Visa fullständig version : Bra våg som mäter muskelmassa?
phattrance
2016-08-03, 07:40
Har en Fitbit Aria idag som jag trivs med rätt bra. Jag saknar dock en funktion som mäter muskelmassa. Någon av er som känner till en bra våg som visar både vikt, muskelmassa, fett och BMI (och gärna vattenmassa)?
Självklart skall det även gå att synka med en iPhone :)
Anders The Peak
2016-08-03, 08:03
Kan den här vara något ? (http://www.vetek.se/tanita-personvag-vit-med-bluetooth-fett-muskel-ben-vatten-200kg005kg-rd-901-white-sv/article)
phattrance
2016-08-03, 08:08
Jag glömde skriva att vågens mätningar ska vara så säkra som möjligt när man väger sig. Mina tidigare vågar har ibland visat väldigt osäkra mätningar. Fett procenten har skilt sig rätt ofta mellan 13 - 19% med några timmars mellanrum.
Maxpriset är runt 3000kr för vågen!
Anders The Peak
2016-08-03, 08:17
Jag glömde skriva att vågens mätningar ska vara så säkra som möjligt när man väger sig. Mina tidigare vågar har ibland visat väldigt osäkra mätningar. Fett procenten har skilt sig rätt ofta mellan 13 - 19% med några timmars mellanrum.
Maxpriset är runt 3000kr för vågen!
Av amatörvågar är den bäst om du ska ha mer exakta hamnar du på priser kring 10 000 -110000:-
Det handlar om att väga sig vid rätt tillfälle för att det ska vara av värde t ex på morgonen efter du har skött toalettbestyren innan frukost.
phattrance
2016-08-03, 08:27
Hur är Tanita vågen om man jämför den med Withings Body Cardio: https://www.withings.com/us/en/products/body-cardio
Går Tanita vågen att synka direkt med Apples health app? Eller måste man använda sig av Tanitas app?
PS: Jag väger mig alltid på morgonen (innan frukost) efter att varit på toa :)
Anders The Peak
2016-08-03, 08:35
Hur är Tanita vågen om man jämför den med Withings Body Cardio: https://www.withings.com/us/en/products/body-cardio
Går Tanita vågen att synka direkt med Apples health app? Eller måste man använda sig av Tanitas app?
PS: Jag väger mig alltid på morgonen (innan frikost) efter att varit på toa :)
Med appen och det som skiljer de här vågarna är att Tanita även mäter armar och överkropp bättre jämfört med whitings.
phattrance
2016-08-03, 08:48
Den här kanske är vassare jämfört de två andra :) (http://www.ajmedical.se/omronbf511.htm)
Men saknar din önskade funktion med koppling till mobilen.
Den va rätt häftig, MEN kopplingen till mobilen är ett måste (speciellt för statistik galningar som jag).
Finns det någon våg som är bättre än Tanita RD 901 som ligger runt 3000kr?
Anders The Peak
2016-08-03, 09:30
Den va rätt häftig, MEN kopplingen till mobilen är ett måste (speciellt för statistik galningar som jag).
Finns det någon våg som är bättre än Tanita RD 901 som ligger runt 3000kr?
Länk till en mer utvecklad Tanita RD 901 (https://www.amazon.com/Tanita-RD-901-Ironman-iPhone-Scale/dp/B00U7QK22I?ie=UTF8&tag=gadgetpicks-20)
Shqypnia
2016-08-03, 09:36
If it jiggles its fat.
Jag tar bara 100 kr för detta råd. Swish fungerar bra.
phattrance
2016-08-03, 09:37
Länk till en mer utvecklad Tanita RD 901 (https://www.amazon.com/Tanita-RD-901-Ironman-iPhone-Scale/dp/B00U7QK22I?ie=UTF8&tag=gadgetpicks-20)
hmm vad är skillnaden mellan Tanita RD 901 och Tanita RD 901 Ironman? Kunde inte hitta någon skillnad alls (förutom priset).
Verkar vara helt ok våg, enda nackdelen (enligt review) verkar vara deras iPhone app som ser ut o vara från år 2000 :)
Lite ot men varför vill man veta dessa värden?
Anders The Peak
2016-08-03, 10:03
hmm vad är skillnaden mellan Tanita RD 901 och Tanita RD 901 Ironman? Kunde inte hitta någon skillnad alls (förutom priset).
Verkar vara helt ok våg, enda nackdelen (enligt review) verkar vara deras iPhone app som ser ut o vara från år 2000 :)
Tar mer hänsyn till tränande individers muskelmassa.
För att se dem förändras kanske?
phattrance
2016-08-03, 12:17
Tar mer hänsyn till tränande individers muskelmassa.
Ah ok tack för info. Ironman versionen verkar dock inte säljas i Sverige? Lyckas inte hitta en butik som säljer den här i Sverige
Slartibartfast
2016-08-03, 12:47
För att se dem förändras kanske?
+1
Är värdena tillförlitliga är det ju superintressant direkt biofeedback.
Felmarginalen är ju halvt enorm, dock, så dom är väl tämligen värdelösa?
Av samma anledning som man vill veta andra värden?
Mina 2 cent..
Det stod mellan Beurer och Tanita.. kollade runt på lite olika recensioner etc och allt såg strålande ut.. sen läste jag nån kommentar på amazon.com på nån av dem att kolla in recensionerna på Iphone appen.. Båda vågarnas appar hade bedrövliga betyg och recensioner.. blev avskräckt och det slutade med att jag köpte en Withings Body+ som har en enkel app man inte ens behöver använda - allt syncas till Apple Health ändå.. (man måste dock installera den för datan går via appen till Health.). Appen är dock helt ok.
Tjenatja
2020-06-23, 22:04
Värdet på dessa vågar håller inte i verkligheten, dessa mätningar kan inte skilja på fett, vätska och muskler särskilt tillförlitligt. Är ju en rolig grej tills man inser att dom inte funkar, och då är det 3 lax i sjön i princip
provat ett par stycken, lämnat tebax alla. rena skiten o bara hittepå. räcker dricka ett glas vatten för förlora 3% muskelmassa med mera.. enda du kan ha det till om du mäter exakt samma tid kanske. med exakt samma förutsättningar. o för se nån graf, men siffrorna i sig är rena skitsnacket
Arnoldski
2020-06-25, 14:07
Mätmetoden är i stort sett uteslutande bioimpedans, och i de allra flesta fall fullständigt oduglig för ändamålet. Om det ska vara ens det minst seriöst behöver man en väst med stora elektroder fram och bak, samt elektroder vid händer och fötter, men även då är resultatet svajigt.
Min uppfattning är att om man kan nöja sig med ett relativt mått, så är spegeln minst lika bra för att medelst okulärbesiktning skatta förändringarna
Har för några år sedan provat Tanitas värsting modell som då kostade ca 200000:- och den hade jag ingen anledning att misstro. Visade även hur muskelmassan skillde sig mellan benen och armarna vilket jag vet att det gör.
Sen om det stämde på grammet eller på exakt procent fett vet jag inte, men det var garanterat inte helt åt skogen iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.