Visa fullständig version : Vården av dementa och äldre i allmänhet
Jag läste den här artikeln precis som Grub postade i en annan forumsdel;
http://www.svd.se/forskare-har-kartlagt-den-optimala-traningsdosen-17-timmar
Läsvärd helt klart men en bit i artikeln fick mig att stanna upp
Alternativet förskräcker. Vården av dementa beräknas redan kosta 63 miljarder kronor per år. Det är mer än försvarsbudgeten och då väntas antalet personer i Sverige över 65 år fördubblas fram till år 2030.
Det här känns ju som ganska mycket pengar, är det ens hållbart?
Och vad skulle en eventuell lösning vara? https://sv.wikipedia.org/wiki/Ättestupa ?
Lösningen är invandring
Men det vill ingen höra ;)
Xtreme-G
2016-08-10, 16:31
Lösningen är robotar
Men det vill ingen fatta ;)
Lösningen är invandring
För invandrare blir inte gamla ;) ;) ;) ;)
King Grub
2016-08-10, 16:45
Lösningen är invandring
Ja, där finns det 70 miljarder att plocka.
Tree Fiddy
2016-08-10, 17:21
Lösningen är invandring
Hur kom du fram till det?
Lösningen är robotar
På nått sjukhus i Norge finns det robotar ;)
Han menar befolkningspyramiden.
Rent krasst är det invandring som kan hjälpa till, men då pratar vi om välutbildade personer och inte flyktingar.
Även med robotar så lär det ju kosta en del, underhåll och skötsel samt övervakning m.m.
supercharge
2016-08-10, 18:22
Lösningen är robotar
Ja, och i förlängningen bättre mediciner och behandlingar som förhöjer livskvalitén de sista åren.
Jag tror att många äldre skulle ha betydligt högre livskvalité och kunna vara mer självständiga med viss mekanisk hjälp för att uppväga de åldersrelaterade svagheterna.
Diomedea exulans
2016-08-10, 18:26
Jag tror på exoskelett.
p2W23ysgWKI
Skippa vården av dementa helt, survival of the fittest.
demode85
2016-08-10, 18:50
*screwy*
Lösningen är invandring
Lösningen är robotar
Lösningen är att svenskar börja föda fler barn. Det är DET ingen vill höra. En civilisation kan i längden inte överleva med ett så lågt antal barn per kvinna. Det är ett faktum och förr eller senare måste någon ta tag i det problemet, om inte den svenska nationen ska försvinna och bli historia.
Nej, jag föreslår givetvis inte att det ska bli tvång på att föda barn. Det behöver ni inte ens skriva.
Starke75an
2016-08-10, 19:04
Vi tvingar de att emigrera.
Tricklew
2016-08-10, 19:12
Rebelliskt, du är medveten om att du inte använder det begreppet på rätt sätt va?
Rebelliskt, du är medveten om att du inte använder det begreppet på rätt sätt va?
Är du medveten om att det inte är särskilt rebelliskt alls?
Magnus N
2016-08-10, 19:22
Pengarna finns om vi prioriterar om.
Ja, där finns det 70 miljarder att plocka.
Snarare 150+...
Skaffa privat sjukvårdsförsäkring. Det är som natt och dag när det kommer till vård. Jag har en fransk eftersom jag föredrar deras kvalite över svensk dussinvård aka hem och ta en ipren !
Låt de som går på socialbidrag och dyl få omskolas och börja arbeta i vården. Dvs om de inte är en fara för vårdtagarna. De kommer ut och träffar folk medan vården får behövlig hjälp.
Skaffa privat sjukvårdsförsäkring. Det är som natt och dag när det kommer till vård. Jag har en fransk eftersom jag föredrar deras kvalite över svensk dussinvård aka hem och ta en ipren !
Låt de som går på socialbidrag och dyl få omskolas och börja arbeta i vården. Dvs om de inte är en fara för vårdtagarna. De kommer ut och träffar folk medan vården får behövlig hjälp.
Fast i 9 fall av 10 är ju "gå hem och ta ipren" ett ganska bra råd när det gäller smärtor i rörelseapparaten...
Har sakkunniga beslutat att man inte är arbetsför ska man väl fan inte tvångsjobba inom vården? Dom absolut skarpaste behövs i vården. Antar du utgår från fördomen att alla med socialbidrag fuskar sig till det för att slippa jobba?
Har sakkunniga beslutat att man inte är arbetsför ska man väl fan inte tvångsjobba inom vården? Dom absolut skarpaste behövs i vården. Antar du utgår från fördomen att alla med socialbidrag fuskar sig till det för att slippa jobba?
Varför måste fördomen vara att alla med socialbidrag fuskar sig till det för att slippa jobba? Är du dum? :)
TheBeach97
2016-08-10, 21:46
Lösningen är invandring
hoppas man inte blir kickad för ett sånt här inlägg men ja invandringen har ju verkligen gjort sverige så mycket bättre .... :(
Fast i 9 fall av 10 är ju "gå hem och ta ipren" ett ganska bra råd när det gäller smärtor i rörelseapparaten...
Fungerar säkert bra mot cancer och demens vilket är det som jag har släktingar som vägrats behandling för. , eller kanske inte.
Att direkt utgå från att du måste söka igen om några dagar är bara löjligt även om många söker extra tidigt bara för de vet att de kmmer behöva igen efter några dagar.
Socialbidrag behöver inte betyda att du skulle sakna förmåga att arbeta. Om du inte klarar att jobba så är det normalt sjuskrivning som gäller. Två väldigt skilda saker.
Scratch89
2016-08-10, 22:32
Folk med smärtor i rörelseapparaten ska snarare hamna hos en fysioterapeut, än hos en ointresserad distriktsläkare, men det är en annan diskussion...
hoppas man inte blir kickad för ett sånt här inlägg men ja invandringen har ju verkligen gjort sverige så mycket bättre .... :(
Invandringen har räddat Sverige imo, flyktingmottagandet däremot.. Hah! Där snackar vi katastrof.
Lösningen är invandring
Lösningen är givetvis att svenskar skaffar fler barn samt börjar ta hand som sina gamla och sjuka själva eller betalar för privat vård.
trädgårdsmöbel
2016-08-11, 05:45
Äldreomsorgen är FÖR bra. Man matar, medicinerar, vänder, sköter om osv. även de allra skröpligaste, specifikt de allra skröpligaste istället för att låta dem dö. Livet ges ett väldigt högt värde oavsett tillstånd och det skall klamras kvar vid med alla till buds stående medel.
Man kan vara oförmögen till att dricka ett glas vatten och vara helt väck och orörlig men ändå leva 10 kanske 20 år bortom det på ett äldreboende.
Där tror jag en rätt stor del av problemet ligger.
Äldreomsorgen är FÖR bra. Man matar, medicinerar, vänder, sköter om osv. även de allra skröpligaste, specifikt de allra skröpligaste istället för att låta dem dö. Livet ges ett väldigt högt värde oavsett tillstånd och det skall klamras kvar vid med alla till buds stående medel.
Man kan vara oförmögen till att dricka ett glas vatten och vara helt väck och orörlig men ändå leva 10 kanske 20 år bortom det på ett äldreboende.
Där tror jag en rätt stor del av problemet ligger.
Min största skräck är att bli dement och hamna på ett demensboende. Som tur är går inte demens i släkten utan det som tagit livet av de flesta hitintills är hjärtsjukdomar, som går fort. Hade jag råkat ut för demens hade jag nog funderat ut ett sätt att på ett snällt sätt (för mina anhöriga) avsluta mitt liv innan jag blev allt för illa däran.
Livet på ett demensboende är i många delar direkt ovärdigt för att inte tala om den psykiska smärta man åsamkar släkt och vänner när man inte känner igen dem. Att man sedan kan bli tvingad kvar i livet med alla medel trots multisjukdomar och långt framskriden cancer med enorma smärtor plus demensen är helt obegripligt. Det är nästan så jag klassar det som misshandel, även om den är både statligt och (vad det verkar) moraliskt sanktionerad.
trädgårdsmöbel
2016-08-11, 08:56
Min största skräck är att bli dement och hamna på ett demensboende. Som tur är går inte demens i släkten utan det som tagit livet av de flesta hitintills är hjärtsjukdomar, som går fort. Hade jag råkat ut för demens hade jag nog funderat ut ett sätt att på ett snällt sätt (för mina anhöriga) avsluta mitt liv innan jag blev allt för illa däran.
Livet på ett demensboende är i många delar direkt ovärdigt för att inte tala om den psykiska smärta man åsamkar släkt och vänner när man inte känner igen dem. Att man sedan kan bli tvingad kvar i livet med alla medel trots multisjukdomar och långt framskriden cancer med enorma smärtor plus demensen är helt obegripligt. Det är nästan så jag klassar det som misshandel, även om den är både statligt och (vad det verkar) moraliskt sanktionerad.
Många dementa inser inte att de är dementa utan i början blir de paranoida och får föreställningen att det är omgivningen som jävlas med dem. Så risken är nog att om man väl hamnar där så blir det inte självmord och sedan är man alldeles för dement för att kunna tänka såpass avancerat.
Jag håller med specifikt om sista stycket, men det är svårdiskuterat och mynnar ofta ut i argument om "Du är ju frisk idag, du förstår inte döden, och skulle tänka annorlunda när du själv blir gammal" och "Vem är du att avgöra vilket liv som är värdigt eller ovärdigt, vem är du att leka Gud?" osv. Speciellt sista är irriterande, för man leker ju verkligen Gud när man förlänger ett liv så länge som möjligt.
Problemet är inte att fler kommer vara gamla, problemet är att vår ordning alltid har varit att nettobidragarna till samhället ska betala för de som inte jobbar av olika skäl. Varför är det så? Varför ska vi inte betala för oss själva? Då hade ju inte det varit ett problem att det finns fler pensionärer än arbetare. Så när jag är 103 och behöver 3 vändningar, 3 matningar och en duschning om dagen så får jag betala för de tjänsterna.
Samtidigt så kan jag säga att, nä det här är inte värt det, jag kan inte öka mitt marklyft längre, så jag väljer kaliumklorid-sprutan och lägger de kvarvarande pengarna på att hjälpa några av mina barnbarnsbarn betala första bostaden eller terminsavgiften på den icke offentligt finansierade högskolan.
Jag tror på bättre ledarskap och beslutsfattande (läs uppdragsdelegering), bättre arbetsmiljö (läs arbeta med det man är utbildad för och har möjlighet att påverka), möjlighet till aktiv dödshjälp (enbart ur humanistisk synvinkel) och aningen mer pengar är lösningen.
Jag tror på bättre ledarskap och beslutsfattande (läs uppdragsdelegering), bättre arbetsmiljö (läs arbeta med det man är utbildad för och har möjlighet att påverka), möjlighet till aktiv dödshjälp (enbart ur humanistisk synvinkel) och aningen mer pengar är lösningen.
Aktiv dödshjälp, ja tack, både ur humanistisk och ekonomisk synvinkel! Men de där andra sakerna du nämner är ju bara att du säger att vi ska göra samma sak bättre fast dyrare. Nu är dels det man har sagt i alla år och som inte har fungerat och dessutom så löser det inte grundproblemet att det blir så många att ta hand om väldigt snart.
Jag tror istället på:
1. Arbeta längre.
2. Eget ansvar för sin hälsosituation på något sätt t ex genom att man betalar vården delvis/helt själv.
3. Effektivisering av vården genom ny teknik i form av appar, robotar och annat som sköter/underlättar en del av hemtjänstens eller ålderdomshemmets personals arbetsuppgifter.
4. En större och mer fri RUT-sektor som gör att fler kan välja att bo kvar hemma längre. Egentligen så borde skatterna sänkas brett så det inte behövs ett specifikt avdrag men det är ju utopi i Sverige åtminstone.
5. Aktiv dödshjälp.
Aktiv dödshjälp, ja tack, både ur humanistisk och ekonomisk synvinkel! Men de där andra sakerna du nämner är ju bara att du säger att vi ska göra samma sak bättre fast dyrare. Nu är dels det man har sagt i alla år och som inte har fungerat och dessutom så löser det inte grundproblemet att det blir så många att ta hand om väldigt snart.
Jag tror istället på:
1. Arbeta längre.
2. Eget ansvar för sin hälsosituation på något sätt t ex genom att man betalar vården delvis/helt själv.
3. Effektivisering av vården genom ny teknik i form av appar, robotar och annat som sköter/underlättar en del av hemtjänstens eller ålderdomshemmets personals arbetsuppgifter.
4. En större och mer fri RUT-sektor som gör att fler kan välja att bo kvar hemma längre. Egentligen så borde skatterna sänkas brett så det inte behövs ett specifikt avdrag men det är ju utopi i Sverige åtminstone.
5. Aktiv dödshjälp.
Uppdragsdelegering och att involvera medarbetarna i utformningen av uppdraget funkar inte i kommunen jag varit verksam inom om man ska tro mer erfarna kollegor i alla fall. Kommunen är inte på några sätt unik heller. Så nej, det är inte att göra samma sak som man sagt i alla år för politiker och tjänstemän på högre nivå för samma samtal har beslutar gång på gång saker som inte är förankrat bland tjänstemän på lägre nivå eller bland vårdpersonal. Konstanta förändringar, högre uppsatta chefer gör avsteg från rutiner som andra måste följa nitiskt, högt tryck från patienter/anhöriga/vissa mellanchefer (finns de som är riktigt bra) och allmän osäkerhet över var beslutsfattare ska hitta på härnäst får vårdpersonal i alla yrkeskategorier att lämna kommunen.
1. Ja, eller så länge man vill genom att genomföra punkt 2.
2. Ja, själv helt och hållet själv. Men det lär inte hända på överskådlig framtid.
3. "Effektivisering" rinner bara ut i sanden eller blir ännu en börda som tar tid från den redan begränsade tiden med patienten/vårdtagaren. Psykosomatik och psykisk status hos äldre löses inte med effektivisering. Tro mig, dessa två är så sanslöst utbredda problem hos äldre där känslor som ångest, depression och ensamhet är vanligt förekommande.
4. Problemet är inte att för få kan bo kvar hemma längre - inriktningen mot att alla ska vara kvar i hemmet ändrades för ett bra tag sedan. Problemet är att det finns för få platser för de som inte kan bo kvar i hemmet längre. Istället skickas de hem från sjukhus eller korttidsboende med viss hemhjälp och bostadsanpassning men kommer sen i retur till sjukhus när något gått snett. Så sitter dessa äldre kvar i en karusell mellan kommuner och landsting där båda vill dumpa personen i den andres budget så fort som möjligt.
5. Helt för!
Kommer att gå bra för dig då...:laugh:
Många som inte träffat allvarligt dementa människor här. Det är inte bara minnet som sviktar.
Jag skulle säga att äldrevård både hemma och på boenden redan är FÖR effektiviserad. Det som de gamla, sjuka och/eller dementa saknar är inte städrobotar eller snabbare punktinsatser, utan omvårdnad och mänsklig kontakt. Mer av den varan, och mer kontinuitet i personalen, skulle spara många besök på Akuten, och antagligen minska mängden förskrivna läkemedel (t.ex. lugnande och sömntabletter) betydligt. Personligen skulle jag välkomna fler äldreboenden, dit man kunde kvalificera bara för att man var gammal, trött och hade svårt att klara sig hemma, istället för att behöva vara hemma med hemtjänst in extremis till dess att man är som en grönsak och behöver hjälp med allt. Många gamla skulle må bättre i någon form av kollektivt boende där de kunde ha sällskap och utbyte av varandra än vad de gör ensamma hemma.
Sedan är det ganska få 65-åringar som skulle kvalificera för ättestupan, men tja, själv tyckte jag att de som gick på högstadiet var jättevuxna när jag var åtta, så det är väl en fråga om perspektiv.
Även med robotar så lär det ju kosta en del, underhåll och skötsel samt övervakning m.m.
Om ja har fattat det rätt så går robotarna ut med matbrickor och lite sånt :)
Jag skulle säga att äldrevård både hemma och på boenden redan är FÖR effektiviserad. Det som de gamla, sjuka och/eller dementa saknar är inte städrobotar eller snabbare punktinsatser, utan omvårdnad och mänsklig kontakt. Mer av den varan, och mer kontinuitet i personalen, skulle spara många besök på Akuten, och antagligen minska mängden förskrivna läkemedel (t.ex. lugnande och sömntabletter) betydligt. Personligen skulle jag välkomna fler äldreboenden, dit man kunde kvalificera bara för att man var gammal, trött och hade svårt att klara sig hemma, istället för att behöva vara hemma med hemtjänst in extremis till dess att man är som en grönsak och behöver hjälp med allt. Många gamla skulle må bättre i någon form av kollektivt boende där de kunde ha sällskap och utbyte av varandra än vad de gör ensamma hemma.
Sedan är det ganska få 65-åringar som skulle kvalificera för ättestupan, men tja, själv tyckte jag att de som gick på högstadiet var jättevuxna när jag var åtta, så det är väl en fråga om perspektiv.
Håller med dig att det är den biten som saknas. Egentligen inte ens heller den rena omvårdnaden utan den mänskliga biten, att umgås, aktiviteter, gemenskap osv. Nu var det många år sedan jag arbetade på äldreboende (typ 12år) men då fanns det inte tid till annat än att ta upp, mata och bädda de ner personerna igen i princip. Tiden däremellan var bara en transportsträcka för dem. Det finns så mycket man skulle kunna göra inom äldrevården............
Håller med dig att det är den biten som saknas. Egentligen inte ens heller den rena omvårdnaden utan den mänskliga biten, att umgås, aktiviteter, gemenskap osv. Nu var det många år sedan jag arbetade på äldreboende (typ 12år) men då fanns det inte tid till annat än att ta upp, mata och bädda de ner personerna igen i princip. Tiden däremellan var bara en transportsträcka för dem. Det finns så mycket man skulle kunna göra inom äldrevården............
Det är likadant nu.
Diomedea exulans
2016-08-14, 14:43
Fast de sista åren behöver inte nödvändigtvis bli fruktansvärda även för den som är svårt dement. Jag såg en dokumentär om Ingmar Johansson, han verkade vårdas på ett sätt som gav honom ett värdigt liv den sista tiden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.