handdator

Visa fullständig version : Nytt styrkeprogram.

Kränktvitman92
2016-08-17, 08:55
Tjena alla skrotlyfters!

Har precis kört mitt första pass av ett modifierat över/underkroppsschema. Det från styrkelabbet.

Pass 1 överkropp
Bänkpress 3x 6-8
Cablecross 3x6-8
Sittande roddmaskin 3x10
Militärpress 3x10
Hantellyft åt sidan 3x10-15
Avslutar passet med Armhävningar till failure x1

Pass 2 underkropp
Benpress 3x10
Marklyft 3x10
Ytterligare 2 benövningar 4x6-8

Pass 3 samma som pass 1.

Yes det blir bara 1 benpass/v då jag bara tränar 3ggr/v och har störst fokus på överkroppen.

PS. Ingen aning hur många set/rep som är optimalt, eller hur man ska tänka kring de.

Vad kan förbättras? Väldigt tacksam för feedback :)

Peter.B
2016-08-17, 09:03
Tjena alla skrotlyfters!

Har precis kört mitt första pass av ett modifierat över/underkroppsschema. Det från styrkelabbet.

Pass 1 överkropp
Bänkpress 3x 6-8
Cablecross 3x6-8
Sittande roddmaskin 3x10
Militärpress 3x10

Pass 2 underkropp
Benpress 3x10
Marklyft 3x10
Ytterligare 2 benövningar 4x6-8

Pass 3 samma som pass 1.

Yes det blir bara 1 benpass/v då jag bara tränar 3ggr/v och har störst fokus på överkroppen.

PS. Ingen aning hur många set/rep som är optimalt, eller hur man ska tänka kring de.

Vad kan förbättras? Väldigt tacksam för feedback :)

Varför tror du att ditt förslag är bättre än styrkelabbets? Gör om, gör rätt - ta styrkelabbets. Mer balanserat och bättre komponerat än ditt.

Nyland
2016-08-17, 09:13

Pass 1 överkropp
Bänkpress 3x 6-8
Cablecross 3x6-8
Sittande roddmaskin 3x10
Militärpress 3x10

Jag gissar att Cablecrossen inte kommer från Styrkelabbet. :d

Kränktvitman92
2016-08-17, 11:18
Jag tror inte mitt är bättre på något sätt. Men jag hat kört styrkelabbets nu i 8 månader och tänkte att det var dax för lite variation :)

Kränktvitman92
2016-08-17, 11:19
Jag gissar att Cablecrossen inte kommer från Styrkelabbet. :d

Är Cablecross en dålig övning?

BengtBurk
2016-08-17, 13:12
Om du bara kan träna 3 gånger i veckan skulle jag rekommendera något annat än halvkroppspass. Speciellt när det innebär att du bara kan köra ben en gång i veckan.

SirreASDF
2016-08-17, 13:14

Ger bara mina åsikter nu, det beror på syftet, Du döpte tråden till "styrkeprogram", vilket jag tror har gett folk tanken att din fokus är ren styrka (vilket oftast tolkas som styrkelyft här). Om så är fallet, så är det mest troligt slöseri med tid då den traditionellt kanske används med om målet är massa.

Som sagt, beror på vad du är ute efter, som styrkelyftare känns det som bortkastad tid, men om det bara är fysik du är ute efter, så kan det vara en utmärkt övning.

För att svara mer on-topic och inte bara den avstickaren, har du ökat bra med programmet under dina 8 månader? Ökar du fortfarande? Om du svarar ja där, så skulle jag göra VÄLDIGT minimala ändringar om det är variation du är ute efter. "Don't fix it if it ain't broken" etc..

Kränktvitman92
2016-08-17, 14:14
Ger bara mina åsikter nu, det beror på syftet, Du döpte tråden till "styrkeprogram", vilket jag tror har gett folk tanken att din fokus är ren styrka (vilket oftast tolkas som styrkelyft här). Om så är fallet, så är det mest troligt slöseri med tid då den traditionellt kanske används med om målet är massa.

Som sagt, beror på vad du är ute efter, som styrkelyftare känns det som bortkastad tid, men om det bara är fysik du är ute efter, så kan det vara en utmärkt övning.

För att svara mer on-topic och inte bara den avstickaren, har du ökat bra med programmet under dina 8 månader? Ökar du fortfarande? Om du svarar ja där, så skulle jag göra VÄLDIGT minimala ändringar om det är variation du är ute efter. "Don't fix it if it ain't broken" etc..

Rubriken är helt klart missvisande nu när du säger det, slarvigt av mig. Ville bara ha lite feedback på det program jag nu går efter :)

Har inte ökat alltför bra.. Men har läst mycket om att variation är väldigt viktigt i styrketräning så kände att det var dax. Ser du något som kan förbättras med mitt nya program? Tycker det ser ok ut, men jag är somsagt bara nybörjare

Bumb
2016-08-17, 14:51
Jag enligt hans helkroppsschema "Emelie". De görs 3 ggr i veckan eller varannan dag. Kika på det vettja, jag gillar det änsålänge och bra att få ned kroppen 2-3 ggr i veckan.

Kränktvitman92
2016-08-17, 16:40
Jag enligt hans helkroppsschema "Emelie". De görs 3 ggr i veckan eller varannan dag. Kika på det vettja, jag gillar det änsålänge och bra att få ned kroppen 2-3 ggr i veckan.

Va?

JLind
2016-08-17, 20:17
Va?

Han tränar enl. Styrkelabbets program "Emelie"

Nyland
2016-08-18, 02:38

Nej, det var bara mitt (dåliga) försök till humor. Det är inget direkt fel på cablecross men, som någon redan skrivit, är det ingen övning som jag förväntar mig att se i ett program från Styrkelabbet (som främst håller på med styrkelyft).

Va?

Han tränar enl. Styrkelabbets program "Emelie"

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-emelie/

Ser ut att vara ett bra program, väldigt effektivt med bara tre övningar per pass. Hade jag haft lite tid att träna hade jag nog testat detta eller något liknande.