handdator

Visa fullständig version : Hur många timmar har du jobbat som mest under en månad?

leo1
2016-08-15, 19:10
Jag har halkat in i den sunkiga och underbara säsongsvärlden igen. I vintras jobbade jag på en vinteranläggning i Sverige och då var det 2 kollegor som jobbade 300 timmar på en månad. Det tyckte jag var sjukt mycket.

Nu jobbar jag på en restaurang i Norge där en servitör jobbade 357 timmar i juli. Det är ju sickening!

ceejay
2016-08-15, 19:11
Haha. Kanske heltid nån månad.

blåvitt
2016-08-15, 19:16
240h är mitt rekord. Snöskottning dessutom. Min rumskompis jobbade 400+ som kock en månad, men han sa upp sig efter det.

dream_theater_
2016-08-15, 19:18
240 för mig med tror jag! 400 låter helt vansinnigt, jag tyckte att 240 var mycket. Känns som att kockande kan vara stressigt med.

Alkro
2016-08-15, 19:20
Tror jag arbetat 60 timmar som mest utöver ordinarie arbetstid, så blir väl ungefär 230 timmar?

Min fru arbetade på en konsultfirma och där arbetade de sjukt mycket, hon kom hem kl 02.00 på natten och var på arbetet kl 08.00. På lördagen och söndagen arbetade man "bara" 5-6 timmar och på fredagarna gick man hem tidigt (kl 19.00).

Bob90
2016-08-15, 19:24
Aldrig räknat månad, men hade en ca 65 timmars vecka en gång när jag hade tre jobb (1 heltid, 1 deltid och 1 ideellt). Var sådär lagom kul. Skulle vägrat jobba så i mer än ett par veckor och då ska det verkligen gälla liv eller död eller finnas något betydande att hämta.

JacobHeitmann
2016-08-15, 19:34
338h tror jag att det stod en månad. Det var inte non-stop arbete men börja 07 och sluta 22 nästan varje dag var rätt maffigt.

Don H
2016-08-15, 19:35
Jobbar 360 i månaden normalt, sen kan det bli en hel del mer vissa perioder

Nixon
2016-08-15, 19:36
Någonstans mellan 400-500 kanske?

leo1
2016-08-15, 19:37
Jobbar 360 i månaden normalt, sen kan det bli en hel del mer vissa perioder

Yrke? Är du chef?

Shqypnia
2016-08-15, 19:42
Hamnade någonstans mellan 230-240h under juli månad i första året på jobbet.

Wzup2u
2016-08-15, 19:43
Ingen aning.
Jobbade dock hårt i påskas intensivt och däckade framlänges över sängen med kläder på efter den veckan =p...

Rahf
2016-08-15, 19:47
Har vissa här ens några liv? Vad gör man på ett jobb under 400h per månad?

Bob90
2016-08-15, 19:50
Någonstans mellan 400-500 kanske?

500?? Inte mycket tid för mat och sömn där inte!

Nixon
2016-08-15, 19:55
Har vissa här ens några liv? Vad gör man på ett jobb under 400h per månad?

500?? Inte mycket tid för mat och sömn där inte!

Försvarsmakten, where else. Det är väldigt sällan det inträffar och det är när man har två längre övningsserier med övningsdygn inom samma månad.
Övningsdygn = arbetspasset startar 0730 och slutar 0729 nästkommande dag (då nästa ÖD tar vid).
Som sagt, väldigt sällan ta och lov. Kanske 1 gång vartannat år om man har otur.

anvihl
2016-08-15, 20:00
240h är mitt rekord. Snöskottning dessutom. Min rumskompis jobbade 400+ som kock en månad, men han sa upp sig efter det.

Hur fasen fick han ihop det med arbetstidslagarna? Är ju typ 14h om dygnet om han jobbade 7 dagar i veckan...

Alkro
2016-08-15, 20:04
Hur fasen fick han ihop det med arbetstidslagarna? Är ju typ 14h om dygnet om han jobbade 7 dagar i veckan...

Det finns ju gott om arbetsgivare som skiter i eller har undantag från arbetstidslagen.

leo1
2016-08-15, 20:04
15 timmar om dagen i juli är 465 timmar. Då hinner man sova. Jag vet att säsongsanställningar kan tänja på arbetsregler men inte hur mycket.

Minikubik
2016-08-15, 20:07

Jag har som mest gjort 450h, då var det 15/h varje dag i månaden. Svartjobb så no Rules baby. Nu ligger jag och snittar på 180-200 i månaden, skulle f*n inte orka mer heller

anvihl
2016-08-15, 20:10
Jo, det är klart ska man räkna så utanför faktiska anställningar är jag ju uppväxt på gård som jag senare drivit, jobbade 16-20h om dygnet i 10år i sträck isåfall, slå det ;).

Minikubik
2016-08-15, 20:12
Jo, det är klart ska man räkna så utanför faktiska anställningar är jag ju uppväxt på gård som jag senare drivit, jobbade 16-20h om dygnet i 10år i sträck isåfall, slå det ;).

Beror på hur vi ska definiera arbete, men tror vi hamnar way of topic då ;) (har förövrigt haft gård själv så vet vad du menar)

Starke75an
2016-08-15, 20:13
Har jobbat 187 timmar på 2 veckor.

Bärsärk
2016-08-15, 20:28
Räknar ni med lunch och raster?

leo1
2016-08-15, 20:32
Räknar ni med lunch och raster?

Det som står på lönespecen. Har man tur är man på ett jobb som inte drar av för rast.

Grazzafukkinrazzi
2016-08-15, 20:46
Nu jobbar jag på en restaurang i Norge där en servitör jobbade 357 timmar i juli. Det är ju sickening!

Jag skulle till och med vilja säga att det är pissening!

Kallsone
2016-08-15, 20:57
runt 500 timmar skulle jag tro. Inget konstigt, händer nån gång per år.

leo1
2016-08-15, 21:00
runt 500 timmar skulle jag tro. Inget konstigt, händer nån gång per år.

Leta fram den lönespecen. Pics or it didnt happen.

Har vi inga arbetsmiljöregler alls i Sverige:) har för mig det ska vara reglerat efter EU.

mangemani
2016-08-15, 21:06
fanns en tid då jag jobbade över varje dag, flera timmar, allt från 2-5.
jobbade hos en jäkla gris som pikade på att jag skulle få fast anställning där, blev positivt överraskad över hur effektivt jag jobbade, hur mycket tid jag la ned och sa att han aldrig hade trott detta om mig och han sa tom på ett utav deras morgon möten att han skulle ta in mig som fast anställd, pfft, var bara skitsnack, han höll mitt hopp och humör uppe bara så att jag skulle fortsätta att arbeta lika hårt och länge, ren utnyttjning, både jag och personalen blev förvånade när han sa att jag inte skulle få fast, förvånad pga att det inte fanns något hinder. första och sista gången jag jobbade övertid.

Kryss
2016-08-15, 21:15
Runt 170 timmar är nog det högsta. När jag jobbade treskift hade vi 36 timmarsveckor, så även om jag jobbade över några gånger kom man inte särskilt högt.

Som kontorsråtta sen några år blir det sällan någon övertid utspritt över hel månad, blir det mycket jobb någon vecka brukar jag kompensera för det. Hade gärna arbetat mindre än heltid också om det var enkelt att få till.

Wzup2u
2016-08-15, 21:17
fanns en tid då jag jobbade över varje dag, flera timmar, allt från 2-5.
jobbade hos en jäkla gris som pikade på att jag skulle få fast anställning där, blev positivt överraskad över hur effektivt jag jobbade, hur mycket tid jag la ned och sa att han aldrig hade trott detta om mig och han sa tom på ett utav deras morgon möten att han skulle ta in mig som fast anställd, pfft, var bara skitsnack, han höll mitt hopp och humör uppe bara så att jag skulle fortsätta att arbeta lika hårt och länge, ren utnyttjning, både jag och personalen blev förvånade när han sa att jag inte skulle få fast, förvånad pga att det inte fanns något hinder. första och sista gången jag jobbade övertid.

True ganska vanligt, mkt skitsnack i dagens jobb... Trust no1 only urself and ur bros :D hehe...

olle lindblad
2016-08-15, 22:09
300 som mest. Skulle inte göra om det.

Magnus Larsson
2016-08-15, 22:14
Hade en period där jag i ett par år snittade 55-60h / veckan.

tossefar
2016-08-15, 22:17
Kanske 200?

Diomedea exulans
2016-08-15, 22:37
Tror faktiskt inte jag har jobbat mer än heltid. Ja, jag har ju jobbat enstaka riktigt långa dagar och nätter, men utslaget på en månad har inte genomsnittsarbetsdagen blivit så lång. Jag har överlag jobbat ganska lite. Är övertygad om att det är en stor faktor till att jag hållit mig så ung. Det, och att jag sover mycket, äter mycket protein, aldrig röker, alltid varit singel och äter mycket grönsaker. Min hudkvalité är fantastisk.

The_RobRoy
2016-08-15, 22:41
Har aldrig jobbat särskilt många timmar trots bra karriär i finansbranschen, det är inte riktigt den kulturen inom svenska banker (förrutom på ett fåtal områden). Men jobbar normalt cirka 9h per dag, så det blir ju typ 200h per månad.

Den hårdaste arbetsinsatsen i mitt liv gjorde jag när jag jobbade cirka 200h per månad, samt la ner cirka 100h per månad studier samtidigt, detta pågick i ett par omgångar, som längst under en 3 månaders-period. Det gick ändå helt OK, men va välbehövligt med en vecka semester efteråt.

blåvitt
2016-08-16, 04:28

Går hårt till i Norge, eller nåt. Ja vettefan.

shut teh face
2016-08-16, 06:36
Jag vet inte exakt, men det var väldigt mycket under en längre period, 1 år cirka.

På arbetet 8-9 timmar (jag har 7 timmars arbetstid), sen satt man hemma på kvällen i soffan med laptopen och jobbade ett gäng timmar medan frugan kollade på tv. Detta var innan jag hade en speldator osv. :cool:

Jag skulle gissat på att jag låg 240-250 timmar i månaden under 1 år i alla fall.

Jag gjorde det mycket för att tjäna pengar dock, jag är inte övertidsavlöst eller så.

Raschmus
2016-08-16, 06:57
Som mest jobbat 390tim en månad. Alternativt 110tim en vecka.

Jobbar idag 210-240h per månad samt studerar parallellt.

dmoller
2016-08-16, 08:42
197h blev det i juni

Rahf
2016-08-16, 09:26
För egen del blev det ungefär 160h under 3 veckor, då jag hoppade in på ett arbete mitt i månaden. Det gick rätt bra, men man var lite trött när dagen var färdig 22:00 och man skulle vara på jobbet igen vid 07:00.

Gerdler
2016-08-16, 09:28
Jag har jobbat mellan 350-400 h nån månad. Det pissiga är att man får betalt för heltid även när man jobbar dubbelt. 12-16(de flesta 14) timmar om dagen, måndag som söndag i lite mer än tre veckor, sen tog en kurs slut och en deadline blev klar och så behövde jag bara jobba lite mer än heltid sista veckan.
Det var värst mitt i, när man inte ännu förstod att det fanns nåt ljus i slutet av tunneln. I slutet så var det en lördag har jag för mig och då var det på eftermiddagen bara så att jag var inställd på att jobba hela helgen men jag kom fram till att det finns inget mer jag kan göra just nu, jag är klar med allt tills jag får den feedbacken jag behöver och den datan jag behöver för att fortsätta.

Jag är ibland avundsjuk på de som kan göra ett jobb simpelt nog att de kan lämna jobbet på arbetsplatsen. Hur mycket man än jobbar så är arbetsuppgifterna ändå likadana som de var igår. Det ska bäras tallrikar, 15 olika maträtter ska tillagas och läggas upp, det ska dukas, städas och diskas. Rutinarbete. De flesta arbeten med högre kvalifikationer är inte rutinarbete, det är nya arbetsuppgifter som ofta ingen gjort tidigare i exakt denna tappning, och som kan ta 20 timmar eller 200 timmar och du ansvarar ändå för att det är färdigt på måndag om två veckor, tillsammans med de 2-4 andra arbetsuppgifterna du just nu är ansvarig för, som ska färdigställas vid andra tidpunkter.

Antingen så gör man färdigt allt i tid oavsett vad det kostar en privat, eller så springer kollegor om en i lön och position. Detta har man inte råd med när man offrat 5-10 år av sitt liv på utbildning.

oMEIS
2016-08-16, 10:16
När jag tog studenten var jag manisk vid att tjäna pengar.
Resulterade i någon som jag inte gör idag, tackade ja till allting.

Jag hade ett heltidsjobb i butik + väldigt stora chanser för övertid varje dag. Snittade på detta jobbet ca 60h i veckan (mån-lör 09-20)

Utöver detta arbetade jag även som bartender/manager onsdag, torsdag, fredag och lördag (ca 35h/veckan 20-05 ca)

Jobbade igenom mig hela Juli 2015 med hjälp av energidricka, powernaps och ynka 2-4h sömn varje natt. Det blev totalt 386h på 30 dagar.

Jag hade men i 3-4 månader efter, blixtrade i huvudet när det blev mörkt och tyst. Hade extrema svårigheter med min aptit, var konstant hungrig. Kände mig aldrig heller trött, jag var "övertrött" och stissig hela tiden.

Skulle aldrig rekommendera någon att göra något liknande om det inte står mycket pengar på spel eller om man är driven med sitt företag. Men jobba aldrig ihjäl dig för en skit lön, hitta ett bättre jobb i sådana fall. Det tar mer på dig än vad det ger dig.

Idag är det fortfarande stressigt, men får bra mycket bättre betalt och jag har struktur i min vardag, får således min skönhetssömn varje natt :)

leo1
2016-08-16, 11:11
När jag tog studenten var jag manisk vid att tjäna pengar.
Resulterade i någon som jag inte gör idag, tackade ja till allting.

Jag hade ett heltidsjobb i butik + väldigt stora chanser för övertid varje dag. Snittade på detta jobbet ca 60h i veckan (mån-lör 09-20)

Utöver detta arbetade jag även som bartender/manager onsdag, torsdag, fredag och lördag (ca 35h/veckan 20-05 ca)

Jobbade igenom mig hela Juli 2015 med hjälp av energidricka, powernaps och ynka 2-4h sömn varje natt. Det blev totalt 386h på 30 dagar.

Jag hade men i 3-4 månader efter, blixtrade i huvudet när det blev mörkt och tyst. Hade extrema svårigheter med min aptit, var konstant hungrig. Kände mig aldrig heller trött, jag var "övertrött" och stissig hela tiden.

Skulle aldrig rekommendera någon att göra något liknande om det inte står mycket pengar på spel eller om man är driven med sitt företag. Men jobba aldrig ihjäl dig för en skit lön, hitta ett bättre jobb i sådana fall. Det tar mer på dig än vad det ger dig.

Idag är det fortfarande stressigt, men får bra mycket bättre betalt och jag har struktur i min vardag, får således min skönhetssömn varje natt :)

Känner igen mig mycket i det där. Nu sitter jag här med 2 svullna lymfkörtlar och blåsor/sår i stora delar av munnen. Min räddning att det gått så bra det gått är att jag sovit mycket.

Ju äldre jag blir så uppskattar jag mer och mer jobb som man kan vara sjuka ifrån. Då man inte sätter kollegor och företaget i skiten om man är hemma.

pepplez
2016-08-16, 11:26
Jag är övertidsavlöst så varje timme utöver heltid är jag noga med att flexa in så fort tillfälle ges.

Matsa
2016-08-16, 11:44
230-240 timmar, vi får bara jobba 50 timmar övertid per månad enligt avtal (och 200 per år) men jag fick dispens vid det tillfället. Det rådde sådan personalbrist på företaget att de erbjöd dubbel övertidsersättning (för oss blir det ungefär 4ggr normallönen) och jag var nyanställd och arbetssugen så givetvis högg jag på varenda pass jag kunde.

Mental
2016-08-16, 12:00
Mitt andra riktiga jobb, på callcenter som IT-support. Frontline.

De hade någon sorts scam mot arbetsförmedlingen/försäkringskassan. Vi skulle ha 10v "utbildning" innan vi sattes i produktion för att lära oss systemet. Som betalades ut i form av aktivitetsersättning eller motsvarande. 8-17 5 dagar i veckan.
Efter 1 v drillande i loggsystem, felsökningskoder och interna verktyg började vi samtalsträna i telefon, med en erfaren agent som medhörare, efter 2-3 dagar när de kände att vi kunde det så fick vi ta samtal själva. Så efter 1.5v av 10 så var vi ute i produktion men utan lön. Vi fick dock jobba kvällstid, 17-22 och 17-24 med lön från företaget, och utbildning då 8-17 ;)

Ung och hungrig så körde man såklart 8-24, samt 10-22 eller 12-24 på lördag och söndag. Detta varade dock bara under "utbildningstiden" sedan fick man jobba max 11h per dag som timanställd.

Überbiffen
2016-08-16, 12:07
I perioder 12h pass mån-fre så ~240h.

dauit
2016-08-16, 12:27
Under julimånad jobbade jag nog 60h vecka, om jag läggar till restiden är jag uppe i 70-75h. Tur att det bara var under juli, skulle inte klara av med en sådan lång restid.

oMEIS
2016-08-16, 12:45
Känner igen mig mycket i det där. Nu sitter jag här med 2 svullna lymfkörtlar och blåsor/sår i stora delar av munnen. Min räddning att det gått så bra det gått är att jag sovit mycket.

Ju äldre jag blir så uppskattar jag mer och mer jobb som man kan vara sjuka ifrån. Då man inte sätter kollegor och företaget i skiten om man är hemma.

Ja resultaten efter mycket jobb kommer alltid efter, när man lugnat ner sig. Lite som när man tränar, sällan det märks att man kör för hårt/tungt under passet, det smyger sig på efteråt istället och då får man ta smällen.

Ligger mycket i det.

arjeplogarn
2016-08-16, 14:11
Rekordet jag har sett är en chef.

Firman startade upp ett nytt kontrakt nu i sommar och pga semester och brist på folk och kort varsel osv så ställde den här grabben upp. Han jobbade dubbelskift(18.8h) varje dag under hela Juli. Han tog sovmorgon 3 gånger. Då kom han till jobbet vid halv 7 istället för kl 5 på morgonen. Men det är hårt i gruvan, stenen ska ut osv.

mattepatte
2016-08-16, 14:17
Har aldrig arbetat mer än 200 timmar en månad, hur kan ni vara så pengakåta, alt "drivna" eller gilla ert arbete så mycket att ni arbetat 300-400 timmar en månad?

Mats J
2016-08-16, 14:32
Har aldrig arbetat mer än 200 timmar en månad, hur kan ni vara så pengakåta, alt "drivna" eller gilla ert arbete så mycket att ni arbetat 300-400 timmar en månad?

Ja, måste hålla med. Är på jobbet 40 timmar veckan, sedan hur mycket jag verkligen jobbar beror väl på hur jag mår och lust samt hur mycket jag har hängande över mig. Att jobba 300-400 timmar låter helt absurt, jag skulle bränna ut mig på 2 dagar.

Mats J
2016-08-16, 14:34
Tror faktiskt inte jag har jobbat mer än heltid. Ja, jag har ju jobbat enstaka riktigt långa dagar och nätter, men utslaget på en månad har inte genomsnittsarbetsdagen blivit så lång. Jag har överlag jobbat ganska lite. Är övertygad om att det är en stor faktor till att jag hållit mig så ung. Det, och att jag sover mycket, äter mycket protein, aldrig röker, alltid varit singel och äter mycket grönsaker. Min hudkvalité är fantastisk.

Att du är singel är nyckeln, tjejer kan fan få en att åldras 10 år på 10 dagar. *gah!*

shut teh face
2016-08-16, 14:36
Är det kul så är det. Det är ungefär lika konstigt att spela 16 timmar per dag, och det gör ju vissa.

blåvitt
2016-08-16, 14:36
Att du är singel är nyckeln, tjejer kan fan få en att åldras 10 år på 10 dagar. *gah!*

Fast med rätt tjej är de tio dagarna värda mer än åren man förlorar ^^,

Mental
2016-08-16, 15:25
Fast med rätt tjej är de tio dagarna värda mer än åren man förlorar ^^,

Och med fel tjej kan det vara ännu bättre :D

Raschmus
2016-08-16, 15:50

Omständigheter, pengakåt, gilla ens arbete.

En av flera somrar med mycket arbete hade mitt måndag-fredag jobb öppnat nytt kontor. Jag erbjöd alla att ta semester och ensam rodda arbetsuppgifterna 07-17.00, måndag-fredag. Utöver det hade jag barjobb onsdag-söndag 17.30-04.00. Utöver det var jag kontaktperson för en kille (vissa veckor blev dock det något lidande).

Gör inte sådana månader längre för att jag dels inte känner för det men även för att jag har flickvän, studerar men framförallt är "för stimulerad" under mitt vanliga arbete så orkar inte på samma sätt.

tldr; När jag var något yngre år fick jag i augustimånad 21tkr i skatteåterbäring, 20tkr barlön, 18tkr i min andra lön, 15tkr i retroaktiv lönehöjning, 25tkr i dricks från julimånad. Kanske meningslöst att slå knut på sig själv för en knegarlön men vilka alternativ fanns om man ville ha mycket pengar snabbt..

(Varenda krona gick till en klocka. Hepp!)

Minikubik
2016-08-16, 16:49

Pengarna måste in, om man är ensam om att jobba får man jobba dubbelt om det krävs

leo1
2016-08-16, 17:04
Omständigheter, pengakåt, gilla ens arbete.

En av flera somrar med mycket arbete hade mitt måndag-fredag jobb öppnat nytt kontor. Jag erbjöd alla att ta semester och ensam rodda arbetsuppgifterna 07-17.00, måndag-fredag. Utöver det hade jag barjobb onsdag-söndag 17.30-04.00. Utöver det var jag kontaktperson för en kille (vissa veckor blev dock det något lidande).

Gör inte sådana månader längre för att jag dels inte känner för det men även för att jag har flickvän, studerar men framförallt är "för stimulerad" under mitt vanliga arbete så orkar inte på samma sätt.

tldr; När jag var något yngre år fick jag i augustimånad 21tkr i skatteåterbäring, 20tkr barlön, 18tkr i min andra lön, 15tkr i retroaktiv lönehöjning, 25tkr i dricks från julimånad. Kanske meningslöst att slå knut på sig själv för en knegarlön men vilka alternativ fanns om man ville ha mycket pengar snabbt..

(Varenda krona gick till en klocka. Hepp!)

Det är bra att man kan ha flera jobb när man vill dra in extra. Som jag förstått det så både i England och Norge beskattas man hårdare om man har fler än en arbetsgivare.

Scratch89
2016-08-16, 17:11
Ibland saknar jag ett jobb där man kan ta extrapass och -timmar för att få upp en högre lön. Så jäkla tradigt att alltid få samma jobb oavsett ansträngning. Hade varit trevligt att kunna jobba lite hårdare på hösten och våren för att kunna spara ihop till någon trevlig resa eller pryl.

Exdiaq
2016-08-18, 12:58
336h, 84h per vecka under en sommar som säsongsarbetare.

MackeJuve
2016-08-18, 13:20
Hört en del negativa historier i tråden om folk som jobbat massa ö.t. men inte fått brukligt betalt för det. Ingen som har jobbat över absurt mycket en månad och kunnat plocka ut en sjuk lön? Behöver inte veta några siffror om ni inte vill, duger med procent. Den lönedagen måste man ju må så otroligt jävla bra.

4623
2016-08-18, 13:23
Hört en del negativa historier i tråden om folk som jobbat massa ö.t. men inte fått brukligt betalt för det. Ingen som har jobbat över absurt mycket en månad och kunnat plocka ut en sjuk lön? Behöver inte veta några siffror om ni inte vill, duger med procent. Den lönedagen måste man ju må så otroligt jävla bra.

Det är svårt då det är progressiv beskattning i Sverige.

shut teh face
2016-08-18, 13:38
Jag plockade ibland ut ett gäng löner på 100k men det är ju bara skatta pengarna åt skogen. Sen fick man betala tillbaka mer skatt året därpå. :D
Nu har jag lagt in frivillig skatt på lönen istället.

Xtreme-G
2016-08-18, 13:41
Det är svårt då det är progressiv beskattning i Sverige.

Dock inte på månadsbasis.

DudX
2016-08-18, 13:41
har haft ca 160 timmar extra en månad.
26dagars jobb i sträck.

4623
2016-08-18, 13:43
Dock inte på månadsbasis.

Aldrig arbetat på ett företag som inte beskattar enligt skattetabellen.

Xtreme-G
2016-08-18, 13:45
Aldrig arbetat på ett företag som inte beskattar enligt skattetabellen.

Ahh, du menar så, helt rätt! Jag tänkte omvänt att en stor månadslön inte behöver innebära att man får så mycket skatt, men det blir ju inte i handen utan återbäring.

Edit: bör väl kunna jämkas dock.

Diomedea exulans
2016-08-18, 13:56

Jag kommer inte ens ihåg procent i det här fallet, men jo, nog fasen har jag bekanta som har jobbat över jävulskt och fått multum i lön sen.

leo1
2016-08-18, 14:28
Det finns svenskar som satt i system att sommarjobba i Norge. Även om man jobbar jättemycket under 2 månader så i slutänden betalar man lite skatt.

Drar man in 80 000 och väntar på att få semester ersättningen utbetald nästa år så den blir skattefri och lite skatteavdrag på deklarationen så betalar man väldigt lite skatt.

Gymmis
2016-08-18, 15:01
Jobbade 320-360h/månad varje månad i några år. Krävande, roligt och lärorikt. Skulle inte göra om det men vill inte ha det ogjort.

Tjänade väldigt dåligt då men jag behövde inte så mycket pengar eftersom det inte fanns tid att spendera. I gengäld så lärde jag mig mycket som jag kunnat utnyttja senare i livet genom att jobba mindre än heltid och tjäna mer pengar.

agazza
2016-08-18, 15:28
Runt 400 flera månader i rad.

Jobbade i Norge, fick bra lön som 18 åring, fick övertid efter 15, 100% efter 19, eller 20, kommer inte ihåg.

Ingen lägenhet eller annat som väntade på mig.

Jobbade minst 13 timmar per dag alla dagar. Resdagarna blev längre då resan var timbetald.

Jag tror jag har en gammal sparad lönespec med timmar strax över 400 strecket. Ska rota i gamla pärmar när jag kommer hem

shut teh face
2016-08-18, 16:23
Ni som tjänat massa pengar, vad gjorde ni med dem?

Jag personligen har, trots "tjänat mycket pengar", inte haft möjligheten att göra något av dem, jag fick mitt första seriösa jobb som 21-åring, samtidigt som man blev farsa. :) Nu går alla pengar åt andra saker helt enkelt.

agazza
2016-08-18, 16:33

Jag personligen har, trots "tjänat mycket pengar", inte haft möjligheten att göra något av dem, jag fick mitt första seriösa jobb som 21-åring, samtidigt som man blev farsa. :) Nu går alla pengar åt andra saker helt enkelt.

Dom ligger på hög, orörda, sen 2008, halvaktiv förvaltning i dagsläget pga riskläget.

Har inget sug att göra något med dessa heller, tråkigt nog.

Minikubik
2016-08-18, 16:41

Köpte droger och sprit. Tyvärr. Skönt att man slutat

leo1
2016-08-18, 16:52

Reste upp pengarna, ångrar mig inte.

J.V
2016-08-18, 16:58

Jag personligen har, trots "tjänat mycket pengar", inte haft möjligheten att göra något av dem, jag fick mitt första seriösa jobb som 21-åring, samtidigt som man blev farsa. Nu går alla pengar åt andra saker helt enkelt.Forsta gangen jag jobbade mycket (300-350h/manad i runt ett ar) gick det till att resa. Andra gangen spenderade jag pengarna pa tatueringar. Nu har jag borjat plugga och ar fattig aret om, men nar jag ar klar blir det en till vanda av att jobba ihjal sig for att ta en till lang tripp innan det blir barntillverkning och bara spendera pengar pa blojor och charterresor.

I ragret nuffin.

Hade fatt panik att gora som manga av mina bekanta; jobba sin torftiga heltid, och bara ha tid/pengar till kortare resor under sin semester eller diverse lediga dagar man lyckats skrapa ihop. Jobbar hellre till penix ramlar av, sager upp mig och reser i flera manader.

shut teh face
2016-08-18, 17:01
Hehe, kanske bra att jag inte hade samma möjlighet som er, slösa 1 års extra inkomst för att åka iväg och resa. De är ju ungefär som att åka till Stockholmsveckan och vaska champagne. :Virro:Virro:Virro

Jag hade köpt en brödrost och investerat resten på börsen. :devil:

shut teh face
2016-08-18, 17:02
Dom ligger på hög, orörda, sen 2008, halvaktiv förvaltning i dagsläget pga riskläget.

Har inget sug att göra något med dessa heller, tråkigt nog.
Du flyttade väl till Norrland eller något så inget behov av att betala av huset?
Låt skiten ligga, så kan du säkert hitta på något senare i livet. :)

agazza
2016-08-18, 17:57
Du flyttade väl till Norrland eller något så inget behov av att betala av huset?
Låt skiten ligga, så kan du säkert hitta på något senare i livet. :)
Precis, mina levnadskostnader är så låga här så jag kan ändå ha roligt på min inkomst.

Men jag bor ju inte direkt lyxigt, men suget på stor kåk har avtagit.

Nu är det skönt att leva stugspartanskt Medans det är avföring och mat överallt.

Problemet med att sätta snurr på pengarna är att man förändras som person år för år.

När det börjar stagnera kommer jag fundera vad jag ska göra med pengarna.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Rahf
2016-08-18, 17:58
Precis, mina levnadskostnader är så låga här så jag kan ändå ha roligt på min inkomst.

Men jag bor ju inte direkt lyxigt, men suget på stor kåk har avtagit.

Nu är det skönt att leva stugspartanskt Medans det är avföring och mat överallt.

Problemet med att sätta snurr på pengarna är att man förändras som person år för år.

När det börjar stagnera kommer jag fundera vad jag ska göra med pengarna.

Res.

agazza
2016-08-18, 19:43
Res.
Jag ska, men jag har en ettåring och två hundar, blir max någon norgeresa i husbil närmsta 3 åren, nu är det hakuna matata som gäller.

Somnium
2016-08-18, 20:18
Haha, "res"... Är det verkligen svaret på allt? Obegripligt.

Abbs
2016-08-18, 20:19

Ja.

Isonständer
2016-08-18, 21:16
Jobbade runt 260 h per månad i 9-10 månader. Inget att rekommendera.

DJJOHANSSON
2016-08-18, 22:59

Jag ligger ute på jobb sön-fre och när jag kommer 'hem' ifrån arbetsdagen så sitter jag i en lägenhet utan möbler i en stad som inte lever.

Beställer en pizza och kollar på serier i 9 timmar, sen lägger jag mig och sover.

Fick jag välja så skulle jag hellre jobba 06-20 varje dag istället för o sova bort hela livet.

J.V
2016-08-19, 01:41
Haha, "res"... Är det verkligen svaret på allt? Obegripligt.Ja.

Rahf
2016-08-19, 01:49

Du har inte rest.

Rikard Jansson
2016-08-19, 06:03
Inte jag heller, och har inget intresse eller behov av det öht :)

shut teh face
2016-08-19, 06:28
Det här med att lägga pengar på resa världen över är nog inget för alla, det är bara gilla läget. :D

Minikubik
2016-08-19, 06:46
Just resa håller jag med om att det inte känns som en dröm för mig

Frantic
2016-08-19, 06:51
Ja. Det nog det jag ångrar mest - att jag inte rest mer.

Raschmus
2016-08-19, 07:09
Jag reser hellre på framtida avkastning än nutida kassa.

Disclaimer: Jag reser oftast 3 tillfällen om året.

Disclaimer2: Långt kvar till målbilden överst.