Visa fullständig version : Vitamin D-status hos idrottare och effekter av ett års tillskott av 2200 IU per dag
King Grub
2016-07-29, 21:26
BACKGROUND/OBJECTIVES:
To assess the prevalence of vitamin D deficiency in Dutch athletes and to define the required dosage of vitamin D3 supplementation to prevent vitamin D deficiency over the course of a year.
SUBJECTS/METHODS:
Blood samples were collected from 128 highly trained athletes to assess total 25(OH)D concentration. Of these 128 athletes, 54 male and 48 female athletes (18-32 years) were included in a randomized, double blind, dose-response study. Athletes with either a deficient (<50 nmol/l) or an insufficient (50-75 nmol/l) 25(OH)D concentration were randomly assigned to take 400, 1100 or 2200 IU vitamin D3 per day orally for 1 year. Athletes who had a total 25(OH)D concentration above 75 nmol/l at baseline continued with the study protocol without receiving vitamin D supplements. Serum total 25(OH)D concentration was assessed every 3 months, as well as dietary vitamin D intake and sunlight exposure.
RESULTS:
Nearly 70% of all athletes showed an insufficient (50-75 nmol/l) or a deficient (<50 nmol/l) 25(OH)D concentration at baseline. After 12 months, serum 25(OH)D concentration had increased more in the 2200 IU/day group (+50±27 nmol/l) than the sufficient group receiving no supplements (+4±17 nmol/l; P<0.01) and the 1100 IU/day group (+25±23 nmol/l; P<0.05). Supplementation with 2200 IU/day vitamin D resulted in a sufficient 25(OH)D concentration in 80% of the athletes after 12 months.
CONCLUSIONS:
Vitamin D deficiency is highly prevalent in athletes. Athletes with a deficient or an insufficient 25(OH)D concentration can achieve a sufficient 25(OH)D concentration within 3 months by taking 2200 IU/day.
Eur J Clin Nutr. 2016 Jul 27. The impact of 1-year vitamin D supplementation on vitamin D status in athletes: a dose-response study.
Skrollovicz
2016-07-30, 15:58
Det står inget om vilken typ av idrottare det handlar om, och på vilken nivå de tävlar.
TotteShaped4Life
2016-07-30, 18:46
Själv har jag sedan över 1 år tagit mellan 2000 - 4000 IE. Hört från min sjukgymnast (obekräftat) att man t.ex. i Kanada rekommenderar doser på upp till 10 000. Vad jag tidigare läst är doser överstigande 250 µg (10 000 IE) dagligen under flera månader kan ge toxiska besvär om man är känslig.
Anders The Peak
2016-07-30, 19:06
Det står inget om vilken typ av idrottare det handlar om, och på vilken nivå de tävlar.
Troligen hänger det ihop med låg fettprocent + högt kalciumintag samt att det förbrukas av immunsystemet som är hyggligt belastat hos elitidrottare.
Anders The Peak
2016-07-30, 19:18
Troligen hänger det ihop med låg fettprocent + högt kalciumintag samt att det förbrukas av immunsystemet som är hyggligt belastat hos elitidrottare.
Conclusion
Given its role in bone health, immunity, inflammatory modulation and muscle function, low vitamin D status could negatively impact the athletes’ health and training efficiency. Research suggests that certain athletes are at risk for suboptimal vitamin D status, which may increase risk for stress fractures, acute illness, inflammation and delayed rehabilitation.Thus, athletes should be coached to achieve optimal status.
Luca Brasi
2016-07-30, 20:45
Har dessa idrottare mer D-vitamin brist än genomsnittet?
Anders The Peak
2016-07-30, 21:05
nej, troligen bättre värden jämfört med gemene hen...
Agitator
2016-07-30, 21:48
Ligger sedan nyåret runt 110 000 iu per månad.
Under 2015 låg jag runt 160k iu.
Ska dra ner det till runt 2700 iu per dag i snitt.
Upplevde aldrig någon skillnad mot hög dos eller lägre.
Tränarinte
2016-07-31, 10:24
Vad säger ni om D-vitamin nu i sommar? Är alltid så nojig och nu vistas jag trots allt ute i solen även om jag undviker den när uvhalten är betydande
Vad säger ni om D-vitamin nu i sommar? Är alltid så nojig och nu vistas jag trots allt ute i solen även om jag undviker den när uvhalten är betydande
Jag säger så här chef, om du tror att D-vitamin kommer ge dig något i ditt liv, att du kommer tacka dig själv på din dödsbädd om för att du åt d-vitamin. Beställ nu direkt.
Annars, spendera dom kronorna på en glass i solen istället. Förslagsvis med en snygg partner - då tar du två flugor i en smäll.
Starke75an
2016-07-31, 19:11
Är det d3 som studien gäller ? Dum fråga med hur många olika d vitaminer finns det och behövs alla?
"A total of 128 highly trained athletes were recruited through contacts with
their coaches, trainers and/or medical doctors. All athletes participated on
a national or an international level in sports supported by Netherlands
Olympic Committee*Netherlands Sports Confederation (NOC*NSF) and
were all living in the Netherlands at a latitude of ~ 52°N."
Intressant att 20% fortfarande hade otillräckliga nivåer efter ett år med 2200 IU/dag.
Agitator
2016-08-02, 12:42
Intressant att 20% fortfarande hade otillräckliga nivåer efter ett år med 2200 IU/dag.
Känns väl rätt rimligt dock.
Serum total 25(OH)D concentration was assessed every 3 months, as well as dietary vitamin D intake and sunlight exposure.
Sedan var det ju inga jättedoseringar direkt och random för utdelning av doser över urvalsgruppen. Så rätt förståligt.
Athletes with either a deficient (<50 nmol/l) or an insufficient (50-75 nmol/l) 25(OH)D concentration were randomly assigned to take 400, 1100 or 2200 IU vitamin D3 per day orally for 1 year.
Nepp, så här var det:
"The results of the current dose–response study show that, in four athletes randomized to take supplements with 2200 IU/day, total 25(OH)D concentrations dropped or remained below 75 nmol/l at 12 months (ranging from 43 to 73 nmol/l). Of those four athletes, two athletes had their supplemental dose reset to 400 IU/day after reaching a total 25(OH)D concentration above 125 nmol/l. The two other athletes showed poor compliance by taking <75% of the provided supplements. Therefore, we presume that daily intake of 2200 IU/day would be high enough for all athletes to reach and maintain a sufficient total 25(OH)D concentration during the course of a year. In all subjects receiving 400 IU/day from 6 months onwards, only 10% dropped their total 25(OH)D concentration under 75 nmol/l at 12 months. This shows that supplementation with 400 IU/day is adequate to maintain a sufficient total 25(OH)D concentration once serum total 25(OH)D concentrations rise above 125 nmol/l. Therefore, it is unnecessary to take a high dose of 2200 IU/day throughout the whole year.
Exceedingly high total 25(OH)D concentrations are considered as detrimental to health.35, 36 Upon starting the study, literature suggested that the safe upper limit of 25(OH)D was 125 nmol/l.1 To keep total 25(OH)D concentrations under this upper limit, subjects with total 25(OH)D concentrations above 125 nmol/l had their dosage adjusted to a maintenance dose of 400 IU/day. Currently, total 25(OH)D concentrations up to 220–250 nmol/l are generally considered as safe.13, 37 If the current study had used an upper level of 250 nmol/l instead of 125 nmol/l, more athletes would have taken 2200 or 1100 IU/day during the entire intervention period. As a consequence, the percentage of athletes with a sufficient total 25(OH)D concentration after 12 months would likely have been higher in the 1100 and 2200 IU/day groups."
Förklarar varför det "bara" var 80% (dvs fyra personer med otillräckliga nivåer); två stycken tog inte allt de skulle och de två andra nådde övre "säkerhetsnivån" och gick ner till 400 IU/dag.
demode85
2016-08-03, 20:36
Har hört att man bör kombinera vitamin d med vitamin k, något med benskörhet eller liknande att göra. Minns inte exakt men rekommenderar er att kolla upp det om ni tar mycket vitamin D :)
ondekrulon
2016-08-04, 07:32
"74 barn förgiftade av dåligt vitamin"
http://www.dn.se/nyheter/varlden/74-barn-forgiftade-av-daligt-vitamin/
Frågade om ett D-vitamin test under en hälsokontroll för att se mina nivåer och testet visade att jag hade brist. Sen dess har jag testat säkert 5 olika märken av vitaminet men får efter några dagar extrem huvudvärk, vilket märke/dos jag än använder mig av. Slutar jag med tillskottet försvinner huvudvärken sakta efter ett par dagar.
Googla mig fram till att det kunde bero på magnesiumbrist men det tvivlar jag på då jag dagligen äter magnesiumtillskott. Nån som vet vad det kan bero på, vill gärna rätta till mina nivåer. Skulle det kunna vara så att det är nåt annat jag har brist på som gör att D-vitaminet begränsas, nån som har nån tanke?
Dogmatix
2016-08-08, 20:26
Har hört att man bör kombinera vitamin d med vitamin k, något med benskörhet eller liknande att göra. Minns inte exakt men rekommenderar er att kolla upp det om ni tar mycket vitamin D :)
Det stämmer, det har pratats en del om betydelsen av vitamin k2 i samband med d-vitamin. Förklaringen jag har hört är att d-vitamin ökar upptaget av kalcium vilket ger en högre koncentration kalcium i blodet. Det är dock inte i blodet man vill ha kalcium, utan man vill att det transporteras vidare ut i benen vilket vitamin k2 hjälper till med.
Frågade om ett D-vitamin test under en hälsokontroll för att se mina nivåer och testet visade att jag hade brist. Sen dess har jag testat säkert 5 olika märken av vitaminet men får efter några dagar extrem huvudvärk, vilket märke/dos jag än använder mig av. Slutar jag med tillskottet försvinner huvudvärken sakta efter ett par dagar.
Googla mig fram till att det kunde bero på magnesiumbrist men det tvivlar jag på då jag dagligen äter magnesiumtillskott. Nån som vet vad det kan bero på, vill gärna rätta till mina nivåer. Skulle det kunna vara så att det är nåt annat jag har brist på som gör att D-vitaminet begränsas, nån som har nån tanke?
Testa 500mg magnesium tillskott med 500mg kalcium på nåt sätt. Calcium till Magnesium ska balanseras 1:1 - 2:1. Jag hade huvudvärk från d-vitamintillskott tidigare och tror det låg på 350-400mg magnesium som tog bort huvudvärken. Har man d-vitamin brist har man minst 1 brist av b-vitaminer, exempelvis är b6 och magnesium är synergister.
Luca Brasi
2016-08-18, 12:39
Är det calcium i de d vitamin preparat som du har prövat?
Testa 500mg magnesium tillskott med 500mg kalcium på nåt sätt. Calcium till Magnesium ska balanseras 1:1 - 2:1. Jag hade huvudvärk från d-vitamintillskott tidigare och tror det låg på 350-400mg magnesium som tog bort huvudvärken. Har man d-vitamin brist har man minst 1 brist av b-vitaminer, exempelvis är b6 och magnesium är synergister.
Har faktiskt testat både magnesium och vitamin b6, tyvärr ingen skillnad.
Är det calcium i de d vitamin preparat som du har prövat?
Nej.
Magnesium och B6 synergister, hur då ?
Magnesium sitter som motjon på tusentals ställen i cellen så varför skulle B6 och transamineringarna var mer magnesiumkrävande ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.