handdator

Visa fullständig version : Många i 20 års åldern är så naiva eller "lata" nu för tiden

TheBeach97
2016-08-16, 17:40
Bara jag som märkt detta?

Alltså ett exempel, pratade för en stund sen med min kompis storebror som är 25 år gammal, har ingen högre utbildning och har i livet bara festat, jobbat som städare och deltid på ett hunddagis.

Nu är han alltså 25, han säger att han ska starta eget företag och dra in stora pengar.

Jag säger åt honom att det kanske är smartare att ta en universitetsutbildning inom ett fält där det kommer behövas personal, sen jobba med det några år och få erfarenhet för att sedan möjligtvis efter dessa år sakta börja fundera på att dra igång något eget, om det då intresserar?

Nej, det går inte! Istället rabblar han om att högre studier är strunt och att många framgångsrika inte ens har gymnasieutbildning.

Han säger att han ska starta eget företag men han vet inte inom vad, sen säger han att jag är korkad som vill gå in i hamsterhjulet och köra istället för att bara starta eget och ha andra som arbetar och slavar för mig.

Säger att han inte ser någon mening att plugga i 5 år för att sedan "bara tjäna 50k".

Han säger hans företag ska vara "något med ekonomi", men han vet inget om ekonomi och har ingen utbildning inom det.

Jag antar att man måste få drömma och att det kanske finns några där ute som lyckats bra på denna väg, men jag vet inte, denna kille är ett typexemplar av en latis som aldrig gillat jobba.

Det är liksom inget nytt, har sett flera personer runt min ålder resonerat på samma sätt, i gymnasiet var det flera av killarna som minsann inte skulle "slita i hamsterhjulet" och istället glida runt i fina bilar och inte göra ett dugg, bland andra kompisar som jag har nu är det samma reson, alla ska starta eget och leva livet.

Kanske det är jag som kommer från en arbetarfamilj som tänker annorlunda, men det verkar sannerligen som att många i min ålder (nittiotalet) tänker helskruvat. Samtidigt är dom sen typ 22-23 och kan verkligen inget alls.

Min pappa började jobba när han var 13, när han var 35 kunde han i stort sett bygga ett hus från grunden, hade all grundläggande kunskap om elektronik och allt, skruvade motorer och kunde det mesta som var "vettigt". Idag känns det som att många 30åringar knappt ens vet hur man byter en propp i proppskåpet.

Diomedea exulans
2016-08-16, 17:43
Det slog mig nu att jag inte känner någon i den åldern, men det låter annorlunda mot hur det var när jag var 20, ja. Känns som att nästan alla mina jämnåriga vänner är civilingenjörer eller socionomer. Ett fåtal är lata, som jag, men vi har åtminstone inte några illusioner.

Scratch89
2016-08-16, 17:43
Ptja, jag tror inte att man direkt kan knega sig till en förmögenhet som arbetstagare i Sverige, så för att bli rik på riktigt får man nog skapa ett ordentligt bra företag. Annars får man skaffa sig ett jobb som ger så pass bra betalt att man kan köpa fastigheter och göra karriär på värdeökningarna.

MackeJuve
2016-08-16, 17:44
Går inte att generalisera så, allt beror ju på vilka du känner och umgås med. Jag känner inte igen mig överhuvudtaget. Alla mina vänner är utbildade/utbildar sig eller jobbar med något praktiskt yrke som de tog direkt efter gymnasiet. Möjligt att det är fler som tänker som du beskriver, jämfört med förr i tiden. Jag vet inte.

Luca Brasi
2016-08-16, 17:44
Jag stör mig mest på den utbredda hypokondrin hos ungdomen av idag.

Rolfarsson
2016-08-16, 18:04
som aldrig gillat jobba.

Det är nog en grav minoritet människor som faktiskt GILLAR att jobba, dom flesta skulle nog hellre lägga sin tid på att umgås med sina nära och kära, intressen och slippa alla måsten.

trädgårdsmöbel
2016-08-16, 18:13
Jag har uppfattning av att det är tvärtemot. Unga vill jobba(helst i Norge), de jobbar som fan med vad fan som helst på vilka villkor som helst i ett halvår, lever på nudlar och sedan reser de iväg nånstans och blåser iväg alla stålar de sparat ihop på en månad för att sedan göra samma sak igen. Ett halvårs Lutheran följt av en månads hedonism.

Agitator
2016-08-16, 18:15
Fler borde börja med modern homesteading :)

Starke75an
2016-08-16, 18:18
Finns många unga som är bra på att jobba.

rooz
2016-08-16, 18:23
Bara för att du växte upp strax söder om Mellerud så betyder inte det att samhället ser ut så i övrigt. Flesta av mina vänner ligger mellan 35-40k i lön, första eller andra jobbet efter utbildningen.

Arbetsmoral har dock med uppfostran att göra anser jag. Inte ålder.

mangemani
2016-08-16, 18:29
extremt många unga är naiva och lata ja, allt ska bli serverat på silverfat och allt ska bara hända och helst fort. se här på forumet tex, istället för att testa sig fram, söka efter svar osv, så vill de ha ett träningsschema som funkar till 100% och som ger muskler bums, det får absolut inte verka krångligt på något sätt, då tappar de intresset. när de sedan hittar ett schema så tror de på fullaste allvar att schemat är sänt från gud själv till alla tränande människor och förväntar sig resultat direkt och sen har vi ju tillskotten, där kan vi verkligen snacka om naivitet, de tror att de skopor de blandar i sina shakers blir någon superdryck och i vissa fall så förväntar de sig att det ska göra jobbet åt dem.
så nog är en hel del unga naiva och lata alltid, inte alla givetvis, men väldigt många.

Brofessorn
2016-08-16, 18:33
extremt många unga är naiva och lata ja, allt ska bli serverat på silverfat och allt ska bara hända och helst fort.

Det du beskriver skulle snarare kunna attributeras till de flesta, oavsett ålder.

se här på forumet tex, istället för att testa sig fram, söka efter svar osv, så vill de ha ett träningsschema som funkar till 100% och som ger muskler bums, det får absolut inte verka krångligt på något sätt, då tappar de intresset. när de sedan hittar ett schema så tror de på fullaste allvar att schemat är sänt från gud själv till alla tränande människor och förväntar sig resultat direkt och sen har vi ju tillskotten, där kan vi verkligen snacka om naivitet, de tror att de skopor de blandar i sina shakers blir någon superdryck och i vissa fall så förväntar de sig att det ska göra jobbet åt dem.
så nog är en hel del unga naiva och lata alltid, inte alla givetvis, men väldigt många.Du kan givetvis inte basera det du säger på några inlägg här på Kolozzeum, de som inte vill ha ett magiskt träningsschema eller en PWO som "kickar" kommer ju inte göra lika mycket väsen av sig.

Edit: Jag bryr mig inte om ifall ungdomar anses lata eller inte, ville bara påpeka dumheten i inlägget jag citerade.

Alkro
2016-08-16, 18:34
Åh! Den gamla diskussionen om "dagens ungdom". Så tröttsamt och ointressant.

trädgårdsmöbel
2016-08-16, 18:51
Min första arbetsgivare som jag lärde känna litegrann, som också ansåg att ungdomar var lata, hävdade på fullt allvar att detta berodde på att ungdomar har för bra fritid. De har vänner, relationer, hobbys, träning, intressen osv. Tar man bort sådant kan man lätt jobba nästan all vaken tid.

Är fritid roligare än att man äter och sover gör man fel. Även det tråkigaste jobb blir roligt att gå till om fritiden är tråkigare. Jag vetifan om inte detta stämmer ändå? :)

Han hävdade även att hans ungar var borskämda gnälliga skitungar, hans fru gnällig, tjatig och bortskämd och att i jämförelse med att vara hemma med dem så kändes 16timmar i butiken under inventering som rena himmelriket, detta trots att vi anställda var menlösa idioter, så att säga till honom att han borde jobba mindre och stressa av var "då jävligt onödigt sagt."

Undrar om den snubben lever idag?

Luca Brasi
2016-08-16, 18:57
Åh! Den gamla diskussionen om "dagens ungdom". Så tröttsamt och ointressant.

Om man tillhör ungdomen,ja.
Annars är den mycket intressant och givande.

pepplez
2016-08-16, 18:59
extremt många unga är naiva och lata ja, allt ska bli serverat på silverfat och allt ska bara hända och helst fort. se här på forumet tex, istället för att testa sig fram, söka efter svar osv, så vill de ha ett träningsschema som funkar till 100% och som ger muskler bums, det får absolut inte verka krångligt på något sätt, då tappar de intresset. när de sedan hittar ett schema så tror de på fullaste allvar att schemat är sänt från gud själv till alla tränande människor och förväntar sig resultat direkt och sen har vi ju tillskotten, där kan vi verkligen snacka om naivitet, de tror att de skopor de blandar i sina shakers blir någon superdryck och i vissa fall så förväntar de sig att det ska göra jobbet åt dem.
så nog är en hel del unga naiva och lata alltid, inte alla givetvis, men väldigt många.

Det måste vara hemskt att leva ihop med dig.

Alkro
2016-08-16, 19:10
Om man tillhör ungdomen,ja.
Annars är den mycket intressant och givande.

Jag är iallafall över 30 och tycker trots det att det är tröttsamt. Träffar dagligen folk mellan 18-90+ och i princip alla åldersgrupper har en ganska jämn fördelning av oförskämda och otrevliga människor. Folk som är 70+ brukar dock vara något mer ödmjuka.

leo1
2016-08-16, 19:11
Jag blir 40 nästa år men har ändå sommarvickat på 4 olika arbetsplatser de senaste åren. Måste säga att de unga sköter sig jättebra 9 gånger av 10.

Snarare brukar det alltid vara en bromskloss iform av en grupp trötta, feta och bittra gubbar som varit på företaget i cirka 20 år.

MackeJuve
2016-08-16, 19:16
Det måste vara hemskt att leva ihop med dig.
Så länge man är stark inombords så spelar ytliga saker som detta ingen roll. "Ha en partner", alla ska bara ha saker nu för tiden. Det som är viktigt för mig är att vara säker på mig själv och stark psykiskt.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

LillisJ
2016-08-16, 19:18
Så länge man är stark inombords så spelar ytliga saker som detta ingen roll. "Ha en partner", alla ska bara ha saker nu för tiden. Det som är viktigt för mig är att vara säker på mig själv och stark psykiskt.

:d:d:d:d

pepplez
2016-08-16, 19:20

Håller helt med dig MackeMani.

Bärsärk
2016-08-16, 19:44
Alla människor jag har träffat på som gillar att jobba har också haft extremt tråkiga hemmasituationer bestående av antingen mera jobb eller bara i allmänhet en massa måsten. Har jobbat på en verkstad för en massa år sedan där 8/10 gubbar som jobbade där satt kvar i 1-2 timmar efter vi slutade vid 16 bara för att slippa komma hem till sina kärringar.

Snart kommer vi ju inte behöva jobba alls och då kanske det är lika bra att vi inte har lika många arbetsnarkomaner i samhället för samtliga lär ju gå in i väggen av att inte behöva jobba utan bara sitta hemma och stirra på sin familj.

AntonHA
2016-08-16, 19:48
Känns som att folk över 50 är naiva. Alla mina vänner i 20-års åldern förstår att den invandring vi har nu inte är hållbar medan alla 50åringar jag snackat med är hur naiva som helst och påstår att det är läkare och ingenjörer som kommer in

Magnus N
2016-08-16, 19:52
Känns som att folk över 50 är naiva. Alla mina vänner i 20-års åldern förstår att den invandring vi har nu inte är hållbar medan alla 50åringar jag snackat med är hur naiva som helst och påstår att det är läkare och ingenjörer som kommer in

Ser många äldre som ser problemen med invandringen samt många unga som tycker vi kan ta in flera, så känner inte att man kan åldersindela det direkt :p

Xtreme-G
2016-08-16, 19:52
Säger att han inte ser någon mening att plugga i 5 år för att sedan "bara tjäna 50k".

Ja, för en av hundra 30-åringar tjänar mer. (2013) (http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/)

Wzup2u
2016-08-16, 20:10
Oftast utgifterna som gör en rik/fattig...

Brunfel
2016-08-16, 21:13
Jag stör mig mest på den utbredda hypokondrin hos ungdomen av idag.

Plus ett på detta. Det anses liksom inte konstigt att vara hemma sjuk någon gång i månaden.
Fan, jag tror inte jag har en sjukdag på 8 år eller så.

spoonchest
2016-08-16, 21:20
"Jag ska bli chef"
Hört på min frus jobb. Målsättningar, planer eller ambition var inget man såg av den som fällde den kommentaren tydligen.

spoonchest
2016-08-16, 21:23
Jag blir 40 nästa år men har ändå sommarvickat på 4 olika arbetsplatser de senaste åren. Måste säga att de unga sköter sig jättebra 9 gånger av 10.

Snarare brukar det alltid vara en bromskloss iform av en grupp trötta, feta och bittra gubbar som varit på företaget i cirka 20 år.

Det var dessa gubbar som man överlag ojade sig över när de var unga och hopplösa dagsåsare.

trädgårdsmöbel
2016-08-16, 21:31
"Jag ska bli chef"
Hört på min frus jobb. Målsättningar, planer eller ambition var inget man såg av den som fällde den kommentaren tydligen.

Den har jag med hört:) Vederbörande blev dock chef när pappa gav honom företaget. Så visst går det trots brist på målsättning, färdighet, ambition och tom. närvaro. Det gäller bara att ha en tillräckligt driftig pappa:D

Rolfarsson
2016-08-16, 22:59
Fan, jag tror inte jag har en sjukdag på 8 år eller så.

Du går alltså till jobbet sjuk och riskerar att smitta dina kollegor?

MackeJuve
2016-08-17, 07:14
Du går alltså till jobbet sjuk och riskerar att smitta dina kollegor?

Jag skulle våga påstå att det är möjligt att inte ha en sjukdag på åtta år utan att ha utsatt sina kollegor för smittorisk.

Under mina arbetsår, som uppgår till 3-3,5 har jag varit hemma ett par dagar 2011 allt som allt. Hade väldigt ont i halsen. Utöver de dagarna har jag aldrig missat en arbetsdag. Är aldrig sjuk. Jag blir snorig, inget mer.

pepplez
2016-08-17, 07:19
Jag skulle våga påstå att det är möjligt att inte ha en sjukdag på åtta år utan att ha utsatt sina kollegor för smittorisk.

Under mina arbetsår, som uppgår till 3-3,5 har jag varit hemma ett par dagar 2011 allt som allt. Hade väldigt ont i halsen. Utöver de dagarna har jag aldrig missat en arbetsdag. Är aldrig sjuk. Jag blir snorig, inget mer.

det här är så typiskt dagens ungdomar, går till jobbet snoriga och tänker inte ett dugg på vilka risker man utsätter sina kollegor för. samma sak med mobiltelefonerna, hela tiden ska man gå och titta ner i sin telefon som zombies. vem försöker dom imponera på? inte mig iallafall, jag imponeras av den egna viljan att göra som man vill utan att bry sig om vad andra tycker, det är riktig styrka och det är bara max ca 10% av befolkningen som har den, kanske mer.

trädgårdsmöbel
2016-08-17, 07:31
Att vara hemma om man är sjuk beror ju på arbetsplats med. Jobbar man tex. på dagis, med mat eller i sjukvård tycker jag att man med gott samvete kan vara hemma om man har lite feber eller dylikt.

Raschmus
2016-08-17, 07:35
Jag var för drygt ett år sedan på en föreläsning där detta ämnet kom upp.. Jag minns inte allting solklart så jag kanske ljuger nu (rätta mig då den som vet mer).

En undersökning gjordes på ungdomar vad de ville bli när de blev äldre. Majoriteten ville bli chefer. Senare fick samma människor klicka i vilka egenskaper deras arbete skulle ha. Tydlig majoritet valde medvetet bort ansvarstagande, ledarskap och hårt arbete.

Lite spännande anekdot.

För egen del så kan jag inte jämföra då jag bara vuxit upp en generation. Skillnaden nu mot 1-2 generationer tidigare är väl snarare att då hamnade man generellt sett i en bransch och stannade i den branschen (gärna samma firma) i hela sitt yrkesmässiga liv. Nu tror jag människor gärna provar på nya saker under sin karriär.

tldr; jag är villig att hålla med att många är lata som faen. Kan visserligen inte säg om tidigare generationer haft större eller mindre procent av lata människor, jag levde ju inte då.

Ptja, jag tror inte att man direkt kan knega sig till en förmögenhet som arbetstagare i Sverige, så för att bli rik på riktigt får man nog skapa ett ordentligt bra företag. Annars får man skaffa sig ett jobb som ger så pass bra betalt att man kan köpa fastigheter och göra karriär på värdeökningarna.

Helt Oftopic men läs gärna miljonaren innan 30. Enda bloggen jag läst dock, så när jag säger den är intressant kanske det är föga värt. Han är dock en i mängden som på ett mycket extremt (och enligt de flesta nästan tragiskt) sätt går mot strömmen.

trädgårdsmöbel
2016-08-17, 07:46
tldr; jag är villig att hålla med att många är lata som faen. Kan visserligen inte säg om tidigare generationer haft större eller mindre procent av lata människor, jag levde ju inte då.

.

Man var säkerligen precis lika lat förr, bara att det var svårare att få utlopp för det. Speciellt manlighet har ju vart kopplat mycket till lönearbete, "göra rätt för sig", och att man skall ha kapacitet att försörja både sig själv, sin fru och sina barn. Kvinnans arbete var mer frivilligt, en slags bonus, "Vilken duktig fru du har som jobbar heltid", men för en man ett oerhört stigma att inte jobba.

Så hade folk (läs män) haft möjligheten att lata sig, så hade det förmodligen inte vart nån skillnad mot idag.

Sheogorath
2016-08-17, 08:26
Det är nog en grav minoritet människor som faktiskt GILLAR att jobba, dom flesta skulle nog hellre lägga sin tid på att umgås med sina nära och kära, intressen och slippa alla måsten.

Dom människorna är nog lite smådumma också. Det är ju bara att gå tillbaka till sig själv och se hur man är och mår efter tre veckors sammanhängande semester där man får göra precis som man vill. Helt plötsligt är det ett motstånd mot att ens ta på sig byxorna, kosthållningen är åt helvete och man går ner sig i sin egen skit.

Nej, man ska jobba. Eller som Pippi sa: man måste gå i skolan för att få sommarlov.

Pippi knows.

Rikard Jansson
2016-08-17, 10:51
Dagens ungdom, bla bla bla :)

Snobbe
2016-08-17, 11:23
Jag är 26, iofs jobbat sen jag var 19 och tjänar helt ok o har ett bra jobb. Skulle däremot kalla mig slö och har svårt o förstå hur alla kan vara så nöjda med att jobba hela sina liv. Ibland får jag galen ångest över att de e så vardagarna kommer vara antagligen fram tills man är 65 eller ännu senare. Jag misstänker egentligen att samhället osv hade fungerat liknande om folk bara jobbade lite mindre. Har svårt att se att iaf kontorarbetare faktiskt aktivt jobbar 8 timmar om dagen.

KlopFer
2016-08-17, 11:33
Jag är 26, iofs jobbat sen jag var 19 och tjänar helt ok o har ett bra jobb. Skulle däremot kalla mig slö och har svårt o förstå hur alla kan vara så nöjda med att jobba hela sina liv. Ibland får jag galen ångest över att de e så vardagarna kommer vara antagligen fram tills man är 65 eller ännu senare. Jag misstänker egentligen att samhället osv hade fungerat liknande om folk bara jobbade lite mindre. Har svårt att se att iaf kontorarbetare faktiskt aktivt jobbar 8 timmar om dagen.

Kolla på Grekland :d

Jag själv är av åsikten att folk ska göra det man tycker är roligt. Om du inte tycker ditt jobb är roligt eller givande ska du inte göra det punkt.

Skiter i att det "behövs" folk till allting. Om alla bara hade blivit bättre på entreprenörskap så kanske vi kunde lyfta bort många av skitjobben. Men alla ska vara såna jävla bakåtsträvare!

- Men men.. vem ska sopa gatorna då om alla tänker så? JA INTE FAN VET JAG? EN ROBOT KANSKE?

Rolfarsson
2016-08-17, 11:38

Visst är det möjligt, men det normala är att en vuxen person får 1-2 förkylningar per år.

Dom människorna är nog lite smådumma också. Det är ju bara att gå tillbaka till sig själv och se hur man är och mår efter tre veckors sammanhängande semester där man får göra precis som man vill. Helt plötsligt är det ett motstånd mot att ens ta på sig byxorna, kosthållningen är åt helvete och man går ner sig i sin egen skit.

Ja, om man inte har så mycket annat att sysselsätta sig med så blir det ju jobbigt.
Men utgå ifrån att du är ekonomiskt oberoende, skulle du då fortfarande ha valt att jobba?

ARMSTARK
2016-08-17, 11:41
Jag är iallafall över 30 och tycker trots det att det är tröttsamt. Träffar dagligen folk mellan 18-90+ och i princip alla åldersgrupper har en ganska jämn fördelning av oförskämda och otrevliga människor. Folk som är 70+ brukar dock vara något mer ödmjuka.

Jag skulle nog säga att gamla människor är latare än unga, eller möjligen lika lata. Skillnaden är att de unga har så mycket på gång i livet och kanske inte prioriterar jobbet. De gamla är sura för att könsorganet slutat fungera och de unga är snabbare och intelligentare. Så länge jag kan minnas har det alltid varit de gamla som klagat och varit emot förändringar på mina arbetsplatser.

Diomedea exulans
2016-08-17, 11:46
Men utgå ifrån att du är ekonomiskt oberoende, skulle du då fortfarande ha valt att jobba?

Det skulle inte jag - men jag skulle gett mig själv projekt att göra. Kanske skaffat en liten bondgård, då blir det ju "jobb" med den flera timmar om dagen. Eller försöka bli konstnär, det är ju skitsamma om ingen köper tavlorna om man ändå är ekonomiskt oberoende. Fysisk träning är ett annat bra sätt att styra upp vardagen på. Högvolymsstyrketräning + högvolymskonditionsträning + nån kampsport, då har man att göra.

KlopFer
2016-08-17, 11:49
Jag skulle nog säga att gamla människor är latare än unga, eller möjligen lika lata. Skillnaden är att de unga har så mycket på gång i livet och kanske inte prioriterar jobbet. De gamla är sura för att könsorganet slutat fungera och de unga är snabbare och intelligentare. Så länge jag kan minnas har det alltid varit de gamla som klagat och varit emot förändringar på mina arbetsplatser.

En ung och ny arbetare kommer med förslag att "Men, det här kanske vi skulle kunna effektivisera?" Äldre kollega på företaget "NEJ HUR I HELVETE TÄNKER DU NU?" Allt för han vet att det är hans plats som bit för bit försvinner.

Frågan är vem som är bitter egentligen :)

Scratch89
2016-08-17, 12:27
En ung och ny arbetare kommer med förslag att "Men, det här kanske vi skulle kunna effektivisera?" Äldre kollega på företaget "NEJ HUR I HELVETE TÄNKER DU NU?" Allt för han vet att det är hans plats som bit för bit försvinner.

Hej och välkommen till landstinget. :D

Kryss
2016-08-17, 12:35
det här är så typiskt dagens ungdomar, går till jobbet snoriga och tänker inte ett dugg på vilka risker man utsätter sina kollegor för. samma sak med mobiltelefonerna, hela tiden ska man gå och titta ner i sin telefon som zombies. vem försöker dom imponera på? inte mig iallafall, jag imponeras av den egna viljan att göra som man vill utan att bry sig om vad andra tycker, det är riktig styrka och det är bara max ca 10% av befolkningen som har den, kanske mer.

Där jag har arbetat har det oftast varit äldre personer som kommit till jobbet sjuka, vissa är så härliga är skryter om hur de inte varit sjukskrivna de senaste x åren också.

Sheogorath
2016-08-17, 14:29

Ja, i någon omfattning. Så att tillvaron får struktur. Det är naivt att tro att man mår bra bara av att hänga med vänner och göra sånt man tycker är kul. Man behöver känna att man tillför något också, att folk behöver en, att man väntas vara på plats osv. Det är en pusselbit i livet som är viktigt och en viktig orsak till att många pensionärer inte mår bra psykiskt.

Grahn
2016-08-17, 14:35
Jag hade säkerligen jobbat på något projekt med andra men det är ju knappast detsamma som att ha ett jobb, iaf inte som de flesta skulle tolka ordet.

Bärsärk
2016-08-17, 14:52
Man kanske hade jobbat men då hade det ju varit max en eller två timmar om dagen och precis när man vill/känner för det och om det inte skulle passa någon dag så kan man utan att anmäla bara strunta i det.

Rolfarsson
2016-08-17, 15:49
Ja, i någon omfattning. Så att tillvaron får struktur. Det är naivt att tro att man mår bra bara av att hänga med vänner och göra sånt man tycker är kul. Man behöver känna att man tillför något också, att folk behöver en, att man väntas vara på plats osv. Det är en pusselbit i livet som är viktigt och en viktig orsak till att många pensionärer inte mår bra psykiskt.

Samtliga som jag känner blir faktiskt trevligare, piggare och gladare människor när dom inte arbetar och har massa måsten över sig, men vi är alla olika antar jag, jag är dock övertygad om att majoriteten människor skulle ha varit betydligt mycket lyckligare om dom var ekonomiskt oberoende och kunde lägga den korta tid som vi har här på jorden på det dom vill/gillar att göra.

När det kommer till det sistnämnda så är jag själv ingen pensionär, men jag har av en rad anledningar varit heltidssjukskriven en stor del av mitt vuxna liv, och det som har fått mig att må dåligt psykiskt under dessa perioderna, bortsett från orsakerna till sjukskrivningen, är uttråkan, inte att jag inte har känt mig behövd, det har faktiskt varit en sinnesfrid att slippa det.
Men visst, jag antar att det kan bidra en del för vissa pensionärer, men ensamheten, saknaden av alla nära som har gått bort, veta att livet snart är slut, div krämpor, uttråkan och dåligt med pengar är nog större bovar i dramat.

anvihl
2016-08-17, 15:57

Nej, du behöver det här. Du kan inte ta tolkningsföreträde på alla människors känslor baserat på dina egna, du är en individ, proklamera inte dina känslor på andra. Det där är en sådan gråsossevärdering, "man måste tillföra för att må bra", bullshit.

Abbs
2016-08-17, 16:28
Samtliga som jag känner blir faktiskt trevligare, piggare och gladare människor när dom inte arbetar och har massa måsten över sig, men vi är alla olika antar jag, jag är dock övertygad om att majoriteten människor skulle ha varit betydligt mycket lyckligare om dom var ekonomiskt oberoende och kunde lägga den korta tid som vi har här på jorden på det dom vill/gillar att göra.

När det kommer till det sistnämnda så är jag själv ingen pensionär, men jag har av en rad anledningar varit heltidssjukskriven en stor del av mitt vuxna liv, och det som har fått mig att må dåligt psykiskt under dessa perioderna, bortsett från orsakerna till sjukskrivningen, är uttråkan, inte att jag inte har känt mig behövd, det har faktiskt varit en sinnesfrid att slippa det.
Men visst, jag antar att det kan bidra en del för vissa pensionärer, men ensamheten, saknaden av alla nära som har gått bort, veta att livet snart är slut, div krämpor, uttråkan och dåligt med pengar är nog större bovar i dramat.
Du blir ju uttråkad för att du inte har några måsten eller utmaningar i livet.

Många som svarar i tråden verkar vara knegare och då förstår jag att man inte vill jobba :)

Rolfarsson
2016-08-17, 16:35
Du blir ju uttråkad för att du inte har några måsten eller utmaningar i livet.

Utmaningar har jag gått om och vissa "måsten", som att t.ex. behöva lägga sig vid en viss tid och stiga upp en annan, mår jag betydligt mycket bättre utan.
Det som gör att jag blir uttråkad är mina begränsningar (fysiska, psykiska och ekonomiska) som hindrar mig från att göra saker som jag vill göra.