handdator

Visa fullständig version : Världens starkaste man 2016

MackeJuve
2016-08-12, 14:08
Finns en egen tråd om just strongman i styrkesport-delen men den är rätt så kanondöd. Måste ju finnas ett gäng som har intresse för sporten här på forumet? Jag skulle gärna höra åsikter och diskutera årets upplaga om det finns något intresse. Testar därmed att göra en tråd här i "Allmänt" där det är lite mer trafik.

Imorgon(lördag) startar kvalet till finalen. Kvalet går av stapeln i Botswana och från Sverige så finns Johannes Årsjö samt Johnny Hansson med. De två bästa i varje grupp går till final där Årsjö bör fixa det medan Johnny får satsa på någon av platserna bakom de två främsta. Här är grupperna och övningarna:

https://s9.postimg.org/6j6cfhwf3/WSM_Graphs_V4.png

Jag är långt ifrån någon expert men ser man till Årsjös grupp så är den tuff men långt ifrån omöjlig. Oberst är en jävel på att pressa(Am.rekord i stock, 211 kg), osäker på hur bra överföring det har till jättehanteln. Belsak vinner väldigt ofta i Strongman CL och är duktig. Mark Felix är bra men Årsjö är bättre, dessutom finns inte hans favoritevent med(marklyft för reps).

Johnny bör inte ha någon chans mot Hafthor eller Hollands. Det skulle vara Hollands i så fall, men han verkar jävligt stark i år(har kommit tvåa en gång i WSM).

Slutgiltig vinnare blir Shaw, vad tror ni?

MackeJuve
2016-08-12, 14:10
Så här tror jag för Johannes del:

Loading: Mycket bra. Vinner.
HH: Ingen aning, aldrig sett han utföra det.
FF: Samma som ovan. Han är dock snabb. Besitter en ok längd men inte mer, oklart hur långa de andra i gruppen är. Bör väl placera sig bra här ändå, topp 3.
Böj: Han är väl okej här, har ju dock tampats med knäproblem för inte alltför längesedan(detta höll honom borta från böj). Utan att vara särskilt insatt i övriga i fältet så tippar jag på åtminstone övre halvan.
Hantel: Oberst är en bra pressare, åtminstone med stock(211 kg, Am.rekord). Hur Oberst står sig i hantel ÖH vet jag ej. Johannes är duktig, sett han reppa lätt på 105 kg. Tror han kommer 1:a eller 2:a.
Atlasstenar: Detta vinner han.

anvihl
2016-08-12, 14:15
Sticker ut hakan och säger att Johannes kommer top 3 i finalen. Han var grym på Europas, han fipplade lite i marken där annars hade han kommit 2:a. Tror han är råtaggad och håller knät tror jag det går riktigt bra för honom. Han har slagit både Shaw, Hafthor m.fl i flera olika grenar innan, dagsformen avgör.

Pudzianovski
2016-08-12, 14:38
Mycket nytt folk jag inte känner till alls. Kommer man med som deltagare från Polen och USA så brukar man väl vara rätt bra så det blir nog tufft.

Hoppas Årsjö tar en pallplats men tror inte det tyvärr. Tror det blir riktigt tufft. Hansson har jag ingen koll på men hoppas han vinner hela skiten lätt.

MackeJuve
2016-08-12, 14:47
Sticker ut hakan och säger att Johannes kommer top 3 i finalen. Han var grym på Europas, han fipplade lite i marken där annars hade han kommit 2:a. Tror han är råtaggad och håller knät tror jag det går riktigt bra för honom. Han har slagit både Shaw, Hafthor m.fl i flera olika grenar innan, dagsformen avgör.

Kul med lite optimism. Jag tror dock att det blir lite för tufft för honom, han har väl en 9:e placering som bäst? Men jag håller med om att han är i gott slag. Att Shaw vinner är jag rätt övertygad om, och jag tror att Hafthor kommer tvåa. Loz(Laurence Shahlaei) verkar ju ha gjort sitt livs tävling senast på EM, osäker på om han kan matcha eller toppa det på WSM. Hall kom 4:a förra året. Hollands är en outsider som är grymt stark och enligt honom själv i gott slag. Jag tror att det är lite för mycket som ska gå Johannes väg för att han ska nå pallen men en fjärde till femteplats vore ju en jätteframgång, enligt mig(och Johannes med tror jag). Men pallchans finns absolut!

Mycket nytt folk jag inte känner till alls. Kommer man med som deltagare från Polen och USA så brukar man väl vara rätt bra så det blir nog tufft.

Hoppas Årsjö tar en pallplats men tror inte det tyvärr. Tror det blir riktigt tufft. Hansson har jag ingen koll på men hoppas han vinner hela skiten lätt.

Licis kom 2:a i USA's starkaste man i år, mer vet jag inte om honom.

Hahaha. Johnny Hansson är med för att se och lära. Han är dock som bäst på tävling så lite kan han nog chocka. Skulle säga att en mittenplacering i gruppen vore en grym prestation för honom, han är så pass ny på strongman-scenen!

MikaelB
2016-08-12, 17:50
Big z är skadad och ställer upp nästa år läste jag, hoppas på en grym fight mellan shaw och haftor, hoppas Hall tar sig uppåt också. Årsjö kvalar säkert om allt går bra för han.

R0B
2016-08-12, 17:55
Kommer kvalet sändas någonstans så man kan streama eller liknande?

mottat
2016-08-12, 19:23
Helt bisarrt att dom eftersänder skiten så pass långt efter. Förstör ju hela skiten.

anvihl
2016-08-12, 20:18
Man får väl ursäkta dom med att utan tv-rättigheterna hade det förmodligen inte kunnat arrangeras något WSM alls i den här digniteten.

ccm
2016-08-12, 22:00
Lite faktafel här ovanför. Terry Hollands har kommit trea som bäst, 2007 och 2011. Årsjö kom åtta 2013 och nia 2012.

Johannes är bättre än Terry Hollands på allt utom marklyft och Truck Pull. Terry är relativt långsam och inte så bra i pressar. Jag tror att Johnny har en liten chans att nå final, och Johannes blir topp-5 om han håller sig hel. Om han har en bra dag så har han chans på pallen, i synnerhet nu när Savickas inte är med.

Jag tror att Brian Shaw vinner, att Hafthor blir tvåa och att Eddie Hall blir trea.

Mr Eks
2016-08-12, 22:09
Alltså wtf skriver du mannen reppa lätt på 105 kg med hantel??? hur många är det som ens pressar 105 kg med TVÅ händer??? skrev du fel eller stämmer 105 kg hantel

MackeJuve
2016-08-12, 23:56
Lite faktafel här ovanför. Terry Hollands har kommit trea som bäst, 2007 och 2011. Årsjö kom åtta 2013 och nia 2012.

Johannes är bättre än Terry Hollands på allt utom marklyft och Truck Pull. Terry är relativt långsam och inte så bra i pressar. Jag tror att Johnny har en liten chans att nå final, och Johannes blir topp-5 om han håller sig hel. Om han har en bra dag så har han chans på pallen, i synnerhet nu när Savickas inte är med.

Jag tror att Brian Shaw vinner, att Hafthor blir tvåa och att Eddie Hall blir trea.

Är verkligen Johannes så pass överlägsen Hollands? Det låter ju grymt men Terry har ju mycket bättre resultat i WSM, med t.ex. en femteplats senast 2014. Att Johannes är snabbare förstår jag ju men är han även en bättre knäböjare t.ex.?

Din tippning är ju logisk om man ser till förra året(bara Z som är borta och Hafthor och Hall får hoppa upp ett snäpp). Shaw tror jag kommer att slå rekordet för flest WSM-vinster.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

MackeJuve
2016-08-13, 00:00
Alltså wtf skriver du mannen reppa lätt på 105 kg med hantel??? hur många är det som ens pressar 105 kg med TVÅ händer??? skrev du fel eller stämmer 105 kg hantel
Kolla upp det själv, YT eller typ Årsjös Instagramkonto. Det är 105 kg, liknar typ en pushpress.

ccm
2016-08-13, 07:55
Är verkligen Johannes så pass överlägsen Hollands? Det låter ju grymt men Terry har ju mycket bättre resultat i WSM, med t.ex. en femteplats senast 2014. Att Johannes är snabbare förstår jag ju men är han även en bättre knäböjare t.ex.?

Din tippning är ju logisk om man ser till förra året(bara Z som är borta och Hafthor och Hall får hoppa upp ett snäpp). Shaw tror jag kommer att slå rekordet för flest WSM-vinster.

Överlägsen vet jag inte, det är nog inga stora marginaler, men bättre är han. Den senaste gången någon svensk mötte honom var i Norge 2014 (om jag inte minns fel), och då vann David Nyström över honom.

Johannes är riktigt bra på knäböj för reps, faktiskt bättre ä marklyft. Han har själv sagt att om han får välja så vill han helst ha med knäböj i sin drömfinal i WSM. Nu är dock knät inte helt bra, och han fick ju tömma det på vätska kort innan han åkte ner. Sen har han brottats med en seglivad förkylning sedan ESM med antibiotika.

Man ska inte räkna bort Terry Hollands dock. Han har gjort grymma ökningar sedan sin comeback, men jag tror mer på Loz om han håller sig hel.

anvihl
2016-08-13, 11:32
Johannes har ju gjort enorma framsteg sen hans 8:onde och 9:onde plats. Inte rättvist att jämföra dom gamla resultaten med andra atleters förmåga just nu.

Zaqwer
2016-08-13, 13:26
Det eviga valet och kvalet man står inför varje år. Ska man hänga med i uppdateringar från tävlingen som dyker upp nu i dagarna eller försöka undvika att bli spoilad angående resultat och vänta tills man kan se sändningen om några månader.

Förra året försökte jag undvika men självklart var det oundvikligt då man läser på forum, kollar youtube, reddit osv. Så känns som man får se sändningen sen och redan veta hur det kommer sluta ännu en gång..

rattlesnake61
2016-08-13, 18:02
Riktigt spännande att följa resultaten dag för dag. Idag kom Johannes sist i Hercules Hold, vilket gör att han ligger sist i sin grupp, men jag tror han lyckas samla nog med poäng för att gå till final ändå så länge han håller huvudet kallt och inte gör några stora misstag.

Tror inte alls på Terry Hollands då han är sjukt långsam och oatletisk, vilket som iofs inte förhindrar honom så mycket i finalgrenarna. Skulle vara grymt kul om Hansson lyckas ta en plats till finalen istället för Hollands dock.

Pudzianovski
2016-08-13, 18:39
Var kan man följa resultaten på ett bra sätt?

rattlesnake61
2016-08-13, 18:46
Denna spreadsheet uppdateras hela tiden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xoB5MQKaL1FtrrNcQ_806xQSijbxbRs_L8qhjd1hCQs/htmlview

Skrivs också mycket i denna tråd:
http://www.sugdenbarbell.co.uk/forum/WSM-2016?-24668/49

Pudzianovski
2016-08-13, 18:53
Denna spreadsheet uppdateras hela tiden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xoB5MQKaL1FtrrNcQ_806xQSijbxbRs_L8qhjd1hCQs/htmlview

Tack! :thumbup:

anvihl
2016-08-13, 19:04
Fan, ingen bra start! tror dock han tar Press och sten

MackeJuve
2016-08-14, 14:10
Kommer ej in i länken. Hur går det?

heppa
2016-08-14, 14:55
Kommer ej in i länken. Hur går det?

Årsjö vann Fingal Fingers i sin grupp

anvihl
2016-08-14, 15:34
Årsjö vann Fingal Fingers i sin grupp

Fy fan vad viktigt! Johnny kom tvåa i Fingals och ligger riktigt bra till nu för andraplatsen. Tror han kan knipa 2:a i keg tossen också.

MackeJuve
2016-08-14, 15:44
Fy fan vad viktigt! Johnny kom tvåa i Fingals och ligger riktigt bra till nu för andraplatsen. Tror han kan knipa 2:a i keg tossen också.
Fy fan vad kul, Johnny är häftig! Bäst när det gäller.

MackeJuve
2016-08-14, 22:28
Update?

anvihl
2016-08-14, 22:58
Update?

Orkar inte rapportera allt, men Johannes ligger delad tvåa i sin grupp på 11 poäng tillsammans med Belsak där Licis leder med 15poäng i den gruppen. Dom gjorde bara fingals idag, dom kör böj imorn.

Johnny ligger tvåa på 9 poäng efter Hafthor på 12 poäng och har två poäng tillgodo på trean Devaughan. Dom kör keg toss for height och marklyft imorn.

I övrigt inga jätteskrällar. Shaw ligger delad etta i sin grupp med Kielzskowski, Hall tvåa i sin efter Szymanski.

Freyser
2016-08-14, 23:00
Hej MackeJuve, vill först säga att det är bra att du kör en tråd här också! Vad vill du veta? De har bara kört en gren per grupp idag. Årsjö och Belsak har båda 11p, Licis har 15 i den gruppen. Imorgon har de squat lift på 320 kg som enda gren.
Hansson har 9p och ligger tvåa, Thor har 12. De har keg toss och marklyft imorgon.

Edit: anvihl hann svara medan jag knappade på plattan

MackeJuve
2016-08-14, 23:01
Orkar inte rapportera allt, men Johannes ligger delad tvåa i sin grupp på 11 poäng tillsammans med Belsak där Licis leder med 15poäng i den gruppen. Dom gjorde bara fingals idag, dom kör böj imorn.

Johnny ligger tvåa på 9 poäng efter Hafthor på 12 poäng och har två poäng tillgodo på trean Devaughan. Dom kör keg toss for height och marklyft imorn.

I övrigt inga jätteskrällar. Shaw ligger delad etta i sin grupp med Kielzskowski, Hall tvåa i sin efter Szymanski.
Tack, kom in på resultatbladet nyss + att Maxstyrka rapporterar bra på FB. Har lite kom nu :) Ser ju lovande ut! Fatta om det skulle bli två svenskar i final. Har ingen fakta men Hansson känns inte som någon böj-fantom?

anvihl
2016-08-14, 23:09
Tack, kom in på resultatbladet nyss + att Maxstyrka rapporterar bra på FB. Har lite kom nu :) Ser ju lovande ut! Fatta om det skulle bli två svenskar i final. Har ingen fakta men Hansson känns inte som någon böj-fantom?

Okej. Nä, Hanssons grupp kör ju inte böj, olika grenar för grupperna, men han är ingen markfantom heller :P. Han har chans att vinna kegtossen och sen är han väl okej i stenar, men tror han får det tufft att kvala i och med mark och press, men hoppas gör man såklart :).

MackeJuve
2016-08-14, 23:10
Okej. Nä, Hanssons grupp kör ju inte böj, olika grenar för grupperna, men han är ingen markfantom heller :P. Han har chans att vinna kegtossen och sen är han väl okej i stenar, men tror han får det tufft att kvala i och med mark och press, men hoppas gör man såklart :).
Just fan, övningarna skiljer sig mellan grupperna... Ajja spännande som fan är det i alla fall!

ccm
2016-08-15, 07:49
Det ryktas bli dubbla poäng i stenarna det här året också. Johnny måste ta många poäng i dag och inte komma sist i marken för att ha en rimlig chans tror jag. Johannes får det svettigt, men fixar finalen.

MackeJuve
2016-08-15, 07:58
Det ryktas bli dubbla poäng i stenarna det här året också. Johnny måste ta många poäng i dag och inte komma sist i marken för att ha en rimlig chans tror jag. Johannes får det svettigt, men fixar finalen.

Fy fan. Johnny borde ju ha en rimlig chans att ta hem kegtossen. I marken borde det väl vara riktigt bra om han hamnar någonstans i mitten? Hollands lär väl "leka"(lätt överdrivet) hem marklyftet.

Det är förbannat nervöst det där med dubbla poäng. Faktum är ju dock att Årsjö är grym på sten, så man borde väl vara nöjd över upplägget. Får dock ångest när jag tänker på kegtossen(som han iofs är grym på), får flashbacks till Giants Live i Norrköping förra året...

Har du koll på Licis, hans styrkor och svagheter? Försökte att googla på honom men fick inga bra träffar.

rattlesnake61
2016-08-15, 09:10
Martin Licis är ganska bra i böjen, finns klipp på instagram där han böjer 342kg x 6 med apollon axle till ungefär samma höjd som i WSM. Vikten i år är 320kg så att det lär väl bli några reps för honom men Årsjö kan mycket väl lyckas göra fler.

Hansson ska maxa i marken, tippar att han fixar runt 320-340kg vilket inte kanske räcker så långt, sen kan också ha va lite sliten nu i värmen på tredje dagen.

MackeJuve
2016-08-15, 09:15
Martin Licis är ganska bra i böjen, finns klipp på instagram där han böjer 342kg x 6 med apollon axle till ungefär samma höjd som i WSM. Vikten i år är 320kg så att det lär väl bli några reps men Årsjö kan mycket väl komma lyckas göra fler.

Hansson ska maxa i marken, tippar att han fixar runt 340kg vilket inte kanske räcker så långt, sen kan också ha va lite sliten nu i värmen på tredje dagen.

Såg det på hans Instagram, ganska så snygga böj dessutom. Verkade mer mänsklig i marklyft, hittar ett brutaltungt marklyft på 389 kg.

Mm, har som sagt dålig koll på de övriga deltagarna men känns som om Terry leker hem det och Hansson hamnar i botten.

rattlesnake61
2016-08-15, 09:22
Mest farligt är att Årsjö ligger på delad andraplats med Matjaz Belsak som gör 400kg raw i knäböj. Det betyder att Årsjö lär förlora minst ett poäng till Belsak som han måste ta hem på hanteln och stenarna.

https://www.youtube.com/watch?v=F6fcA3zNMho

MackeJuve
2016-08-15, 09:33
Mest farligt är att Årsjö ligger på delad andraplats med Matjaz Belsak som gör 400kg raw i knäböj. Det betyder att Årsjö lär förlora minst ett poäng till Belsak som han måste ta hem på hanteln och stenarna.

https://www.youtube.com/watch?v=F6fcA3zNMho

Kollade upp övrigas böjstats:

Luke Stoltman: Hittade ett klipp där han gör 320x4 hyfsat bekvämt.

Mark Felix: Klipp från 2015 där de böjer i "smith", gör 317,5x6.

Gruppen har m.a.o. inga dåliga knäböjare, var lite dåliga nyheter. Det bästa vore ju om Årsjö kunde dra ifrån Belsak istället för att knappa in på Licis, även om det går skitbra i böjen så är ju det scenariot tyvärr rätt sannolikt.

rattlesnake61
2016-08-15, 10:00

Gruppen har m.a.o. inga dåliga knäböjare, var lite dåliga nyheter. Det bästa vore ju om Årsjö kunde dra ifrån Belsak istället för att knappa in på Licis, även om det går skitbra i böjen så är ju det scenariot tyvärr rätt sannolikt.

Tyvärr verkar Belsak vara kusligt bra i hanteln också, finns på youtube när han får upp 130kg riktigt lätt redan 2014, men i hanteln kanske Licis kommer tappa lite poäng. Så det kan nog blir ganska jämt i toppen.

Tur är att Årsjö bör vara överlägset bäst på atlasstenarna som ryktas ge dubbelpoäng, vilket som kanske blir hans livlina om moståndet blir hårt i böj och press.

ccm
2016-08-15, 10:23
Belsak är ett riktigt as både i böj och i hantel, men ska vara sämre i stenarna.

Terry Hollands och Hafthor skulle jag säga är helt jämna i marken, men i.o.m. att Hafthor kommer leda så stort så kommer han inte behöva ta ut sig i marken. Om Johnny inte kommer sist i marken är det lite av en sensation. Han kan säkert ta andraplatsen i keggen (finns en liiiten chans på vinst där också), men han får överträffa sig själv om han ska till final. Han är dock alltid bäst på tävling, så det finns en chans.

Johannes borde ta igen ett eventuellt tapp i stenarna. Han har bra finalgrenar också.

Guckenn
2016-08-15, 10:28

Jag har inte mycket koll på strongman men är Årsjö verkligen så mycket bakom i böjen? Hans bästa resultat i styrkelyftonline är 330kg knäböj från 2011, men det är ju till IPF-djup och utan knälindor. Om jag har fattat rätt så är de inte särskilt anala varken med djupet eller utrustning i strongmantävlingar?

MackeJuve
2016-08-15, 10:43
Jag har inte mycket koll på strongman men är Årsjö verkligen så mycket bakom i böjen? Hans bästa resultat i styrkelyftonline är 330kg knäböj från 2011, men det är ju till IPF-djup och utan knälindor. Om jag har fattat rätt så är de inte särskilt anala varken med djupet eller utrustning i strongmantävlingar?
Nej, han är en bra böjare. Jag tog bara upp att de andra är duktiga. Han har alla möjligheter att ta höga poäng, mycket möjligt en andra- eller tredjeplats. Belsak låter svårslagen.

MackeJuve
2016-08-15, 10:44
Det som spelar in också är att han var borta länge från knäböj p.g.a. knäproblem (?). Verkar vara bra nu dock.

Guckenn
2016-08-15, 11:08
Nej, han är en bra böjare. Jag tog bara upp att de andra är duktiga. Han har alla möjligheter att ta höga poäng, mycket möjligt en andra- eller tredjeplats. Belsak låter svårslagen.

Ok, fick uppfattningen att han inte hade så jättegoda chanser i böjen. Ja 400kg böj är svårslaget oavsett hur strikt det är.

Det som spelar in också är att han var borta länge från knäböj p.g.a. knäproblem (?). Verkar vara bra nu dock.

Får hoppas att det inte stör honom i böjen då, vore skit om han skulle få knäproblem inför pressen och stenarna.

ccm
2016-08-15, 11:24
Johannes tömde sitt knä på vätska precis innan han åkte till WSM, så speciellt toppad är han inte där. Men stark är han, så topp-3 blir han nog i böjen.

MackeJuve
2016-08-15, 13:23
Johannes tömde sitt knä på vätska precis innan han åkte till WSM, så speciellt toppad är han inte där. Men stark är han, så topp-3 blir han nog i böjen.

Får hoppas, vore nödvändigt.

Nu är det igång igen. Johnnys grupp har kört "kegtoss for height", Hafthor vann.

Kegtoss:

1. Hafthor 6 p
2. Johnny, Hollands, Janashia 4 p
3. Woulfe 2 p
4. Devaughan 1 p

Totalt i Johnnys grupp:

1. Hafthor 18 p
2. Johnny 13 p
3. Janashia, Hollands 10 p
4. Devaughan 8 p
5. Woulfe 4 p

Han har kvar bilmark(380 kg for rep), 100 kg hantel for rep samt Atlasstenarna. Jag hade helt glömt bort att Hafthor var i hans grupp, då är ju knappast Hollands markseger så given :D Perfekt om han snor förstaplatsen där och Johnny slår någon/några av de övriga.

Bilmark är väl lite "lättare" än vanliga mark? Du borde ha koll "ccm". För om jag inte missminner mig så är Johnnys pb på 340-360 kg någonstans, det finns liksom en möjlighet att han kan dra 380 kg i bilmark?

rattlesnake61
2016-08-15, 13:29
Johnnys PB på tävling tror jag fortfarande är 320kg, men det var ett år sedan han drog det, skulle inte förvåna mig om han var god för minst 20kg till nu.

rattlesnake61
2016-08-15, 13:38
Tråkigt nog har alla andra i Johnnys grupp dragit 390+ förutom Derek Devaughn då kanske, som ändå slog Johnny i blimarken på Giants Live 2015.

MackeJuve
2016-08-15, 13:40
Tråkigt nog har alla andra i Johnnys grupp dragit 390+ förutom Derek Devaughn då kanske, som ändå slog Johnny i blimarken på Giants Live 2015.

Tack för att du kollade upp det. Kommer du ihåg med hur många reps han slog Johnny? Kan ju vara viktigt att undvika sistaplatsen i alla fall, om han nu får upp stången ö.h.t.

rattlesnake61
2016-08-15, 13:49
Tack för att du kollade upp det. Kommer du ihåg med hur många reps han slog Johnny? Kan ju vara viktigt att undvika sistaplatsen i alla fall, om han nu får upp stången ö.h.t.

Bilmarken var på 390kg, Derek fick 3 reps, Johnny fick 0 reps, och Hafthor fick 8 reps... Men jag är övertygad om att Johnny har blivit starkare sedan dess, och det är långt från omöjligt att han gör fler reps än Derek!

MackeJuve
2016-08-15, 14:56
Så.jävla.tråkigt.

"2? withdrew due to groin injury"

^Årsjös resultat i knäböjen.

rattlesnake61
2016-08-15, 15:07
Sjukt trist att han alltid har sådan otur. Verkar alltid vara på just WSM han skadar sig, 2013 var det senast han lyckades fullfölja tävlingen, hoppades verkligen att man skulle få se honom komma top 5 i finalen i år men nu får vi hålla tummarna för Hansson istället.

MackeJuve
2016-08-15, 15:15
Sjukt trist att han alltid har sådan otur. Verkar alltid vara på just WSM han skadar sig, 2013 var det senast han lyckades fullfölja tävlingen, hoppades verkligen att man skulle få se honom komma top 5 i finalen i år men nu får vi hålla tummarna för Hansson istället.

Det är så tråkigt så att det finns inte. Nu har de uppdaterat:

"2 or 3 withdrew due to groin rupture"(ljumskbristning)

MackeJuve
2016-08-15, 15:44
Jävlar. Janashia drog av 10 reps på 380 kg i marklyft. Hollands fick 9 och Hafthor 6(tog det nog lugnt). Johnny och två till i gruppen är kvar. Janashia lär vinna grenen och går därmed upp på 16 p och 2:a plats. Hollands 3:a på 15 p. Johnny har som sagt inte markat än och står på 10 p.

Bärsärk
2016-08-15, 15:58
Vad är vitsen med tävlingen när 80% av alla deltagarna verkar vara skadade?

MackeJuve
2016-08-15, 16:03

Tre av 25 har dragit sig ur tävlingen p.g.a. skada.

heppa
2016-08-15, 16:04

Ja exakt, varför ljuger du Bärsärk? Skäms

rattlesnake61
2016-08-15, 16:09
Anledning till att det blir så mycket skador är ju för att vikterna är så tunga. Tycker man borde gå tillbaks mer till hur det var för 10 år sedan så skulle det bli mindre skador. Visst finns det plats för att maxa i mark i WSM men vissa grenar är onödigt tunga.

Bärsärk
2016-08-15, 16:28

Jo men det är väl fler som dragit sig ur specifika grenar i själva tävlingen?

MackeJuve
2016-08-15, 16:29
Jo men det är väl fler som dragit sig ur specifika grenar i själva tävlingen?

Hmm kanske. Går efter det där "scoresheetet" som ligger uppe.

Bärsärk
2016-08-15, 16:50
Hmm kanske. Går efter det där "scoresheetet" som ligger uppe.

Jag har sett en del WSM på youtube, är ju alltid folk som lägger sig på vissa grenar för att de har problem med något och vill spara sig till något annat.

Kanske inte är så längre...

MackeJuve
2016-08-15, 17:09
"Johny Hansen as well seems to be having a strong debut. He's very good at stones apparently."

^Johnny gör avtryck internationellt bland strongman-fansen!

MackeJuve
2016-08-16, 07:53
Uppdaterar Johnnys grupp, som har utvecklat sig till ett jävla getingbo. I parentes är vad de fick för bilmarken där 1:an får 6 p:

1. Hafthor 22(4) p
2. Janashia 16(6) p
3. Hollands 15(5) p
4. Hansson 14(1) p
5. Devaughan 10(2) p
6. Woulfe 5(3) p

Det suger verkligen att Hafthor bara fick sex reps, han måste ju ha tagit det lugnt i.o.m. att han leder så klart. Nu har vi alltså kvar jättehantel och Atlasstenar. Fortfarande vidöppet för Johnny att gå till final.

ccm
2016-08-16, 08:02
Johnny är inte känd för att vara grym i enhandshantel, men han är piskad att göra bra ifrån sig där för att ha en chans.

MackeJuve
2016-08-16, 08:10
Johnny är inte känd för att vara grym i enhandshantel, men han är piskad att göra bra ifrån sig där för att ha en chans.

Mm... Vi får väl hoppas på att det är dubbla poäng i stenarna och att han kommer 1:a eller 2:a där. Hollands bör väl inte vara någon hantel-fantom, har du koll på Janashia?

ccm
2016-08-16, 10:23
Mm... Vi får väl hoppas på att det är dubbla poäng i stenarna och att han kommer 1:a eller 2:a där. Hollands bör väl inte vara någon hantel-fantom, har du koll på Janashia?

Jag har ingen större koll på honom. Jag tror att han och Johnny ligger relativt jämt i statiska moment. Terry är inte speciellt bra på pressar.

ccm
2016-08-16, 10:45
Jag tänker då på pressar alltså. Johnny borde på papperet inte kunna komma topp-3 i grenen, men man vet aldrig med honom.

rattlesnake61
2016-08-16, 10:47
Terry hollands brukade ha axelstyrkan som sin största svaghet, kommer ihåg hur Samuelsson bekvämt besegrade honom i stockpress på WSM 2007. Men med åren har han ökat sin axelstryka, finns klipp från april i år när han gör 170kg helt strikt i stock, vilket jag inte tror Hansson klarar.

Men med lite tur tror jag Hansson kan göra fler reps än både Janashia och Devaughan, vilket som skulle ge honom 3 poäng.

rattlesnake61
2016-08-16, 10:48
---

MackeJuve
2016-08-16, 12:21
Grupp 2 har kört vikingpress och har nu bara Atlasstenar kvar. Eddie Hall och polacken Szymanski har 25 respektive 24 poäng och en ganska komfortabel ledning. Enligt tidigare länkad forum-tråd ska Bishop vara bra på stenar(han ligger trea) och de hoppas på att få in honom tre placeringar före Szymanski vilket skulle betyda att Bishop kanske går vidare(Bishops totala poäng är lite oklart). Någon skrev att Szymanski är bra på stenar eftersom att han är lång och någon annan skrev att han var dålig på stenar, så det kan bli spännande.

rattlesnake61
2016-08-16, 13:16
Grupp 2 blir helt klart spännande, gillar Bishop då han ser hälsosam ut och inte ser ut som han ska explodera när som helst. Lär väl inte ha något att säga till om ifall han går till final men ändå.

Hafthor har kört hantel, han fick 6 reps och grenseger, väntar med spänning på Johnnys resultat.

MackeJuve
2016-08-16, 13:22
grupp 2 blir helt klart spännande, gillar bishop då han ser hälsosam ut och inte ser ut som han ska explodera när som helst. Lär väl inte ha något att säga till om ifall han går till final men ändå.

Hafthor har kört hantel, han fick 6 reps och grenseger, väntar med spänning på johnnys resultat.

0... :(

rattlesnake61
2016-08-16, 13:29
0... :(

Ajdå 0 reps... ger 0 poäng. Då krävs det nog att fler gör 0 reps för att han ska ha chans att kvala.

rattlesnake61
2016-08-16, 13:37
Hoppas att Hansson kan bygga upp sin råstyrka de kommande åren. Man behöver inte vara ett markmonster för att kvala till WSM. Mike Burke som vägde samma och var lika lång som Johnny när han kom 5:a på WSM förra året drog ''bara'' 370kg i mark men var väldigt stark över huvudet. Tror nog Johnny kan öka sin råstyrka rejält utan att gå upp ännu mer i vikt.

anvihl
2016-08-16, 13:42
Hoppas att Hansson kan bygga upp sin råstyrka de kommande åren. Man behöver inte vara ett markmonster för att kvala till WSM. Mike Burke som vägde samma och var lika lång som Johnny när han kom 5:a på WSM förra året drog ''bara'' 370kg i mark men var väldigt stark över huvudet. Tror nog Johnny kan öka sin råstyrka rejält utan att gå upp ännu mer i vikt.

Han är väl inte äldre än 26-27? Gått om tid för förbättring. Dock kommer aldrig hans styrka vara dom statiska grenarna sett till hans kroppsform.

MackeJuve
2016-08-16, 14:00
Han är väl inte äldre än 26-27? Gått om tid för förbättring. Dock kommer aldrig hans styrka vara dom statiska grenarna sett till hans kroppsform.

89:a om man går efter hans Instagram-konto.

Enligt forumet kom Terry 5:a på hanteln, skulle innebära att han står på 16 p inför stenarna. Janashia hade ju 16 p innan hanteln och får MINST 2 p i hanteln, om det inte är så att även han har bommat. Hansson står på 14 p. Men positivt att Terry fick ett dåligt resultat i vilket fall.

MackeJuve
2016-08-16, 18:09
Enligt spreadsheeten är följande vidare till final:

Hall(England)
Shahlaei(England) Belsak(Slovenia) Shaw(USA)
Kielszkowski(Poland)
Bjornsson(Iceland)
Szymanski(Poland) Licis(USA)
Caron(Canada)

+1 en till som ej är officiell ännu(en från Johnnys grupp...)

rattlesnake61
2016-08-16, 18:55
Fan också! Konstantine Janashia gick till final istället för Johnny Hansson enligt spreadsheeten.

Pudzianovski
2016-08-16, 19:08
2 polacker och 2 jänkare i final. Precis som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden så verkade jag ändå ha lite rätt!

MackeJuve
2016-08-17, 07:22
Ja, det var tråkigt. Men om Johnny kom trea eller fyra så är det fortfarande en jävligt bra först WSM-tävling. Bra mycket mer synd om stackars Årsjö, han måste vara helt förstörd. Hoppas att han inte ger upp utan fortsätter satsa. Får han vara med i säg två, tre raka WSM-finaler så kommer han ha en jättechans på podiet.

Nu får vi kolla upp Licis och Kielszkowski som imponerade i kvalet. Sistnämnda kom fyra på Arnold Classic USA så han har helt klart styrkan för att hävda sig.

ccm
2016-08-17, 07:41
Johannes kommer att tävla i Sveriges Starkaste Man 2016 som hålls i Vaggeryd nästa helg. Det blir spännande att se om Martin Forsmark eller Johnny Hansson kan utmana om titeln nu när Johannes är skadad.

MackeJuve
2016-08-17, 07:42
Johannes kommer att tävla i Sveriges Starkaste Man 2016 som hålls i Vaggeryd nästa helg. Det blir spännande att se om Martin Forsmark eller Johnny Hansson kan utmana om titeln nu när Johannes är skadad.

Bekräftat att Johannes står över? Lyssnade lite på er live-sändning och du trodde ju att Johannes skulle vinna även om han ställde upp skadad.

ccm
2016-08-17, 10:04
Bekräftat att Johannes står över? Lyssnade lite på er live-sändning och du trodde ju att Johannes skulle vinna även om han ställde upp skadad.

Johannes har bekräftat att han kommer vara med. :)

rattlesnake61
2016-08-17, 10:11
Hoppas verkligen Hansson kan ta hem finalen i år, han har trots allt några riktigt bra grenar. Han lär väl förlora lite i mark för max men ska ändå bli kul och se om han drar ingångsvikten på 340kg. Kegtoss, loading och bilskotkärra bör väl alla tre vara riktigt bra grenar för Johnny.

rattlesnake61
2016-08-19, 09:26
Så idag gäller det, dag 1 av finalen. Brian Shaw bör ju vara klar favorit till segern. Men känns som allt kan hända. Hafthor has visat sig vara i bra form och Keg toss for height borde han vinna. Eddie Hall är såklart ruskigt stark men har han konditionen? 2014 hade han ingen chans när det var lite loading och sånt i finalen. Nu har han väl Keg tossen som gren där han hamnar efter. Annars väldigt bra grenar för honom.

rattlesnake61
2016-08-19, 09:46
Första grenen av avslutad, Frame Carry 375kg: Eddie Hall kom sist! Mateusz Kielszkowski vann, Shaw kom trea och Hafthor femma. Kielszkowski var väldigt lovande i kvalet så ska blir kul och se vad han kan åstadkomma.

MackeJuve
2016-08-19, 10:01
Första grenen av avslutad, Frame Carry 375kg: Eddie Hall kom sist! Mateusz Kielszkowski vann, Shaw kom trea och Hafthor femma. Kielszkowski var väldigt lovande i kvalet så ska blir kul och se vad han kan åstadkomma.

Haha jävlar :D Kul med en liten skräll!

MackeJuve
2016-08-19, 20:16
Hur är ställningen och hur gick det senaste eventet?

Pudzianovski
2016-08-19, 21:08
Hur är ställningen och hur gick det senaste eventet?

Står i länken som postades på sidan 2 i denna tråd. Länk nedan.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xoB5MQKaL1FtrrNcQ_806xQSijbxbRs_L8qhjd1hCQs/htmlview

MackeJuve
2016-08-19, 21:17
Står i länken som postades på sidan 2 i denna tråd. Länk nedan.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xoB5MQKaL1FtrrNcQ_806xQSijbxbRs_L8qhjd1hCQs/htmlview
Jag vet. Kommer inte in på telefonen. Har ingen dator.

Pudzianovski
2016-08-19, 22:24
Jag vet. Kommer inte in på telefonen. Har ingen dator.

http://i66.tinypic.com/29x6y3n.jpg

MackeJuve
2016-08-20, 11:25
Nu har jag dator igen. Två event kvar: kettlebell throw samt atlasstenar.

Topp 4

1. Brian Shaw 34 p
2. Hafthor Björnsson 32 p
3. Konstantine Janashia 30 p
4. Eddie Hall 28 p

Hafthor har aldrig haft ett bättre vinstläge. Han kan lätt spöa Shaw i både kettlebell och stenar, om han har en perfekt dag. Med det sagt så är även Shaw fantastisk i de båda grenarna, men jag vill bara lyfta fram att Hafthor har en ytterst reell vinstchans.

trädgårdsmöbel
2016-08-20, 11:36
Cirkushantel på 160kg! WTF?

Matsa
2016-08-20, 12:14
Cirkushantel på 160kg! WTF?

Inte hantel, det står barbell så inte fullt så omänskligt.

trädgårdsmöbel
2016-08-20, 12:21
Inte hantel, det står barbell så inte fullt så omänskligt.

Ah tackar. jag blev lite väl chockad över utvecklingen där:D

Ignatius72
2016-08-20, 13:49
Vilken menlös tråd. Magnus Samuelsson är världens starkaste man. Punkt.

MackeJuve
2016-08-20, 16:17
1. Shaw
2. Hafthor
3. Hall

Shaw har nu fyra titlar, rekordet är fem stycken(Pudzianowski).

Freyser
2016-08-20, 17:02
Ser redan fram emot nästa år, få se om Thor ska ta sin första när Shaw och Savickas ska slåss om vem som ska ta sin femte. Fast en del på det engelska forumet verkar tro att Hall vinner nästa år...

Mr Eks
2016-08-20, 20:36
Ser redan fram emot nästa år, få se om Thor ska ta sin första när Shaw och Savickas ska slåss om vem som ska ta sin femte. Fast en del på det engelska forumet verkar tro att Hall vinner nästa år...

vilket forum

Freyser
2016-08-20, 23:09

vilket forum

Det som rattlesnake61 länkade i posten med databladet