handdator

Visa fullständig version : Är världens fetaste man världens starkaste?

Mr Eks
2016-08-09, 09:50
Hejsan

Jag har snöat in lite på Strongman nu och en genomgående faktor är att de bästa ofta är väldigt feta. Förr fanns det mindre feta personer t ex Bill Kazmier Jon Pall Sigmarsson och Mariuz Pudzanowski. Men de senaste året så är det alltid fetton som är starkast. Detta kan ha förändrats eftersom det förr var mer konditionsbaserade grenar och nu mer bara brutal råstyrka

Den som vunnit den tyngsta av alla tävlingar nämligen Arnold Strongman flest gånger är Zydrunas Savickas och han är ju riktigt fet. Många anser honom den starkaste mannen någonsin. Samma med Brian Shaw som också är väldigt fet.

Varför är det såhär? Om det är fetast som vinner så borde ju världens fetaste man kunna ta sig långt på t ex WSM eller Arnold Strongman

Här är världens starkaste man kolla hur fet han är

VojJo60E27E

VARFÖR Rent logiskt borde ju världens starkaste man se ut typ såhär:

https://pbs.twimg.com/profile_images/634030863265701888/RZdlKFjt.jpg

ceejay
2016-08-09, 09:50
De är verkligen inte "riktigt feta".

http://cdn-s3.si.com/s3fs-public/2014/06/30/screen_shot_2014-06-30_at_11.11.01_am.png

Mr Eks
2016-08-09, 09:51
150 cm midja?

https://static.fjcdn.com/comments/Grandest+example+zydrunas+savickas+most+_43b793d5e 186ced969f123854f7239c3.jpg

Mr Eks
2016-08-09, 09:51

http://cdn-s3.si.com/s3fs-public/2014/06/30/screen_shot_2014-06-30_at_11.11.01_am.png

Hafthor Bjornsson är undantaget kolla resten på finalen i wsm eller arnodl strongman!!:smash:

EDIT och så är han med sina stora biceps och axlar och antydan till magrutor inte lika stark som ärkefettot Savickas eller big Brian Shaw

anvihl
2016-08-09, 09:54
Därför att du kommer bli stark om du kan äta på ett kraftigt överskott samtidigt som du tränar stenhårt i många många år istället för att att svälta sig i perioder som byggarna gör.

Det är alltså inte fettet i sig som gör dig stark, fettet är en bieffekt av det som gör dig stark.

mangemani
2016-08-09, 09:57
det är vad som är i musklerna som avgör om man är stark eller inte, inte storleken på musklerna. en strongman håller cellerna i musklerna fyllda med näring i stort sätt konstant medans en vanlig bodybuilder, när han har deffat ned sig och till synes ser som starkast ut, nästan har tomma celler.

Diomedea exulans
2016-08-09, 10:00
För att förtydliga vad anvihl sa så har alltså tjocka strongmen jättemycket muskler under fettet.

Man kan inte ligga på soffan i tio år och äta upp sig till 300 kg och tro att man ska bli stark. Då kanske man ser ut som en strongman på utsidan, men skulle man titta på insidan skulle man se att musklerna var lika klena som en genomsnittlig pensionärs.

King Grub
2016-08-09, 10:03
det är vad som är i musklerna som avgör om man är stark eller inte, inte storleken på musklerna. en strongman håller cellerna i musklerna fyllda med näring i stort sätt konstant medans en vanlig bodybuilder, när han har deffat ned sig och till synes ser som starkast ut, nästan har tomma celler.

Wut? Det är inte muskelglykogen som avgör om man är stark eller inte. Det kan avgöra hur väl man kan utnyttja sin styrka. Men muskelglykogen fylls på från 0 till 100 på 24 timmar om man äter mycket kolhydrat, och en byggare i tävlingsform blir inte världens starkaste man på 24 timmar av att äta ett kilo pasta.

MackeJuve
2016-08-09, 10:03
Hafthor Bjornsson är undantaget kolla resten på finalen i wsm eller arnodl strongman!!:smash:

EDIT och så är han med sina stora biceps och axlar och antydan till magrutor inte lika stark som ärkefettot Savickas eller big Brian Shaw

Du är också starkare om du har en del fett på kroppen jämfört med om du inte hade haft det. En del fett hindrar dom dessutom inte från att vara jävligt explosiva och snabba på korta sträckor. De har ju, som du säkert inser, otroliga mängder muskler under fettet. Det måste du ju se?

Det är sant det du skriver om att det var mer rörliga tävlingsmoment förr i tiden. Därmed kunde man vara lite lättare och ändå hävda sig bra.

Sen beror det ju på vilka preferenser du har. När du ser Brian Shaw tänker du "fan så fet!", när jag ser honom tänker jag "helvete vad stor". Jag ser honom verkligen inte som fet. Kolla t.ex. den här strandbilden:

https://s10.postimg.org/wir5pixnt/shaw.png

1x0
2016-08-09, 10:08
Man kan inte ligga på soffan i tio år och äta upp sig till 300 kg och tro att man ska bli stark. Då kanske man ser ut som en strongman på utsidan, men skulle man titta på insidan skulle man se att musklerna var lika klena som en genomsnittlig pensionärs.
Inte givande kommentar (av mig) nu:
Ditt exempel är överdrivet imo.
Klart det kommer innebära ökad muskelmassa av denna extrema överätning.
Har hört i en podcast, att överäter man upp sig 5kg under rimlig tid - utan styrketräning - kommer 1kg av dessa 5kg innebära fettfri massa?

Alltså 5kgs viktuppgång, utan styrketräning:
Minst 1kg fettfri massa (muskler+ev. vätska?).

Tar gärna emot mer information eller rättning!

MackeJuve
2016-08-09, 10:08
Sen så stämmer inte det du skriver om att "de bästa är ofta väldigt feta". Det är de ju inte, inte väldigt feta.

J.V
2016-08-09, 10:09
wat

Aven om du sa vill kolla pa den fetaste deltagaren i strongman ar ju han langt fran varldens fetaste man. Och bara for att de ar feta betyder ju inte att det finns en bra javla mangd muskelmassa dar under, den syns inte lika tydligt som hos en bodybuilder bara.

Dina rippade bodybuilders har inte gjort annat an att bygga muskelvolym/massa/vad du nu vill kalla det (vilket inte ar samma sak som att satsa pa styrka), skala kroppsfett (vilket langt fran ar optimalt om man vill bli stark) och repetera detta en javla massa ganger under deras livstid. Det ar ju hur sjalvklart som helst att dessa individer inte kommer vara starkast.

Att halla lagt kroppsfett tar energi som tjockare personer kan anvanda till att prestera.

King Grub
2016-08-09, 10:10
Har hört i en podcast, att överäter man upp sig 5kg under rimlig tid - utan styrketräning - kommer 1kg av dessa 5kg innebära fettfri massa?!

Ja, till och med upp till 50-60% av viktökningen kan bestå av fettfri massa.

Om man är smal när man påbörjar överätningen och i det initiala skedet!

Ju fetare man äter sig, desto mindre av fortsatt viktökning består av fettfri massa, och mer och mer av bara späck.

1x0
2016-08-09, 10:12
wat

Aven om du sa vill kolla pa den fetaste deltagaren i strongman ar ju han langt fran varldens fetaste man. Och bara for att de ar feta betyder ju inte att det finns en bra javla mangd muskelmassa dar under, den syns inte lika tydligt som hos en bodybuilder bara.

Dina rippade bodybuilders har inte gjort annat an att bygga muskler (vilket inte ar samma sak som att satsa pa styrka), skala kroppsfett (vilket langt fran ar optimalt om man vill bli stark) och repetera detta en javla massa ganger under deras livstid. Det ar ju hur sjalvklart som helst att dessa individer inte kommer vara starkast.

Att halla lagt kroppsfett tar energi som tjockare personer kan anvanda till att prestera.
+1 (vet inte om någon annan skrivit liknande, innan dig)
Det du försöker få fram går nog att få fram genom en kort text?
=
Kontraproduktivt att banta om en bara vill bli stark.
A) Äter överskott på 500kcal varje dag i 10 år
B) Äter överskott på 500kcal i 5 år, underskott i 5 år

A) Kommer bygga mer muskler. Även bli fet(are) (no shit)!
TLDR: Konstant överätning om en vill bli stark och skiter i hälsa, kroppsfettprocent/"bra" *form. (*Form behöver inte indikera låg kroppsfettprocent!)
_________

Ja, till och med upp till 50-60% av viktökningen kan bestå av fettfri massa.

Om man är smal när man påbörjar överätningen och i det initiala skedet!

Ju fetare man äter sig, desto mindre av fortsatt viktökning består av fettfri massa, och mer och mer av bara späck.
Tackar!
Med fettfri massa menas muskler och vätska? Glykogen?

Om jag kör lowcarb 5 dagar på raken, går ner 5kg. Äter 1000g kolhydrater, går upp 3-4kg morgonvikt dagen efter - fettfri massa? xD Byggde 4kg fettfri massa (!) på en dag!

Shqypnia
2016-08-09, 10:12
Det stämmer att en del är oerhört feta. Ingenting som uppmuntrar till grotesk fetma borde klassas som en sport.

ceejay
2016-08-09, 10:14
Det stämmer att en del är oerhört feta. Ingenting som uppmuntrar till grotesk fetma borde klassas som en sport.

Varför inte säga att allt som uppmanar till att ta hälsovådliga medel för att vinna inte borde klassas som sporter? Varför dra gränsen vid lite fett?

Därför att folk gör vad de vill och behöver för att bli bra på just den specifika grenen. Inget konstigt.

Shqypnia
2016-08-09, 10:17
Varför inte säga att allt som uppmanar till att ta hälsovådliga medel för att vinna inte borde klassas som sporter? Varför dra gränsen vid lite fett?

Därför att folk gör vad de vill och behöver för att bli bra på just den specifika grenen. Inget konstigt.

Jag drog inte gränsen vid lite fett, utan vid grotesk fet.

1x0
2016-08-09, 10:18
Men borde inte strongmans, de "tjocka" vara mer hälsosamma än tjocka (otränande) svenssons? Om vi bortser från doping.
Känns som ett självklart 'Ja'. De är aktiva och har bra kondition.

Är det själva kroppsvikten som är ohälsosamt (inte kroppsfettprocenten), att väga 150-180kg? Tufft för organ? "Bättre" att inte ha muskler, samma kroppsfettprocent och väga 110kg? För hälsan. Även om otränad och inaktiv.

J.V
2016-08-09, 10:19
Jag drog inte gränsen vid lite fett, utan vid grotesk fet.Sa ar det ju med alla elitidrottare, oavsett sport och mangd kroppsfett.

Man vinner inte nagot varldsmasterskap genom att vara halsosam.

Nyckel
2016-08-09, 10:24
Ja självklart. Självklart kan världens fetaste man, som förmodligen inte tränat en dag i sitt liv utan istället suttit i sängen (som han inte ens kan ta sig ur) ätandes massa skit, gå och vinna WSM *facepalm*

Att en person med X antal kilo muskler blir starkare om den får lägga på sig Y antal kilo fett är ju knappast en nyhet. Att du tror att det innebär att så länge man bara är fet är man skitstark är ju helt befängt.

MackeJuve
2016-08-09, 10:26
Riktigt illa att man inte kan googla sig fram till tävlingsgrenarna i de olika upplagor av WSM. Tänkte att det kunde vara kul att jämföra t.ex. WSM 1990 med WSM 2015. Enda möjligheten verkar vara att kolla YT-klippen. Jag har dock sett extremt(!) många WSM-finaler och utifrån vad jag kan minnas så har jag svårt att se att de som är i världstoppen idag inte skulle kunna ha en ytterst god chans att vinna även förr i tiden, när det var lite mer fokus på rörlighet och snabbhet. Shaw och Hafthor har t.ex. basketbakgrund och är med största sannolikhet rätt underskattade rörlighets- och snabbhetsmässigt. Problemet med riktigt stora strongmans förr i tiden var att de ofta inte matchade sin längd med styrkan, det gör de idag.

Den här snubben, AB Wolders, kom tvåa 1989. Han var 183 och vägde ~125 kg.

https://s10.postimg.org/8714jrh89/abwolders1984.jpg

MackeJuve
2016-08-09, 10:30
Jag drog inte gränsen vid lite fett, utan vid grotesk fet.

Jag tycker att ni har en väldigt konstig bild av en groteskt fet person. Kolla strandbilden på Shaw och bilden nedan på Savickas: tycker du fortfarande att de är groteskt/oerhört feta? Jag ser nämligen inte det. Jag ser en absurd mängd muskler täckt av en del funktionellt fett.

https://s10.postimg.org/5n2qbpvs9/Dtn5nxm.jpg

Gerdler
2016-08-09, 10:45
Tycker TS har startat en jättebra diskussion även om jag tycker han kunde uttryckt sig lite bättre. Om inte nu meningen var att provocera fram svar.

+1 på TS
Därför att du kommer bli stark om du kan äta på ett kraftigt överskott samtidigt som du tränar stenhårt i många många år istället för att att svälta sig i perioder som byggarna gör.

Borde man inte kunna använda någon icke-invasiv fettborttagning typ ultraljud, ligga på konstant överskott och sen köra en kort deff med ultraljud typ en vecka om året? Kroppen uppfattar väl ändå ultraljuds-deffen som överskott eftersom fettet kommer ut i blodet fast från de söndrade fettcellerna, tänker jag. Så musklerna känner alltid kaloriöverskott, så länge man inte går till lågkolhydratkost på deffen.

Upplägget blir typ:
1. Träna hårt och ät 500 kcal överskott 51 veckor.
2. Kör till ultraljudskliniken och gör en sjuhelvetes session Måndag vecka 51.
3. Ut och gå 4-5 mil, ha med pasta och kycklingfile eller något annat med hög mängd protein och tillräckligt med kolhydrat men så fettfri som möjligt. Styrketräna i två timmar.
4. Upprepa steg 2 och 3 Tisdag-Fredag.
5. Gå 3-4 mil och styrketräna 2 timmar på lågfettdiet på Lördag och Söndag.
6. Rinse repeat tills man är starkast i världen. *flex*

Mr Eks
2016-08-09, 11:27
Oj Oj Oj vad många svar jag fick. som jag fattar det är det alltså inte fettet i sig som gör styrkan utan att de kan äta på konstant energiöverskott och konstant fyllda glykogen depåer som gör att de kan träna hårt året runt som gör dem så starka.

visst sen kanske inte världens fetaste man kan gå in och vinna WSM som jag sa men ge världens fetaste man ett halvårs teknikträning så kan han nog vinna sveriges starkaste man iaf eller kanske komma 2a efter han johannes årsö

Klein
2016-08-09, 11:32
Man är ju alltid starkare fet än deffad av den enkla anledningen att man tappar muskler när man deffar ser sig och lägger på sig när man äter upp sig. Dessutom blir man stabilare och stadigare av att vara tung vilket är en fördel i många styrkemoment. Det finns helt enkelt ingen anledning att vara deffad i strongman om målsättningen är att prestera maximalt.

1x0
2016-08-09, 11:46
ge världens fetaste man ett halvårs teknikträning så kan han nog vinna sveriges starkaste man iaf eller kanske komma 2a efter han johannes årsö
Hahah orkar inte ens skratta alltså:>

J.V
2016-08-09, 11:51
visst sen kanske inte världens fetaste man kan gå in och vinna WSM som jag sa men ge världens fetaste man ett halvårs teknikträning så kan han nog vinna sveriges starkaste man iaf eller kanske komma 2a efter han johannes årsöNej. Nej, det kan man inte.

Sedan undrar jag stillsamt om du inte vet vad Google ar/hur sokfunktioner fungerar rent generellt med tanke pa hur manga tradar du startar.

elo_
2016-08-09, 12:02
Jouko Ahola vann WSM 1997 och 1999 och var inte han heller direkt fet. http://iv1.lisimg.com/image/6342316/650full-jouko-ahola.jpg

Mariusz Pudzianowski vann WSM 2002, 2003, 2005, 2007, 2008 och var inte heller direkt fet.

https://67.media.tumblr.com/079cd1821a61ecefd16eda9f0d21ecd2/tumblr_nsxab4EkVS1u9dwg5o1_400.jpg

vad snackas det egentligen om i den här tråden? Att alla strongman är feta eller att världens fetaste man skulle kunna vinna WSM?

Tror knappast den här grabben skulle vinna några WSM (eller Sveriges Starkaste man heller). (iofs så är han död för tillfället..)

https://timedotcom.files.wordpress.com/2014/05/mexico-obit-bar.jpg?w=560&quality=75&strip=color&h=373

Nixon
2016-08-09, 12:13
Tror knappast den här grabben skulle vinna några WSM (eller Sveriges Starkaste man heller). (iofs så är han död för tillfället..)

Men inte permanent död alltså? Det var ju tur det :D.

*kissass*

Sparven från Minsk
2016-08-09, 12:14
För att kunna förflytta/hantera en det väl en fördel att ha en stor massa själv att "trycka" ifrån med.

Två identiska killar rent muskelmassamässigt sett, men ena killen har dessutom 15 kg extra fet på kroppen borde i teorin vara starkare. Just pga att han har mer massa att trycka ifrån med, samt skapar stabilitet.

Mats J
2016-08-09, 12:26
Jag tävlade i strongman för många år sedan, för att ha någon chans alls var jag tvungen att äta upp mig till ca 140 kg, av den enkla anledningen att det krävdes den muskelmassan INTE fettmassan för att ha den nödvändiga styrkan. DOCK! krävdes det att jag åt mig halvfet för att min kropp och genetik skulle acceptera att lägga på sig den muskelmassan.

Senaste 10 åren har jag mer tränat för att hålla en ok form och ändå försöka öka I styrka/massa, men kan väl saga att det är nästan helt omöjligt. Det krävs att jag tillåter mig xxx antal kg fett för att lägga på mig yyy gram muskler. När jag sedan deffar ner mig igen så är det hej då med de gram muskler jag lyckades bygga. Så slutar I stort på +- noll oavsett hur jag gör. (har tränat 25 år så har nog nått vad som för MIG är möjligt)

Diomedea exulans
2016-08-09, 12:31
visst sen kanske inte världens fetaste man kan gå in och vinna WSM som jag sa men ge världens fetaste man ett halvårs teknikträning så kan han nog vinna sveriges starkaste man iaf eller kanske komma 2a efter han johannes årsö

Nu tror jag att du trollar.

King Grub
2016-08-09, 12:35
Världens fetaste man kan inte vända sig själv i sängen...

ceejay
2016-08-09, 12:39
Jag tävlade i strongman för många år sedan, för att ha någon chans alls var jag tvungen att äta upp mig till ca 140 kg, av den enkla anledningen att det krävdes den muskelmassan INTE fettmassan för att ha den nödvändiga styrkan. DOCK! krävdes det att jag åt mig halvfet för att min kropp och genetik skulle acceptera att lägga på sig den muskelmassan.

Senaste 10 åren har jag mer tränat för att hålla en ok form och ändå försöka öka I styrka/massa, men kan väl saga att det är nästan helt omöjligt. Det krävs att jag tillåter mig xxx antal kg fett för att lägga på mig yyy gram muskler. När jag sedan deffar ner mig igen så är det hej då med de gram muskler jag lyckades bygga. Så slutar I stort på +- noll oavsett hur jag gör. (har tränat 25 år så har nog nått vad som för MIG är möjligt)

Har du testat alla möjliga sätt att träna eller kör du på samma spår varje gång du ska upp/ned i vikt?

elo_
2016-08-09, 12:41

*kissass*

jag var lite fyndig där ;)

Mats J
2016-08-09, 12:49
Har du testat alla möjliga sätt att träna eller kör du på samma spår varje gång du ska upp/ned i vikt?

Nja, är ju klart att man snöar in lite på det sätt jag gillar att träna på och som jag tror på. Dvs låg/medel volym och frekvens och relativt tungt (3-10 reps) och nära failure. Och jaga vikter.

Problemet är inte att lägga på sig styrka och massa, äter jag bara så jag sakta går upp I vikt ökar jag hela tiden, problemet är att det är helt omöjligt att behålla det jag ökat när jag deffar ner mig. Och här har jag provat det mesta både I dietväg och träning med samma (usla) resultat.

Klagarn
2016-08-09, 15:04

Han är ju rätt lik dig i kroppen och även med det långa ansiktet :) Vad tar han i knäböj i tro?

Luca Brasi
2016-08-09, 15:15
Världens fetaste man kan inte vända sig själv i sängen...

Men om han skulle träna upp sig till att kunna göra en knäböj med kroppsvikten så kulle det ju vara världsrekord.
För att inte tala om chins.

baktung
2016-08-09, 17:04

*kissass*

:laugh:

http://answersafrica.com/wp-content/uploads/2013/11/Kenneth-Brumley.jpg

Nä, det går nog inte att göra många chins med den kroppen. Då måste räcket till att börja med sitta fem våningar ovanför marken eller nåt så att all vikt verkligen kommer med i lyftet.

Diomedea exulans
2016-08-09, 17:10
Nä, det går nog inte att göra många chins med den kroppen. Då måste räcket till att börja med sitta fem våningar ovanför marken eller nåt så att all vikt verkligen kommer med i lyftet.

Dock är ju inte chins en gren i Strongman, så personen på bilden kan troligen dominera sporten med 6-12 månaders träning.

pepplez
2016-08-09, 17:16
ge världens fetaste man ett halvårs teknikträning så kan han nog vinna sveriges starkaste man iaf eller kanske komma 2a efter han johannes årsö

Signaturmaterial

Catchy
2016-08-09, 17:17
Precis som när det gäller vissa positioner inom amerikansk fotboll (O- och D-line) så förstår jag inte varför vissa tycker att fettnivån (och således vikten) bör ligga på en lägre nivå. Tjänar de något på det? Troligtvis inte, inom amerikansk fotboll (förvisso OffT) förlorar antagligen utövaren på det.

knooox
2016-08-09, 17:22
Undra hur mycket muskelmassa han, världens fetaste man, har under allt det där späcket? Ifall man för ett ögonblick hade trollat bort allt hans fett, hade han då sett muskulärt stor och stark ut?

Diomedea exulans
2016-08-09, 17:28
Undra hur mycket muskelmassa han, världens fetaste man, har under allt det där späcket? Ifall man för ett ögonblick hade trollat bort allt hans fett, hade han då sett muskulärt stor och stark ut?

Han har gissningsvis inte ens stått upp på åratal, så jag skulle tro väldigt lite muskler.

Mr Eks
2016-08-09, 17:30

Signaturmaterial

läste du inte vad king grub skrev i början om man är smal o går upp i vikt kan 50 % bestå av fettfri massa och visst minskar den med tiden men han som ligger som ett fetto där på bilden har ju garanterat lika mkt fettfri massa som t ex Savickas. han var ju inte fet i början utan han började som smalfet som de flesta och sedan började han överäta. konstant energiöverskott + säkert 2 g protein per kg kv (antar att han är amerikan och de käkar en del kött)

som sagt.. teknikträning i ett halvår. motbevisa mig gärna. jag kan det här

svenbanan
2016-08-09, 17:32

Han skulle säkert haft en del muskler därunder. Men en annan riktigt tjock person som faktiskt även klarar av att gå i trappor och resa sig ur sängen själv, skulle säkert ha mer muskler om man trollade bort fettet. Bägge skulle se ut som tandpetare bredvid Savicas med borttrollat fett...

svenbanan
2016-08-09, 17:38
läste du inte vad king grub skrev i början om man är smal o går upp i vikt kan 50 % bestå av fettfri massa och visst minskar den med tiden men han som ligger som ett fetto där på bilden har ju garanterat lika mkt fettfri massa som t ex Savickas. han var ju inte fet i början utan han började som smalfet som de flesta och sedan började han överäta. konstant energiöverskott + säkert 2 g protein per kg kv (antar att han är amerikan och de käkar en del kött)

Läste inte du hans andra mening i det inlägget? Där han skrev att andelen av viktuppgången som Dock funkade detär fettfri massa minskar ju tjockare du är...

Dvs om du väger 60 kg och är pinnsmal så kanske hälften av viktuppgången är muskler. Men då du väger 80kg är du inte längre pinnsmal och lägger kanske bara på dig 1kg muskler för 10 kg viktuppgång...

Luca Brasi
2016-08-09, 19:39
Man måste ha bra gener för att bli så där fet som världens fetaste män är.
Vanliga människor dör nog långt innan.

VikG
2016-08-09, 19:44
Undrar hur stark konishiki var? Känns som att han med viss träning skulle kunna stå sig bra i strongman.

https://c1.staticflickr.com/3/2754/4283331362_2a179113f8_b.jpg
http://media.gettyimages.com/photos/konishiki-on-show-sumo-970606-pic-ray-kennedy-sumo-wrestler-konishiki-picture-id540135721

ceejay
2016-08-09, 19:47
tror inte han hade haft en suck i någon styrketävling.

AntonHA
2016-08-09, 19:54
Varför borde världens starkare man se ut som Coleman? Håller man på att tänka på sin kroppsfettprocent så kommer man verkligen inte bli världens starkaste man.

F Ultra
2016-08-09, 19:56

Hur hade du tänkt dig att någon som inte ens kan vända på sin egen kroppsvikt i sängen skulle ha möjlighet att ens lyfta en vikt av något som helst slag efter ett halvårs teknikträning?

Kvittar stort om du lägger på dig 100kg fettfri massa om du sedan ligger helt inaktiv i en säng under flera år, all den massan som du ätit dig till har nu förtvinat bort. Normalviktiga personer som legat i koma ställer sig inte direkt upp och börjar gå, de har en enormt lång rehabperiod framför sig innan de ens kan gå självmant.

An Iron Soul
2016-08-09, 20:38
För mig är styrka ett mycket bredare begrepp.
Det handlar inte bara om vad man maxar i marklyft.
Snarare att man ska vara allsidigt tränad och kunna bemästra flera olika områden.

Tyngdlyftning kräver t.e.x en enormt atletisk och stark kropp. + teknik.
Det är på något vis mer en "riktig idrott" tycker jag personligen. Utan att på något sätt nedvärdera någons prestation eller resultat.

En kombination av styrka som imponerar på mig.. *popcorn*
Y0QKoA_STPk
S4O5voOCqAQ

Max
2016-08-10, 07:19
För mig är styrka ett mycket bredare begrepp.
Det handlar inte bara om vad man maxar i marklyft.
Snarare att man ska vara allsidigt tränad och kunna bemästra flera olika områden.

Tyngdlyftning kräver t.e.x en enormt atletisk och stark kropp. + teknik.
Det är på något vis mer en "riktig idrott" tycker jag personligen. Utan att på något sätt nedvärdera någons prestation eller resultat.

En kombination av styrka som imponerar på mig.. *popcorn*
Skulle varit trevligt om trapp-mannen vände och gick nedför trappan också :)
Imponerar på mig också

King Grub
2016-08-10, 07:31

I sängläge stängs muskelproteinsyntesen av efter några dagar/veckor.

Mr Eks
2016-08-10, 08:27
I sängläge stängs muskelproteinsyntesen av efter några dagar/veckor.

Aha.. okej. Det visste jag inte. Kanske jag har fel då.

nu blir det "confirmation bias" igen som någon sa men håller du med resten om att de starkaste är feta för att de aldrig "behöver" deffa ner sig och tappa muskler/styrka utan kan äta och träna hårt året runt?

sweetkarolina
2016-08-10, 09:03
Aha.. okej. Det visste jag inte. Kanske jag har fel då.

nu blir det "confirmation bias" igen som någon sa men håller du med resten om att de starkaste är feta för att de aldrig "behöver" deffa ner sig och tappa muskler/styrka utan kan äta och träna hårt året runt?

De starkaste är "feta" för att de inte tjänar något på att banta ner sig. Om man med "fet" menar att man har högre kroppsfett% än Ronnie Coleman i tävlingsform. Sen finns det garanterat en suddig övre linje där en strongman heller inte tjänar något på att lägga på sig mer fett, men man får acceptera att optimal kroppskonstitution för att prestera i olika idrotter skiljer sig markant.

Varför ska resten av världen bevisa att din hypotes är felaktig, borde det inte vara du som ska bevisa att den är rätt? Har du något exempel på en tjockis som bantat ner sig och högpresterat i någon idrott? Vad händer med Biggest Loser deltagarna tex? Går de ner till fullständiga muskelberg?

trädgårdsmöbel
2016-08-10, 11:18
Tjockisar och fd. tjockisar brukar ha enormt starka och välutvecklade vader. Gissningsvis med undantag av de som är så tjocka att de inte längre går. Om det fanns ett världsmästerskap i någon form av vadpress där man inte även behöver lyfta sin egen kropp (som sittande vadpress) hade det säkerligen vunnits av en 200kgs tjockis som hade spöat alla 150kgs strongmen och 120kgs byggare.

MackeJuve
2016-08-10, 12:51
Tjockisar och fd. tjockisar brukar ha enormt starka och välutvecklade vader. Gissningsvis med undantag av de som är så tjocka att de inte längre går. Om det fanns ett världsmästerskap i någon form av vadpress där man inte även behöver lyfta sin egen kropp (som sittande vadpress) hade det säkerligen vunnits av en 200kgs tjockis som hade spöat alla 150kgs strongmen och 120kgs byggare.

Nej, det hade det med största sannolikhet inte gjort. Strongmans har i regel brutala vader. Exempelvis truckpull tar nog rätt så jävla bra på vaderna.

Gerdler
2016-08-10, 13:26
^^...och farmers walk, säkert även den där yoke walken och däckrullningarna(som ju är djupare och mer vikt på framfoten än marklyft).

Men möbeln har helt rätt i att tjockisar har bra vader. Löpare har också bra vader.

F Ultra
2016-08-10, 21:04
Frågan är vilken kroppsfettprocent som Zavickas låg inne på. Om han på sina 180kg skulle ha lika stor FFM som Coleman på 136kg (när Coleman har mellan 5-7%) så skulle Zavickas behöva ligga på ca 28-30% kroppsfett.

Och då har dessutom Coleman "slösat" FFM på en massa ställen som är helt orelevanta för Strongman.

Jocke67
2016-08-25, 20:48
Magsäcken blir väl rätt stor av all mat dom proppar i sig vilket gör att dom kanske ser fetaste ur än vad dom egentligen är bara för att magen har så stor volym?

ARMSTARK
2016-08-26, 08:13
Hur tung är den fetaste människan som fortfarande kan gå någolunda normalt? Denne borde ha benstyrka i klass med styrkelyftare.

King Grub
2016-08-26, 09:30
Magsäcken blir väl rätt stor av all mat dom proppar i sig vilket gör att dom kanske ser fetaste ur än vad dom egentligen är bara för att magen har så stor volym?

Ummmm... nej.

No significant differences were found in anatomic measurements of the stomach between control subjects and patients with morbid obesity.

Obes Surg. 2005 Sep;15(8):1133-6.

Gerdler
2016-08-26, 10:23
Hur tung är den fetaste människan som fortfarande kan gå någolunda normalt? Denne borde ha benstyrka i klass med styrkelyftare.
Även om han har det så kommer all styrkan att gå åt till att knäböja den egna kroppsvikten, så han skulle kanske ändå inte ta mer än stången om han ens klarade av att böja sig själv till parallell.

Så man skulle testa folk i benpress i så fall. Jag tror att sumobrottare är ganska starka.

Beemel
2016-08-26, 10:37
Även om han har det så kommer all styrkan att gå åt till att knäböja den egna kroppsvikten, så han skulle kanske ändå inte ta mer än stången om han ens klarade av att böja sig själv till parallell.

Så man skulle testa folk i benpress i så fall. Jag tror att sumobrottare är ganska starka.

Frågan var ju inte om han skulle ta mer på stången. Bara om han hade jämförbar benstyrka.

Jag tror dock inte att så skulle vara fallet, En del av styrkan i böj beror ju även på balans, bål och så vidare. En fet person har ju vikten föredelad över hela kroppen vilket jag gissar gör rätt stor skillnad. Även om det totala antalet kilo som benen hjälper till att förlytta är samma så tror jag ändå att styrkelyftaren måste anses starkare.
Det är som exempel rätt rejäl skillnad på att knäböja med skivstången på axlarna jämfört med att ha dem på raka armar överhuvudet. Att ha vikten fördelad över hela kroppen borde med den logiken (nåja) vara väldigt annorlunda. Frågan är i.o.f.s om det gör någon skillnad för just låren.... hmmm.. vågar faktiskt inte säga det säkert då jag inte har tillräckliga kunskaper i biomekanik....

King Grub
2016-08-26, 10:42
Weight bearing index (WBI) (leg strength (kg)/body weight (kg)) in obese subjects was remarkably lower than that in controls in all generations

Diabetes Res Clin Pract. 2000 Apr;48(1):15-21.

Diomedea exulans
2016-08-26, 10:47

Det finns väl inget som säger att det är "på samma nivå" att knäböja 400 kg (styrkelyftaren) och att promenera runt med 400 kg kroppsvikt?

King Grub
2016-08-26, 10:49
När man äter sig fet blir musklerna marmorerade med fett, fettet äter sig in mellan muskelfibrerna. Det försämrar musklernas prestationsförmåga kraftigt.

Morty
2016-08-26, 11:00
Världens fetaste man kanske kanske efter 12 månaders intensiv deff och fysioterapi klarar av att ställa sig vid sängkanten med stöd. Min gissning.

Diomedea exulans
2016-08-26, 11:13
Som spinoff: Säg att världens fetaste man är 35 år gammal. Han har inga sjukdomar utöver de som är en direkt följd av fetman. Säg sedan att han bantar ner sig helt; vi kan säga att han vid 37 är normalviktig; och börjar träna och leva extremt sunt, och fortsätter så resten av sina dagar - hur länge kommer han leva?

ARMSTARK
2016-08-26, 11:19
Det finns väl inget som säger att det är "på samma nivå" att knäböja 400 kg (styrkelyftaren) och att promenera runt med 400 kg kroppsvikt?

Nej, tanken var bara att man måste sitta inne med en djävla benstyrka om man väger så mycket. Sätt 300kg på skivstången och prova gå en sväng. De flesta skulle inte ens kunna lyfta av det från ställningen. ( Folk som tränar SL hör inte till "de flesta" måste man väl tillägga för att slippa nä/jo diskussionen. )

King Grub
2016-08-26, 11:20
Som spinoff: Säg att världens fetaste man är 35 år gammal. Han har inga sjukdomar utöver de som är en direkt följd av fetman. Säg sedan att han bantar ner sig helt; vi kan säga att han vid 37 är normalviktig; och börjar träna och leva extremt sunt, och fortsätter så resten av sina dagar - hur länge kommer han leva?

http://www.pnas.org/content/113/3/572.full.pdf

ARMSTARK
2016-08-26, 11:21
När man äter sig fet blir musklerna marmorerade med fett, fettet äter sig in mellan muskelfibrerna. Det försämrar musklernas prestationsförmåga kraftigt.

Ligger detta permanent eller försvinner det vid en viktminskning?

Jocke67
2016-08-26, 11:47

Men det låter som att det skulle bli en smarrig biff på grillen! :-)

King Grub
2016-08-26, 11:55
Fettsugning a'la kannibal.

http://i.imgur.com/KPYqiIK.gif

Diomedea exulans
2016-08-26, 12:07
Men det låter som att det skulle bli en smarrig biff på grillen! :-)

Jag har många gånger funderat på vilken människa som skulle ge godast kött. Bodybuilders med stora möra muskler, eller kanske maratonlöpare med mer uthålliga fibrer... Men nu verkar alltså tjockisar vara det man ska satsa på.

Beemel
2016-08-26, 12:35
Jag har många gånger funderat på vilken människa som skulle ge godast kött. Bodybuilders med stora möra muskler, eller kanske maratonlöpare med mer uthålliga fibrer... Men nu verkar alltså tjockisar vara det man ska satsa på.

Really?!?

Don H
2016-08-26, 13:00

Japp, du får satsa på muskler som inte har jobbat så mycket. Mört och fint, bra marmorering och fettkant

Gerdler
2016-08-26, 13:20
Jag skulle nog satsa på en ung, person med 20% kroppsfett och viss träningsbakgrund... typ en tonåring som är lite rund och som kört crossfit i ett halvår.

Inte för smal, inte för tjock och inte för vältränad. Sen smakar kind bäst ändå. :)

Diomedea exulans
2016-08-26, 15:51
Really?!?

Don't play innocent with me, alla tänker vi på sjuka grejer i hemlighet!

Japp, du får satsa på muskler som inte har jobbat så mycket. Mört och fint, bra marmorering och fettkant

Du tror inte att mjuka muskler är bättre än hårda, då? Jag menar, en som sitter still mycket kanske har stela muskler, och blir inte stela muskler mindre möra? Eller har det mer med tillagning att göra?

Jag skulle nog satsa på en ung, person med 20% kroppsfett och viss träningsbakgrund... typ en tonåring som är lite rund och som kört crossfit i ett halvår.

Inte för smal, inte för tjock och inte för vältränad. Sen smakar kind bäst ändå. :)

Jag tror en sumobrottare, så ung som möjligt men även så fet och muskulös som möjligt, är optimalt. Mycket muskler, mycket fett, och musklerna är väldigt genomkörda och mjuka.

Fan, det börjar vattnas i munnen nu.

Luca Brasi
2016-08-26, 16:14

Självklart.
Ta en tjockis och massera honom med öl och spela klassisk musik så har du en kobebiff.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQTEmQL44vJVQhrJsxeLcDz8Bp134jeH DklmXjKSIoQCyefZg4gow
http://niksperformance.com/wp-content/uploads/2015/07/psm.2011.09.1933_fig5.jpg

MasterChief
2016-08-26, 17:52
De gånger jag tillagar människa så föredrar jag unga fetmuskliga styrkelyftare, helst marinerade med chiliolja och lätt grillade över kol.

Agitator
2016-08-26, 18:09
De gånger jag tillagar människa så föredrar jag unga fetmuskliga styrkelyftare, helst marinerade med chiliolja och lätt grillade över kol.

Tycker smaken är så träig när jag tillagat fetmuskliga styrkelyftare.

Föredrar faktiskt de lite mindre sparvarna på gymmet. Man får grilla några flera och marinera ordentligt bara. Men det är värt allt extra jobb. Och det är opti att käka någon timme efter passen så gör inget med allt extra arbete.

MasterChief
2016-08-26, 18:14

Föredrar faktiskt de lite mindre sparvarna på gymmet. Man får grilla några flera och marinera ordentligt bara. Men det är värt allt extra jobb. Och det är opti att käka någon timme efter passen så gör inget med allt extra arbete.

De duger bara som grillspett tycker jag. Ska man ha en fet stek så är det en hurril man behöver.

Don H
2016-08-26, 18:28

MMM, precis som kycklinglårfile. Perfekt med lite Tikkamasala

Jocke67
2016-08-26, 19:41
Jag äter bara IPF-märkta råvsror.
OK man får kanske inte dom allra största biffarna men dom är utan tillsatser.

Agitator
2016-08-26, 22:07
Jag äter bara IPF-märkta råvsror.
OK man får kanske inte dom allra största biffarna men dom är utan tillsatser.

Tillverkarna fuskar oftast dock. Kanyl med saltlösning sätts ju i de flesta för att fluffa upp dem så det ska verka vara en bättre produkt.

Tacka vet jag IPF-frigående biffar på grillen som är mer naturliga produkter. Då ser man vad man får när man köper efter ockulär besiktning inför sommarkvällarnas grill.

Jocke67
2016-08-26, 23:08
Föredrar också frigående IPF framför dom som är uppfödda i crossfitbur. Vad är det för liv att leva liksom?

AntonHA
2016-08-27, 11:08
Vad är näringsinnehållet per typ 100g King Grub samt i vanlig människa i bra form (12% kf)? Liknar det gris eller mer åt kycklinghållet?

Diomedea exulans
2016-08-27, 11:58
Vad är näringsinnehållet per typ 100g King Grub samt i vanlig människa i bra form (12% kf)? Liknar det gris eller mer åt kycklinghållet?

Väldigt fettfritt. Men frågan är om det är mestadels snabba, vita muskler (som kycklingbröst) eller långsamma, röda muskler (som gris). Skulle tro att de är ett mellanting, eftersom han både styrke- och konditionstränar mycket.

Luca Brasi
2016-08-27, 12:09
Jag tror inte riktigt att fåglars muskulatur är jämför bar med däggdjur deras lungor är mycket mer effektiva och det finns säkert skillnader i syresättning av muskulaturen.
Jag tror att vältränade människor smakar som en mager gris ju mer testosteron desto fränare smak.
Vad som avgör om köttet är rött är mängden myoglobin,sjunker mängden myoglobin om man tränar styrka och för hypertrofi?
Hittade den här artikeln som är oroande detaljerad:
http://io9.gizmodo.com/what-kind-of-meat-is-human-meat-1511534805

Beemel
2016-08-27, 16:23
Don't play innocent with me, alla tänker vi på sjuka grejer i hemlighet!

Jo visst.. men "ofta"?!?

Beemel
2016-08-27, 16:25
Vad är näringsinnehållet per typ 100g King Grub

108.6g protein per 100g.

Mr Eks
2016-09-09, 17:20
kom nyss över en bild av en av världens starkaste män vad håller han på med?? börjar ju deffad ut och han sa ju han skulle komma tillbaka till WSM 2017

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p480x480/14045806_1816813941880464_6729273152958907199_n.jp g?oh=d8a0cbe4c2ed38f867103aa83477d6a5&oe=587DD031

King Grub
2016-09-09, 17:29
Maila honom några goda råd så han inte gör bort sig.

ceejay
2016-09-09, 18:26
Han har ett par månader rehab framför sig pga skada.

Mr Eks
2016-09-09, 21:53
King grub varför försöker du psyka mig :krampus

King Grub
2016-09-09, 22:13
Blir du psykad av det där är ditt psyke rätt svagt.

Mr Eks
2016-10-01, 17:32
de fuck?:krampus

https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/p960x960/14500279_1835265300035328_1001868724572521599_o.jp g

visst som jag skrev i början av tråden så e han inte bodybuilder-stor men lite muskler fanns det iaf under fettet det kunde man ju inte ana inte sant !

Diomedea exulans
2016-10-01, 17:33
Da fuck vadå?

Mr Eks
2016-10-01, 17:36
Da fuck vadå?

När jag startade tråden var han en av världens fetaste män och nu ser man hans biceps.

King Grub
2016-10-01, 17:45
Jo, det kunde man. Inte bara ana, man visste.

När jag startade tråden var han en av världens fetaste män

Nej.

Mr Eks
2016-10-01, 18:20
Men vad menar du? Du skrev ju själv att han inte ens kan vända sig själv i sängen. Det kan man om man har muskler.

King Grub
2016-10-01, 18:29
Du skrev ju själv att han inte ens kan vända sig själv i sängen.

Nej...

Mr Eks
2016-10-01, 18:47
Efter att tidigare ha felciterat dig så dubbelkollade jag den här gången. Den här gången råder det inga tvivel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7621479&postcount=33

Hur förklarar du dig?

itzhakskenstrom
2016-10-01, 18:56
Hur förklarar du dig?

Hur fan har du fått Žydrūnas Savickas till att ha varit världens fetaste?

King Grub
2016-10-01, 19:09
Efter att tidigare ha felciterat dig så dubbelkollade jag den här gången. Den här gången råder det inga tvivel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7621479&postcount=33

Hur förklarar du dig?

Jag skriver uttryckligen världens fetaste man i citatet. Jag pratar inte om Savickas eller Shaw. 100 % uppenbart.

Du har rätt låg nivå på trollandet på sistone. Det där får du styra upp.

Och jag behöver aldrig förklara mig för dig.

Dåren
2016-10-01, 19:45
"Big Z" besitter en snygg fysik nu när han dietat bort mycket av späcket. Han är faktiskt en riktigt stilig karl.

Mr Eks
2016-10-26, 19:55
Han säger att han ska köra WSM 2017 men han lär ju inte komma i närheten av podium ens en gång som han ser ut nu...

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14611000_1847478212147370_1746455885525613815_n.jp g?oh=b5e372afd150c0bccaee30fa037f60f1&oe=58967D53

Mr Eks
2016-10-26, 19:57
hur kan man egentligen gå från jätte fet till vältränad på några månader?? har han dopat sig lr

King Grub
2016-10-26, 20:07
Säkert mindre nu än när han var som tyngst och starkast.

Bjorneman
2016-10-26, 20:10
Rolig tråd!

Det blir nog svårt att göra bra ifrån sig på absolut toppnivå i strongman nu för tiden som "hård". Uppenbarligen fanns det en del muskler under späcket.

Edit: Sakta i backarna. Big Z har aldrig varit en av världens fetaste män. Förstår att du bara är ute efter att provocera, men det där var ändå lite magstarkt. Det finns så abnormt feta personer som väger mer än dubbelt så mycket som han gjorde tidigare och då i form av rent späck.

Mr Eks
2016-10-26, 20:18
Säkert mindre nu än när han var som tyngst och starkast.

Du tror också det för han skriver hela tiden att han kör rehab träning och alla filmer han lägger upp är typ bicepcurl eller någon form av roddmaskin??

iofs så körde han 6x6 på 300 enligt egen utsago rätt nyligen så lite styrka kanske finns kvar

Mr Eks
2016-10-26, 20:20
och om han nu har mycket muskler varför ser han inte ut som en bodybuilder?? t o m fitness killar har ju mer "bucklor" på kroppen där musklerna går upp och ner.. savickas ser slät ut trots att han inte är särskilt fet längre

Rabiat
2016-10-26, 20:26
Händer den här tråden på riktigt eller drömmer jag?

Bjorneman
2016-10-26, 20:32
Händer den här tråden på riktigt eller drömmer jag?

TS verkar trolla i varenda inlägg han skriver.

Mannen, myten, legenden Mr Eks har kallat den nerbantade Savickas för "vanlig vältränad kille" och Klokov för "rätt bitig kille bara". Det säger en del... :smash:

Agitator
2016-10-26, 20:45
Man kan nog vinna WSM lean också. Bara titta på killen med näst flest WSM titlar.

Bjorneman
2016-10-26, 20:56
Man kan nog vinna WSM lean också. Bara titta på killen med näst flest WSM titlar.

Vänta lite. Näst flest? Jon Pall Sigmarsson, Magnus Ver Magnusson, Zydrunas Savickas och Brian Shaw har näst flest titlar. De har 4 var. Mariousz Pudzianowski har flest titlar. Han har 5.

Menar du den sistnämnde så är är/var han väldigt "lean", MEN motståndet var mycket beskedligare på hans tid. Idag består toppen av betydligt större OCH starkare killar. Därtill är tävlingen inte lika uthållighetsbetonad.

Om du menar någon av de andra så var Jon Pall och Magnus Ver ganska "leana". Även på deras tid var motståndet beskedligare än idag, men det var nog fan hårdare än under Pudz storhetsperiod.

T.ex. Brian och Hafthor är bättre än Kazmaier, om någon skulle säga något annat. Jag skiter i vad han eventuellt skulle kunna göra om han vore aktiv i dag. Menar givetvis i strongman, INTE i bänkpress eller knäböj. Apropå motståndet förr i tiden alltså, snackar vi om motståndet åren 1997-2008 så är det ett skämt jämfört med i dag.

Det är inte omöjligt att vinna WSM "lean", men det blir väldigt, väldigt svårt.

svenbanan
2016-10-26, 21:50
Vad hette han den där finnen som dominerade under några år innan Samuelsson vann? Han var ju rätt så "liten" och lean vill jag minnas.

Bjorneman
2016-10-26, 21:52
Vad hette han den där finnen som dominerade under några år innan Samuelsson vann? Han var ju rätt så "liten" och lean vill jag minnas.

Jouko Ahola. 185 cm och 120 kg och sinnessjukt stark.

Hemi
2016-10-26, 22:01
Och skådespelare i Ridley Scott film för 135 milioner USD.
http://www.imdb.com/title/tt0320661/

Agitator
2016-10-26, 22:01
Vänta lite. Näst flest? Jon Pall Sigmarsson, Magnus Ver Magnusson, Zydrunas Savickas och Brian Shaw har näst flest titlar. De har 4 var. Mariousz Pudzianowski har flest titlar. Han har 5.

Menar du den sistnämnde så är är/var han väldigt "lean", MEN motståndet var mycket beskedligare på hans tid. Idag består toppen av betydligt större OCH starkare killar. Därtill är tävlingen inte lika uthållighetsbetonad.

Om du menar någon av de andra så var Jon Pall och Magnus Ver ganska "leana". Även på deras tid var motståndet beskedligare än idag, men det var nog fan hårdare än under Pudz storhetsperiod.

T.ex. Brian och Hafthor är bättre än Kazmaier, om någon skulle säga något annat. Jag skiter i vad han eventuellt skulle kunna göra om han vore aktiv i dag. Menar givetvis i strongman, INTE i bänkpress eller knäböj. Apropå motståndet förr i tiden alltså, snackar vi om motståndet åren 1997-2008 så är det ett skämt jämfört med i dag.

Det är inte omöjligt att vinna WSM "lean", men det blir väldigt, väldigt svårt.

Trodde faktiskt Zavickas ledde numer. Men näe, då menade jag han med flest titlar :)

Och det du säger stämmer.

svenbanan
2016-10-26, 22:02
Jouko Ahola. 185 cm och 120 kg och sinnessjukt stark.

Just det ja. Han var cool! :D

Bjorneman
2016-10-26, 22:08
Just det ja. Han var cool! :D

Verkligen! Han gjorde t.ex. en trea på 360 i raka marklyft och blodet sprutade ur näsan. :D

Bjorneman
2016-10-27, 01:55
Trodde faktiskt Zavickas ledde numer. Men näe, då menade jag han med flest titlar :)

Och det du säger stämmer.

Jo.
Däremot kanske Pudz fortfarande hade vunnit en tävling som var fokuserad på att reppa på halvtunga vikter och lite mer uthållighetsbaserade grenar.

Särskilt åren 2005-2007 när de bästa atleterna, bortsett från Pudz, hade gått över till IFSA var startfältet på WSM väldigt mediokert. Det var en del gamla tunga namn, t.ex. Janne Virtanen och Magnus Samuelsson, som var med men tiden hade väl sprungit ifrån dem lite.

Har hört en del påstå att Savickas kom tillbaka 2009 och utklassade Pudzianowski. Så var inte fallet, det skiljde ytterst få poäng mellan dem inför sista grenen. Däremot var han överlägsen i statiska grenar.

Sen kom Brian, Hafthor, Jenkins och Eddie Hall och de bästa atleterna blev helt plötsligt väldigt stora, tunga och extremt starka.

feyin
2016-10-30, 08:05
Ur ett fitnessperspektiv är de ju faktiskt feta.
Ur ett "normalt"/svensson- perspektiv är de sjukt stora bara.

Swedishviking
2016-10-31, 12:19
Du är också starkare om du har en del fett på kroppen jämfört med om du inte hade haft det. En del fett hindrar dom dessutom inte från att vara jävligt explosiva och snabba på korta sträckor. De har ju, som du säkert inser, otroliga mängder muskler under fettet. Det måste du ju se?

Det är sant det du skriver om att det var mer rörliga tävlingsmoment förr i tiden. Därmed kunde man vara lite lättare och ändå hävda sig bra.

Sen beror det ju på vilka preferenser du har. När du ser Brian Shaw tänker du "fan så fet!", när jag ser honom tänker jag "helvete vad stor". Jag ser honom verkligen inte som fet. Kolla t.ex. den här strandbilden:

https://s10.postimg.org/wir5pixnt/shaw.png

haha jag tänker precis detsamma... när jag ser Shaw så tänker jag fy faaaaaaaaaaaan vad stor han är! fan 206cm eller vad han är ligger mellan 180-200kg.. helt sjukt stor säger jag för mig själv.

Jag träffade Samuelsson när jag var yngre 180cm lång och 90kg tung och jag tänkte fi fan så stor karl. då var han inte i närheten av shaws tyngd ens. tro Magnus låg runt 135-140kg då.

Men visst många strongmen är stora runt midjan sure och jag höll alltid på The Dominator för han bevisade att man inte behövde se ut som en badboll runt midjan för att vara stark.

Men!!! han hade inte samma råstyrka som Big Z eller Shaw mfl när han tävlade på Arnold strongman så gick det inte vidare bra för karln! då han inte hade den styrkan som behövdes för att vara med i den tyngsta strongman tävlingen som finns.
Men visst var han stark no doubt.
Men Big Z är en fantastisk strongman... strongest man who ever lived!
Kolla nu på honom dock nerslimmad och stark... jag tror dem lägger på sig den extra vikten för att bli starkare helt enkelt... nån kan rätta mig om jag har fel.

Gerdler
2016-10-31, 14:09
Känns som att diskussionen har gått off topic ganska hårt nu. Så kan någon berätta vad vi kom fram till? Är världens fetaste man också världens starkaste?

Det vore ju trist att se rubriken och sen skippa till sista sidan som inte handlar ett dugg om rubriken och sen behöva läsa alla inlägg.

Ozziking
2016-10-31, 14:52
Känns som att diskussionen har gått off topic ganska hårt nu. Så kan någon berätta vad vi kom fram till? Är världens fetaste man också världens starkaste?

Det vore ju trist att se rubriken och sen skippa till sista sidan som inte handlar ett dugg om rubriken och sen behöva läsa alla inlägg.

Nej. Hur skulle det vara möjligt när han inte ens kan röra på sig.

Swedishviking
2016-10-31, 14:59
Men Big Z är ju inte världens fetaste!
Och nej man behöver inte vara "rund" för att vara stark! men nu är Big Z eller var Big Z väldigt rund och stark som fan!

Ozziking
2016-10-31, 15:03
Men Big Z är ju inte världens fetaste!
Och nej man behöver inte vara "rund" för att vara stark! men nu är Big Z eller var Big Z väldigt rund och stark som fan!

Nej precis, men ts antog tydligen det på något märkligt sätt, om jag tolkat tråden rätt.

Diomedea exulans
2016-10-31, 15:16
Är världens fetaste man också världens starkaste?

Ja, definitivt.

Det är oerhört starkt av honom att stå emot det rådande skönhetsidealet med att man ska ha vältränad kropp.

Mr Eks
2016-10-31, 17:33
Nej precis, men ts antog tydligen det på något märkligt sätt, om jag tolkat tråden rätt.

nu tycker ni säkert att jag är sjuk i huvudet, dum, troll osv men faktum är ju att det har sagts här och där att 50 % av viktuppgång kan var fettfri massa. alltså har han gått upp 400 kg tänkte jag ju att han har gått upp 200 kg muskler men jag visste inte att inaktivitet är väldigt katabolt.. så därför frågad jag..

King Grub
2016-10-31, 17:45
nu tycker ni säkert att jag är sjuk i huvudet, dum, troll osv men faktum är ju att det har sagts här och där att 50 % av viktuppgång kan var fettfri massa. alltså har han gått upp 400 kg tänkte jag ju att han har gått upp 200 kg muskler men jag visste inte att inaktivitet är väldigt katabolt.. så därför frågad jag..

Typ första veckornas viktuppgång. Sedan, ju fetare man äter sig, minskar den siffran och allt mer av fortsatt överätning bildar bara kroppsfett.

Agitator
2016-10-31, 18:11
Typ första veckornas viktuppgång. Sedan, ju fetare man äter sig, minskar den siffran och allt mer av fortsatt överätning bildar bara kroppsfett.

https://media.giphy.com/media/A0FGCbbooHe1y/giphy.gif

:cryout::cryout::cryout::cryout:

Bjorneman
2016-10-31, 18:53
Svaret på trådtiteln är definitivt nej.
Vi får väl se hur pass stark Zydrunas är nu efter viktnedgången. Till nästa års WSM är han säkert nästan lika "fyllig" som han brukar vara. Han har för vana att gå ner i vikt mellan stora tävlingar, men det har inte varit såhär mycket tidigare.

MackeJuve
2016-11-01, 09:19
Big Z har förresten hävdat flera gånger nu att han har tappat 20 kg, d.v.s. att han skulle väga ca 160 kg nu. Jag har varit lite mer uppmärksam i kommentarsfälten efter den här trådens uppkomst :D Årsjö snackade också om 160 kg i Tyngre-podden. Det låter högt, men det är vad som sägs i vilket fall :D

Bjorneman
2016-11-01, 09:30
Big Z har förresten hävdat flera gånger nu att han har tappat 20 kg, d.v.s. att han skulle väga ca 160 kg nu. Jag har varit lite mer uppmärksam i kommentarsfälten efter den här trådens uppkomst :D Årsjö snackade också om 160 kg i Tyngre-podden. Det låter högt, men det är vad som sägs i vilket fall :D

Det låter mycket, men om han säger det själv så tror jag honom. Årsjö sa även i podden att Big Z troligtvis har vägt närmare 200 kg på Arnolds och det låter inte helt orimligt eftersom han brukar väga 180 kg på WSM. :D

Matsa
2016-11-01, 11:13
Det låter mycket, men om han säger det själv så tror jag honom. Årsjö sa även i podden att Big Z troligtvis har vägt närmare 200 kg på Arnolds och det låter inte helt orimligt eftersom han brukar väga 180 kg på WSM. :D

Det ska bli sjukt intressant att se vad han kan prestera på Giants Live. Jag är så bitter på att jag jobbar den lördagen.

Mr Eks
2016-11-01, 11:36

vilket avsnitt pratade årsö om big z!!!

Magnus N
2016-11-01, 12:13
vilket avsnitt pratade årsö om big z!!!

Han var med i senaste så kanske den?

Mr Eks
2016-11-22, 19:16
Jag förstår inte varför han alltså Big Z gör sig själv till åtlöje genom att låtas vara en fitness kille. Även om han har mycket muskler och relativt låg fettprocent så kommer han ALDRIG att se bra ut ur ett fitness perspektiv.

Han är en av de starkaste männen genom tiderna (kanske den starkaste?) men han har inte en fitnesskropp och han kommer aldrig få det.

Så i stället för att träna det han är bra (bäst t o m!!) på, typ log press, knäböj, marklyft osv så kör han halva latsdrag bakom huvudet i super slow tempo på en vikt som antagligen jag skulle klara av

https://www.instagram.com/p/BM9sxcvAcs7/?taken-by=savickas_bigz

& han har säkert tappat 25 kg muskelmassa på sin bantning... vad håller han på med jag förstår verkligen inte !!

anvihl
2016-11-22, 19:18
Jag förstår inte varför han alltså Big Z gör sig själv till åtlöje genom att låtas vara en fitness kille. Även om han har mycket muskler och relativt låg fettprocent så kommer han ALDRIG att se bra ut ur ett fitness perspektiv.

Han är en av de starkaste männen genom tiderna (kanske den starkaste?) men han har inte en fitnesskropp och han kommer aldrig få det.

Så i stället för att träna det han är bra (bäst t o m!!) på, typ log press, knäböj, marklyft osv så kör han halva latsdrag bakom huvudet i super slow tempo på en vikt som antagligen jag skulle klara av

& han har säkert tappat 25 kg muskelmassa på sin bantning... vad håller han på med jag förstår verkligen inte !!

Är väl inte direkt otänkbart att när man vägt nära 200kg i en herrans massa år, brukat stora mängder steroider och ätit vansinniga mängder mat att kroppen börjar säga ifrån, skulle tro att hela hans viktnedgång är helt och hållet baserat på att förbättra hans hälsotillstånd, men det är såklart bara spekulationer från min sida.

Bjorneman
2016-11-23, 02:01

Han har inte tappat 25 kg muskelmassa, snarare 25 kg fett. Jag har till och med träffat karln och det är svårt att föreställa sig hur in i helvete stor han är.

Förstår inte riktigt vad det är med dig, men det är klart att det finns lite substans i det du skriver. Som sagt så kostar det nog på att ligga på 180-200 kg under en herrans massa år och han vill nog bara se om han kan prestera bra på en lägre kroppsvikt innan han lägger av.

Bjorneman
2016-11-28, 03:50
Detta ska vara mannen, myten, legenden, Mr Zydrunas "Big Z" Savickas på en bodybuildingtävling (!) 1994.

Det är svårt att tro. Hittade bilden här:
http://www.marunde-muscle.com/forum/showthread.php?t=14941&page=2

Snubben som skrev om det verkar pålitlig och någon form av expert på fenomenet Big Z. Ber om ursäkt om jag brister i min källkritik och jag har dessvärre ingen studie att länka till. Jag ser ingen anledning till att misstro att personen på bilden faktiskt är Savickas även om det verkligen inte är likt.

Och i denna video talar han själv om det vid 27:55:
https://www.youtube.com/watch?v=5TvE81Q31EU&t=1658s

Kul anekdot om inte annat.

Mr Eks
2016-12-17, 22:42
Enligt folk som varit på hans seminar i kolozzeum gym Dublin så har han sagt att han förlorat 40 % av sin styrka sedan han skadade sig

han failade 167 kg apollo axle och 380 kg mark häromveckan ........

Mr Eks
2016-12-17, 22:43
Big Z asså

och ändå squatta han 345 x 5 för inte så länge sen... inte fullt djup men ändå grabbar

Bjorneman
2016-12-17, 22:51
Enligt folk som varit på hans seminar i kolozzeum gym Dublin så har han sagt att han förlorat 40 % av sin styrka sedan han skadade sig

han failade 167 kg apollo axle och 380 kg mark häromveckan ........

Jaså, han sa det själv? Marken har varit sämre under en längre tid, men att han failar 167 kg axle efter så pass lång rehab låter oroväckande.

Big Z asså

och ändå squatta han 345 x 5 för inte så länge sen...

Ja, enligt honom själv är hans personbästa 440 x 2 i böj med samma djup så vi får väl se.