Visa fullständig version : Hur mycket/ofta bra fett till måltid?
Man ska ha en bra fettkälla till varje måltid va? precis som man ska ha en proteinkälla till varje måltid?
Om man skulle välja att t.ex. att ta lite olivolja till maten, hur mycket tycker ni man ska ta då, under deff?
Gram per kroppsvikt alltså
King Grub
2004-04-21, 17:14
Någonstans i trakten 1 gram per kilo kroppsvikt och dag. Sprid ut intaget, alla fettkällor inräknade, över dagens mål, med untantag av efterträningsmålet.
christian
2004-04-21, 17:29
Ett tips är att skaffa hälsovakten och kolla. Ok att den inte stämmer till 100% men man får ett bra sätt att föra matdagbok på, vilket kan vara bra ett tag så man får ett hum om hur man ligger till.
Jag låg alldeles för lågt i fett märkte jag efter jag fört dagbok ett tag. Petitesser, måhända men man vill ju få ut så mycket som möjligt med så lite ansträngning som möjligt.. ;)
Efter träningsmålet? Vad gäller då? mer lr mindre fett än annars?
King Grub
2004-04-21, 17:30
Originally posted by cez
Efter träningsmålet? Vad gäller då? mer lr mindre fett än annars?
Så fettfritt som möjligt. Fett gör både protein och kolhydrater långsammare, och det vill man undvika vid just den här tidpunkten.
Originally posted by King Grub
Någonstans i trakten 1 gram per kilo kroppsvikt och dag. Sprid ut intaget, alla fettkällor inräknade, över dagens mål, med untantag av efterträningsmålet.
Hur mycket är 20g olivolja ungefär, en matsked?
Originally posted by christian
Ett tips är att skaffa hälsovakten och kolla.
Vart får jag tag på hälsovakten? :confused:
King Grub
2004-04-22, 16:50
Originally posted by Zozza
Vart får jag tag på hälsovakten? :confused:
http://www.nutris.com/sverige/order/default.asp
Metal_boy_
2004-04-22, 17:23
Så fettfritt som möjligt. Fett gör både protein och kolhydrater långsammare, och det vill man undvika vid just den här tidpunkten.
hur kan fett sakta ner proteinet:confused: snabt protein är väl protein med högt II o de gick väl ej sänka me fett:confused:
King Grub
2004-04-22, 17:24
Originally posted by Metal_boy_
hur kan fett sakta ner proteinet:confused: snabt protein är väl protein med högt II o de gick väl ej sänka me fett:confused:
Snabbt protein = hur snabbt du tar upp proteinet. II är ett mått på hur mycket insulin som utsöndras efter du har ätit något. Inte samma sak.
Metal_boy_
2004-04-22, 17:51
Snabbt protein = hur snabbt du tar upp proteinet. II är ett mått på hur mycket insulin som utsöndras efter du har ätit något. Inte samma sak.
aha ok:thumbup:
Originally posted by Metal_boy_
Fett i maten skickar signaler till magsäcken att sakta ned tömningen till tarmen.
Detta gör att vi känner oss mätta längre av fet mat. Helt enkelt för att den stannar längre i magsäcken.
Originally posted by Zozza
20g olivolja är ca 22ml. En matsked är 15ml, en tesked är 5ml. You do the math ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.