handdator

Visa fullständig version : Gurkmeja - hämmar muskeltillväxt?

rollegubbe
2016-09-02, 12:00
Eftersom de vanligt använda NSAID:erna är konstaterat "nedstängande" av proteinsyntesen, borde väl även Gurkmejan vara det?

Någon som känner till om någon studie gjorts på detta?

Gerdler
2016-09-02, 22:41
Är det inte gurkmeja som sänker aromatiseringen av testosteron och därmed sänker östrogenet vilket i sin tur ökar produktionen av testosteron? Om man nu lyckas få den när kurkuminen i blodet vill säga... Får väl extrahera med etanol och injicera skiten då eller typ blanda med peppar.

Luca Brasi
2016-09-02, 23:00
Attenuation of indirect markers of eccentric exercise-induced muscle damage by curcumin

http://link.springer.com/article/10.1007/s00421-015-3170-4

rollegubbe
2016-09-05, 10:19
Attenuation of indirect markers of eccentric exercise-induced muscle damage by curcumin

http://link.springer.com/article/10.1007/s00421-015-3170-4

Den studien påvisar väl att curmin skulle kunna vara positivt för muskulär återhämtning/läkning, inte specifikt om det hämmar testosteroninsöndringen?

Luca Brasi
2016-09-05, 12:19
Den studien påvisar väl att curmin skulle kunna vara positivt för muskulär återhämtning/läkning, inte specifikt om det hämmar testosteroninsöndringen?

Hämar NSAID testosteroninsöndringen?

Rent generellt verkar det vara oklart om något är positivt eller negativt för att bygga muskler.
Singla slant.

rollegubbe
2016-09-05, 12:36

Rent generellt verkar det vara oklart om något är positivt eller negativt för att bygga muskler.
Singla slant.

Vissa undersökningar pekar på att NSAID kan hämma testoinsöndring.
Nedanstående är lite vag o nämner överviktiga och inaktiv män, men det finns fler undersökningar som gör gällande att så är fallet.

"While overall these data do not provide strong support for an association between NSAID use and hormone levels in men, prescription NSAIDs may decrease levels of certain estrogens and androgens in obese and inactive men."

rollegubbe
2016-09-05, 12:38
"longer-term NSAID use may well be detrimental, particularly in those who possess greater growth potential."

Gerdler
2016-09-05, 12:58

Singla slant.
Eller bara strunta i det?
"longer-term NSAID use may well be detrimental, particularly in those who possess greater growth potential."

De äter väl mycket Gurkmeja i Indien, här är resultaten:

byOw4AYd7-8

Ni talar mest om att det verkar som NSAID, men att det är en aromatasinhibitor spelar väl roll? Inte för akut träningssvar kanske men om man inte tar det i samband med träning och med lite peppar (piperine gynnar upptag av kurkumin). Någon form av svag boost av testot borde det teoretiskt ge. Sen är väl NSAID vid träning ganska omdebatterat med äldre som verkar få bättre resultat med NSAID och yngre får sämre om jag inte missminner mig.

rollegubbe
2016-09-05, 13:55
Eller bara strunta i det?

De äter väl mycket Gurkmeja i Indien, här är resultaten:

Ni talar mest om att det verkar som NSAID, men att det är en aromatasinhibitor spelar väl roll? Inte för akut träningssvar kanske men om man inte tar det i samband med träning och med lite peppar (piperine gynnar upptag av kurkumin). Någon form av svag boost av testot borde det teoretiskt ge. Sen är väl NSAID vid träning ganska omdebatterat med äldre som verkar få bättre resultat med NSAID och yngre får sämre om jag inte missminner mig.

Att de äter gurkmeja i mängd i Indien vet jag, och är inte indier överlag ett magert och kortväxt folk? ; )

Vad menar du med att det borde boosta testot? Det var helt nytt för mig.
Att äldre skulle få bättre resultat av NSAID-bruk handlar väl om att smärtan och inflammationen minskar, och att de därigenom kan träna mer effektivt. Det är så jag läst någonstans i alla fall.