handdator

Visa fullständig version : "Sticking point" i knäböj, marklyft och bänkpress

King Grub
2016-09-08, 08:45
Since it was first observed, and especially so in recent years, the phenomenon of the so-called "sticking point" in resistance training has attracted a substantial amount of sports and exercise science research. Broadly speaking, the sticking point is understood as the position in the range of motion of a lift at which a disproportionately large increase in the difficulty associated with continuing the lift is experienced. Hence the sticking point is inherently the performance bottleneck, and is also associated with an increased chance of exercise form deterioration or breakdown. Understanding the aspects of lifting performance which should be analysed in order to pinpoint the cause of a specific sticking point and therefore devise an effective training strategy to overcome it is of pervasive importance to strength practitioners, and is conducive to injury avoidance and continued progress. In this paper, we survey a range of physiological and biomechanical mechanisms which contribute to the development of sticking points, and then, led by this insight, review and analyse the findings of the existing observational research on the occurrence of sticking points in three ubiquitous exercises: the bench press, the squat, and the deadlift. The findings of our analysis should be used to inform future research and current resistance training practice.

Sports Med. 2016 Sep 6. The Sticking Point in the Bench Press, the Squat, and the Deadlift: Similarities and Differences, and Their Significance for Research and Practice.

http://download.springer.com/static/pdf/979/art%253A10.1007%252Fs40279-016-0615-9.pdf?originUrl=http%3A%2F%2Flink.springer.com%2Fa rticle%2F10.1007%2Fs40279-016-0615-9&token2=exp=1473321864~acl=%2Fstatic%2Fpdf%2F979%2F art%25253A10.1007%25252Fs40279-016-0615-9.pdf%3ForiginUrl%3Dhttp%253A%252F%252Flink.spring er.com%252Farticle%252F10.1007%252Fs40279-016-0615-9*~hmac=676daed56e0000c07ef20bfc5301ed3b7392eef649 4c9d8c46a51f33ffb83d43

Wormzie
2016-09-09, 12:33
In addition, it is seldom noted that although it is unable to contribute to humeral adduction directly, the triceps brachii does make this contribution in the bench press by virtue of the kinematic constraints imposed by the closed-chain nature of the lift and the extensor action at the elbow.

Det är fan sant.. något som sällan nämns när man pratar om triceps roll i bänkpress :)

intressant läsning, blir att ägna lite tid åt den här!

Rikard Jansson
2016-09-09, 13:17
Jag nämner det konstant men det verkar inte vara någon som bryr sig :)

rememberence
2016-09-09, 14:15
Det är fan sant.. något som sällan nämns när man pratar om triceps roll i bänkpress :)

Har jag missat något eller är inte det ganska grundläggande biomekanik?

Morty
2016-09-09, 14:31

Väldigt men just detta fenomen, hur en muskel påverkar andra leder i closed-chain övningar verkar vara fullkomligt förbisett.

Wormzie
2016-09-10, 21:10

Det är ju det.

Väldigt men just detta fenomen, hur en muskel påverkar andra leder i closed-chain övningar verkar vara fullkomligt förbisett.

Exakt, och missas ofta när man läser sin anatomi och bara får med sig funktionerna utifrån ursprung och fäste.

Mr Eks
2016-09-10, 21:44

intressant läsning, blir att ägna lite tid åt den här!

pallar ni förklara för ngn som är dålig på anatomi?

Wormzie
2016-09-12, 14:40
pallar ni förklara för ngn som är dålig på anatomi?

Eftersom dina händer är låsta på stången kommer triceps arbete som armbågssträckare även påverka överarmens position i form av en horisontaladduktion.. samma rörelse som överarmen gör i flyes :)

exevision
2016-09-12, 20:18
Eftersom dina händer är låsta på stången kommer triceps arbete som armbågssträckare även påverka överarmens position i form av en horisontaladduktion.. samma rörelse som överarmen gör i flyes :)

Behöver man bry sig om det?

Richter
2016-09-13, 09:09
Behöver man bry sig om det?

Effekten uppträder bara i stor utsträckning när stången är lodrätt ovanför axlarna (eller nästan ovanför). Detta kan alltså vara ett "+" i fördelshögen för att hålla stångbanan närmre axlarna när du bänkpressar, jämfört med en stil där stången är längre ned mot magen i din svagaste del av lyftet.

Bröstmusklernas styrka utgör väl oftast flaskhalsen i bänkpress, och i så fall låter det som ett rimligt sätt för triceps att låna ut lite kräm. Men det förutsätter givetvis att den stångbanan inte för med sig andra nackdelar för lyftaren som leder till en negativ nettoeffekt.

Loke
2016-09-13, 09:41
En grej som iaf jag tänkt en del på är ju att triceps och pectoralis påverkar stabiliteten i axelleden på olika sätt också. Jag skulle nog säga att denna ofta är en större flaskhals än själva bröstmuskelns styrka, åtminstone på män. Notera samtidigt att många av de trick som används för att slippa axelsmärta faktiskt tenderar att göra bänken mer tricepsbetonad. Mer tricepsbetonad bänk uppstår sannolikt naturligt om triceps är starka. Alltså kan möjligtvis vara tänkbart att triceps pushdowns är ett av många sätt att skydda axlarna i bänkpress långsiktigt :)

Bara en tanke, jag vet inte riktigt.

exevision
2016-09-15, 15:15
Effekten uppträder bara i stor utsträckning när stången är lodrätt ovanför axlarna (eller nästan ovanför). Detta kan alltså vara ett "+" i fördelshögen för att hålla stångbanan närmre axlarna när du bänkpressar, jämfört med en stil där stången är längre ned mot magen i din svagaste del av lyftet.

Bröstmusklernas styrka utgör väl oftast flaskhalsen i bänkpress, och i så fall låter det som ett rimligt sätt för triceps att låna ut lite kräm. Men det förutsätter givetvis att den stångbanan inte för med sig andra nackdelar för lyftaren som leder till en negativ nettoeffekt.

Nog orkar jag mer vikt om jag träffar längre ner på kroppen än högre upp. Iaf när jag bryggar. Känns för mig dumt att placera träffen högre upp. Eller missförstår jag nu?

hurril
2016-09-15, 15:34

Men vänta nu. Vill du ta åt dig äran som den som upptäckt triceps' vikt för bra resultat i bänkpress? Ska jag behöva dra en rage quit på kolozzeum idag?

Rikard Jansson
2016-09-15, 15:53
Men vänta nu. Vill du ta åt dig äran som den som upptäckt triceps' vikt för bra resultat i bänkpress? Ska jag behöva dra en rage quit på kolozzeum idag?

Haha nej, hur fick du det till det? :)

hurril
2016-09-15, 15:55
Haha nej, hur fick du det till det? :)

Men förklara vad det är du menar då. Triceps var ju i flera år det enda det tjatades om när det gäller tunga vikter i bänkpress.

Rikard Jansson
2016-09-15, 15:59
Men förklara vad det är du menar då. Triceps var ju i flera år det enda det tjatades om när det gäller tunga vikter i bänkpress.

Nu är inte jag någon som kan alla extensor-humerus-latinhejkonord, så ursäkta min svenska.

Men det vi pratar om är väl det faktum att vid en bänkpress, till skillnad från en hantelpress, så sitter händerna "ihop" i och med stången, vilket innebär att man har möjlighet att underlätta uträtningen av armbågen med hjälp av ett kraftpådrag i triceps som kan liknas vid det som används vid kickbacks, och det är det här som nämns?

hurril
2016-09-15, 16:08
Nu är inte jag någon som kan alla extensor-humerus-latinhejkonord, så ursäkta min svenska.

Men det vi pratar om är väl det faktum att vid en bänkpress, till skillnad från en hantelpress, så sitter händerna "ihop" i och med stången, vilket innebär att man har möjlighet att underlätta uträtningen av armbågen med hjälp av ett kraftpådrag i triceps som kan liknas vid det som används vid kickbacks, och det är det här som nämns?

Ja och på ännu enklare svenska: triceps används i bänkpress. Vilken roll i att föra ut detta till folket menar du är din? :)

Rikard Jansson
2016-09-15, 16:11
Ja och på ännu enklare svenska: triceps används i bänkpress. Vilken roll i att föra ut detta till folket menar du är din? :)

Nu förstår jag inte alls vart du vill komma :)

hurril
2016-09-15, 16:14
Nu förstår jag inte alls vart du vill komma :)

Men så för att summera: du har sagt hela tiden att man använder triceps i bänkpress?

Rikard Jansson
2016-09-15, 16:18
Men så för att summera: du har sagt hela tiden att man använder triceps i bänkpress?

Det får man väl hoppas att de flesta säger :) Jag förstår att du gillar att rövdryga dig på andras bekostnad så ofta du bara kan, men det faktum att du inte inser värdet av att notera att man kan öka bänkstyrkan genom att lära sig aktivera triceps på ett ansett värdelöst sätt är mest skämmigt för dig själv.

hurril
2016-09-15, 16:21
Det får man väl hoppas att de flesta säger :) Jag förstår att du gillar att rövdryga dig på andras bekostnad så ofta du bara kan, men det faktum att du inte inser värdet av att notera att man kan öka bänkstyrkan genom att lära sig aktivera triceps på ett ansett värdelöst sätt är mest skämmigt för dig själv.

Pff, det är du som ville göra dig själv till viktigpetter genom att indirekt mena på att ingen annan förstått detta utom du. Snarare är det så att typ hela 2000-talet gick ut på att man _endast_ bänkar med triceps och lats. Leta rätt på mina gamla debatter med Freddi Smulter här på forumet så ser du!

Rövdrygningen håller du på med här därför att jag inte köper den töntiga inflikningen du gjorde här ovan.

Och vadå på ett ansett töntigt sätt? Du har inte givit något konkret i tråden som ens kan kritiseras och jag har inte sagt något om hur man bör göra heller. Det här är från början till slut en töntig pisstävling från dig från början till slut, en som jag pekade ut att du sysslar med.

Rikard Jansson
2016-09-15, 16:28
Pff, det är du som ville göra dig själv till viktigpetter genom att indirekt mena på att ingen annan förstått detta utom du. Snarare är det så att typ hela 2000-talet gick ut på att man _endast_ bänkar med triceps och lats. Leta rätt på mina gamla debatter med Freddi Smulter här på forumet så ser du!

Rövdrygningen håller du på med här därför att jag inte köper den töntiga inflikningen du gjorde här ovan.

Och vadå på ett ansett töntigt sätt? Du har inte givit något konkret i tråden som ens kan kritiseras och jag har inte sagt något om hur man bör göra heller. Det här är från början till slut en töntig pisstävling från dig från början till slut, en som jag pekade ut att du sysslar med.

Läste du vad jag skrev, och gick sedan och fantiserade ihop att jag menade någonting helt annat?

Frågan ställdes varför man inte fick höra om det här, och nuförtiden är det inte en vida spridd självklarhet. Den enda anledningen man får höra till att dra isär stången är för att det skulle aktivera latsen eller baksida axlar, inte p.g.a. tidigare nämnd anledning. Då skrev jag att jag brukar nämna det. Sen kom surputte in och tog ut mensaggressionerna på mig. Som du själv skriver har jag inte ens skrivit något konkret i tråden som kan kritiseras, och ändå går du till full attack med yxan.

hurril
2016-09-15, 16:32
Läste du vad jag skrev, och gick sedan och fantiserade ihop att jag menade någonting helt annat?

Frågan ställdes varför man inte fick höra om det här, och nuförtiden är det inte en vida spridd självklarhet. Den enda anledningen man får höra till att dra isär stången är för att det skulle aktivera latsen eller baksida axlar, inte p.g.a. tidigare nämnd anledning. Då skrev jag att jag brukar nämna det. Sen kom surputte in och tog ut mensaggressionerna på mig. Som du själv skriver har jag inte ens skrivit något konkret i tråden som kan kritiseras, och ändå går du till full attack med yxan.

Mensaggressioner? Surputte? Lägg av nu. Så här skrev du:

"Jag nämner det konstant men det verkar inte vara någon som bryr sig :)"

Du nämner att triceps spelar en roll i bänkpress konstant och det verkar inte vara någon som bryr sig om detta. Jag call:ar bullshit på detta av de skäl jag redan skrivit om i tråden. Dessutom var jag inte ensam om att påpeka bristen på revolution i det du skrev.

Dra isär stången? Nu börjar du flytta målflaggan, Rickard.

Rikard Jansson
2016-09-15, 16:37
Mensaggressioner? Surputte? Lägg av nu. Så här skrev du:

"Jag nämner det konstant men det verkar inte vara någon som bryr sig :)"

Du nämner att triceps spelar en roll i bänkpress konstant och det verkar inte vara någon som bryr sig om detta. Jag call:ar bullshit på detta av de skäl jag redan skrivit om i tråden. Dessutom var jag inte ensam om att påpeka bristen på revolution i det du skrev.

Dra isär stången? Nu börjar du flytta målflaggan, Rickard.

Det är snarare du som hela tiden ändrar vad diskussionen handlar om och hittar på saker jag har sagt, så jag sätter mig och spelar ett tag så kollar jag in lite då och då och ser vad jag har sagt under tiden, hur du har besvarat det perfekt, vilket förstås är lite mindre imponerande eftersom det är samma talesman som fantiserat ihop det som ska bemötas, men ändå. Ha så kul i duschdebatten :)

hurril
2016-09-15, 16:39
Det är snarare du som hela tiden ändrar vad diskussionen handlar om och hittar på saker jag har sagt, så jag sätter mig och spelar ett tag så kollar jag in lite då och då och ser vad jag har sagt under tiden, hur du har besvarat det perfekt, vilket förstås är lite mindre imponerande eftersom det är samma talesman som fantiserat ihop det som ska bemötas, men ändå. Ha så kul i duschdebatten :)

Jag citerade dig, Rikard. Men spela spel du - det går nog bättre :)

Rikard Jansson
2016-09-15, 16:45
Jag citerade dig, Rikard. Men spela spel du - det går nog bättre :)

Nej, ett citat innebär att man återskriver det ordagrant, inte förvränger det till att tjäna sin egen agenda. Ja, om inte annat är det roligare än att bemöta halmgubbar, det är ganska tråkigt :)

PureWhey
2016-09-15, 16:46
Förstår inte heller vad du menar Rikard.

Skrivet slarvigt med telefonen

Rikard Jansson
2016-09-15, 16:53
Förstår inte heller vad du menar Rikard.

Skrivet slarvigt med telefonen

Tillåt mig försöka förklara!

Det jag menar är, att det väldigt ofta är förbisett hur bänkens "closed-grip-chain" tillåter att man med hjälp av den... kraftriktningen som krävs för att göra en kickback, alltså med motståndet tryckt åt samma håll som hanteln trycker i toppenläget av en kickback kan öka triceps funktion i bänkpressen. Att det är samma sak som att helt enkelt använda triceps, som hurril menar (tror jag, det är inte alltid lätt att förstå) håller jag inte med om. Det är framförallt pågrund av den här kraften som man har möjlighet att bli mycket starkare i bänkpress än hantelpress, även om man skulle kunna bortse ifrån skillnader i ROM, balans och annat störningsmoment. Säg till om jag åter igen har gjort mig oförstådd.

Edit: och anledningen till att jag tycker att det är relevant är för att många som är förhållandevis starka i bänken inte utnyttjar det här, vilket man ser på hur brutalt klena de är i t.ex. kickbacks. Om man kan aktivera de nerver och göra så att man får förmåga att koppla mer kraft "åt det hållet" så får man en ökad potential att bli stark i bänken.

hurril
2016-09-15, 17:26
Jag har inte sagt något om hur man gör med triceps i bänken men du vet ändå att du inte håller med mig? :)

Rikard Jansson
2016-09-15, 17:30
Jag har inte sagt något om hur man gör med triceps i bänken men du vet ändå att du inte håller med mig? :)

På det sättet du likställde det jag pratade om med att öht använda triceps så framgick det så, på din begäran.

Mr Eks
2016-09-15, 17:45
bra förklarat Rikard!!! på ett sätt som är förståeligt även för oss som inte är lika bra som arne persson på anatomi

Gymmis
2016-09-15, 22:57
Tillåt mig försöka förklara!

Det jag menar är, att det väldigt ofta är förbisett hur bänkens "closed-grip-chain" tillåter att man med hjälp av den... kraftriktningen som krävs för att göra en kickback, alltså med motståndet tryckt åt samma håll som hanteln trycker i toppenläget av en kickback kan öka triceps funktion i bänkpressen. Att det är samma sak som att helt enkelt använda triceps, som hurril menar (tror jag, det är inte alltid lätt att förstå) håller jag inte med om. Det är framförallt pågrund av den här kraften som man har möjlighet att bli mycket starkare i bänkpress än hantelpress, även om man skulle kunna bortse ifrån skillnader i ROM, balans och annat störningsmoment. Säg till om jag åter igen har gjort mig oförstådd.

Edit: och anledningen till att jag tycker att det är relevant är för att många som är förhållandevis starka i bänken inte utnyttjar det här, vilket man ser på hur brutalt klena de är i t.ex. kickbacks. Om man kan aktivera de nerver och göra så att man får förmåga att koppla mer kraft "åt det hållet" så får man en ökad potential att bli stark i bänken.

Nu förstår jag vad du menar och håller med. Tidigare inlägg så kliade jag mig i huvudet och undrade om få förstod att triceps är rätt intressant i bänken.
Att få in tekniken med det här jobbar jag fortfarande med efter ett gäng års bänkpressande.

kloozzuem
2016-09-16, 08:29
Måttligt irriterande att läsa en tråd där någon vill dela med sig av sina kunskaper (Rikard) och sedan blir hackad på och utsättas för totalt onödigt tjaffs.

Gerdler
2016-09-16, 10:11
Enligt den gängse modellen på kolo så är det den starkaste som har rätt. Så om smulter kommer in här och säger att hypertrofin av långsamma muskelfiber i högra quadriceps på grannens hund är den viktigaste faktorn för en stark bänkpress så är det till att ut och åka släde som gäller.

Det är fullt rimligt att lyssna på folk som är duktiga, men det är fullständig idioti att tro att man kommer undan att tänka kritiskt.

I vilket fall är detta en intressant diskussion som mynnar ut i något handfast(tack Rickard) vilket är mer än man kan säga om de flesta diskussioner av denna typen. Ska man lära sig göra roddövningar bör man hitta ett annat forum till exempel. Jag tycker dock att hurrils initiala skepsis var väl motiverad för att Rickard typ började med "vad var det jag sa" vilket är pedagogik på nivå med Arne och pez i deras eviga bataljer.

F Ultra
2016-09-16, 13:05
Måttligt irriterande att läsa en tråd där någon vill dela med sig av sina kunskaper (Rikard) och sedan blir hackad på och utsättas för totalt onödigt tjaffs.

Fast den kunskapen förmedlades ju först efter x antal inlägg av häcklande, inte för att jag försöker försvara Hurril här men "så har jag sagt hela tiden" är knappas förmedlande av kunskap. Nu hade det ju varit trevligt om det häcklandet hade undvikits med en simpel "vad menar du? Kan du förklara bättre?" men det tycks vara omöjligt på Internet.

Gerdler
2016-09-16, 13:41
Fast den kunskapen förmedlades ju först efter x antal inlägg av häcklande, inte för att jag försöker försvara Hurril här men "så har jag sagt hela tiden" är knappas förmedlande av kunskap. Nu hade det ju varit trevligt om det häcklandet hade undvikits med en simpel "vad menar du? Kan du förklara bättre?" men det tycks vara omöjligt på Internet.
+1

Eller egentligen är ditt inlägg +1 till mitt, för det var precis det här jag skrev. :)

I vilket fall håller jag med.

Diomedea exulans
2016-09-16, 14:31
Rikard: Jag förstår vad du menar, men det måste finnas andra övningar än kickbacks som hjälper bänkpressen på samma sätt, va? T ex repdrag med neutralt grepp i kabelmaskinen där man ser till att stå så belastningen är störst i ytterläget?

Rikard Jansson
2016-09-16, 17:30
Rikard: Jag förstår vad du menar, men det måste finnas andra övningar än kickbacks som hjälper bänkpressen på samma sätt, va? T ex repdrag med neutralt grepp i kabelmaskinen där man ser till att stå så belastningen är störst i ytterläget?

Ja, det kör jag, typ. Pushdowns med en arm med rep, där jag står en bit ifrån vikterna och inte drar ner armbågen helt.

Bob90
2016-09-16, 17:43
Ja, det kör jag, typ. Pushdowns med en arm med rep, där jag står en bit ifrån vikterna och inte drar ner armbågen helt.

Har du förslag på någon övning som har motsvarande hjälpande effekt till militärpress? Eller är det egentligen lite samma sak, eftersom triceps (mig veterligen, om än okunnigt vetande) inte riktigt bryr sig om hur axeln är riktad?

Rikard Jansson
2016-09-16, 17:44
Har du förslag på någon övning som har motsvarande hjälpande effekt till militärpress? Eller är det egentligen lite samma sak, eftersom triceps (mig veterligen, om än okunnigt vetande) inte riktigt bryr sig om hur axeln är riktad?

Det är samma sak, fast mindre applicerbart desto smalare man håller.

Mr Eks
2016-09-16, 19:24

vänta va borde inte triceps involveras mer ju smalare man håller?

Agitator
2016-09-16, 19:27
Hur mycket bänkade Arne Persson som mest btw?

Mannen måste ju vara en hydral press minst sagt!

Anders The Peak
2016-09-16, 19:42
Hur mycket bänkade Arne Persson som mest btw?

Mannen måste ju vara en hydral press minst sagt!

Inte i paritet till triceps :)

Bob90
2016-09-16, 19:44

vänta va borde inte triceps involveras mer ju smalare man håller?

Så har jag också läst mig till, att triceps aktiveras mer ju smalare man håller. Men jag minns att utöver Rikard så har även Sheo sagt att triceps får kan få jobba lika mycket även vid bred fattning. Har för mig att det har med rom och vinklar att göra?

Rikard Jansson
2016-09-16, 19:51
Så har jag också läst mig till, att triceps aktiveras mer ju smalare man håller. Men jag minns att utöver Rikard så har även Sheo sagt att triceps får kan få jobba lika mycket även vid bred fattning. Har för mig att det har med rom och vinklar att göra?

Det är inte sant, det är en myt baserad på att man blir mos i triceps av att köra smalt, men det är för att man dels får vika ihop armen och jobba i större ROM med smalt grepp men också för att andra muskler inte kan hjälpa till lika mycket. (Relativt sett, om man inte använder den funktionen som vi för tillfället pratar om, så är det sant. Men alltså inte på ett relevant sätt.)

Om det vi pratar om så betänk följande: om du håller smalt och kör militärpress framför, med armbågarna framåt, och försöker utnyttja samma krafter, vad kommer hända? Jo, du kastar stången framåt och tappar den. Det funkar bara när armbågarna är riktade ifrån varandra, och desto mer desto bättre. Visst kan de vara det när man kör smalt, men det är de inte om man kör som en normal person. Dessutom skulle du få pressa stången rakt genom huvudet om det skulle funka optimalt. Med brett grepp funkar det bra, inte lika bra som i bänk eller militärpress bakom huvudet, men helt okej.

Bob90
2016-09-16, 20:37
Det är inte sant, det är en myt baserad på att man blir mos i triceps av att köra smalt, men det är för att man dels får vika ihop armen och jobba i större ROM med smalt grepp men också för att andra muskler inte kan hjälpa till lika mycket. (Relativt sett, om man inte använder den funktionen som vi för tillfället pratar om, så är det sant. Men alltså inte på ett relevant sätt.)

Om det vi pratar om så betänk följande: om du håller smalt och kör militärpress framför, med armbågarna framåt, och försöker utnyttja samma krafter, vad kommer hända? Jo, du kastar stången framåt och tappar den. Det funkar bara när armbågarna är riktade ifrån varandra, och desto mer desto bättre. Visst kan de vara det när man kör smalt, men det är de inte om man kör som en normal person. Dessutom skulle du få pressa stången rakt genom huvudet om det skulle funka optimalt. Med brett grepp funkar det bra, inte lika bra som i bänk eller militärpress bakom huvudet, men helt okej.

Tackar :bow:

Sansad
2016-09-16, 22:57
Det är inte sant, det är en myt baserad på att man blir mos i triceps av att köra smalt, men det är för att man dels får vika ihop armen och jobba i större ROM med smalt grepp men också för att andra muskler inte kan hjälpa till lika mycket.

Jo det är sant. Anledningen varför är för att stången kommer skapa laterala krafter som du kommer behöva överkomma (många glömmer av detta när man tittar på biomekaniken). Har du ett axelbrett grepp så kommer dina armbågar vara utanför dina händer större delen utav lyftet som leder till en extern flexion i armbågsleden som blir tuffare att överkomma för dina triceps än om du till exempel hade haft ett brett grepp som skulle skapa en extern EXTENSION hos din armbåge.

Wormzie
2016-09-19, 06:05
Nu kanske jag missförstår dig på något sen men ifall man inte typ låst sina armbågar i ett översträckt läge kommer stångens kraft trycka på ett sätt att du böjer armbågarna.. du kommer jobba med att extendera armbågarna i smalbänk och vanlig bänk, även om det blir en större flexion i smalbänk.

Sansad
2016-09-23, 19:01
Nu kanske jag missförstår dig på något sen men ifall man inte typ låst sina armbågar i ett översträckt läge kommer stångens kraft trycka på ett sätt att du böjer armbågarna.. du kommer jobba med att extendera armbågarna i smalbänk och vanlig bänk, även om det blir en större flexion i smalbänk.

Precis. Stången skapar ju ett vridmoment som du behöver överkomma (biomekanik), stången kommer alltid vilja skapa en flexion i det här fallet som du aktivt motstår genom att extendera armbågen. Genom att hålla smalt i bänkpressen som i sin tur får dina armbågar att hamna utanför händerna som i sin tur leder till ett större vridmoment i armbågsleden att överkomma.

Har en perfekt bild här som är tagen ifrån www.strengtheory.com som illustrerar min poäng http://myzone-strengtheory.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/05/How-to-Bench-graphic-3-1.jpg

Wormzie
2016-09-25, 07:51
Fast jag förstår inte hur krafterna från stången under en bänkpress skapar en extension i armbågsleden.

Diomedea exulans
2016-09-25, 08:09
Fast jag förstår inte hur krafterna från stången under en bänkpress skapar en extension i armbågsleden.

Det gör de inte, de skapar en flexion. Man måste extendera triceps för att motstå den.

Sansad
2016-09-25, 08:54

Det är ju inte så heller, vad fick du det ifrån? :)

Sansad
2016-09-25, 08:55

Felpost

Svarar när jag kommer hem till datorn, mobilen felar

Sansad
2016-09-25, 13:33

Inte nödvändigtvis krafterna från stången som skapar det så sätt men om du ser på ett jätte brett grepp i bänkpressen så har du redan där sträckt ut din armbågsled väldigt mycket från start eller hur? (med start så tänk bottenläget när stången ligger på bröstet)

Din positionering utav understödsytan respektive led leder ju till att du redan från start har ett lättare utgångsläge för dina triceps.

Wormzie
2016-09-26, 17:33
Jo det är sant. Anledningen varför är för att stången kommer skapa laterala krafter som du kommer behöva överkomma (många glömmer av detta när man tittar på biomekaniken). Har du ett axelbrett grepp så kommer dina armbågar vara utanför dina händer större delen utav lyftet som leder till en extern flexion i armbågsleden som blir tuffare att överkomma för dina triceps än om du till exempel hade haft ett brett grepp som skulle skapa en extern EXTENSION hos din armbåge.

Positionen är klart lättare men det är fortfarande en flexion som skapas?

Sansad
2016-09-26, 18:09
Positionen är klart lättare men det är fortfarande en flexion som skapas?

Det är inte antingen eller. Se på bilden jag länkade i inlägget ovan. Krafterna stången skapar som du ska överkomma med triceps, riktningen går både lodrätt och lateralt. Det är dem laterala krafterna som du påverkar genom att bredda greppet.

Den lodräta kraften ner i din handflata förblir densamma.

Triceps jobbar för att överkomma både de laterala och lodräta linjerna på bilden.

Tänk dig en hantelpress, där har du inga laterala krafter som triceps behöver överkomma. Det är därför som du tar mycket mindre vikt i hantelpressar än din bänk sammanlagt. (Inte för att du behöver stabiliseringsmuskler)

Testa extendera armbågen snett utåt som i en bänkpress när du hantelpressar om du vill känna min poäng ;)