Visa fullständig version : 16 år
Tjenare idag har jag tränat i 8 månader jag fyller 16 om en vecka. dem för 4 månaderna tränade jag fel med form och förståelse för vissa övningar(vad dem är gjorda för). jag tycker att jag är oerhört svag för att ha tränat i 8 månader, när jag började träna tog jag 20 kg bänkpress 8 reps nu tar jag 60 kg
axel press 10 kg 5 reps nu 18 kg 8 reps
ben press 100 kg nu 240kg 8 reps
bicep stång curl 15 kg 8 reps nu 30 kg 5 reps
squats har jag precis börjat med och kör 55 kg 5x5.
Mitt mål är att tappa mitt kroppsfett bli starkare och bli större.
Här är bilder jag nyss tog
http://imgur.com/a/77EWk
Skulle en 5x5 rutin som man squattar 3 dagar i veckan sitta fint? jag vill så gärna tappa min mage och med det måste jag tappa kroppsfett%. Hur skulle ni rekommendera att jag tränar? och har jag gjort lite "gains"? jag har hört att folk brukar ta 100 kg reps efter 12 månaders träning.
King Grub
2016-08-28, 00:37
Bry dig inte om vad andra ökar. Du är helt normalt stark för en 16-åring som tränat ordentligt ett tag.
Bry dig inte om vad andra ökar. Du är helt normalt stark för en 16-åring som tränat ordentligt ett tag.
Om jag nu ska deffa och drar bort 500? kalorier, kommer detta att störta min växt eftersom att jag tror jag just nu genomgår en växt spurt. går det inte att dra bort mer än 500 kalorier, det är 2kg per månad?
tack för svaret!!
Tycker du ökat rätt så bra, bara fortsätta nöta. Tycker inte du ska gå ner i vikt, i mitt tycke ska du lägga dig på balans eller minimalt överskott med högt proteinintag. Då kan du över tid gå upp i muskelmassa och ner i fett. Sen ser du ju inte särskilt dålig ut och du har ju inte särskilt mycket mage. Önskar själv att jag använde mina tidigare år mycket bättre genom att inte gå ner i vikt och hålla på, förlorade mycket på det. Mitt generella tips är ät mat och ha kul på gymmet!
Tycker du ökat rätt så bra, bara fortsätta nöta. Tycker inte du ska gå ner i vikt, i mitt tycke ska du lägga dig på balans eller minimalt överskott med högt proteinintag. Då kan du över tid gå upp i muskelmassa och ner i fett. Sen ser du ju inte särskilt dålig ut och du har ju inte särskilt mycket mage. Önskar själv att jag använde mina tidigare år mycket bättre genom att inte gå ner i vikt och hålla på, förlorade mycket på det. Mitt generella tips är ät mat och ha kul på gymmet!
Jag har sett mycket på Alphadestiny där han pratar om näring, en nybörjare vilket jag är då jag inte ens lagt på 5kg muskler ännu. En nybörjare med fett kan dra ner på 500 kalorier och fortfarande bygga muskler eftersom att kroppen kan ta 500 kalorier från de lagrade fett cellerna men men. Jag har väldigt svårt att räkna kalorier när jag äter mat i mitt hushåll då jag inte har än våg ännu, vad kostar en sådan? Jag äter oftast vad modern lagar vilket oftast faktiskt är proteinrik mat, havregryn till frukost och på kvällarna kvarg/keso men hur fasiken kommer man upp till 180 gram protein vilket anses vara högt proteinintag?
Tack för svaret
mangemani
2016-08-28, 11:38
ruler number one = jämför aldrig din egen träning med andras och skit i vad andra gör. ruler number two = first learn ruler number one.
Tycker du har ökat väldigt bra. En sak som slår mig är att du har konstiga styrkeförhållanden. Det är svårt att veta exakt vad du menar med axelpress för du säger inte om det är hantel på 18kg i var hand eller en stång i båda som är 18kg. Likaså säger du inte hur många reps du gör på 60kg i bänk är det en rep eller samma 8 som du gjorde i början på 20kg. Men det kan ju kvitta, du har ändå blivit starkare. Däremot har jag sällan sett nån ta 240 kg i benpress(kan säkert bero på benpressen men troligare på kort rörelse) 8 reps som tar "bara" 60kg i bänk. Att din knäböj är på 55kg kan jag köpa då det tar lång tid att lära sig tekniken, men har du verkligen djupet i de där benpressarna?
Gör övningarna konsekvent och korrekt. Det kommer man lågt med. I bänken ska stången ner i bröstet, i benpress, axelpress och knäböj ska man gå djupt och vid biceps curl ska du gå till fullt utsträckt till att du "kramar" muskeln i toppen. Det är inte bara för att det är bättre träning utan även för att du annars kommer lura dig själv istället för att ta i så gör du kortare rörelser eller använder momentum för att ta dig förbi svaga delar av rörelsebanan.
För att få i dig protein, lägg till kvarg till allt, drick mjölk till maten --> profit.
Bästa länken på länge, tack Grubbis!
Du är 16 år -> ät som fan och träna hårt (MEN RÄTT teknik osv) så kommer du gaina grymt! Kör inget jäkla underskott, du lär se skitbra ut bara du tränar och får muskler.
Tycker också du ökat bra! *flex*
Starke75an
2016-08-28, 12:26
Vill du bli köttig, ska du inte gå ner i kalorier, vill bil du bli fit så kanske. Man brukar behöva gå ner mer än man tro om man ska ha "tvättbräda". Samt att det kräver att det finns muskler.
Du är i en ålder där du växer. Passa på att lägga på dig muskler när du ändå har bra förutsättningar.
Tränade själv mycke mellan 16-19 års ålder.
Tree Fiddy
2016-08-28, 12:32
ruler number one = jämför aldrig din egen träning med andras och skit i vad andra gör. ruler number two = first learn ruler number one.
Ruler? :D :laugh:
Men för övrigt, helt rätt. Folk verkar inte tänka på att alla människor har olika bagage, förutsättningar och mål med sina liv.
Om jag nu ska deffa och drar bort 500? kalorier, kommer detta att störta min växt eftersom att jag tror jag just nu genomgår en växt spurt. går det inte att dra bort mer än 500 kalorier, det är 2kg per månad?
tack för svaret!!
Jag hade absolut inte deffat om jag fortfarande växte. I teorin är det nog ingen fara så länge det inte går överstyr, och särskilt om man är påtagligt överviktig (vilket du inte är). Ät efter aptit och försök bli så stark som möjligt.
Tycker du har ökat väldigt bra. En sak som slår mig är att du har konstiga styrkeförhållanden. Det är svårt att veta exakt vad du menar med axelpress för du säger inte om det är hantel på 18kg i var hand eller en stång i båda som är 18kg. Likaså säger du inte hur många reps du gör på 60kg i bänk är det en rep eller samma 8 som du gjorde i början på 20kg. Men det kan ju kvitta, du har ändå blivit starkare. Däremot har jag sällan sett nån ta 240 kg i benpress(kan säkert bero på benpressen men troligare på kort rörelse) 8 reps som tar "bara" 60kg i bänk. Att din knäböj är på 55kg kan jag köpa då det tar lång tid att lära sig tekniken, men har du verkligen djupet i de där benpressarna?
Gör övningarna konsekvent och korrekt. Det kommer man lågt med. I bänken ska stången ner i bröstet, i benpress, axelpress och knäböj ska man gå djupt och vid biceps curl ska du gå till fullt utsträckt till att du "kramar" muskeln i toppen. Det är inte bara för att det är bättre träning utan även för att du annars kommer lura dig själv istället för att ta i så gör du kortare rörelser eller använder momentum för att ta dig förbi svaga delar av rörelsebanan.
För att få i dig protein, lägg till kvarg till allt, drick mjölk till maten --> profit.
Förlåt jag glömde skriva jag menade då axel press med hantlar och 60 kg bänkpress med 8 reps. jag har definitivt djupet på benpressarna? jag ser massor med människor som tar 400 kg på benpressen som inte har tränat väldigt länge jag tror att det varierar på benpress maskinerna den på mitt gym är väldigt lutat
Tack så mycket för alla svar jag ska följa era råd och inte ligga på underskott men istället käka mycket bra mat och förhoppningsvis bygga muskler vilket så småningom kommer att göra att man ser muskulösare. Hur mycket kroppsfett tror ni jag ligger på i % och ska jag väga mig varje månad för att se om jag gått upp i vikt(lagt på muskler) eller bara kolla i spegeln? hur mycket muskler bör jag lägga på mig per månad?
kärlek
Hade jag haft de där resultaten när jag var 16 hade jag varit grymt nöjd. Grattis till framstegen för även om det inte känns som mycket så har du trots allt kommit igång bra. Fortsätt nöt på gymmet och ge det den tid det behöver, du är ju inte ens färdigväxt och din kropp kommer ändras med träningen och den sista tillväxten. Skit i allt vad deff heter och nöj dig med att äta vettigt. Om du fortsätter köra och ger det tid så kommer framstegen men saker sker inte över en dag. Träna kontinuerligt och sluta trycka ner dig själv så ska du se att resultaten kommer. Lycka till och posta resultaten när du fyller 17, kanske har du klämt 100kg i bänk då!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.