Visa fullständig version : Tips på frukost om man är less på allt vad mackor, ägg och fil/yoghurt heter?
Brukar rotera ägg, fil/yoghurt och mackor (hårt och mjukt) men har nu ledsnat rejält på detta.
Har ni några tips på frukostmat som inte tar allt för lång tid att fixa?
Gröt är (tyvärr, älskade gröt) också för evigt förstört för mig efter att jag blev magsjuk 4 ggr under loppet av ett halvår i samband med att jag åt havregrynsgröt. *spy*
Corned beef, vita bönor, bacon, blodpudding, makaronilåda med lingonsylt, mm mm mm
Finns ju hur mycket som hellst
Pannkakor eller ostkakor kanske? Varmt eller kallt, hemlagat eller köpt
Ostkaka, Hamburgare, Baguetter med just goda fyllningar istället för de klassiska påläggen.... m.m
Frukost är ju som vilken måltid som helst ät det du känner för och vill.
Kvarg. Keso.
Redan klart ju.
wilhelmblomgren
2016-08-30, 20:54
Ät vad du är sugen på! Personligen brukar jag äta ungefär samma som till middag fast i mindre portioner och med en stor kopp kaffe. :)
Smoothie är ju annars ett bra sätt att få i sig mycket näring till frukost. Går dessutom att variera smak / innehåll.
Proteinpulver, havregryn, frysta bär av något slag, vatten osv. Bra skit.
VoDaresVins
2016-09-05, 07:52
Gör en jätteomelett i en ugnsplåt. I med vad du vill. Egen favorit är bacon, rödlök, broccoli, tomat och ost. Skär upp i bitar och lägg i kylen. Kan bra ätas kall.
wilhelmblomgren
2016-09-05, 12:10
Omelett i mikron är väldigt smidigt och superenkelt.
har riktigt bra tips snabbast enklast och perfekt före morgon passet
Mixade bär, jordnötsmör, 1 skopa whey protein jordgubb,+ havregryn och mjölk
slänger in i en mix och boom tar 5 minuter bokstavligen
all mackro efter din egen vikt men stört gott
wilhelmblomgren
2016-09-17, 21:43
Kommer med ett till omelett-tips;
Två ägg, 5g smör och en liten stekpanna. Vispa ägget tills smeten blir lite luftig. Smält smöret på hög värme, vänta tills det har fräst klart och sänk värmen till 4:an (9-gradig skala). Häll i smeten och låt omeletten steka i ca 5 min, toppa med lite ost. Vänd omeletten på mitten, sedan har du en perfekt fluffig omelett!
Kommer med ett till omelett-tips;
Två ägg, 5g smör och en liten stekpanna. Vispa ägget tills smeten blir lite luftig. Smält smöret på hög värme, vänta tills det har fräst klart och sänk värmen till 4:an (9-gradig skala). Häll i smeten och låt omeletten steka i ca 5 min, toppa med lite ost. Vänd omeletten på mitten, sedan har du en perfekt fluffig omelett!
Ja din omelett var ju enkel o lätt att göra, för egen del gillar jag dom lite matigare så jag brukar göra "bonn omelett" istället.
Då jag gör detta på en "höft" så blir detta Ca mått.
2-3 ägg beroende på storlek
en masked havre mjöl (har slutat med annat mjöl, så vetemjöl funkar ju med)
Salt o peppar efter smak, här kan man ju variera sig (jag gör ibland curry omelett med jordnötter o banan i med).
1-1,5 dl mjölk
Blanda mjöl,krydor med lite mjölk i taget så det inte klumpar sig och häll i resten.
Med "bonn omelett" kommer ifrån att man även kan ha i rester från gårdagen, typ kött, potatis, pasta, lök mm.
Egen del blir det ofta hackad lök och kött av någon form.
Lycka till !
wilhelmblomgren
2016-09-18, 15:39
Ja din omelett var ju enkel o lätt att göra, för egen del gillar jag dom lite matigare så jag brukar göra "bonn omelett" istället.
Då jag gör detta på en "höft" så blir detta Ca mått.
2-3 ägg beroende på storlek
en masked havre mjöl (har slutat med annat mjöl, så vetemjöl funkar ju med)
Salt o peppar efter smak, här kan man ju variera sig (jag gör ibland curry omelett med jordnötter o banan i med).
1-1,5 dl mjölk
Blanda mjöl,krydor med lite mjölk i taget så det inte klumpar sig och häll i resten.
Med "bonn omelett" kommer ifrån att man även kan ha i rester från gårdagen, typ kött, potatis, pasta, lök mm.
Egen del blir det ofta hackad lök och kött av någon form.
Lycka till !
Ja, det var en lite matigare version. Kanske lite för tungt på morgonen för min del, men det låter gott.
Ingenting är ju ett alternativ.
Svårslaget tidsmässigt och man kan äta desto mer senare på dagen
=)
Gårdagens rester i mikron.
wilhelmblomgren
2016-09-26, 21:41
=)
Det är så jag har gjort de senaste 18 åren. Var nära att spy om jag åt innan kl 7:00, jag lever på kaffe och nikotin tills det är lunch... Lagom nyttigt *facepalm*, men det funkar :)
På helgerna blir det dock ofta en rejäl frulle, ofta i form utav en "full english breakfast" *cupid*
Det är så jag har gjort de senaste 18 åren. Var nära att spy om jag åt innan kl 7:00, jag lever på kaffe och nikotin tills det är lunch... Lagom nyttigt *facepalm*, men det funkar :)
På helgerna blir det dock ofta en rejäl frulle, ofta i form utav en "full english breakfast" *cupid*
Samma här slutade käka frukost någon gång i tonåren (20+år sedan) och har trivts bra med det!
wilhelmblomgren
2016-09-28, 22:41
Samma här slutade käka frukost någon gång i tonåren (20+år sedan) och har trivts bra med det!
"Dagens viktigaste mål", pffft! En rejäl middag formar hela dagen! :D
"Dagens viktigaste mål", pffft! En rejäl middag formar hela dagen! :D
Ni kommer dö innan 50 :MrT:
On topic så är frukt typ den bästa frukost som finns imo. Typ en banan och ett äpple brukar funka alldeles utmärkt för mig.
Ni kommer dö innan 50 :MrT:
On topic så är frukt typ den bästa frukost som finns imo. Typ en banan och ett äpple brukar funka alldeles utmärkt för mig.
De där sista åren i blöja på långvården är ändå inget jag ser fram mot =)
=)
*hug*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.