handdator

Visa fullständig version : Hur delar ni upp kalorier per måltid?

Kromgol
2016-08-13, 09:49
Jag har fått koll på hur jag räknar ihop alla kalorier för det jag lagar, men vad är bästa sätt att på det mesta exakta sätt dela upp kalorierna per måltid? Säg att jag t.ex. gör ett kok på 8 portioner och inte kan äta upp det på samma dag. Väger ni portionerna? Vad är bästa sättet?

Kromgol
2016-08-13, 09:55
Kanske i fel forumkategori, ni får ursäkta..

LillisJ
2016-08-13, 10:11
Om jag lagar exempelvis lunch för mån-fre så försöker jag dela upp hela "koket" så jämnt som möjligt med ögonmått, sen drar jag hela energiinnehållet i snitt över fem dagar, även om det kanske skiljer +-100kcal så är jämnar det ändå ut sig övertid. Finns säkert dom som är mer hardcore och väger allt men jag föredrar den enkla metoden. :)

Kromgol
2016-08-13, 10:22
Om jag lagar exempelvis lunch för mån-fre så försöker jag dela upp hela "koket" så jämnt som möjligt med ögonmått, sen drar jag hela energiinnehållet i snitt över fem dagar, även om det kanske skiljer +-100kcal så är jämnar det ändå ut sig övertid. Finns säkert dom som är mer hardcore och väger allt men jag föredrar den enkla metoden. :)

Tack! Att det jämnar ut sig tänkte jag faktiskt inte på, men det är ju smart. :)

Isseman
2016-08-13, 11:44
Lagar 2kg kyckling som exempel. Blir 8 matlådor. Väger allt efter tillagning för att sedan dela på 8. Sen plockar jag de x grammen till de olika måltiderna jag ska ha :)

hejochha
2016-08-13, 13:50
Väg upp x önskad näring tillred väg det igen, nu när du har måtten är det bara göra storkok och fördela det med hälp av vågen

z_bumbi
2016-08-13, 14:31
Om jag skulle väga maten så skulle jag väga det jag stoppar i och sedan bara fördela det i olika matlådor. Den totala energimängden fördelat på en vecka eller längre period är betydligt mer intressant än vad man äter varje enskild dag.

hejochha
2016-08-13, 17:00
Om jag skulle väga maten så skulle jag väga det jag stoppar i och sedan bara fördela det i olika matlådor. Den totala energimängden fördelat på en vecka eller längre period är betydligt mer intressant än vad man äter varje enskild dag.

Du tar ingen hänsyn till makros med andra ord eller har jag missuppfattat dig?

Hanse
2016-08-14, 06:20
lagar 2kg kyckling som exempel. Blir 8 matlådor. Väger allt efter tillagning för att sedan dela på 8. Sen plockar jag de x grammen till de olika måltiderna jag ska ha :)

+1

StarkaUlf
2016-08-14, 07:49
Du tar ingen hänsyn till makros med andra ord eller har jag missuppfattat dig?

Det spelar nog ingen roll om du får i dig t.ex 150g protein och 2000 kalorier en dag och kanske 170-180g protein och 2400 kalorier den andra istället för att få exakt 160-165g protein och 2200 kalorier per dag.

Så länge du har koll på hur dina makros är sett över en längre tid, t.ex en vecka eller längre, så blir nog resultatet exakt samma, vilket är vad bumbi menar.

Självklart lär det vara skillnad vid extrema exempel, men ett par hundra kaloriers skillnad per dag lär som sagt inte påverka resultatet förutsatt att det totala intaget av protein/kalorier (makros) är detsamma.

hejochha
2016-08-14, 12:52
Det spelar nog ingen roll om du får i dig t.ex 150g protein och 2000 kalorier en dag och kanske 170-180g protein och 2400 kalorier den andra istället för att få exakt 160-165g protein och 2200 kalorier per dag.

Så länge du har koll på hur dina makros är sett över en längre tid, t.ex en vecka eller längre, så blir nog resultatet exakt samma, vilket är vad bumbi menar.

Självklart lär det vara skillnad vid extrema exempel, men ett par hundra kaloriers skillnad per dag lär som sagt inte påverka resultatet förutsatt att det totala intaget av protein/kalorier (makros) är detsamma.

Ja då hade jag fattat det rätt, känns mest som en smaksak då det är samma lika i det stora hela.
Kontrollbehov som man har så hade jag personligen haft svårt för den metoden, men mkt bra tips som är värt att tänka på:)