handdator

Visa fullständig version : "Militärpress" stagnerat, HJÄLP!

Unsub
2016-08-18, 22:41
Hej

Militär press, eller egentligen press iom jag inte har fötterna ihop när jag kör övningen står typ still, har ökat 1rm 67,5 till 75 på ett år ungefär.
Har legat på kcal plus under det året, blivit fet.

Mitt upplägg brukar se lite olika ut, ofta Doug Hepburn inspirerat, typ börjar tre set 3 3 3reps nästa pass 4 3 3 tills jag når 5 5 5 då jag ökar vikten, kör övningen cirka 2 ggr per vecka.
Detta funkade bra tidigare men nådde en punkt då det tog stopp runt 62,5-65kg om jag kommer ihåg rätt

Frågor

1 borde jag ändra på upplägg?. press är den övning som jag prioriterar för överkropp (varför? jo därför jag tycker den är kul att köra plus att jag inte får ont av den)

2 Brukar fastna typ 5/10 cm ovanför huvudet när jag failar vid maxning, finns det någon övning som har carry over för just den positionen?.
Någon spec muskel jag borde försöka stärka?.

3 Kan push press ge ngt? instinktivt tänker jag nej då man där "hoppar" över min sticking Point.

Kör nästan aldrig bänkpress, brukar få ont i axlarna av den och inte orkat mickla med att få till tekniken, kör dock hantelpress.

BobaFett
2016-08-18, 22:58
Hej

Militär press, eller egentligen press iom jag inte har fötterna ihop när jag kör övningen står typ still, har ökat 1rm 67,5 till 75 på ett år ungefär.
Har legat på kcal plus under det året, blivit fet.

Mitt upplägg brukar se lite olika ut, ofta Doug Hepburn inspirerat, typ börjar tre set 3 3 3reps nästa pass 4 3 3 tills jag når 5 5 5 då jag ökar vikten, kör övningen cirka 2 ggr per vecka.
Detta funkade bra tidigare men nådde en punkt då det tog stopp runt 62,5-65kg om jag kommer ihåg rätt

Frågor

1 borde jag ändra på upplägg?. press är den övning som jag prioriterar för överkropp (varför? jo därför jag tycker den är kul att köra plus att jag inte får ont av den)

2 Brukar fastna typ 5/10 cm ovanför huvudet när jag failar vid maxning, finns det någon övning som har carry over för just den positionen?.
Någon spec muskel jag borde försöka stärka?.

3 Kan push press ge ngt? instinktivt tänker jag nej då man där "hoppar" över min sticking Point.

Kör nästan aldrig bänkpress, brukar få ont i axlarna av den och inte orkat mickla med att få till tekniken, kör dock hantelpress.

Ja ditt upplägg behöver ändras.

Det passar bra för nybörjare men att bara öka linjärt tar stopp till slut.

Finns lite olika sätt att fortsätta.

Mitt favoritsätt är: Dela upp dina militärpressar i t.ex. 8or, 6or, 4or. Kör 8or en vecka, 6or nästa vecka och 4or tredje veckan. Sen börjar du om men med en något högre vikt.

Börja med vikter som är bekväma.

Veckoupplägget för militärpressar kan vara ett pass enligt ovan och ett lättare pumppass.

Kan vara bra att ta en deloadvecka ibland om du känner dig sliten. Ta en vecka med t.ex. hälften så mycket volym och något lättare vikter eller där du behåller nästan samma volym men halverar vikterna.

DudX
2016-08-18, 23:49
pröva med lite pushpress med mer vikt och håll emot på negativen. hjälpte mig att hantera mer vikt över huvudet.

Bob90
2016-08-19, 06:38
Push press kan garanterat hjälpa till att komma förbi en "sticking point" (i alla fall för mig). Man lär liksom musklerna att "nu jävlar ska det gå undan här". Känns inte lika motigt att ha strikta pressen liggandes på hyllan heller, eftersom man stått med en högre vikt på push press innan.

trädgårdsmöbel
2016-08-19, 06:43
Det är en sådan övning man gärna stagnerar i, fortsätt nöta på samma vikter och försök istället öka i andra sorters pressar för överkroppen så lossar det förr eller senare.

ThomasA
2016-08-19, 07:06
Ja ditt upplägg behöver ändras.

Det passar bra för nybörjare men att bara öka linjärt tar stopp till slut.

Finns lite olika sätt att fortsätta.

Mitt favoritsätt är: Dela upp dina militärpressar i t.ex. 8or, 6or, 4or. Kör 8or en vecka, 6or nästa vecka och 4or tredje veckan. Sen börjar du om men med en något högre vikt.

Börja med vikter som är bekväma.

Veckoupplägget för militärpressar kan vara ett pass enligt ovan och ett lättare pumppass.

Kan vara bra att ta en deloadvecka ibland om du känner dig sliten. Ta en vecka med t.ex. hälften så mycket volym och något lättare vikter eller där du behåller nästan samma volym men halverar vikterna.

Hur gör du med volymen i pressen på de här olika veckorna? Kör du samma antal set på 8orna som 4orna? Eller hur kör du?

ceejay
2016-08-19, 07:42
Volymen blir lite för låg. I värsta fall kör du 3x3 2 gånger i veckan. Antingen lägg in ett till militärpress-pass, kör mer komplement för axlar och triceps eller ändra ena passet till fler reps.

Gerdler
2016-08-19, 09:15
Vad är normalt förhållande bänkpress:militärpress? Jag har runt 2.2:1.

Är förvisso svag i bänk också men känner mig sjukt svag i militärpress.

ceejay
2016-08-19, 09:20

Jag har tagit 180 bänk och 100 i press, men då har jag bänkat bra mycket oftare än jag pressat.

ThomasA
2016-08-19, 09:23

Jag har 1.8:1 men har tränat mycket mera bänk genom åren.

frys
2016-08-19, 09:24
50-65%ish av bänken brukar det vara för mig beroende på ifall jag tränar militärpress 1 gång i månaden eller 2 gånger i veckan

Gerdler
2016-08-19, 09:34
Det verkar vara normalt med 1.8(+/- 0.2) alltså och jag har ~2.2 vilket skiljer sig signifikant från vad som kan anses som normalt. Så jag får nog ta och lägga fokus på militärpressen och mina axlar för risken finns att de begränsar min utveckling i bänken.

Old Nick
2016-08-19, 13:06

Har själv 1.45:1

MackeJuve
2016-08-19, 13:26
1.7:1

Har ej lagt särskilt mycket fokus på press ö.h. Det är den mest befriande och mest hemska övningen. Härlig känsla att pressa något över huvudet, hemskt när andningen blir fel och det känns som att man ska svimma medan man pressar. I kombination med att det går otroligt långsamt att öka i övningshelvetet.

Carcer
2016-08-19, 14:51
bänk 150 militärpress 110 ^^

BobaFett
2016-08-19, 15:17
Hur gör du med volymen i pressen på de här olika veckorna? Kör du samma antal set på 8orna som 4orna? Eller hur kör du?

Kör rätt mycket veckovolym. Du kommer ackumulera mycket "fatique" och det gäller att känna av om det blir för mycket.

Jag brukar ligga på lite för mycket volym i några veckor och sen ha en vecka eller två då jag backar på volymen. Får du ont i leder etc. trots bra teknik har du kört för mycket.

Känner du att prestationen går neråt så har du kört hårt och det är dags att backa med volymen i någon vecka. Det behöver inte vara dåligt utan kan snarare vara nödvändigt ibland.

Man kan ta en deload eller bara en reset. Då menar jag att du går tillbaka ett steg och fortsätter att öka därifrån. Kanske backa vikterna 10% eller nåt sånt och fortsätta.

BobaFett
2016-08-19, 17:11
Måste lägga till att volym ska användas på samma sätt som intensitet. Dvs du lägger till det successivt. Om du idag är van vid 8 set/ vecka så kommer 20 set vara en onödig ökning. Du kommer troligtvis kunna göra ökningar om du kör 10 set ett tag.

Det handlar om att utsätta kroppen för en liten mängd mer än den är van vid.

Finns flera parametrar att justera.

Kör du samma set, reps, vikter vecka in och vecka ut så kommer det inte hända ett skvatt.

Unsub
2016-08-24, 21:47
Volymen blir lite för låg. I värsta fall kör du 3x3 2 gånger i veckan. Antingen lägg in ett till militärpress-pass, kör mer komplement för axlar och triceps eller ändra ena passet till fler reps.

Jo, körde ofta högre volym en så.

Tack för all hjälp Koloiter, spec bobba fett
Ha det bra

Jocke67
2016-08-25, 06:52
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html
Exempel man 82kg "intermediate lifter":
Bänk 90kg
Press 65kg
(Ger förhållandet ca 1:1,4)

Jocke67
2016-08-25, 07:06
"Advaced lifter" 82kg:
Bänk 125kg
Press 77,5 kg
(1:1,6)

broman
2016-08-25, 14:48
Testa släng in z-press / push-press ett par veckor!