågat äta (non-IIFYM). Blivit ren mat mån-tors, ballat ur på helgen med 10000+ kcal. Hamnat i ätstörningsträsket igen med spiralen hetsätningar> ångest> kompensationstänk (extremkardio) och livsmedelsbegränsning> repeat.
^Vad jag befarar iallafall. Skulle behöva proffshjälp IRL. Långsam avvänjning/anpassning i kombination med något nytt intresse som tar bort matfokus/mattänket. :P

Kan tillägga att jag skäms (som fan?) över min kaloriräkning. Berättar aldrig för randoms. Blivit snack med gympolare ibland om mat och kalorier, aldrig nämnt att jag har stenkoll på mitt intag.

Har också märkt, eller känns som, att det är mer normalt och accepterat att kaloriräkna i USA? På bodybuilding.com-forumet, känns det som minst hälften av alla räknar sina makros. Bulk som deff. Antar det är mer "inne" i USA eftersom extremfetmaproblematik och blir allt mer accepterat ju mer tiden går. *Bara teorier baserat på min forumläsning.*

När de där kaloriräknar-armbanden blir väldigt ackurata tror jag det kommer slå igenom enormt! Med TDEE-inräkning också.
Bara käka utan tänka, räknar ut kaloribudgeten via procent så man får feedback direkt. Allt automatiskt. Bara kolla på sin telefon (eller armband) hur många procent kalorimängd man har kvar att äta. :P