Visa fullständig version : Explosiv extension av knän - skaderisk?
Jag har en fråga: tex Gunhamn (det handlar inte om honom, bara ett exempel) extenderar ju sina knän väldigt kraftfullt i utlåsningen av marklyften. Knäna slår verkligen bak. Tror ni det kan finnas en skaderisk där? Om detta sker på en person som dessutom för bak knäna så pass att man får överextension? Har någon erfarenhet av detta?
Jag menar, om man ramlar och får yttre våld som trycker bak knäet så är det ju en sak, men effekten är kanske densamma om man bara har väldigt kraftiga quadriceps? Kan det vara ett problem även om
Lyftaren inte känner smärta för stunden?
Jag tycker att det gör ont ibland i ben och knän på sätt som jag inte riktigt känner i andra övningar än just sumo mark, jag har alltid tänkt att det beror på att jag är ovan vid övningen, inflexibel och allmänt dålig. Vore kul om åtminstone lite av det där inte stämde. :)
Rent spontant så tycker jag det borde bli märkliga belastningar av sumo mark och sen vet jag inte hur jag ser på den kortare rörelsebanan. Tränar man mindre om man tar X kilo Y reps i sumo mark än om man hade gjort precis samma i rak mark? Eller gör det faktum att man pressar i en vinkel utåt att man faktiskt har en markant större belastning för benen:
kraft per ben(sumo)=(kroppsvikt+stångvikt)/(2*sin(phi))
kraft per ben(konventionell)=(kroppsvikt+stångvikt)/2.
Jag är djupt konfunderad. Är också rädd för att hyperextendera knäna, men har inte känt nån smärta och känner att jag nog inte gör detta.
Tror inte det är så lätt att man kan säga att en viss rörelse eller utlåsning är direkt dåligt.
Man måste nog ta hänsyn till varje individs förutsättningar.
Finns tex många som utan problem kan pressa stora vikter bakom nacken, medan andra inte ens bör tänka på att utföra rörelsen :d
Har sett någon tyngdlyftare få "fastlåsta" knän (så att han inte kunde böja på knäleden i överhuvud taget) en gång, troligen av för explosiv extension eller något annat. Han föll bakåt som en fura när det hände, men tror inte han fick några större men eftersom han hade turen att kasta fram stången bort från kroppen först.
Scratch89
2016-08-24, 23:30
Om man inte har en aktiv överextension i knäna har jag svårt att se hur det skulle kunna vara skadligt (men jag har inte sett hur den här personen marklyfter heller!).
Däremot om man har något som med belastning pressar knäna ut i ytterligare extension, t.ex lägga extravikter på låren och fötterna uppe på en bänk i bänkdips, eller en överextenderad armbåge med en tung hantel på en scottcurlbänk, så kan jag se skaderisken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.