handdator

Visa fullständig version : Skavsår mellan låren

Darkburrow
2016-08-06, 14:45
Jag är fet och har feta lår och efter ca 5-6km powerwalk så blir det lite lätt fuktigt mellan låren och det skaver tills det blöder, jag har inte råd med löparkallingar heller, har sett massor säga olika saker, Linda in med bandage, vaselin, helosan, babypuder och några polare säger potatismjölk (Ungefär som babypuder?), vill kunna träna utan att man ska behöva blöda :(

1x0
2016-08-06, 14:52
Samma problem för mig aug 2015> mars 2016. Jobbade i kök. Körde majsstärkelse mellan benen, tog nytt efter varje toalettbesök. Hjälpte lite. Ska prova med absolut torr i höst.

Tyvärr har jag fått blekningar på insidan låren av perioden. Suger rätt hårt men hoppas de kan försvinna.

http://www.beautyblogzone.com/art_img/view-6176-img5-30076.jpg

(Fast på insida låren,)

Tomten
2016-08-06, 14:56
Samma problem för mig aug 2015> mars 2016. Jobbade i kök. Körde majsstärkelse mellan benen, tog nytt efter varje toalettbesök. Hjälpte lite. Ska prova med absolut torr i höst.

Tyvärr har jag fått blekningar på insidan låren av perioden. Suger rätt hårt men hoppas de kan försvinna.

http://www.beautyblogzone.com/art_img/view-6176-img5-30076.jpg

(Fast på insida låren,)

Du visar en bild av stretchmarks, något man kan få om man växer snabbt eller blir fet. Har inget med majsstärkelse att göra.

När det gäller OP's fråga så verkar löpartights vara den bästa lösningen, även om det kostar pengar.

Ame
2016-08-06, 14:59
Du visar en bild av stretchmarks, något man kan få om man växer snabbt eller blir fet. Har inget med majsstärkelse att göra.

När det gäller OP's fråga så verkar löpartights vara den bästa lösningen, även om det kostar pengar.

Hade samma problem under lumpen när det var mycket marscherande, löpartights löste problemet helt.

Diomedea exulans
2016-08-06, 15:00
Babypuder funkar utmärkt för mig! Fast det heter inte babypuder, utan "kroppspuder" har jag för mig. Men om du säger "babypuder" på apoteket kommer de fatta vad du menar.

Tomten
2016-08-06, 15:07
Babypuder funkar utmärkt för mig! Fast det heter inte babypuder, utan "kroppspuder" har jag för mig. Men om du säger "babypuder" på apoteket kommer de fatta vad du menar.

Verkar kallas kroppspuder.

https://www.apotekhjartat.se/produkter/baby-amning/babyvard/dialon-puder-2

https://www.apotekhjartat.se/produkter/baby-amning/babyvard/hjartats-kroppspuder-1/

Huvudingrediensen är talk.

Gerdler
2016-08-06, 15:15
Det läker, sen på't igen, så blir det mindre och mindre... För mig är det hårsäckarna som slits sönder och blöder. Men det är bara när man är ny på den aktiviteten som ger den där infanterielden/jägarbrännan som man får den. Huden härdas, håret slits bort såren läker. Men innan dess kan säkert råden med puder och vaselin lindra. Lycka till.

Kallsone
2016-08-06, 15:25
Jag använder Combat Pro Nike kalsonger, fungerar utmärkt när jag är rädd för infanterield. Finns säkert billigare varianter. Annars löpartights.

Rahf
2016-08-06, 15:26
Det läker, sen på't igen, så blir det mindre och mindre... För mig är det hårsäckarna som slits sönder och blöder. Men det är bara när man är ny på den aktiviteten som ger den där infanterielden/jägarbrännan som man får den. Huden härdas, håret slits bort såren läker. Men innan dess kan säkert råden med puder och vaselin lindra. Lycka till.

Ta det lugnt nu. Visst kan man försöka vara någon slags macho commando, men ifall man vill vara lite smart och skippa det konstanta lidandet kör man på tights eller puder.

Diomedea exulans
2016-08-06, 15:27
Verkar kallas kroppspuder.

https://www.apotekhjartat.se/produkter/baby-amning/babyvard/dialon-puder-2

https://www.apotekhjartat.se/produkter/baby-amning/babyvard/hjartats-kroppspuder-1/

Huvudingrediensen är talk.

Den i första länken är det jag har haft.

Som kuriosa kan nämnas att den luktar litegrann som grillat kött.

anvihl
2016-08-06, 16:00

Bristningar är främst p.g.a hormoner, inte växt per se.

Tomten
2016-08-06, 16:08
Bristningar är främst p.g.a hormoner, inte växt per se.

I det här fallet så är det sannolikt kopplat med viktuppgång. Oavsett så är viktuppgång en stor faktor för att få stretchmarks, och inte stärkelse, som den här personen trodde.

Stretch marks are caused by tearing of the dermis. This is often from the rapid stretching of the skin associated with rapid growth or rapid weight changes. Stretch marks may also be influenced by hormonal changes associated with puberty, pregnancy, bodybuilding, or hormone replacement therapy.[2]

http://www.nhs.uk/Conditions/Stretch-marks/Pages/Introduction.aspx

https://en.wikipedia.org/wiki/Stretch_marks

Kimpan90
2016-08-06, 16:23
1. Köp träningstights. Sjukt värt. Men lite dyrare.

2. Köp kvinnoleggings. Gå in på valfri affär, kostar 50kr max oftast och sedan klipper du av. Kalsongerna över dem sen. Klart.

// Tjockis själv som löst problemet :)

Nordenator
2016-08-06, 16:34
Löpartights eller likvärdigt ftw. Det finns även sprayer och liknande som torkar ut huden, men av egen erfarenhet så är det en ytterst temporär lösning. Ska man vandra långt behövs bra kläder för att slippa skav/infanterield.

Sohlsken
2016-08-06, 17:04
I längden är ett par tights mycket billigare än att hålla på med produkter som man måste köpa nytt. Kolla outlets, Överskottsbolaget, XXL, och andra butiker som kan ha billigare grejer än typ Stadium (dock är SOHC ett rätt bra märke med lågt pris).

Det behöver inte gå på mer än ett par hundra om allt du vill ha är skydd för innerlåren.

/kvinna som är jämnt fördelad och aldrig har haft ben tillräckligt taniga ben för att ha mellanrum mellan låren.

Darkburrow
2016-08-06, 17:12
wow, så mycket respons och tips, tackar, bockar och niger likt en prinsessa :P hittade ett par boxershorts som sitter lite stramare än mina andra, ska ut och gå nu, se om dom åker upp i ljumsken som mina andra boxershorts om inte, bra, annars blir det väl löparshorts eller något får punga ut pengen för komforten :D

1x0
2016-08-06, 17:16
I det här fallet så är det sannolikt kopplat med viktuppgång. Oavsett så är viktuppgång en stor faktor för att få stretchmarks, och inte stärkelse, som den här personen trodde.

Vafan? Läser du innan du citerar folk?
Hur får du mitt inlägg, till att jag trodde jag fick bristningar av majsstärkelse?! Är du alkoholpåverkad?
(Gulligt också att du tar tid att leta upp källor sedan länkar. När du inte ens tar tid att läsa inlägg ordentligt.)

Jag skrev:
____

Skrev också att jag fått >blekningar< inte bristningar . . . (Ja, vet att bilden jag länkar är till största sannolikhet bristningar, tog bara första bästa bild jag hittade på google xd var dumt.)

J.V
2016-08-06, 17:31
Vafan? Läser du innan du citerar folk?
Hur får du mitt inlägg, till att jag trodde jag fick bristningar av majsstärkelse?! Är du alkoholpåverkad?
(Gulligt också att du tar tid att leta upp källor sedan länkar. När du inte ens tar tid att läsa inlägg ordentligt.)

Jag skrev:

____

Skrev också att jag fått >blekningar< inte bristningar . . . (Ja, vet att bilden jag länkar är till största sannolikhet bristningar, tog bara första bästa bild jag hittade på google xd var dumt.)Skriver du ordentligt blir det nog lattare for alla inblandade. Postar du en bild pa bristningar ar det val rimligt att anta att det ar bristningar du pratar om.

1x0
2016-08-06, 18:22
Skriver du ordentligt blir det nog lattare for alla inblandade. Postar du en bild pa bristningar ar det val rimligt att anta att det ar bristningar du pratar om.
Ja
(Ja, vet att bilden jag länkar är till största sannolikhet bristningar, tog bara första bästa bild jag hittade på google xd var dumt.)
Syftade mest/bara på majsstärkelsekommentarerna:
"och inte stärkelse, som den här personen trodde."
"Har inget med majsstärkelse att göra."
^Att Tomten tror att jag trodde (lol mening) att jag fick hudbristningar av majsstärkelse dafaq.
Jaja. :pP

ONT
Tackar också för tipsen, ska prova i höst!

itzhakskenstrom
2016-08-06, 18:27
Taiga Hawk boxershorts.

LoveMachine
2016-08-06, 18:36
Ut över det som sagts är ventilation viktigt för att undvika infanterield. Det minskar inte nötningen så mycket men när man får ner värmen och minskar på svetten så blir det inte lika irriterat.

När jag marschtränar eller fjällvandrar så är det öppen gylf som gäller och i uniformsbyxorna drar man upp dragkedjorna nere vid fötterna och om man är lite rebell tar man bort fodret som sitter där.

Darkburrow
2016-08-06, 19:27
http://puu.sh/qs0Ys/ddd23e05b8.jpg

Jag hitta ett eget sätt, eftersom jag har så fläskiga lår så drog jag upp mina mjukisbyxor upp mellan benen och fläsket höll dom kvar där hela powerwalken inge slit men nu har jag blåsa på foten istället :P haha

svenbanan
2016-08-06, 19:29
Boxerkallingar av funktionsmaterial tror jag är att föredra framför löpartajts, om man man ska gå runt i det hela dagen. Tajtsen är oftast i ett lite tjockare material, så det blir varmare åt kronjuvelerna. Ingen direkt höjdare.

Av nån anledning brukar boxerkalingarna inte åka upp i grenen lika lätt som vanliga i bomull. Annars funkar ju dessa lika bra mot skavet. Att det ska vara i funktionsmaterial är ju mest för att transportera bort fukt från huden. Detta har man troligen mer nytta av ifall man löptränar.

Det finns ju olika märken på sådana löparkallingar, men jag är tveksam till att det finns nån vits (för dig i alla fall) att köpa nåt annat än de billigaste. Jag köpte en hel drös i USA på target. Tror de kostade ungefär en hundring per styck. Dessa är suveräna och har hållit i säkert tre år. På rea i sverige kan du säkert hitta nåt liknande för 150 spänn skulle jag tro. Dvs det borde du kunna ha råd med, om alternativet är att köpa en burk vaselin i veckan och gegga runt med... ;)

shut teh face
2016-08-06, 20:30
Det kan hjälpa att inte bli så jäkla varm också. Koorta shorts rekommenderar jag. :-)

An Iron Soul
2016-08-06, 21:47
Jag väger 84 kg och har aldrig haft det problemet.

Tycker du väldigt mycket om att promenera så ska du givetvis göra det.
Jag själv hade nog aldrig pallat det. Jag tycker det är dötrist helt enkelt.

Det är inte utmanande för fem öre.
Dock hade jag aldrig duckat för en militärmarsch med packning. Då hade jag bara bitit i och kört. :D

Det finns många andra (i mina ögon) roligare alternativ. Paddla kajak, åka långfärdsskridskor, simma och cykla.

Darkburrow
2016-08-06, 21:52

Dock hade jag aldrig duckat för en militärmarsch med packning. Då hade jag bara bitit i och kört. :D

Det finns många andra (i mina ögon) roligare alternativ. Paddla kajak, åka långfärdsskridskor, simma och cykla.

Lät lite skrytsamt det där, jag har inte rört mig i hela mitt liv och det som fick mig att börja va faktiskt Pokemon GO, dock har jag slutat med det nu :P

Diomedea exulans
2016-08-06, 21:57

Fattar inte vad din vikt har med tråden att göra? :Virro

Rahf
2016-08-06, 21:58
Fattar inte vad din vikt har med tråden att göra? :Virro

Större människor har ofta mer problem med skav mellan låren.

Diomedea exulans
2016-08-06, 22:00
Större människor har ofta mer problem med skav mellan låren.

Fast han är ju inte så stor om han väger 84? Är hans poäng att trådskaparen ska gå ner i vikt?

Rahf
2016-08-06, 22:09
Fast han är ju inte så stor om han väger 84? Är hans poäng att trådskaparen ska gå ner i vikt?

Vad jag förstår är Järnsjälen under 180cm lång och väger 84kg. Jag är 176cm, väger 75kg och har lår som skaver.

Minikubik
2016-08-06, 22:10
Har haft dom problemen genom hela livet, som pojk hade jag såna skav att jag grät pga smärta. Mina tips är bra kläder som sitter ordentligt, samt att försöka hålla gren tempen på en behaglig nivå, samt lufta vid tillfälle

An Iron Soul
2016-08-06, 22:28
Lät lite skrytsamt det där, jag har inte rört mig i hela mitt liv och det som fick mig att börja va faktiskt Pokemon GO, dock har jag slutat med det nu :P

Nej då. Det var inte menat så alls. :)
Utan mer en uppmaning till att göra något du tycker är kul. Börja med att få in lite träningsglädje och hitta en träningsform som passar dig.
Är ditt mål att gå ner i vikt kan du göra det på andra sätt utan att behöva bekymra dig över skavsår.

Sköta kosten är nummer ett. Vill du bli av med dina lårskav, kör en annan konditionsform än PW:s.

Jag skrev bara vad jag själv hade gjort i TS situation. Inte hur TS ska göra.
Och att jag väger 84 gör att jag inte har samma utgångsläge som TS.

Diomedea exulans
2016-08-06, 22:35
Jag skrev bara vad jag själv hade gjort i TS situation. Inte hur TS ska göra.
Och att jag väger 84 gör att jag inte har samma utgångsläge som TS.

Ah ok! Apropå dina andra kommentarer så är promenader rätt praktiska och kan vara ganska sköna, så det är bra om man kan komma på något sätt att göra dem skavsårsfria.

1x0
2016-08-06, 22:37

Promenera är gött och avslappnande! Bra för återhämtningen. Skogspromenader med hund 2-4 timmar per dag utförde jag under 4-5 år när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Saknar det som fan! :)
Podcastschill eller musik, njutning.
Tycker intensiteten är lagom och behaglig.

Jag håller med dig om att får TS bara skavsår och gör det för kaloriförbrukningen; prova annan form av kardio?

Darkburrow
2016-08-06, 22:53
Vad jag förstår är Järnsjälen under 180cm lång och väger 84kg. Jag är 176cm, väger 75kg och har lår som skaver.

Jag är 175 och väger 110kg, dock hade jag tydligen mer muskelmassa rent genetiskt så vet inte hur jag ska tolka det, hade typ 10-20% mer än "average joe" enligt PT

Klein
2016-08-06, 23:11
Det var aldrig något problem i min ungdom men sedan jag blev gammal och fet så har tights blivit ett nödnvändigt plagg vid promenad och löpning. Jag tror den tajta gränsen för mig går kring ett BMI på 26.

Darkburrow
2016-08-07, 10:59
Promenera är gött och avslappnande! Bra för återhämtningen. Skogspromenader med hund 2-4 timmar per dag utförde jag under 4-5 år när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Saknar det som fan! :)
Podcastschill eller musik, njutning.
Tycker intensiteten är lagom och behaglig.

Jag håller med dig om att får TS bara skavsår och gör det för kaloriförbrukningen; prova annan form av kardio?

Har cykel som samlar damm också :P